حراج های میلیاردی نقاشی سورئال و امپرسیونیست ساتبیز لندن

سرمایه گذاری بلند مدت در آثار هنری را جدی بگیریم

حراج های میلیاردی نقاشی سورئال و امپرسیونیست ساتبیز لندن

ساتِبیز یک حراج‌خانه چند ملیتی آمریکایی است که یکی از بزرگترین حراجی‌های آثار هنری، جواهر و مجموعه‌ها را اداره می‌کند. فعالیت‌های ساتبیز سه بخش است: حراجی، مالی، توزیع. ساتبیز چهارمین حراجی قدیمی جهان است که هم‌چنان در ۹۰ مرکز در ۴۰ کشور فعال است. در حراجی اخیر ساتبیز، آثار سورئال، هنر مدرن و امپرسیونیست از بزرگان نقاشی معاصر جهان از سالوادور دالی تا پیکاسو ایتالیایی چکش خورد که بعضا ده ها برابر قیمت پایه اعلامی برای تابلوهای نقاشی بود.

برای آشنایی با برخی از تابلوهای نقاشی سبک های فوق الذکر در حراجی ساتبیز، نگاهی داریم به قیمت های پایه و قیمت های چکش خورده برای این آثار هنری جالب.

تابلو نقاشی اثر Marc Chagall در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۳,۶۵۰,۹۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۱,۵۰۰,۰۰۰ – ۲,۵۰۰,۰۰۰ پوند بود.
تابلو نقاشی اثر Egon Schiele در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن فروخته نشد. قیمت پایه: ۴۰۰,۰۰۰ — ۶۰۰,۰۰۰ پوند اعلام شده بود.
تابلو نقاشی اثر Fernand Léger در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۲,۶۳۴,۸۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۱,۶۰۰,۰۰۰ — ۲,۴۰۰,۰۰۰ پوند اعلام شده بود.
اثر Alberto Giacometti در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۷,۶۰۲,۴۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۶,۰۰۰,۰۰۰ — ۸,۰۰۰,۰۰۰ پوند اعلام شده بود.
اثر Pablo Picasso در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۴۹,۸۲۷,۰۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: بالاترین قیمت پیشنهادی بود. این اثر، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان خریداری شد.
اثر Alfred Sisley در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۶۰۹,۰۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۴۰۰,۰۰۰ — ۶۰۰,۰۰۰ پوند بود
اثر André Derain در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۱۰,۸۷۶,۵۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۷,۵۰۰,۰۰۰ — ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ پوند بود.
اثر Umberto Boccioni در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۹,۰۷۰,۱۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۵,۵۰۰,۰۰۰ — ۷,۵۰۰,۰۰۰ پوند بود.
اثر Pablo Picasso در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۱۸,۱۲۵,۰۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ — ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ پوند بود.
اثر Claude Monet در حراج امپرسیونیست و هنر مدرن ساتبیز لندن با قیمت ۳,۰۸۶,۴۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۲,۰۰۰,۰۰۰ — ۳,۰۰۰,۰۰۰ پوند بود.
اثر René Magritte در حراج آثار سورئال ساتبیز لندن با قیمت ۷۲۹,۰۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۵۰۰,۰۰۰ — ۷۰۰,۰۰۰ پوند بود.
اثر Salvador Dalí در حراج آثار سورئال ساتبیز لندن با قیمت ۱۰۰,۰۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۶۰,۰۰۰ — ۸۰,۰۰۰ پوند بود
اثر Salvador Dalí در حراج آثار سورئال ساتبیز لندن با قیمت ۳,۵۳۸,۰۰۰ پوند چکش خورد. قیمت پایه: ۱,۲۰۰,۰۰۰ — ۱,۸۰۰,۰۰۰ پوند بود.

قیمت های سرسام آور برای فروش آثار هنری در حراجی های ایران و جهان، نمایان کننده این واقعیت پنهان است که سرمایه گذاری بلند مدت در هنر، سال به سال ابعاد تازه تری به خود می گیرد و هم مجموعه داران و هم علاقمندان به خرید و نگهداری آثار هنری از نقاشی تا چیدمان، تمایل بیشتری به خرید آثار به خصوص از چهره های کمتر شناخته شده اما با ارزش هنری بسیار بالا نشان می دهند که نمونه ای از آن را اخیرا در حراجی تهران شاهد بودیم.

خرید آثار هنری خوب و نگهداری درست آن، از خرید سهام خوب و ملک خوب و زمین خوب مهم تر، دقیق تر و حرفه ای تر است و نیاز به مشاوره از متخصصان هنر و اقتصاد هنر دارد که کسب و کار نوظهوری همچون استارت آپ های دیجیتالی در عصر مدرن به شمار می روند و در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید. با سبک های نقاشی آشنا شویم.

منبع: آرت نت
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود