عادت های به اصطلاح سالمی که باید در سال جدید از آن ها دست بکشید

عادت های به اصطلاح سالمی که باید در سال جدید از آن ها دست بکشید

همه ما عادت هایی داریم که بر اساس تبلیغات رسانه ها یا گفته های دوستانمان فکر می کنیم عادات سالمی هستند و هرچقدر هم که از آن ها متنفر باشیم باز به دلیل این که فکر می کنیم برای سلامتی مان مفیدند آن ها را انجام می دهیم. ولی آیا به دستگاه هایی که وزن سالم شما را تخمین می زنند می توان اعتماد کرد؟ یا آیا استفاده روزانه از مولتی ویتامین ها آن طور که همه فکر می کنند کار درستی است؟

جواب این سوالات و بیشتر در ادامه این مطلب آمده است که از خواندن آن ها شگفت زده خواهید شد.

استفاده از میزهای ایستاده

using-a-standing-desk (1)

بر اساس مطالعات طولانی مدتی که اخیراً روی ۴.۰۰۰ شخص بالغ آمریکایی صورت گرفته است، استفاده از میزهای ایستاده در هنگام کار عمر شما را طولانی نخواهد کرد. تنها در هنگام ایستادن کالری های بیشتری را نسبت به زمان نشستن مصرف می کنید. پس اگر فقط می خواهید وزنتان را کاهش دهید از میزهای ایستاده استفاده کنید.

استفاده از دستمال یا لایه های محافظ دیگر در دستشویی های عمومی

using-toilet-seat-liners

ویروس هایی از قبیل ویروس اچ آی وی (HIV) و ویروس تبخال در محیط خارج از بدن انسان بسیار آسیب پذیر هستند بدین معنی که اگر محیط گرم و نرمی مانند بدن انسان در اختیار آن ها نباشد خیلی سریع از بین خواهند رفت. بنابراین اگر روی یک دستشویی که همین تازگی ها فرد دیگری از آن استفاده کرده است بنشینید به احتمال قریب به یقین دچار بیماری نخواهید شد حتی اگر بدن آن فرد حاوی چنین ویروس هایی بوده باشد.

علاوه بر این پوست بدن شما به عنوان یک سد محافظ در برابر میکروب ها عمل می کند و میکروب ها نخواهند توانست به راحتی وارد بدن شما شوند البته به شرطی که هیچ زخم یا جراحتی در روی بدن خود نداشته باشید.

خوردن غذاهای کم چربی

eating-only-low-fat-foods

بر اساس گزارش های منابع موثق علمی، در دهه ۱۹۹۰ میلیون ها نفر قصد داشته اند از طریق خوردن غذاهای کم چربی و دارای نشاسته زیاد وزن خود را کاهش دهند. این افراد به جای استفاده از کره حیوانی به کره گیاهی روی آورده اند و سعی کرده اند از غذاهای کاملاً بدون چربی استفاده کنند. افراد زیادی تمام تلاش خود را کرده اند که از خوردن غذاهای مغذی و شیرینی های خامه ای دوری کنند تا وزنشان کاهش پیدا کند اما در نهایت به نتیجه دلخواه دست نیافته اند.

نتایج مطالعات گسترده بر روی ۵۰.۰۰۰ زن که تقریباً نصف آن ها رژیم غذایی کم چربی داشته اند نشان داده که به هیچ وجه خطر سرطان سینه، سرطان روده و بیماری های قلبی در آن ها کاهش نیافته است. علاوه بر این در این زنان کاهش وزن چشمگیر و راضی کننده ای دیده نمی شود. مطالعات تکمیلی نشان می دهند که استفاده از چربی های سالم مانند چربی های موجود در دانه های خوراکی، ماهی و آووکادو در سطح متعادل برای سلامتی شما بسیار مفید خواهد بود. بنابراین اگر تاکنون از این چربی های مفید استفاده نکرده اید بهتر است از همین امروز آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 استفاده از دستگاه های تعیین کننده شاخص حجم بدن (BMI) برای تعیین وزن سالم

Scale

ممکن است آخرین باری که به پزشک مراجعه کرده اید وی از شما خواسته باشد که روی ترازو بروید تا وزن شما را ببیند. بعد از این که روی ترازوی مخصوص قرار گرفتید و وزن شما محاسبه شد ممکن است پزشکتان یک نمودار نمایه حجم بدن را به شما نشان داده باشد.

در واقع این دستگاه در دهه ۱۸۳۰ اختراع شده و به تنهایی معیار درستی برای تعیین کردن سالم بودن یا نبودن وزن شما نیست. به گفته متخصصان این دستگاه ها چندین اشکال محاسباتی عمده دارند و دو فاکتور اساسی را نادیده می گیرند:

  • حجم چربی موجود در بدن
  • قطر کمر

این دو فاکتور می توانند در تعیین خطر ابتلا به بیماری های خاصی مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ موثر باشند.

خودداری از مصرف گلوتن

avoiding-gluten

ماده غذایی گلوتن هیچ تاثیر منفی بر روی سلامتی شما ندارد مگر این که جزو معدود افرادی باشید که به بیماری “اسپروی سلیاک” (Coeliac disease) مبتلا هستند. در واقع مطالعات نشان داده است که درصد کمی از افراد از نفخ ملایم و جمع شدن گاز در معده و روده خود رنج می برند چه آرد گندم مصرف بکنند و چه نکنند. بنابراین بهتر است که این ماده غذایی مفید و پر انرژی را از رژیم غذایی خود حذف نکنید.

اجتناب از شیر لبنی و روی آوردن به شیر بادام

swapping-dairy-for-almond-milk

اخیراً جایگزین های متعددی برای شیر لبنی در بین مردم رواج پیدا کرده از جمله شیر بادام که کاملا خالی از هر گونه پروتئینی است. بادام به خودی خود سرشار از پروتئین بوده و بسیار مقوی است اما یک لیوان معمولی شیر بادام تنها ۲ درصد بادام دارد و هیچ پروتئینی در آن یافت نمی شود. علاوه بر این تمامی ویتامین های موجود در این ترکیب به آن اضافه شده اند. بنابراین اگر دنبال یک جایگزین سالم و مقوی برای شیر لبنی هستید به سراغ شیر سویا، شیر بدون چربی یا شیر کم چربی بروید.

گرفتن آب میوه ها

juicing

وقتی که شما آب میوه ها و سبزیجات را گرفته و تفاله آن ها را دور می اندازید در واقع تمام فیبر این مواد غذایی را دور می ریزید. فیبر یک ماده غذایی است که باعث می شود احساس سیری کرده و تا مدتی گرسنه نشوید. تنها چیزی که در این آبمیوه ها وجود دارد شکر است. در کوتاه مدت، رژیم غذایی حاوی شکر زیاد و پروتئین کم می تواند باعث درد دائمی مربوط به گرسنگی در ناحیه شکم، بداخلاقی و کمبود انرژی و بیحالی در  فرد شود. در دراز مدت نیز فرد حجم زیادی از ماهیچه هایش را از دست می دهد زیرا ماهیچه ها برای حفظ سلامتی و رشد خود به پروتئین نیاز دارند.

استفاده هر روزه از ژل های ضد عفونی کننده دست

Hand-Sanitizer (1)

اگر معمولا چندین بار در طول روز دست های خود را با مایع های ضدعفونی کننده دست می شویید باید بدانید که این کار به هیچ وجه ضروری نیست. علاوه بر این، مایعات ضدعفونی کننده برخلاف صابون و آب نمی توانند تعدادی از میکروب ها را از بین ببرند. برای مثال نوروویروس (Norovirus) و ویروس کلستریدیوم دیفیسیل (Clostridium difficile) در مقابل ژل های ضدعفونی کننده مقاوم هستند.

 خوردن سفیده تخم مرغ به جای تمام آن

106397084_XS

بسیاری از افراد بعد از این که پزشک به آن ها توصیه می کند که مصرف کلسترول خود را پایین بیاورند به سرعت خوردن زرده تخم مرغ را ترک کرده و تنها سفیده آن را می خورند. اما مطالعات گسترده نشان داده است که کلسترول طبیعی موجود در زرده تخم مرغ هیچ تاثیری در افزایش میزان کلسترول خون شما ندارد. بنابراین خودتان را از خوردن زرده خوشمزه تخم مرغ محروم نکنید مگر این که کلسترول خون شما بالا باشد.

گرفتن جلوی دهان بعد از این که فردی عطسه یا سرفه می کند

holding-your-breath-after-someone-sneezes-or-coughs

هنگامی که فردی عطسه یا سرفه می کند بدون این که جلوی دهان یا بینی خود را بگیرد، باکتری های بیماری زا با سرعت بالایی در هوا پخش می شوند و در صورتی که شما در نزدیکی وی قرار داشته باشید نگه داشتن نفس کمکی به ننشستن این میکروب ها روی دهان، بینی یا چشم های شما نخواهد داشت. این کار تنها می تواند مانع از بلعیدن و انتقال میکروب ها به درون دهان شما شود.

خوردن حجم زیادی از مواد غذایی حاوی ویتامین C برای جلوگیری از سرما خوردن

orange-juice-1024x683 (1)

اگرچه مصرف مقدار کمی ویتامین C می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ما شود اما مصرف بیش از حد این ویتامین باعث مریض شدنتان می شود. حداکثر میزان مجاز مصرف ویتامین C در روز برای یک فرد بالغ ۲.۰۰۰ میلی گرم در روز است. مصرف مقداری بیشتر از این میزان باعث تهوع، دل پیچه، اسهال، سوزش معده، سر درد و دیگر عوارض جانبی خواهد شد.

استفاده از قرص های مولتی ویتامین

Is-Taking-Multivitamins-Before-Bed-a-Good-Idea

بسیاری از افراد به طور روزانه قرص های مولتی ویتامین مصرف می کنند اما تاکنون هیچ مطالعه ای تاثیر مثبت خوردن این مقدار از مولتی ویتامین بصورت روزانه را بر روی سلامت جسمی انسان تایید نکرده است. البته این موضوع به این معنی نیست که ما به ویتامین نیاز نداریم زیرا کمبود ویتامین در بدن باعث می شود که بدن نتواند غذا را به انرژی تبدیل کند و به بیماری هایی مانند نرمی استخوان و اسکوربوت مبتلا خواهیم شد. مطالعات نشان می دهند که  بدن ما روزانه معمولاً مقدار زیادی از این ویتامین ها را از طریق غذاهایی که می خوریم دریافت می کند و لازم نیست که از قرص های مولتی ویتامین به صورت مکمل استفاده کنیم.

اجتناب از مصرف مونوسدیم گلوتامات (Monosodium glutamate)

Molecule of glutamate (MSG) a flavor enhancer in many asian food

مونوسدیم گلوتامات یک ماده افزودنی است که به خاطر بهبود بو و طعم بسیاری از غذاها مانند غذاهای چینی، سبزیجات کنسروی، سوپ و گوشت به آن ها اضافه می شود. باید بدانید که این ماده کاملاً بی خطر است. باور عمومی بر این است که مصرف این ماده غذایی با بی حسی در گردن و احساس خستگی همراه است که معمولا به آن “بیماری رستوران چینی” گفته می شود. اما باید اذعان کرد که مسئول این بیماری ماده مونوسدیم گلوتامات نبوده بلکه پرخوری باعث بروز این علائم ناخوشایند می شود.

شکستن قولنج انگشتان دست

not-cracking-your-knuckles

تا همین اواخر همه فکر می کردند که شکستن قولنج انگشتان دست نه تنها ناخوشایند است بلکه به مفاصل انگشت نیز صدمه جبران ناپذیری وارد می کند. با این وجود مطالعات صورت گرفته در این زمینه این ادعا را به کلی رد کرده اند و اعلام کرده که این کار می تواند تست خوبی برای مشخص کردن مقدار ماده روان کننده لازم در مفاصل انگشت باشد. بر اساس این مطالعات اگر بتوانیم قولنج انگشت خود را بشکنیم بدین معنی خواهد بود که مفصل آن سالم است و عدم موفقیت در انجام این کار می تواند نشانه ای برای دچار شدن به مشکلات مفصلی در آینده باشد.

روی آوردن به رژیم های غذایی به اصطلاح سم زدایی کننده

Detox water with various types of fresh fruit and vegetables in mason jars on a table

 

باید بدانید که به هیچ عنوان به رژیم های غذایی به اصطلاح سم زدایی کننده از بدن نیاز نخواهید داشت مگر این که واقعاً مسموم شده باشید. بدن انسان یک سیستم فیلترینگ بسیار قوی دارد که بسیاری از مواد سمی را از چرخه مصرف در بدن خارج می کند. در بدن ما انسان ها دو ارگان مهم وجود دارد که مواد سمی را دفع می کنند: کبد و کلیه ها

در حالی که کلیه ها خون ما را تصفیه کرده و هرگونه مواد سمی موجود در غذای ما را از بین می برند، کبد نیز ترکیبات دارویی خاصی را برای خنثی کردن مواد شیمیایی مضری که استفاده می کنیم تولید می کند. این دو ارگان در ترکیب با هم بدن ما را به یک سیستم دفع کننده قوی مواد سمی تبدیل کرده اند.

استفاده از دوچرخه های خوابیده به جای دوچرخه های معمولی

10-best-and-worst-cardio-machines-v2-10-640xh

شاید تا حالا چنین دوچرخه هایی که کمی به پشت خم شده و در هنگام سوار شدن بر آن ها باید پاهایتان را دراز کنید را دیده باشید. استفاده از این نوع دوچرخه ها ضروری نیست مگر این که دچار مصدومیت در ناحیه شانه،زانو و یا باسن باشید.

استفاده نکردن از مایکروویو

avoiding-the-microwave

شاید شما هم تا حالا شنیده باشید که قرار دادن غذاها در داخل مایکروویو باعث می شود که مواد مغذی غذاها از بین برود. باید بدانید که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا مایکروویو با استفاده از امواج دارای انرژِی غذا را می پزد. این امواج باعث می شوند که مولکول های غذا به سرعت حرکت کنند و در نتیجه گرما انرژی آن ها بالا برود.

البته بسیاری از مواد در نتیجه گرم شدن در هر حالتی مقداری از مواد مغذی خود را از دست می دهند چه با مایکروویو پخته شوند چه با اجاق گاز یا هر وسیله گرمایی دیگر. اما از آن جا که پخت غذا با مایکروویو بسیار سریع تر از دیگر وسایل پخت و پز مانند اجاق گاز انجام می گیرد، این وسیله صدمه کمتری به مواد مغذی موجود در غذا به ویژه انواع ویتامین ها وارد می کند.

نخ دندان کشیدن

2015-11-06_2

باید بدانید که تاثیر مثبت کشیدن نخ دندان تاکنون در هیچ تحقیق علمی به اثبات نرسیده است. نه تنها هیچ مدرکی دال بر مفید بودن این کار در افزایش سلامت دهان و دندان وجود ندارد بلکه تاکنون هیچ مطالعه مدونی نیز در این زمینه انجام نگرفته است.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود