شمارش معکوس برای اکران نوروز ۹۷ سینمای ایران

نگاهی به ۱۶ فیلم کاندیدای اکران نوروز ۹۷

شمارش معکوس برای اکران نوروز ۹۷ سینمای ایران

اکران نوروزی نزدیک است. سال ۹۶ روزهای پایانی خود را سپری میکند اما برای اهالی هنر به خصوص سینما دوستان و سینماگران، روزهای پایانی سال اهمیت دوچندانی دارد. چرا که برنامه اکران نوروزی مشخص می شود و به دلیل آنکه مردم  وقت زیادی در نوروز برای سینما رفتن دارند، فیلم هایی که در جدول اکران نوروزی قرار می گیرند، شانس خوبی برای گیشه داغ را در اختیار خواهند داشت.

جشنواره فجر ۹۶ با حاشیه هایی که داشت، نوید بخش اکران نوروزی خوبی برای سینمای ایران است که امیدواریم  با  گیشه خوب نیز همراه شود. مردم، منتظر تماشای فیلم هایی هستند که توانستند در استیج طوفانی برج میلاد تهران در ۲۲ بهمن ۹۶، شکار گر سیمرغ های بلورین جشنواره سی و ششم فجر شوند که به نظر می رسد این انتظار  بزودی به پایان خواهد رسید. واکنش سینمای ایران به اختتامیه جشنواره فیلم فجر جالب بود.

برای اکران نوروزیی، ۱۶ فیلم با نام های: خرگیوش، فیلشاه، ماه پیشونی ۲، لاتاری، لونه زنبور، ما شما را دوست داریم خانم یایا، مصادره، تگزاس، به وقت شام، چهار راه استانبول، خاله قورباغه، فِراری، خجالت نکش، یی‌حساب، من دیوانه نیستم و جاده قدیم متقاضی اکران هستند. حالا باید منتظر ماند و دید شورای جدید نمایش چه تصمیمی برای اکران نوروزی می‌گیرند و کدام فیلم‌ها در نوروز به روی پرده سینماها می‌روند.

خرگیوش

اولین فیلم بلند سینمایی مانی باغبانی به تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی است که از رقابت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد، اما عوامل فیلم تلاش می کنند به زودی خرگیوش را اکران عمومی کنند. در این فیلم بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، مینا ساداتی، پانته آ سیروس، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا، مانیا علیجانی به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان خرگیوش آمده است: هیچ شبی مثل امشب نیست…

فیلشاه

به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری، انیمیشنی پر کاراکتری است که در تولید آن بیش از ۲۰۰ نفر مشارکت داشته‌اند. داستان یلشاه  در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد. . . .

آهوی پیشونی سفید ۲

به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی است که توانست امسال عنوان بهترین فیلمنامه را از سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به دست آورد. اولین آهوی پیشونی سفید پنج سال پیش توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از بیست‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از آن خود کند و ترلان پروانه برای بازی در نقش پیشونی سفید پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان  این جشنواره را به دست آورد، همچنین امین حیایی برای بازی در نقش “آقا موشِ ” کاندید بهترین بازیگر مرد سی‌امین جشنواره فیلم فجر شد.

لاتاری

محمدحسین مهدویان که پس از ساخت فیلم‌های ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز  تبدیل به یکی از چهر‌ه‌های شناخته‌شده عرصه سینما شد و هر دو اثر او با استقبال بسیار گسترده از سوی مخاطبان و منتقدان مواجه شد، لاتاری را روانه جشنواره سی وششم فجر کرد که با برخوردهای مختلفی مواجه شد. در لاتاری جواد عزتی، هادی حجازی فر و ساعد سهیلی به ایفای نقش می‌پردازند.

لونه زنبور 

سومین ساخته برزو نیک نژاد به تهیه کنندگی سعید خانی است که محسن کیایی، پژمان جمشیدی، بهاره کیان افشار، هومن برق‌نورد، پیام احمدی‌نیا، سیاوش چراغی‌پور و رعنا آزادی‌ور، با حضور فرید سجادی حسینی بازیگران اصلی این فیلم هستند. در خلاصه داستان لونه زنبور” آمده است: تا حالا از نزدیک دستِ چپِ زنِ یه پادشاهُ دیدی؟

ما شما را دوست داریم خانم یایا 

ساخته عبدالرضا کاهانی در سال ۹۶ است، عبدالرضا کاهانی بعد از توقیف  ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا در ایران، این‌بار به تایلند رفت و در آنجا فیلم خود را تولید کرد. در این فیلم حمید فرخ نژاد، رضا عطاران، امین حیایی، نیتایا چایسری به ایفای نقش می‌پردازند؛ اما از جزئیات این فیلم هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

 مصادره 

اولین تجربه مهران احمدی در مقام کارگردان است که به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، با فیلمنامه‌ای از علی فرقانی در لوکیشن کالیفرنیا جلوی دوربین مسعود سلامی رفته است. در این فیلم کمدی، رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میر طاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری، لوسینه گیراگوسیان، میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش می‌کنند.

به وقت شام 

تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا پس از فیلم بادیگارد است. پس از نطق آتشین حاتمی کیا در زمان دریافت جایزه سیمرغ  بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی و ششم برای این فیلم، خیلی ها منتظرند تا جدید ترین اثر ایشان را تماشا کنند.

حاتمی کیا و دیگر صاحبان اثر بسیار امیدوار هستند که این فیلم یک اتفاق نو در سینمای ایران و اولین فیلم جدی بین‌المللی باشد از همین رو سازمان اوج سرمایه‌گذار به‌وقت شام مشغول برنامه‌ریزی و رایزنی برای اکران خارجی این اثر است تا فیلم در خاورمیانه و چند کشور اروپایی به نمایش دربیاید.

چهارراه استانبول

تازه‌ترین ساخته مصطفی کیایی درباره دو جوان است که درگیر ماجرایی می‌شوند و این ماجرا به ساختمان پلاسکو و ماجرای آتش سوزی این ساختمان هم می‌رسد. بارکد، عصر یخبندان، خط ویژه، ضدگلوله ، بعدازظهر سگی ازجمله آثار این کارگردان جوان است.

خاله قورباغه

فیلمنامه این فیلم عروسکی را فرشته طائرپور نوشته و تهیه کنندگی آن را نیز برعهده دارد. اما در حالی که افشین هاشمی در عمل کارگردانی آن را انجام داده است از مسعود کرامتی نیز به عنوان کارگردان یاد شده است. شخصیت محوری آن همان خاله قورباغه فیلم گلنار و سریال تلویزیونی خاله قورباغه است. خاله قورباغه مهربان و معاشرتی که بزرگترین مشکلش تنهایی و دور افتادگی از ۹۸ بچه‌اش است، در این فیلم در کنار شخصیت‌های جدیدی چون خواهر دوقلویش (آبجی باجی)، پزشک جنگل (حکیمه باجی)، همسایه طماع و خلافکارش (سمسارباشی) و نوه‌هایی که هرکدام از شهری یا کشوری به سراغش می آیند، برای بچه‌ها و بزرگترها، از مفاهیمی چون عواطف خانوادگی، دوستی، نشاط، همکاری، هوشمندی، میراث فرهنگی، مدیریت بحران و… قصه می‌گوید.

فِراری

علیرضاداوودنژاد کارگردانی کرده و جهانگیر کوثری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. فراری داستان دختر ۱۸ ساله‌ای به نام گلنار را روایت می‌کند که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین فراری هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد. گلنار در این‌ بین با یک راننده آژانس آشنا می‌شود که او را در اتفاقات قصه همراهی می‌کند. در این فیلم که کامبوزیا پرتوی نویسندگی آن را بر عهده داشته، محسن تنابنده و ترلان پروانه، مقابل دوربین محمود کلاری رفته‌اند.

خجالت نکش

این فیلم را رضا مقصودی نوشته و کارگردانی کرده و سید امیر پروین حسینی تهیه کننده آن است. خجالت نکش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را برای کارگردانش به ارمغان آورد. فیلم درباره یک زن وشوهر پا به سن گذاشته است که تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای بچه‌دار می‌شوند ولی تلاش می‌کنند این موضوع را از اهالی روستای محل زندگی خود پنهان کنند

بی‌حساب

ساخته مصطفی احمدی است که سعید ملکان تهیه آن را برعهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده: دن کیشوت پس از فراغت از تدارک مقدمات کار، نخواست بیش از این در اجرای نقشه خویش درنگ کند. حمید فرخ نژاد، علی قربان زاده، طناز طباطبایی، صابر ابر، آتیلا پسیانی، افسانه بایگان به ایفای نقش می‌پردازند.

من دیوانه نیستم

به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی مرتضی شایسته در سال  ۹۵تولید شده است. تاکنون از داستان فیلم خبری منتشر نشده است.

مهران احمدی، مجید صالحی، برزو ارجمند، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، سیروس کهوری‌نژاد، محمدرضا داوودنژاد، دانیال مقدم، امید روحانی، مهدی ماهانی و پژمان جمشیدی، سایر بازیگران: پانته‌آ مهدی‌نیا، پوریا میان‌دهی، سیاوش جعفری، حسام حمیدی، محمدرضا موهبتی، وحید ثابت‌قدم، شیما مرزی، شهریار حیدری، پژواک ایمانی، علیرضا شریعتی، شهرام فارابی، محمد طایفه و بازیگر خردسال: ماهک خرسندی بازیگران این فیلم هستند.

به نظر شما شانس کدام فیلم ها برای اکران نوروزی بیشتر  است؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود