با ۱۰ عادت رایجی که باعث بیماری می شوند آشنا شوید

با ۱۰ عادت رایجی که باعث بیماری می شوند آشنا شوید

بسیاری از عادت های روزانه ی ما می توانند تأثیری منفی بر طول عمر ما بگذارند. در اینجا به تعدادی از بدترین عادت هایی می پردازیم که ممکن است تهدیدی برای سلامتی ما باشند.

۱- ترس از آمپول

هر بار که دچار التهاب شدید بدنی می شوید که می تواند ناشی از آنفلوانزا باشد، از داروهای شیمیایی استفاده می کنید که به عروق خونی شما آسیب می زند و ممکن است در آینده باعث افزایش خطر  التهاب های بدنی ریشه داری مثل بیماری های قلبی شود.

۲- نداشتن برنامه ی منظم

مشکلات مالی یا ازدواج مهم ترین عوامل تنش زا در زندگی ما نیستند بلکه فقدان یک برنامه ی منظم است که باعث آسیب می شود. حتی یک ساعت تأخیر در زمان معمول خوردن غذا می تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را افزایش دهد و باعث ایجاد اختلال در شرایط مطلوب بدن شود. سعی کنید در تمام ۳۵۶ روز سال، برنامه ی منظمی برای غذا، خواب و ورزش خود داشته باشید.

۳- مصرف میوه ها و سبزیجات غیر تازه

میوه ها و سبزیجات بسیاری از خواص ضد بیماری شان را در فاصله ای که از مبدأ تا رسیدن به فروشگاه ها طی می کنند از دست می دهند. سبزیجات تازه ی محلی یا سبزیجات همان فصل را تهیه کنید. در غیر اینصورت از سبزیجات منجمد شده ای استفاده کنید که کاملا رسیده هستند و مواد مغذی آن ها به دلیل انجماد حفظ شده است.

۴- ورزش مقطعی

اگر زیاد ورزش می کنید اما بقیه ی ساعات روز را تحرک ندارید، این شرایط هم می تواند بر میزان کلسترول، قند و فشار خون شما تأثیر گذار باشد. سعی کنید راه هایی پیدا کنید که در تمام روز تحرک داشته باشید.

۵- پوشیدن کفش پاشنه بلند

همه ی ما می دانیم که کفش های پاشنه بلند راحت نیستند، اما دردی که این کفش ها ایجاد می کند هم یکی از نشانه های التهاب بدنی است که با یک بیماری مزمن ارتباط دارد. اگر چه پزشکان پاشنه های بلند را باعث حمله ی قلبی نمی دانند اما آن ها معتقدند استفاده از کفش های راحت بدن را در برابر آسیب های بلند مدت التهاب بدنی حفظ می کند.

۶- جویدن ناخن ها

جویدن ناخن ها تنها یک تمایل ناپسند نیست. این کار می تواند سلامت ما را به خطر بیندازد. طی پژوهشی که در کشور ترکیه انجام شد، در ۷۶ درصد کسانی که ناخن هایشان را می جویدند آزمایش ها وجود باکتری هایی مثل اسکریکیا کولی را در بدن آن ها نشان داد که باعث اسهال و استفراغ می شوند؛ مسأله ای که در ۲۶/۵ درصد کسانی که ناخن هایشان را نمی جویدند وجود نداشت.

۷- آلودگی محل خوردن غذا

محل کار شما فضایی برای رشد باکتری ها است و متأسفانه کیبورد کامپیوترتان یکی از آلوده ترین نقاط آن محسوب می شود. در حقیقت، در پژوهشی در سال ۲۰۱۳ معلوم شد تنها یک روز کافی است تا بیش از ۵۰ درصد سطوح در محل کار و کارکنان آن آلوده و مبتلا به یک ویروس شوند. خوردن غذا در بیرون محل کار (یا دست کم در جایی دور از میز کارتان) می تواند میزان باکتری هایی که روزانه بر سر راه شما قرار می گیرند را کاهش دهد.

۸- مصرف سیگار

اگر خطر ابتلا به سرطان به تنهایی دلیلی کافی برای ترک این عادت ناپسند نیست، باید بدانید که مصرف سیگار سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و احتمال ابتلا به آنفلوانزا، سرما خوردگی و ذات الریه را افزایش می دهد.

۹- نشستن وسایل خواب

کنه های گرد و غبار شیفته ی گرما و تاریکی تخت شما هستند. علاوه بر آنکه این موجودات میکروسکوپی خود تا حدودی آسیب زا هستند، ترشحات باقیمانده از این موجودات و اجزای متلاشی شده ی بدن آن ها باعث آسم و واکنش های آلرژیک می شود.

۱۰- کمبود خواب

با وجود آنکه داشتن هفت تا نه ساعت خوابه شبانه امری ضروری است، بسیاری از مردم موفق به این کار نمی شوند. اما کم کاری در این امر تنها باعث کاهش سطح انرژی ما نمی شود. نداشتن خواب کافی می تواند ما را در برابر بیماری ها آسیب پذیر کند چرا که سلول های بدن در طی یک خواب کوتاه فرصت کافی برای بازسازی دوباره را ندارند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود