گشتی در میان کوچک ترین خانه های دنیا

گشتی در میان کوچک ترین خانه های دنیا

زندگی در خانه های کوچک از هر نظر یکی از بهترین راه های کم کردن تأثیرات مخرب انسان بر محیط زیست است، از میزان مصرف انرژی گرفته تا مصالح مورد استفاده در ساخت خانه. دست کشیدن از خانه های مجلل و بزرگ همیشه کار ساده ای نیست، اما مزیت هایی دارد: تعلقات کمتر و آسمان بزرگ تر و فضای باز! بعلاوه، در خانه های کوچک تر نزدیکی بیشتری به محبوب تان خواهید داشت.

این ده خانه نشان می دهند بزرگ تر بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست.

۱- خانه های میکرو کامپکت

خانه های میکرو کامپکت با اندازه ی ۲.۶ در ۲.۶ متر شامل اتاقی با دو تخت دو نفره، حمام، سالن انتظار، اتاق غذاخوری برای ۴ تا ۵ نفر، آشپزخانه و سیستم های پخش موسیقی هستند. این خانه های مکعبی که  الهام گرفته از اندازه و قواعد ساخت چایخانه های ژاپنی هستند، برای سکونت کوتاه مدت و دانشجویان بی پول طراحی شدند.

۲- خانه ی نقلی تورنتو

این خانه ی مینیاتوری که در میان همسایه هایش که اندازه ای عادی دارند محصور شده، کوچک ترین خانه ی دنیا نیست اما احتمالا کوچکترین خانه ی شهر تورنتوی کانادا است. این خانه ی نقلی با اندازه ای حدود ۲۹ متر مربع، از زمانی که به فروش گذاشته شده طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. الن دیجنرس مجری مشهور امریکایی، یک بار ابراز کرد آرزو دارد این خانه ی نقلی متعلق به او باشد.

۳- خانه های تاج خروسی

جی شفر طراح شرکت «خانه های کوچک تاج خروسی»، از سال ۱۹۹۷ در خانه هایی کوچک تر از صندوقخانه ی بسیاری از مردم زندگی کرده است. این خانه ها با وجود کوچک بودن، فضایی دنج و راحت با طراحی کلبه های چوبی دارند و تقریبا هر چیزی که نیاز دارید را در خود جای داده اند : اتاق کار، اتاق خواب، دستشویی، حمام و اتاق نشیمن. در بعضی طراحی های این خانه ها، ایوانی وجود دارد که صاحبخانه می تواند در آن بنشیند و از فضای باز لذت ببرد.

۴- خانه های چرخان

دانشجویان دانشگاهی در آلمان این خانه های زیبا و پیش ساخته را طراحی کردند که در آن ها کاربری های متعدد درون فضایی کوچک ترکیب شده اند. ساختار خانه ها شبیه به گردونه ی موش است، به طوری که صاحبخانه می تواند با قدم زدن بر مرکز خانه و چرخاندن آن، ساختار خانه را تغییر دهد. بنابراین با کمی ورزش روزانه می توانید این بخش را به یک تختخواب، صندلی راحتی، میز، حمام، دستشویی یا سینک آشپزخانه تبدیل کنید و تمام این امکانات را در همان فضای کوچک داشته باشید.

۵- کوچک ترین خانه ی بریتانیای کبیر

کوچک ترین خانه ی بریتانیا که به خانه ی اسکله ای هم شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری شهر کانوی در ناحیه ی ولز است. اندازه ی این خانه تنها حدود ۳ در ۲ متر است. تا سال ۱۹۰۰ این خانه در اختیار مرد ماهیگیری با قدی در حدود دو متر بود و به سختی می توان باور کرد که در آن فضای کافی برای یک اجاق، شیر آب، میز پاتختی و تختخواب وجود داشته است. حالا هزینه ی بازدید از این خانه ۱/۳۰ دلار است.

۶- خانه های کوچک تگزاس

شعار شرکت «خانه های کوچک تگزاس» ساخت آینده با گذشته است. این خانه های کوچک از مواد و مصالح بازیافتی ساخته می شوند. این شرکت در وبسایت خود بیان کرده است: «بعد از نسلی که همه چیز در اختیار داشته اما منابع زیادی را هدر داده، شاید وقت آن رسیده تا در فکر کوچک کردن فضا باشیم و پیش از آنکه مقدار بیشتری از منابع محدودمان را هدر دهیم، از چیزهایی که از گذشته برایمان مانده محافظت کنیم.»

این شرکت در سال های اخیر تمرکز کاری اش را به ساخت مناطق مسکونی با استفاده از مواد بازیافتی تغییر داده است. نتیجه ی این فعالیت، ساخت فضایی مسکونی با مساحتی در حدود ۱۷۴۰۰۰ متر مربع است. بازدیدکنندگان می توانند فرآیند ساخت خانه ها را از نزدیک تماشا کنند و حتی در یکی از این خانه های کوچک تگزاس اقامت داشته باشند.

۷- خانه ی متحرک دوچرخه ای

پاول الکینز این خانه ی متحرک را برای شرکت در یک فستیوال طراحی کرده بود. در این خانه تنها به اندازه ی یک نفر فضا وجود دارد و اگر نیاز به دستشویی داشته باشید باید از فضای بیرون استفاده کنید. اما برق این خانه از طریق یک توربین بادی تآمین می شود و اجاق و سیستم گرمایشی آن مجهز به یک باتری خورشیدی است.

۸- خانه های دوازده متر مکعبی

این خانه ها مجهز به دستگاه ظرفشویی، مایکروفر، فر مدرن، حمام، صندوقخانه و مقدار زیادی نور طبیعی هستند. در ساخت این خانه ها تلاش آن بوده تا مردم بیشتری زندگی راحت تری داشته باشند اما طراحی بامزه ی آن هم بسیار جذاب است.

۹- خانه های نانو

این خانه ها با اندازه ی ۲۵ متر مربع برای خانواده ای چهار نفره طراحی و برای کمک به حل مشکل جهانی بحران مسکن ساخته شده اند. این خانه ها مجهز به پیشرفته ترین سیستم عایق بندی و گرمایش غیر مستقیم خورشیدی برای صرفه جویی در انرژی هستند. اتاق ها قابلیت تغییر را دارند تا بتوان از کمترین فضا بیشترین استفاده را برد. این شرکت همچنین به ارتباط میان کسب و کارها و بنگاه های دولتی برای ساخت مواد و مصالح و طراحی های پایدار و به صرفه کمک می کند.

۱۰- خانه ی تنهایی

طراحی مدرن و پیشرفته ی این خانه ها الهام گرفته از بیلبوردهای تبلیغاتی کنار جاده ها است. این خانه ها تقریبا در هر جایی قابل ساخت است و حتی می توان آن ها را بر روی آب ساخت. سازندگان لهستانی این خانه ها آن ها را مناسب انسان معاصر، تنها، مستقل و مدرن غربی می دانند. البته احتمالا باید به این ویژگی ها علاقه به محیط زیست را هم اضافه کرد.

منبع: mnn
بدون نظر

ورود