از «کیمیا» تا «لیلا»؛ دختران قهرمان ورزش ایران در سال ۹۵

گزارش روزیاتو از برترین ورزشکاران زن ایران در سالی که گذشت

از «کیمیا» تا «لیلا»؛ دختران قهرمان ورزش ایران در سال ۹۵

سال ۹۵ را باید یکی از سال های موفق برای ورزش بانوان ایران در عرصه بین المللی دانست. از تداوم موفقیت های مثلث آتشین خواهران منصوریان در رشته ووشو و نخستین مدال تاریخی کیمیا علیزاده، تکواندو کار جوان کشورمان در رقابت های المپیک ریو ۲۰۱۶ تا قهرمانی تیم ملی کشتی آلیش بانوان در بیشکک قرقیزستان، این ها گوشه ای از افتخار آفرینی بانوان ورزشکار و قهرمان کشور در سالی که گذشت بود.

ورزش بانوان ایران در سالی که گذشت، جامعه ورزش کشور را با توسعه ورزش هایی که قبلا مردانه حساب می شد، غافل گیر کرد. از مچ اندازی تا کشتی و بدنسازی و حتی بوکس، این ها نام رشته هایی است که در سال ۹۵ در عرصه ورزش بانوان پر رنگ شد و در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت.

همانطور که در گزارش های سال ۹۵ عنوان کردیم،‌ استقبال بانوان ایرانی از رشته جدید مچ اندازی در حال افزایش است و طبق اعلام فداراسیون پرورش اندام، قرار است از سال ۹۶، شاهد راه اندازی تیم ملی بانوان مچ انداز کشور هم باشیم که قصد دارند در رقابت های جهانی هم شرکت کنند. اگر فعالیت بانوان بدنساز کشور در سال ۹۵ ممنوع نمی شد، احتمالا شاهد حضور گسترده بانوان بدنساز در رقابت های جهان هم بودیم.

به هر حال، ورزش بانوان کشورمان در عرصه قهرمانی، افق های روشنی دارد و به نظر می رسد که بتواند در سال های آینده، در بسیاری از رشته های المپیکی و بازی های آسیایی، نشان های خوش رنگی را برای ورزش کشور به ارمغان آورد.

گزارش امروز روزیاتو شما را با شماری از بانوان نامدار ورزش ایران در سال ۹۵ آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

لیلا رجبی: تنها بانوی پرتاب وزنه ایران در المپیک ها

لیلا رجبی، نامی آشنا برای ورزش بانوان کشور که یکی از تاریخ سازان ورزش ایران به خصوص در رشته پرتاب وزنه به شمار می رود. او تنها نماینده زن ایران در رقابت های المپیک تابستانی ریو دوژانیرو ۲۰۱۶ برزیل بود که نتوانست رکورد قبلی خود را تکرار کند و خیلی زود از رقابت ها حذف شد.

in5

بی غیرت خطاب شدن وی توسط یکی از مهمانان دعوت شده در شبکه ورزش که رقابت های لیلا را به صورت مستقیم پخش می کرد، انتقادات گسترده ای را از سوی جامعه ورزشی و مردم به همراه داشت که یکی از حاشیه های مهم ورزش بانوان در سال ۹۵ بود.

in1
تصاویری از بدنسازی لیلا رجبی در اسفند ۹۵

لیلا رجبی همانطور که قبلا گفتیم، یک فعال ورزش و گردشگری و یک بانوی عاشق فرهنگ و تاریخ و ادبیات کشور است.

اگر سری به اینستاگرام ۱۵۳ هزار فالوئری وی بزنید، با اینستانوشته های جذابی آشنا می شوید که شما را با تصاویری از مقصدهای گردشگری ایران اشنا می کند. او بر خلاف بسیاری از ورزشکاران زن و مرد در اینستاگرام، تلاش می کند تا ادبیات کهن ایران زمین را در لابه لای نوشته های خود مطرح کند.

in22
تصویر پرس سینه تعادلی توسط لیلا رجبی، قهرمان پرتاب وزنه بانوان ایران در اسفند ۹۵

لیلا، اصالتی روسی دارد. نام اصلی وی: تاتسیانا ایلیوشچانگا بود که در سال ۱۹۸۳ میلادی در Minsk لیتوانی متولد شد و به دلیل آشنایی وی با پیمان رجبی (قهرمان اسبق دو سرعت ایران) در یکی از اردوهای تیم ملی در بلاروس، با وی ازدواج می کند.

او در سال ۲۰۰۵ میلادی قهرمانی پرتاب وزنه زنان باشگاه های قاره سبز شده بود. پس از اخذ تابعیت ایران و تشرف به اسلام، وی نام لیلا را برگزید و فعالیتش در ایران را با تیم دومیدانی شرکت مخابرات بوشهر آغاز کرد و سپس به تیم ملی بانوان ایران راه یافت.

in3
تصویری از فعالیت های بدنسازی لیلا رجبی در اسفند ۹۵

لیلا، یکی از بانوان ورزش تاریخ ساز کشور است. وی رکورد ملی که در اختیار پریسا بهزادی بود را شکست و آن را ارتقا داد. در سال ۲۰۰۹ میلادی در رقابت های داخل سالن قهرمانی آسیا، قهرمان آسیا شد.

از زمان حضورش در ایران و با تابعیت ایرانی، رکورد پرتاب وزنهٔ ایران را از ۱۴٫۰۵ متر، که پیش از آن متعلق به پریسا بهزادی بود، به ۱۸٫۱۸ متر (هوای آزاد) و ۱۷٫۲۱ متر (داخل سالن) بهبود داده‌ است. رجبی در مسابقات قهرمانی دوومیدانی آسیا ۲۰۰۹ میلادی گوانگ‌ژو مدال برنز و در بازی‌های آسیایی داخل سالن ۲۰۰۹ میلادی هانوی و قهرمانی دوومیدانی داخل سالن آسیا ۲۰۱۰ میلادی تهران مدال طلا را برای تیم ایران به‌دست آورده ‌است.

in4
اینستانوشته های مفهومی قهرمان پرتاب وزنه ایران

عنوان نایب قهرمانی بازی های آسیایی اینچئون، بالاترین نشان افتخاری است که لیلا رجبی برای ایران کسب کرد.

در رقابت های المپیک ۲۰۱۲ لندن، او و ۲ بانوی دیگر از آسیا، نماینده قاره کهن در رقابت های دومیدانی المپیکی بودند که بیشترین تعداد مدال طلا را برای کشور در تاریخ این بازی ها به ارمغان آورد.

لیلا در رقابت های ریو ۲۰۱۶ نیز با وجود آنکه از کمبود امکانات انتقاد داشت،‌ نتواست در حد انتظار ها ظاهر شود و حذف شد. اما حضورش در این رقابت ها برای حفظ جایگاه ورزش بانوان ایران در سطح المپیک، با تقدیر جامعه ورزش کشور همراه شد.

امیدواریم لیلا در سال جدید، افتخار آفرینی های گذشته را تکرار کند.

سارا خادم الشریعه: جوانمرد شطرنج ایران

in10
پستی برای مقام سومی در رقابت های جایزه بزرگ شطرنج

ورزش ایران در هیاهوی لژیونرهای فوتبال و افتخار آفرینی های آسمانخراش های والیبالیست کشور در سال ۹۵، یک چهره قهرمان هم داشت که شاید در لابه لای اخبار ریز و درشت ورزشی، آنطور که شایسته و بایسته بود به ایشان توجه نشد.

سارا خادم الشریعه که از وی به عنوان جوانمرد شطرنج باز کشور نام می برند، یکی از قهرمانان ورزش بانوان در سال ۹۵ بود.

in6

این دختر شطرنج باز ایرانی که یکی از پر افتخار ترین شطرنج باز های تاریخ ایران نیز به شمار می رود، در اواسط سال ۹۵ در مقابل ناتالی ژکووا (Ntalia Zhukova) شطرنج باز بزرگ اوکراینی به تساوی تن داد و بازی را در عین ناباوری، در ۱۱ حرکت به اتمام رساند.

in7

جریان از این قرار بود که چند ساعت پیش از برگزاری این مسابقه شطرنج بین دو قهرمان ایرانی و اوکراینی، شطرنج باز فرانسوی دچار حمله قلبی شده و به همراه شطرنج باز اوکراینی (رقیب شطرنج باز کشورمان) راهی بیمارستان می شوند.

in11

در پی این حادثه، مسئولان رقابت ها از شطرنج باز اوکراینی می خواهند که مسابقه خود را سر ساعت برگزار کند. در پی این درخواست، ناتالی ژکووا که در وضع بد روحی و جسمی قرار داشت، در مقابل این استاد بزرگ بین المللی شطرنج ایران قرار می گیرد، اما در حالی که سارا می توانست از عدم تمرکز حریف اوکراینی در رقابت ها استفاده کند، در ۱۱ حرکت، بازی را به تساوی کشاند تا حریفش بتواند خود را سریع تر به بیمارستان برساند.

in8

سارا پس از برگزاری مسابقه در پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرامش که اکنون بیش از ۲۳ هزار فالوئر دارد نوشت: امروز خیلی زود بازی تموم شد. مطمئن هستم که اگه شما هم جای من بودید، شرایط روحی حریف رو می دیدین، بازی رو زود مساوی تموم می کردین تا حریفتون خودش رو به بیمارستان برسونه و من کار فوق العاده ای نکردم. پیگیر حال دوستش بشه . . . تنها خودم را جای حریفم گذاشتم.

in9

فدراسیون کشتی ایران در پی این اقدام سارا با صدور بیانیه ای، از وی تقدیر کرد.

امیدوارم در سال جدید، شاهد افتخار آفرینی های مجدد این شطرنج باز مهربان ورزش بانوان باشیم.

کیمیا علیزاده: پر افتخار ترین بانوی ورزش ایران در سال ۹۵

in16
تصویر ضربه ای که برنز المپیک را برای ایران به ارمغان آورد

کیمیا علیزاده را به دلیل تاریخ سازی در رقابت های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو دو ژانیرو برزیل باید یکی از پر افتخار های ورزش ایران در سال ۹۵ دانست. برنزی که به اندازه چند طلا به جامعه ورزش ایران چسبید و کیمیا را یکی از کیمیاهای ورزش بانوان در دهه نود شمسی معرفی کرد.

برنز کیمیا، بازتاب های گسترده ای در رسانه های ورزش ایران و جهان داشت و به سرعت ایشان را به یکی از چهره های جهانی ورزش بانوان ایران بدل کرد. در همایشی که در اواخر اسفند به مناسبت تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک برگزار شد، ۱۰۰ سکه طلا توسط رییس جمهور به ایشان اهدا شد که بخشی از جوایزی  بود که در اختیار ایشان در سال ۹۵ قرار گرفت.

in12

دختر متولد ۱۳۷۷ در کرج، پر افتخار ترین بانوی تکواندو ایران در سال ۹۵ بود. وی در کلاس ۵۷ کیلوگرم، توانست مدال برنز را بدست آورد. وی را باید پدیده تکواندو آسیا و ایران دانست افتخار آفرینی کیمیا، توسط مسئولان کشورمان با واکنش های گسترده ای همراه شد.

حسن روحانی، رییس جمهور در پیامی نوشت: دخترم کیمیا، همه مردم به خصوص بانوان ایران زمین را شاد کرد: شادی همیشگی را برایت آرزو می کنم.

in13

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور بانوان نیز اعلام کرد:‌

بی‌تردید این افتخارآفرینی که با غیرت و سختکوشی و شجاعت و اعتمادبه‌نفس مثال‌زدنی شما نصیب کشورمان شد، در تاریخ این دیار و در خاطره مردمان آن به‌ویژه دختران و زنانمان مانا بوده و افق‌های روشنی را فراروی ورزش زنان در دولت تدبیر و امید خواهد گشود.

in14

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز اعلام کرد: در این جا لازم می‌دانم به طور ویژه از افتخارآفرینی خانم کیمیا علیزاده بانوی قهرمان ایران که برای اولین بار نیز در رقابت‌ها المپیک موفق به کسب مدال شدند تقدیر و تشکر کرده و این موفقیت را به تمام بانوان کشورمان تبریک و شادباش می‌گویم. در پایان ضمن تبریک مجدد کسب موفقیت‌های ورزشکاران سرافراز، سربلند و عزت جوانان عزیز کشورمان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

لحظه پر افتخار کسب مدال برنز المپیک توسط کیمیا علیزاده

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ۲۹ مرداد ۹۵،  موفقیت تاریخی کیمیا را تبریک گفت.

حضور دیدنی کیمیا  علیزاده در برنامه خندوانه رامبد جوان که با ترانه خوانی جناب خان نیز همراه شده بود را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

مثلث آتشین خواهران منصوریان

in17

خواهران منصوریان  (الهه، شهربانو و سهیلا) را باید یکی از برترین ورزشکاران زن ایران در سال ۹۵ دانست. کسانی که حتی مهتاب کرامتی، هنرپیشه سینمای ایران را بر آن داشت تا مستند از صفر تا سکو را به افتخار آنها بسازد و در جشنواره فیلم فجر سی و پنجم نیز با استقبال مخاطبان همراه شد.

in18

خواهران افسانه ای ووشو ایران و جهان، از جمله نامداران ورزش بانوان بودند.

الهه منصوریان، یکی از خواهران افسانه ای ووشو ایران، متولد سمیرم اصفهان است. خواهرانش وی را تکنیکی تر از خودشان می دانند و علت ورودشان به صحنه ووشو را حمایت های الهه می دانند.

in19

الهه در سال ۲۰۱۰ میلادی، مدال طلای جام جهانی سانشو چین و مدل برنز سانشور در بازی های آسیایی گوانگجو را تصاحب کرد. همچنین در سال ۲۰۰۹ میلادی در وزن ۴۸ کیلوگرم، مدال نقره قهرمانی جهان را در تورنتو کانادا بدست آورد. مشاهده فیلم های بروسلی سبب شد تا وی با ورزش رزمی به ویژه رشته ووشو علاقه پیدا کند و از صفر تا صد این مسیر را با موفقیت طی کند.

in21

الهه منصوریان در اینستاگرام بیش از ۲۷ هزار فالوئر دارد.

in20
اینستانوشته اسفند ماهی الهه منصوریان. نابغه ووشو ایران در سال ۹۵

گوشه هایی از مبارزات الهه منصوریان را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

ندا شهسواری: بانوی پر افتخار تنیس روی میز ایران

in24

سال ۹۵، نام دیگری در عرصه تاریخ سازان ورزش بانوان نیز داشت که ندا شهسواری، یکی از آنان بود. در رشته تنیس روی میز که حضور بانوان ورزشکار کشور بسیار است، این ندا بود که توانست افتخار آفرینی برای ورزش ایران و اسیا در رقابت های جهانی بکند. ویدیوی زیر، گوشه هایی از رقابت ندا با یکی از رقبای آسیایی را نشان می دهد.

ندا شهسواری (متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۵ در کرمانشاه) بازیکن تنیس روی میز اهل ایران است. وی متولد شهر کرمانشاه و دانشجوی رشته تربیت بدنی بوده و  از سال ۱۳۸۰ عضو تیم ملی تنیس روی میز بانوان ایران است.

وی با قهرمانی در مسابقات آسیای میانه در ازبکستان، سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ را کسب کرد. او با حضورش در المپیک لندن، اولین زن ایرانی است که در رشته تنیس روی میز در المپیک حضور پیدا کرده‌است.

اما در این بازی‌ها با شکست در بازی اول برابر حریفی از نیجریه حذف گردید. شهسواری با قهرمانی دوباره در مسابقات آسیای میانه در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۵ سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ را به دست آورد.

ویدیوی زیر، رقابتی که سبب کسب سهمیه المپیک ریو دوژانیرو برزیل توسط ندا شهسواری شد را مشاهده می کنید.

در این مسابقات نیز بازی اول خود را به حریفی از بلاروس واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت. او در اینستاگرام بیش از ۹ هزار مخاطب دارد.

امیدواریم افتخار آفرینی های ندا در ورزش سال ۹۶  نیز تداوم داشته باشد.

in23

کشتی آلیش بانوان

یکی از ورزش های پر افتخار ورزش ایران در سال ۹۵ را باید کشتی آلیش بانوان دانست.

آلیش یعنی شروع کردن و گرفتن کمربند، بخش جدایی ناپذیر از این رشته ورزشی سخت و نفس گیر است. آلیش کاران، باید هم از نظر بدنی قوی باشند، اما سخت ترین تکنیک ها را در شرایط دشوار، انجام دهند. برای بانوان آلیش کار ایران که می بایست با حجاب کامل در رقابت ها شرکت کنند، اوضاع به نسبت رقبا، کمی متفاوت می شود. فنون رشته کشتی آلیش، بسیار شبیه جودو است.

in25

فن کمر، لنگ، سر زانو، لنگ کردی، پیش انداز و جفت پا، از جمله فنون این رشته ورزشی قدرتی به شمار می رود. آلیش در زبان فارسی به معنی مبایحه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال هم می‌گویند. این ورزش از سال های بسیار دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان، … و در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران، … دارای آثار دیرینه است.

in26

رقابت‌های جایزه بزرگ آلیش جام باجمان ارکینبایف قرقیزستان روزهای ۲۵ تا ۲۸ اسفندماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد که به قهرمانی تاریخی تیم ملی آلیش ایران انجامید. ترکیب تیم ملی آلیش بانوان کشورمان برای حضور در این مسابقات: ۵۵ کیلوگرم: زهرا یزدانی، ۶۰ کیلوگرم: زهرا محمودی ، ۶۵ کیلوگرم: هانیه قدرتی، ۷۰ کیلوگرم: مریم احمدی، ۷۵ کیلوگرم: زهرا مجدی، ۷۵+ کیلوگرم: آسیه شجاعی که با مربی گری: فراست مبتدی در این رقابت ها حضور داشتند.

in27

امیدواریم قهرمانی های کشتی آلیش بانوان کشورمان در سال جاری نیز تداوم داشته باشد و این رشته و معرفی آن به جامعه ورزش بانوان به صورت گسترده تری در رسانه ملی و شبکه های اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد. سرویس ورزش روزیاتو در سال جدید، به این رشته ورزشی جذاب عرصه بانوان کشور خواهد پرداخت.

زهرا نعمتی: پرچمدار ورزش ایران در رقابت های المپیک ۲۰۱۶

in28

یکی دیگر از نام آوران ورزش ایران در سال ۹۵، قطعا زهرا نعمتی است. زهرا نعمتی در سال ۹۵، تاریخ سازی کرد. او سیزدهمین ورزشکار تاریخ رقابت های المپیگ است که توانست هم در بازی های المپیک شرکت کند و هم در رقابت های پارالیمپیک حضور یابد.

زهرا نعمتی (زادهٔ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴) عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان بانوان معلول ایران است. وی نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک شده است.

وی هم‌چنین، در ۲۹ می ۲۰۱۳ (۸ خرداد ۱۳۹۲) در مراسم کمیته بین‌المللی المپیک در سن پترزبورگ روسیه مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن از سوی «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد» شد.

زهرا نعمتی همسر «رهام شهابی‌پور»، عضو تیم‌ملی تیراندازی با کمان مردان معلول ایران است. این زوج قهرمان، جشن عروسی خود را پس از دریافت مدال طلای زهرا نعمتی در دهکده المپیک لندن ۲۰۱۲ برگزار کردند.

زهرا نعمتی، پیش از این، عضو تیم‌ملی تکواندوی بانوان ایران بود. وی پس از این که در سال ۱۳۸۳ در اثر سانحهٔ رانندگی ویلچرنشین شد به ورزش تیراندازی با کمان روی آورد.

in29
پرچم داری زهرا نعمتی در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو دوژانیرو برزیل

زهرا نعمتی با کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شاخهٔ ریکرو انفرادی نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده‌است، جاودانه کرد.

وی هم‌چنین به همراه راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمرد که تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان ایران را در قسمت تیمی تشکیل می‌دادند عنوان سومی و مدال برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن را به‌دست آوردند.

در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ، او اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که توانسته هم در المپیک و هم در پارالمپیک کسب سهمیه کند (در ریو ۲۰۱۶)؛ وی همچنین با تصمیم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد. با این حساب او اولین بانوی مسلمان معلول است که پرچمدار کاروان المپیک یک کشور شده است.

امیدواریم در سال ۹۶ نیز شاهد افتخار آفرینی های مجدد زهرا در آوردگاه های آسیایی و جهانی باشیم. ضمنا زهرا نعمتی عنوان برترین کماندار زن سال ۲۰۱۶ میلادی را از آن خود کرد.

آنچه از ورزش بانوان ایران در سال ۹۵ آموختیم

ورزش بانوان ایران در سال ۹۵، درس های بسیاری داشت. برنز کیمیا نشان داد که فاصله بین سرمایه گذاری بر روی استعدادهای درخشان تا موفقیت های جهانی، خیلی خیلی زیاد نیست و می توان با سرمایه گذاری معقولی، افتخارات خارق العاده ای کسب کرد.

موفقیت کشتی آلیش بانوان در سطح آسیا نشان داد که حتی سخت ترین ورزش ها که روزگاری مردانه قلمداد می شد، امروزه با استقبال گسترده بانوان ایرانی در سطح کشور مواجه است و برای توسعه آن می بایست سرمایه گذاری های خاصی در عرصه ورزش بانوان در دستور کار قرار بگیرد.

استقبال دختران ایرانی به رشته مچ اندازی، بوکس و بدنسازی نشان می دهد که همه بخش های کشور به خصوص ورزش مدارس باید به این سه موضوع توجه کرده و بسترهای لازم را برای ترغیب دختران ایرانی به ورزش های مختلف فراهم کنند.

عدم راهیابی تیم ملی والیبال بانوان ایران به جمع ۸ تیم برتر آسیا در سال ۹۵ نشان داد که برای توسعه ورزش والیبال بانوان باید جدی تر از قبل عمل کرد و حضور دو لژیور ایرانی در باشگاه های بلغارستان، خود نوید بخش حرکتی رو به جلو در والیبال بانوان است.

مثلث آتشین ووشو ایران (خواهران منصوریان) در سال ۹۵ نشان دادند که باید ورزش قهرمانی بانوان را خیلی جدی تر از قبل دانست و برای اثربخشی گسترده تر آن، برنامه ریزی حرفه ای داشت. شاید معاونت ورزش قهرمانی بانوان در وزارت ورزش و جوانان بتواند در راهبری حرفه ای ورزش بانوان در سال ۹۶ که تنها ۸ سال به پایان چشم انداز ۲۰ ساله جمهوی اسلامی زمان باقیست، نقش موثر ایفا کند.

به امید تداوم موفقیت های ورزش بانوان در سال ۹۶.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سامان فروردین ۳, ۱۳۹۶

    به به 🙂 آفرین. خیلی حس خوبی داشت خواندن این گزارش حرفه ای جذاب
    دمتون گرم

  • راحله فروردین ۴, ۱۳۹۶

    عشق من کیمیااااااااااااااااااااااااااااااااا