«وی کافه»؛ نخستین کافی شاپ سیار تهران

«وی کافه»؛ نخستین کافی شاپ سیار تهران

خلاقیت و ایده های نوآورانه،‌ همیشه برگ برنده در هر کسب و کاری بوده و هست. فرقی نمی کند که این کسب و کار، طراحی اپلیکیشن یا راه اندازی پرتال یا تاسیس شرکت پیمانکاری یا تولیدی باشد یا راه اندازی کافی شاپ سیار در کلان شهر تهران!

1-w900-h600

همان طور که خیلی ها دوست دارند در رستوران هایی با نور شمع غذا بخورند یا به آب میوه فروشی های بروند که فرایند پارچ در پارچ در آن به صورت زنده انجام می شود!، افرادی هم هستند که عاشق جاهای نوستالژیک با خاطرات دراماتیک هستند. مهم نیست که این مکان ها بالای شهر باشد یا جنوب شهر، در کوچه پس کوچه های تنگ و باریک باشد یا در پاساژ های شیک. مهم آن است که چنین جاهایی پاتوق عده ای بوده و صاحبانش، تا مدت ها نانشان در روغن است. خیلی ها، عاشق نوستالژی هستند و برای نوستالژی پول خرج می کنند (اقتصاد نوستالژی!).

w1
جدید ترین پست های اینستاگرامی وی کافه

نوستالژی، داستان غریب و خاطراتی فراموش نشدنی یک نسل است که معمولا تا آخر عمر با آن ها همراه خواهد بود. نوستالژی دهه شصتی ها، دفترچه های صد برگ و فیل نشان و تاکسی های نارنجی بود، همان طور که برای دهه پنجاهی ها، پیکان گوجه ای و فرحزاد و کافه نادری و سینما رکس، نوستالژی بود. . .

2-w900-h600-48
یک فولکس واگن آبی رنگ هم می تواند ایده نوستالژیک و خلاقی برای راه اندازی یک کسب و کار جالب باشد

امروز می خواهیم از کافی شاپ سیار تهران بگوییم. کافی شاپی که عشق نوستالژی بازهای سال های نه چندان دور است. کافی شاپی که هر جا که شما بخواهید حاضر می شود.

نه از موسیقی های اسپانیایی و منوهای آنچنانی کافی شاپ های شمال شهر خبری است و نه از میز و صندلی آنچنانی لوشاتوی دربند و شیرینی های خاص پالادیوم زعفرانیه! کافی شاپ سیار، با ایده ای ساده اما خلاقانه و ذوقی هنرمندانه دو کارآفرین جوان تهرانی، تلاش دارد تا فرهنگ جدیدی را وارد فرهنگ نوستالژی باز ها کافه گرد تهرانی کند.

خروج از کلیشه و عرضه شیوه جدیدی از نوستالژی گردی در کسب و کار کافی شاپ.

3-w900-h600-11

کافی شاپ سیاری که اخیرا توسط دو کارآفرین جوان تهرانی که اتفاقا دانش آموخته دانشگاه هم هستند، جلوه ای از تلاش برای کارآفرینی خلاقانه در کلان شهری است که به قول خیلی ها، پول در آوردن در آن، بیش از پول، فکر می خواهد. همانند بازار بورس که بیش از پول، صبر می خواهد . . .

4-w900-h600-10
فرزاد و ذاکر، زوج جوان و کارآفرین تهرانی، پشت یک فولکس واگن، کسب و کاری را برای نوستالژی باز های تهرانی راه انداختند که اکنون، آوازه آن به آن سوی مرز ها هم رفته است

کافی شاپ سیار قصه ما، کافه راه (café way) نام دارد. دو زوج جوان به نام خانم عباسی و آقای فرزاد حسینی، تحصیلات دانشگاهی دارند اما علاقمند شدند تا حوزه ای خاص در کسب و کار را تجربه کنند که اتفاقا نه تنها در تهران بلکه درهیچ کجای ایران، نمونه مشابه ندارد.

unnamed-file
کافی شاپ سیار تهران، هر روز به نقاط مختلف شهر می رود و با استقبال مخاطبانی مواجه می شود که برایشان مهم تر از قهوه و چای و شیرینی، گفت و شنود با زوجی خلاق و کارآفرین زیر پوست این شهر هستند

آن ها، با سرمایه اندک و ایده ای خلاقانه،‌ توانستند کسب و کاری را راه اندازی کنند که نه مغازه دارد و نه فروش محصولات از طریق اینستاگرام و فیس بوک! آن ها از نوستالژی دهه شصتی ها یعنی فولکس واگن آبی رنگ استفاده کردند تا با پرسه زدن در کوچه پس کوچه های شهر، جلوه ای جدید از کافی شاپ را در اختیار کافه باز های تهرانی بیاورند. آن هم از نوع سیار!

6-w900-h600-11
فولکس واگن آبی رنگ این زوج جوان کارآفرین ، سبب شده تا جلوه هایی از اقتصاد مشارکتی را در این خلاق و ساده و جالب مشاهده کنیم. رونق پدر ژپتو، خود مشتی نمونه خروار است

آن ها ابتدا قصد داشتند که کافی شاپ سیار خود را در داخل یک اتوبوس دو طبقه مانند اتوبوس های دهه شصت راه اندازی کنند که به دلایلی از این کار منصرف شدند و کار به فولکس واگن رسید. در این کافی شاپ سیار که در پشت این خودرو هدایت می شود، افراد می توانند نوشیدنی های مختلف مرسوم در کافی شاپ را سفارش دهند و هم چنین از نوشیدنی های اصیل ایرانی نیز بهره ببرند.

این زوج جوان خلاق، صفر تا صد کافه راه را خودشان دوتایی سرهم کرده‌‍ اند و گفته شده که این کسب و کار جذاب، تا کنون برایشان ۶۰ میلیون تومان خرج برداشته است. اما استقبال، بی نظیر عنوان شد. آن ها به خبرگزاری مهر قبلا گفتند که یک روز قبل در اینستاگرام با طرفداران کافه متحرک قرار می‌گذارند. البته هنوز کافه، منوی ثابت ندارد.

pin3
مشتریان پر و پا قرص وی کافه ای ها، هر از گاهی نقاشی های جالبی برای این زوج جوان و فولکس واگن نوشتالژیکشان (معروف به دلبر) می کشند

«ما هنوز منوی ثابت نداریم. دلیل اینکه هنوز هم منوی ثابت نداریم این است که داریم امتحان می‌کنیم که چه چیزی خوب است و طرفدار دارد و مثلا در فصل تابستان می‌چسبد و چه چیزی باید در منو ثابت باشد و چه چیزی را باید حذف کنیم. قسمت اصلی منوی هر کافه ای قهوه است که در هر صورت باید در لیست سفارشات وجود داشته باشد». همه خوردنی‌های این کافه فسقلی، خانگی است.

«ما هیچ چیز را از بیرون تهیه نمی‌کنیم. همه لیست منو را شب به شب درست می‌کنیم. حتی شربت ها هم همه خانگی هستند. هم شربت هم قهوه هم چای همه را خودمان درست می‌کنیم».

7-w900-h600-9
پشت یک فولکس واگن نوستالژیک، زوجی هستند که با خلاقیت و تلاش، ارزش افزوده ایجاد می کنند و لحظات شادی را برای شهروندان با چای و قهوه و نوشیدنی های ایرانی به ارمغان می اورند

شاید یکی از برگ های برنده این کافه سیار،‌ اعتقاد دست اندرکارانش به تولید غذای خانگی، سالم و با کیفیت و مبتنی بر غذای ایرانی باشد که مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

کسب و کاری که چند وقت از راه اندازیش می گذرد، اما جادوی اینستاگرام و خلاقیت کسب و کار آن ها سبب شده تا مخاطبان و طرفدارانی فراوانی پیدا کنند و حتی برخی از رستوران ها و کافی شاپ های تهران نیز از کافه راه درخواست کنند تا به نزدیک محل آن ها بیاید. ژپتو در قیطریه یکی از آن هاست که ۱ ماه است پاتوق خیلی ها شده و بخشی از موفقیتش را می توان به کافه راهی های نوستالژی باز، مرتبط دانست.

کافه سیاری ها می گویند که برای درست کردن قهوه، قهوه سازشان برق می خواهد و آن ها از موتور برق برای راه اندازی این دستگااه ها استفاده نمی کنند. بلکه صاحبان کسب و کار هایی که معمولا از ان ها برای حضور این کافی شاپ سیار در کنار مغازه های خود دعوت می کنند، برق آن را تامین کرده و از این راه،‌ مخاطبان بیش تری جذب می کنند.

8-w900-h600-14
تصویر صفحه کافی شاپ سیار تهران (کافه راه) در اینستاگرام با ۳۲ هزار فالوور در مرداد ۹۵

کافه راه، ظرف مدت کوتاهی بیش از ۷۶ هزار مخاطب در اینستاگرام و ده ها هزار طرفدار در صفحه شخصی اش در تلگرام پیدا کرد. این کافه سیار در این نشانی در دسترس است و بیش از ۳۸۶ پست (تا فروردین ۹۶) به اشتراک گذاشته که بخشی از آن به تصاویر مشتریانش و نظراتشان درباره این ایده خلاق اشاره دارد.

گروه آن ها در تلگرام که ظرفیت اطلاع رسانی آن ها را تشکیل می دهد در این نشانی  قرار دارد. کافه راهی ها، هر روز در تلگرام، مقصدی که در آن مستقر می شوند را اطلاع رسانی می کنند تا طرفدارانشان در صورتی که از آن منطقه گذر می کنند، با نوشیدنی های گرم وسرد آن ها، لحظات خوبی را با این کسب و کار جوان گرایانه، تجربه کنند.

9-w900-h600-16
تصویر صفحه کافه راه در تلگرام که چند هزار مخاطب دارد و مقصد هایش در تهران را هر روز اطلاع رسانی می کند

فولکس ‌واگن برای بسیاری یاد خاطرات نوستالژیکشان را زنده کرده است. کافه راهی ها می گویند که:

«خوبی کافه ما این است که همه در هر سنی و قشری می‌آیند و با ما ارتباط برقرار می‌کنند. پیرمردی می‌آید و خاطراتش با فولکس‌واگن را تعریف می‌کند یا بچه‌ای می‌آید که تی‌شرت فولکس به تن دارد یا جوان‌هایی که عاشق ماشین‌های کلاسیک هستند. پیرزن‌هایی می‌آیند و از خاطرات مشترکشان می‌گویند و از پسران و همسرانشان که فولکس داشتند داستان می‌گویند. بیشتر آدم‌ها یک خاطره‌ای با فولکس‌واگن دارند».

اینستاگردی با وی کافه ای ها

اینستاگرام وی کافه ای ها، یکی از پر مخاطب ترین صفحات اینستاگرام برای گردشگران جوان تهرانی است که با این فولکس واگن آبی رنگ، محله گردی کرده و این زوج جوان را در برخی از رویدادهای هفتگی یا ماهانه، همراهی می کنند.

اینستاگرام، اکنون یکی از رسانه های مهم برای کافی شاپ های تهران به خصوص نخستین کافی شاپ سیار تهران است که در طول هفته به محله گردی در پایتخت و اطراف تهران پرداخته و هواداران خود را با نوشیدنی های خوشمزه، میزبانی می کند. برای آگاهی از جدید ترین نوشته های این مجموعه، شماری از اینستانوشته های آن ها را در ادامه مشاهده می کنید.

pin2
رویداد گردی وی کافه ای ها در پایتخت به مناسبت هفته نجوم

w2

w3

w4
وقتی مشتریان خوش ذوق وی کافه ای ها، جا سوییچی هم برای این زوج جوان نوستالژی گرد تهرانی، طراحی می کنند
w5
اینستانوشته ای از وی کافه ای ها که نشان می دهد،‌ اسباب بازی این فولکس واگن آبی رنگ هم به دنیای کافی شاپ گردی وارد شده و برندی برای آنها به شمار می رود.
w6
اینستانوشته ای از وی کافه ای ها که حضورشان در خیابان ولیعصر تهران را نوید می داد
w7
برخی از مقصدهای محله گردی این کافی شاپ سیار آبی رنگ، با مشورت و نظرخواهی از جامعه ۸۰ هزار مخاطبی آنها در پایتخت انتخاب می شود
w8
یکی از راهکارهای توسعه کسب و کار نخستین کافی شاپ سیار تهران، هشتگ های اینستاگرامی و کامنت های کاربران و به خصوص، عکس هایی با نمادهای فولکس واگن آبی رنگ است
w9
وقتی نوشیدنی های وی کافه ای ها، در پاریس گردی مشتریانش هم بازتاب پیدا می کند
w10
کافه کفشدوزک و وی کافه که به ما، اقتصاد مشارکتی در صنعت گردشگری خودمانی شهری را یادآوری می کند

البته پین کافه نیز، یکی از کافی شاپ های سیار جدید تهران است که جزئیات فعالیت آنها را در ویدیوی زیر مشاهده کنید.

از کافه راهی ها آموختیم . . .

بررسی این کسب و کار از نظر روانشناختی و مدیریت کسب و کار ما را به ارائه ۸ نتیجه رهنمون می کند که مناسب است آن ها را با علاقمندان کسب و کار در میان بگذاریم:

  • از کافه راهی ها آموختیم که هنوز طیف های زیادی از جامعه، نوستالژی باز و عاشق کسب و کار های عجیب هستند و برای آن هزینه می کنند. مهم نیست کتاب باشد یا کافی شاپ سیار یا پیتزا فروشی بدون میز و صندلی!
  • از کافه راهی ها آموختیم که فاصله بین بیکاری تا کار، مهم تر از پول، ایده های خلاقانه و تلاش نوآورانه است.
  • از کافه راهی ها آموختیم، نوستالژی، فرصت آفرین است و ارزش افزوده زیادی تولید می کند.
  • از کافه راهی ها آموختیم که فرار از کلیشه های رسمی و نخ نما، برگ برنده کسب  و کار در هر بازاریست!
  • از کافه راهی ها اموختیم که تا چه حد کسب و کار سنتی، مدیون ابزار آی تی و دانش رسانه ای است!
  • از کافه راهی ها آموختیم که به راه بادیه رفتن، به از نشستن باطل . . .
  • از کافه راهی ها آموختیم که پیش پا افتاده ترین ایده ها در کسب و کار، با تلاش و برنامه ریزی خلاقانه، ملی و بستر جهانی شدن پیدا می کند. حتی اگر، کافی شاپ سیار باشد. . .
  • از کافه راهی ها آموختیم که اقتصاد مشارکتی چه در دنیای کسب و کار سنتی و چه در دنیای کسب و کار مجازی، ارزش آفرین است. خیلی از رستوران ها و کافی شاپ های کم تر شناخته شده تهران را کافی شاپ سیار تهران، معروف کرد! آری! این جادوی نوستالژی است.
10-w900-h600-7
کتاب یادتونه، خاطرات نوستالژیک کودکان دهه شصت را گردآوری کرد و تا امروز بیش از ۲۰ برابر تجدید چاپ شد

جادویی که سبب شد تا کتاب «یادتونه» مهدی منتصری تنها در سال ۱۳۹۲ ، ۲۰ بار تجدید چاپ شود و با استقبال گسترده میان جامعه ایرانی مواجه شود و البته سود خوبی را نصیب این نویسنده خلاق و ایده پرداز کند.

pin1
پین کافه، رقیب جدید کافه وی هم از راه رسید

اگر در شهر و دیار شما هم کسب و کارهای خلاق و جالب مثل وی کافه و پین کافه مشاهده می کنید، از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی اطلاع دهید.

منبع: instagram
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • نيكناز اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶

    وای چه ایده خلافانه و جالبی وی کافه کدوم محله ها می ره؟

    • علی زمانی اردیبهشت ۵, ۱۳۹۶

      در همه محله ها حضور دارن
      برای اطلاع از برنامه های روزانه، به اینستاگرامشون مراجعه کنید

  • ارمان واریانی فروردین ۱۷, ۱۳۹۸

    این مطلب شما دروغ لطفا درست اطلاع رسانی کنید ، اولین کافه رو بنده راه اندازی کردم به نام کافه رو با ماشین ۲۰۶