جنگ قلعه ی ایتر؛ عجیب ترین نبرد دوران جنگ جهانی دوم

جنگ قلعه ی ایتر؛ عجیب ترین نبرد دوران جنگ جهانی دوم

در روزهایی پایانی جنگی که تمام دنیا را فرا گرفته بود و ۵ روز بعد از خودکشی کردن هیتلر در پناهگاهش در برلین، یکی از عجیب ترین نبردهای این جنگ در یک قلعه ی ساخته شده در قرن نوزدهم در کوهستان های آلپ واقع در کشور اتریش به وقوع پیوست. در قلعه ی شلوس ایتر (Castle Schloss Itter) که در دره ای نزدیک به روستای ایتر واقع شده است بسیاری از شخصیت های مهم فرانسوی توسط نیروهای اس اس زندانی شده بودند. بعد از این که پرسنل زندان فرار کردند، زندانیان شجاع اسلحه های آنان را به دست گرفته و دوشادوش نیروهای آمریکایی و آلمانی با نیروهای نازی جنگیدند. نبرد قلعه ی ایتر تنها نبردی در طول جنگ جهانی دوم بود که نیروهای متفقین در کنار نیروهای آلمانی علیه نازی ها جنگیدند.castle-itter-22-w700

بعد از انضمام اتریش به آلمان در اواخر سال ۱۹۴۰، به دستور هاینریش هیملر (Heinrich Himmler) قلعه ی ایتر از مالک آن گرفته شده و به یک زندان تبدیل شد که برخی از شخصیت های معروف فرانسوی از جمله آلبرت لبرون (Albert Lebrun)، رییس جمهور سابق فرانسه، پل رینود (Paul Reynaud) و ادوارد دالادیه (Edouard Daladier) نخست وزیران سابق، ژنرال ماکسیم ویگاند (Maxime Weygand) و ژنرال مائوریس گاملین (Maurice Gamelin) و همچنین ژان بوروترا (Jean Borotra) تنیسور معروف در آن نگهداری می شدند.

_82825637_itterweygafp-w700
ژنرال ماکسیم ویگاند (سمت راست) و همسرش در حال ترک قلعه ی شلوس ایتر

داستان این نبرد در ۴ می سال ۱۹۴۵ آغاز شد زمانی که سه تانک شرمن (Sherman) تحت فرماندهی سروان جک لی جونیور (Jack Lee Jr) با هدف آزاد کردن زندانیان به این قلعه حمله کردند. در همین هنگام سرگرد جوزف گَنگل (Josef Gangl) فرمانده واحدی از سربازان آلمانی نیز نیت مشابهی داشت. وی می خواست خود و واحدش را به نیروهای آمریکایی تسلیم کرده و با آزاد کردن زندانیان حاضر در قلعه بعدها در مجازات وی تخفیف اعمال شود. بنابراین سرگرد جوزف گَنگل در حالی که یک پرچم سفید در دست داشت به نزد سروان جک لی جونیور رفت و این دو با هم تصمیم گرفتند که نبردی را علیه محافظان قلعه انجام داده و زندانیان فرانسوی را آزاد کنند.

_82823686_ittergangl-w700
سرگرد جوزف گَنگل

قبلاً این قلعه نگهبانان و محافظان زیادی داشت اما بعد از پیشروی نیروهای آمریکایی و شکل گیری مقاومت های زیرزمینی در برابر نیروهای آلمانی این افراد از ترس انتقام مردم و سربازان دشمن قلعه را ترک نموده و متواری شدند. وقتی که زندان از نگهبانان خالی گردید زندانیان فرانسوی سلاح های موجود در قلعه را برداشته و به استقبال نیروهای سروان لی جونیور و سرگرد گَنگل رفتند.

_82823685_itterjlee-w700
سروان جک لی جونیور

در سحرگاه ۵ می، وقتی که نیروهای نازی برای بازپس گیری قلعه به محل حمله کردند با مقاومت نیروهای سروان لی جونیور و سربازان آلمانی ضد نازی به رهبری سرگرد جوزف گَنگل و همسران و محافظان شخصیت های عالی رتبه ی فرانسوی مواجه شدند. این نیروها توانستند تمام طول روز را در برابر نیروهای اس اس مقاومت کنند تا این که نیروهای کمکی متفقین از راه رسیدند. این تنها نبردی در تاریخ بود که آمریکایی ها، فرانسوی ها و آلمانی ها شانه به شانه ی هم در برابر یک دشمن مشترک می جنگیدند.

_82823681_itterfrenchafp-w700
ماری آگنس کایلیو (Marie-Agnes Cailliau) خواهر شارل دوگل و از زندانیان قلعه ی شلوس ایتر
_82824660_ittercdamage-w700
خسارت های وارده به قلعه ی شلوس ایتر در طول نبرد
_82824656_ittergrave-w700
بنای یادبودی برای جوزف گَنگل به عنوان قهرمان جنگ جهانی دوم

منبع: amusingplanet
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود