مناظره جنجالی «۹۰»: پیامک تهدید آمیز کیروش به علی کریمی

همه آنچه در داغ ترین برنامه ۹۰ در سال ۹۶ گذشت

مناظره جنجالی «۹۰»: پیامک تهدید آمیز  کیروش به علی کریمی

علی کریمی بار دیگر خبر ساز شد. هنوز ۲۴ ساعت از برنامه چالشی و جنجالی رضا رشید پور مجری برنامه هفت شبکه سوم سیما با منتخب هیات داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نگذشته بود که عادل فردوسی پور، مجری برنامه ۹۰ این شبکه از علی کریمی ، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و محمد رضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران دعوت کرد تا در یک برنامه زنده تلویزیونی، مسائل داغ حقوقی و تجاری و اتفاقاتی که در سال های اخیر در رده های مدیریتی و تشکیلاتی این مجموعه رخ داده است را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

بحث هایی که این برنامه را به یکی از داغ ترین برنامه های ۹۰ در سال ۹۶ تبدیل کرد و میلیون ها بیننده تلویزیونی را تا پاسی از شب برای شنیدن حرف های چالشی علی کریمی و پاسخ های ساکت بیدار نگه داشت و بازتاب های گسترده ای در رسانه ها پیدا کرد.

این مناظره تلویزیونی فوتبالی منحصر به فرد در حالی روی آنتن زنده شبکه سوم سیما رفته بود که مجری با سابقه این برنامه، در بیشتر زمان ها، ناظر یک مناظر داغ فوتبالی-حقوقی-مالی بین علی کریمی و محمد رضا ساکت بود. جایی که علی کریمی با ارائه مستنداتی،  سوالاتی را از ساکت به عنوان یکی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال در سال های اخیر می پرسید و ایشان نیز با ده ها صفحه سند و آئین نامه و تراز نامه مالی فدراسیون فوتبال در سال ۹۵ که با خود به برنامه آورده بود، تلاش کرد به سوالات و ابهامات کریمی پاسخ دهد. اگر چه علی کریمی که با کت سبز و پیراهن صورتی به این برنامه آمده بود، از اظهارات آقای ساکت قانع نشد.

در مناظره جنجالی دیشب  برنامه ۹۰، بارها از کارلول کیروش، سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران در سالهای اخیر یاد شد و علی کریمی درباره اتفاقات فوتبال مسائلی را مطرح و آن را متوجه کادر فنی تیم ملی و فدراسیون فوتبال دانست که ساعاتی بعد، با پاسخ کیروش روبرو شد. کارلوش کیروش با ارسالی پیامکی به عادل فردوسی پور گفت: در زمان مناسب پاسخ حرف‌های بزدلانه کریمی را می‌دهم.

این پیامک سرمربی تیم ملی با واکنش علی کریمی مواجه شد و گفت:  اگر بزدل بودم الان اینجا نبودم!

بازتاب برنامه طوفانی ۹۰ در صفحه اول روزنامه خبر ورزشی امروز

سرمربی تیم ملی در این پیامک برای علی کریمی نوشت:«هیچ تردیدی وجود ندارد ، شما استعداد را می توانید بخرید اما کاراکتر را نمی توانید بخرید. من در زمان مناسب پاسخ این حرف ها ، اتهامات دروغ و بزدلانه را می دهم. این فرد دارد توهین می کند به تمام آن ۱۲۴ بازی که در تیم ملی بوده است و همبازی هایش.»

بازتاب پیامک تهدید آمیز سرمربی تیم ملی به عادل فردوسی پور در صفحه اول روزنامه گل امروز

علی کریمی هم در پاسخ گفت:«من اگر بزدل بودم حتما الان اینجا نبودم. ایشان چرا اینجا نمی آیند الان و جواب نمی دهند؟ من که حرفی نمی زنم که عجیب باشد. آقای ساکت می خواهی من ایمیلی که برای مدرک سباستین به شما زده شده است را بفرستم؟ کارلوس کی روش فقط از این ماجرا دلخور است. بعد از حرف های من سباستین را فرستادند به یک دوره مربیگری و آنجا یک مدرک برایش گرفته اند که الان بگویند مربی بدنساز است!»

روزنامه پیروزی: جادوگر، «ساکت» را ساکت کرد

جزییاتی شنیدنی از مناظره جنجالی ۹۰

علی کریمی: دو، سه ماه قبل یک سری صحبت‌ها را راجع به سوالاتی که فدراسیون فوتبال به دلیل اینکه وظیفه‌اش است، گفتم که باید پاسخ دهد که در آن مقطع هیچ یک از اعضای فدراسیون آن را جواب ندادند و طبیعتا صحبت‌های جدیدم در راستای همان‌ها بود؛ طرف حساب من هم آقای تاج به‌عنوان رییس فدراسیون بود اما آقای ساکت هم زحمت کشیدند و امشب به این برنامه آمدند؛

بازتاب مناظره جنجالی ۹۰ در صفحه اول روزنامه شوت/ علی کریمی: تا آخرش هستم

چون تمام قراردادهایی که راجع به آن بحث کرده‌ام امضای آقای تاج پای آن است؛ یکی از صحبت‌هایی که در این چند وقت که خودم روی آن دقت کردم، بحث ایران نوین است؛ ۶۹ میلیارد تومانی که فدراسیون فوتبال برای آن خسارت داده و به دلیل دو، سه هفته پخش نشدن تلویزیونی مسابقات ۶۹ میلیارد تومان به این شرکت خسارت دادید و همچنین به دلیل عدم نصب تابلوهای تبلیغاتی ردیف سوم این اتفاق صورت گرفته است؛ در سال اول ۲۳ میلیارد تومان و در سال دوم ۴۶ میلیارد تومان خسارت بوده است؛ باید عملکرد طوری تنظیم می‌شد که در سال دوم خسارت کمتر می‌شد اما دقیقا خسارت دو برابر بیشتر شد؛ چرا از کنار حق باشگاه‌ها گذشتید و به راحتی ۶۹ میلیارد تومان خسارت دادید؟

جدید ترین واکنش اینستاگرامی علی کریمی به مناظره طوفانی ۲۳ بهمن برنامه ۹۰ با دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران

محمدرضا ساکت: به دلیل مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا آقای تاج در چین تایپه هستند و ضرورت داشت در آنجا باشند؛ فدراسیون و سازمان لیگ در موضوع ایران نوین بارها پاسخگویی داشته و اینکه آقای علی کریمی این مسائل را می‌گوید، فدراسیون باز هم پاسخگویی خواهد کرد؛ خیلی خوب است در این بخش‌ها مفاهمه باشد که نامش را مناظره گذاشته‌اید؛ فدراسیون همیشه از منتقد منصف و مودب حمایت می‌کند.

در تبلیغات محیطی که در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ توسط فدراسیون و سازمان لیگ وقت انجام شد، جهش زیادی در بحث درآمدزایی صورت گرفت؛ قرارداد با حضور دستگاه‌های نظارتی امضا و اجرایی شد؛ در طول اجرا بخش‌هایی دچار مشکل شد که فدراسیون زیر بار آن نرفت؛ در متن قراردادهای تجاری آمده که اگر اختلافی بین طرفین بود نهادهای نظارتی ورود کنند.

علی کریمی: تخفیفی که برای این قراردادها می‌دهید باید مصوبه هیأت رییسه باشد؛ آیا باشگاه‌ها قبول کردند که ۶۹ میلیارد تومان از حق آنها کم شود؟؛ دوست دارم مدیر عامل یا اعضای مجمع هیأت رییسه فدراسیون در این باره حرف بزنند؛ آقای ساکت، شما در مورد شرایط و حکمی است که ۳۵ میلیارد تومان برای حکم دادگاه را هنوز نگرفتید و صدای آن را دریافت نکرده‌اید؛ آخرین مهلتی هم که گرفته‌اید برای آذرماه سال آینده است؛ چطور می‌شود فدراسیون برای این مسائل ۶۹ میلیارد تومان متضرر شود؟

محمدرضا ساکت: بین تخفیف و خسارت تفاوت وجود دارد؛ خسارت را طرف مقابل درخواست کرده است؛ هر دو طرف نسبت به هم تعهداتی داشتند؛ تعهداتی که به دلیل مشکلات ورزشگاه‌ها وجود داشت، مشکلاتی را در این قرارداد از سوی فدراسیون و باشگاه‌ها به وجود آورد؛ خسارت بیشتر از این‌ها بود؛ بعد از آنکه کانون کارشناسان و هیأت داوری تایید کرد، تضامینی گرفته شد و به همین دلیل است که حکم دادگاه و دادگستری کل تهران نشان داد براساس مدارکی که از طرف مقابل داشتیم، آنها اقدام کردند؛ عددی که الان بدهکار هستند نزدیک ۲۰ میلیارد تومان است؛ ایران نوین مبلغ بدهی را به صورت زمین به سازمان لیگ داده شده ولی سازمان لیگ گفته زمین باید تبدیل به پول شود تا قبول کنیم.

علی کریمی: این زمین‌ها کجاست؟

محمدرضا ساکت: در چند نقطه است.

علی کریمی: ما می‌خواهیم درباره قانون صحبت کنیم؛ این زمین‌هایی که می‌گویید کجاست؟

محمدرضا ساکت: در شمال، تهران و ورامین هست اما سازمان لیگ اعلام کرده زمین قبول نمی‌کنم و باید این‌ها تبدیل به پول شود؛ حتما تمام باشگاه‌ها این قدرت نظر را دارند و اینطور نیست که تخفیفی داده شده باشد؛ به دلیل آیتم‌هایی که وجود داشته اینطور تصمیم‌گیری شده است؛ در خود قراردادها تعیین می‌شود در صورت بروز اختلاف باید چگونه تصمیم‌گیری شود؛ انجام این قرارداد به نوعی توسط سازمان بازرسی بود؛ شاید سازمان بازرسی با این مسئله اختلاف داشته باشد؛ در قرارداد موضوع ذکر شده و طرفین ملزم به اجرای آن هستند؛ نحوه رسیدگی به اختلافات مشخص شده و در قرارداد ما و ایران نوین به این شکل است.

علی کریمی: شما(ساکت) می‌گویید ۲۰ میلیارد تومان بدهی است.

محمدرضا ساکت: ۸ میلیارد تومان دریافت شده، ۲ میلیارد تومان چک گرفتیم و ۲۰ میلیارد دیگر را به صورت زمین پرداخت کرده‌اند.

علی کریمی: چرا یک قراردادی بستید که یک ماه بیشتر یک مربی در تیم ملی نماند؛ یک مربی ایرانی قرارداد بست ولی کمتر از یک ماه اخراج شد چون ایشان در لهستان بودند؛ سفارت اتریش از فدراسیون استعلام گرفت که همانجا آقای تاج گفتند آن فرد سوء استفاده کرده است؛ اصلا اگر مربی ایرانی نیاز نیست چرا قرارداد بستند؟

محمدرضا ساکت: هر زمان ایشان تشخیص دهد، بهترین تصمیم را برای تیم ملی می‌گیرد؟ این حرف‌ها در حق آقای کی‌روش و تیم ملی جفا است؛ آقای کی‌روش مسیر درستی برای جام جهانی ترسیم کرده است؛ بدون باخت به جام جهانی رفته و با حمایت باشگاه‌ها، رسانه‌ها و بازیکنان به این مهم رسیده است؛ هر کسی که کوچک‌ترین رفتار نامناسبی داشته باشد، از تیم ملی کنار می‌رود.

علی کریمی: فدراسیون پنج ستاره هستیم ولی چرا یک تیم فوتبال مطرح دنیا با ما بازی نمی‌کند؟

محمدرضا ساکت: به دلیل برخی مسائل سیاسی که در جریان هستیم و از سوی دیگر مشکلات مالی، این اتفاقات افتاده است؛ یک سری مسائل که در فوتبال مطرح می‌شود را نیز باید گفت که ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌ها و فوتبال یک کشور از حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود؛ آقای کی‌روش از میدان بزرگ نمی‌ترسد ولی محدودیت ما موجب شده اینطور بازی‌ها را نداشته باشیم.

علی رغم مسائل و مشکلاتی که در خارج از کشور وجود دارد و ما را اذیت می‌کند، برای آماده‌سازی تیم ملی تمام مسابقات تدارکاتی انجام گرفته و زمان آن بسته شده است؛ قرار است با تیم‌های ملی لیبی، تونس، الجزایر، سوریه، ازبکستان، ترکیه، یونان و لیتوانی در کشورهای مختلف بازی دوستانه انجام می‌شود اما فراموش نکنید با ظرفیت اقتصادی ما بهترین کمپ هم در سوریه انتخاب می‌شود؛ با سیاست گذاری خوب در روسیه که از سوی کی‌روش انجام گرفت و فدراسیون و وزارت حمایت کردند، کمپ خوبی در نظر گرفته شده است.

محمدرضا ساکت: من از کمیته انضباطی در خصوص جریمه ۴۰ میلیون تومانی پرتاب بطری توضیح خواستم.

علی کریمی: امروز در کمیته انضباطی گفتند به دلیل تکرار این اتفاقات در ورزشگاه رشت بوده ولی چون چندبار این اتفاق بیافتد باید اینطور جریمه کنند؟ در تمام استادیوم‌ها این اتفاقات می‌افتد.

امیدواریم نهادهای حقوقی فدراسیون فوتبال و مسئولان این مجموعه، بتوانند نسبت به موضوعاتی که در برنامه شب گذشته ۹۰ اتفاق افتاد، با روشنگری و ابهام زدایی، افکار عمومی را قانع کرده و روند شفاف سازی در صنعت فوتبال ایران را به سمت حرفه ای شدن سوق دهند.

نظر  شما درباره جنجالی ترین برنامه ۹۰ سال ۹۶ چیست؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علی بهمن ۲۴, ۱۳۹۶

    الانم چند روز مونده به جام جهانی باید ببخشید اینو میگم خریت بعضی ها رو تحمل کنیم . مردم همیشه در صحنه هم میخوان برن پیج فلان کس رو پر از دشنام و بد بی راه کنند . تقصیر کیه علی کریمه؛ شاید حرفاش درست باشه ولی کاملا بچه گانه مطرح کرد. انگار اومده بود رو کم کنی