با ۲۵ خوراکی که بیشترین مقدار نمک در آنها وجود دارد آشنا شوید

با ۲۵ خوراکی که بیشترین مقدار نمک در آنها وجود دارد آشنا شوید

بر اساس آخرین تحقیقات و پژوهش های مراکز درمان، پیشگیری و کنترل بیماری ها، ۷۰ درصد از سدیم یا نمک دریافتی، در ۲۵ ماده خوراکی وجود دارد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. داده های بدست آمده از نظرسنجی های ملی انجام شده در آمریکا در فواصل سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی (سه تا چهار سال پیش)، این مواد خوراکی را از نظر میزان دارا بودن نمک رتبه بندی کرده است.

اگرچه مطالعات و پژوهش های گوناگون بر سر میزان مصرف نمک نتایج متفاوتی را به همراه داشته و همواره مناقشاتی بر سر آن وجود دارد، شاید بهتر باشد که همچون هر چیز دیگری در مصرف آن اصراف و زیاده روی نشود.

آمار بدست آمده نشان داده که بیشتر این خوراکی ها در فهرست مواد غذایی ای قرار دارند که از قبل آماده و از سوپر مارکت ها خریداری می شوند. در این مطالعه میزان نمکی که بر سر سفره به مواد غذایی اضافه می کنیم در نظر گرفته نشده و تنها نمک موجود در خود غذاهای فرآوری و پخته شده در محاسبات منظور شده.

این فهرست را از انتها به ابتدا مرور می کنیم:

۲۵- برنج

25
اگرچه برنج به خودی خود، دارای نمک اندکی است، مرکز درمان و پیشگیری بیماری اذعان می دارد که بسیاری از افراد در هنگام پخت مقادیری نمک به برنج اضافه می کنند.

۲۴- انواع کیک و پای های میوه

24
اگرچه انواع کیک ها به دارا بودن شکر معروف هستند اما انواعی از آنها که از قبل آماده شده اند دارای مقادیر قابل توجهی نمک نیز هستند. به عنوان مثال تنها یک تکه از پای آلبالو، ۳۰۰ میلی گرم سدیم دارد که در حدود ۱۴ درصد از میزان مجاز روزانه مصرف توصیه شده آن توسط انجمن غذا و داروی آمریکاست.

۲۳- سبزیجات پخته شده

23
سبزیجات نیز همچون برنج به خودی خود مقدار بسیار اندکی سدیم دارند اما زمانی که گریل یا تفت داده می شوند و یا با انواع و اقسام سس ها خورده می شوند، حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هستند.

۲۲- سیب زمینی سرخ شده

22
سیب زمینی سرخ شده و یا سایر انواع سیب زمینی های سفید در این فهرست دیده می شوند و در بسیاری از مواقع پس از قرار گرفتن بر روی میز، به آن مقادیر نمک بیشتری نیز افزوده می شود.

۲۱- سریال های صبحانه آماده

21
در انواع و اقسام گوناگون این نوع از سریال ها مقادیر متغیری از سدیم وجود دارد که از ۲۹۰ میلی گرم تا ۳ گرم متغیر هستند. به نظر می رسد که انواع پرنمک تر سریال های صبحانه در میان مردم آمریکا طرافدارای بیشتری دارد.

۲۰- پوره سیب زمینی

20
پوره سیب زمینی و سایر انواع سیب زمینی های مخلوط، به خودی خود خوراکی های بدون آسیبی هستند اما انواع غیر خانگی آنها و یا برخی از انواع خانگی که نمک فراوانی به آن افزوده شده، سدیم فراوانی را به همراه خواهد داشت.

۱۹- ماهی

19
ماهی نیز در طبیعت خود نمک اندکی دارد اما زمانی که دودی و یا کنسروی می شود، مقادیر فراوانی سدیم را داراست. ساردین، خاویار و کولی از جمله انواعی هستند که عمدتا به صورت بسته بندی وجود دارند و حاوی سدیم بیشتری نیز هستند.

۱۸- تمام انواع شیر

18
شاید وجود شیر در این فهرست موجبات تعجب شما را به وجود آورده باشد اما شیر محتوی مقادیری طبیعی سدیم است. یک فنجان شیر کم چرب، دارای ۱۰۰ میلی گرم نمک است.

۱۷- ظرف های مرغ ترکیب شده با سایر مواد

17

۱۶- غذاهای میکس مکزیکی

16

۱۵- انواع سس های سالاد و روغن های سبزیجات

15

۱۴- سس و ادویه هایی مانند کچاپ و مارینارا که پایه اصلی آنها را گوجه فرنگی تشکیل می دهد

14

۱۳- بیکن، هات داگ و سوسیس

13
خبر خوبی برای علاقمندان به سوسیس نیست اما باید بدانید که انواع دودی و گوشت های فرآوری شده دارای مقادیر قابل توجهی سدیم هستند. در فرهنگ هایی چون صبحانه های انگلیسی که در آن بیکن خورده می شود، در هر ۵ تکه از آن ۱۰۰۰ میلی گرم سدیم وجود دارد که نزدیک به نیمی از میزان مجاز نمک مصرفی روزانه شماست.

۱۲- پاستاهای میکس (خصوصا با پنیر فراوان)

12

۱۱- گوشت های مخلوط شده با سایر مواد خوراکی

11

۱۰-  تخم مرغ و املت

10

۹- پنیر

9

۸- مرغ های سوخاری چند تکه

8

۷- هله هوله های رایجی چون، چیپس، پاپ کورن، چوب شور و مانند آن

7

۶-  بوریتو و تاکوها

6
غذاهایی چون بوریتو و تاکو که در این فهرست قرار گرفته اند به صورت میکس شده نیز در سایر غذاها دیده می شوند و حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای سدیم هستند.

۵- انواع سوپ ها

5
بسیاری از سوپ ها کالری کمی دارند اما با این حال حاوی نمک فراوانی هستند. در انواع سوپ های کمپل آماده و با تنها ۱۶۰ کالری انرژی، ۹۲۰ میلی گرم سدیم وجود دارد.

۴- انواع کالباس ها

4
خصوصا در انواع شور و دودی آنها سدیم فراوانی وجود دارد. در برخی از این انواع شور شده و دودی در برخی مواقع ۷۶۵ میلی گرم سدیم وجود دارد.

 ۳- ساندویچ ها

3
در ساندویچ های برگر، مرغ، بوقلمون، و حتی ساندویچ هایی چون ساندویچ تخم مرغ صبحانه مقادیر قابل ملاحظه ای سدیم وجود دارد.

 ۲- پیتزا

2

۱- انواع نان ها

1
انواع نان های غیر سنتی از جمله نان های رُلی شکل، نان های ساندویچی، انواع شیرینی های حلقوی و مافین های انگلیسی دارای نمک زیادی هستند. زمانی هم که این نان ها در کنار سایر خوراکی های پرنمک مانند سوپ یا انواع خورش ها خورده شوند، میزان سدیم آنها افزایش نیز پیدا می کند.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود