دیدار با مردان سیاه پوش؛ گزارش روزیاتو از نخستین شرکت حفاظتی و مراقبتی ایران

دیدار با مردان سیاه پوش؛ گزارش روزیاتو از نخستین شرکت حفاظتی و مراقبتی ایران

شاید شما هم در برخی از مراسم و برنامه های عمومی هنری، ورزشی و فرهنگی در سراسر کشور شرکت کرده و برخی از چهره های سرشناس را با اسکورت مردان قد بلند سیاه پوش و تنومند دیده باشید؛ مردانی قوی هیکل با قدهایی بالای ۲ متر که یادآور بادیگارد های مقامات سیاسی و فیلم های سینمایی حادثه ای است. در واقع رفتار سازمانی این مردان سیاه پوش با بادیگارد های سیاسی و نظامی، کاملا متفاوت است.

گزارش امروز روزیاتو شما را با دنیای مردان سیاه پوش ایران و فردی به نام مهدی صفایی آشنا می کند؛ کسی که تیم حفاظتی وی، محمد رضا گلزار و الناز شاکردوست را چند بار از تهدیدات مختلف نجات داده است.

مردان سیاه پوش  بادیگارد نیستند

con3
تصویری از برترین مردان سیاه پوش ایران که قهرمانان رشته های ورزشی هستند.

قبلا گزارشی درباره زنان نینجا کار ایران منتشر کرده ایم. آن ها تمرینات سخت رزمی انجام داده و از دیوار بالا می روند. واقعیت آن بود که بانوان نینجا کار ایران که اکنون در استان های مختلف کشور فعالیت دارند، نه فعالیت نظامی را تجربه کرده اند و نه بادیگارد هستند. آن ها در برنامه های خاص غیر ورزشی شرکت می کنند.

داستان مردان سیاه پوش ایران نیز مانند بانوان نینجا کار، فعالیتی غیر نظامی، غیر امنیتی و اطلاعاتی است و تنها نقش محافظتی و مراقبتی در آن دیده می شود. مردان سیاه پوش که به اشتباه بادیگارد خوانده می شوند، هیچ فعالیت امنیتی نداشته و مجوز حمل هیچ سلاح گرم و سرد را ندارند.

conff
فعالیت مردان سیاه پوش با گروه های حفاظتی کاملا تفاوت دارد.

تنها نقش آنها، حفاظت از شخصی است که مراقبت آن را بر عهده دارند. آنها حتی گاز اشک آوری که بعضا در تملک برخی از صرافی ها و طلا فروشی ها از طریق پلیس قرار می گیرد، در اختیار نداشته و باید در صورت بروز اتفاق، از نیروی بدنی و آموزش های رزمی که دیده اند استفاده کنند.

con4
تصویری از برترین مردان سیاه پوش گروه کانسپت ایران.

اگر چه در برخی از کشورهای دنیا، افراد می توانند بادیگارد مسلح یا غیر مسلح استخدام کنند،‌ اما در ایران به دلیل امنیتی که وجود دارد، نیازی به استخدام بادیگارد برای هیچ فردی از هموطنان نیست و فعالیت های مجموعه سیاه پوش نیز، تنها جنبه مراقبتی از اشخاص سرشناس در محیط های عمومی دارد.

conf20
افتتاحیه رستوران انار محمد رضا گلزار با حضور چند نفر از مردان سیاه پوش ایران.

مردان سیاه پوش را در بعضا در مراسم اکران عمومی فیلم های سینمایی یا در کنار موزیسین و خوانندگان روی صحنه و پشت صحنه می بینیم. بسیار پیش آمده که علاقه مندان به شخصیت های سینمایی، برای گرفتن امضا به سمت وی هجوم می آورند و این مسئله باعث آسیب دیدن هنرمند می شود.

con7

مهدی صفایی، فردی که در برنامه دورهمی سال ۹۵ مهران مدیری نیز حضور پیدا کرد و مجری از وی به عنوان معلم دفاع شخصی خود یاد نمود، قهرمان رشته های رزمی بوده و توانسته نخستین مجوز شرکت مراقبتی و محافظتی را کسب کند.

درباره مهدی صفایی

con14

او افتخارات و دستاوردهایی همچون جوانترین مربی تیم ملی کیک بوکسینگ ۱۹۹۷ مسابقات ایتالیا، قهرمان جهانی کیک بوکسینگ ۱۹۹۹ دانمارک، مربی تخصصی پلیس امارات، عضو هیئت رئیسه انجمن جوجیتسوی جمهوری اسلامی ایران، عضو هیئت رئیسه جودو تهران و عضو هیئت رئیسه انجمن کمانگیری روی اسب را در کارنامه اش دارد.

ایشان همچنین عضو شورای مرکزی و دبیر کارگروه ورزش کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران نیز هستند. مربی بدنسازی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل ، سفیر صلح جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ کل کشور، رئیس خانه های ورزشی هلال احمر، رئیس کمیته همگانی فدراسیون ورزش های رزمی، عضو شورای سیاست گذاری فدراسیون ورزش های رزمی و دارنده ی معتبرترین گواهینامه ی حفاظت و بادیگارد از آکسفورد، بخشی دیگر از افتخارات او هستند.

چرا تیم محافظ اختصاصی؟

با توجه به مشکلات و مصائب مربوط به مراسمی که میزان جمعیت آن به بالای ۳۰ نفر می رسد، احتمال بروز اتفاق به دلیل امکان حرکت بدون فکر و با اضطراب به سمت خروجی ها و بروز حادثه به دلیل ازدحام جمعیت وجود دارد. همچنین با استناد به آمار و احتمال کشته شدن میانگین ۳ تن و زخمی شدن بالای ۳۴ تن و پیش آمدن آسیب جدی به حاضرین در جمعیت تقریبی ۴۰۰ تن در مراسم مهم و ویژه، قطعا نیاز به حضور تیمی تخصصی جهت هدایت، راهنمایی و حفاظت از حاضرین احساس خواهد شد.

در مواردی که افراد و مهمان های ویژه در مراسم مختلف حضور دارند، امکان ایجاد مزاحمت و شلوغی در اطراف آن ها وجود خواهد داشت. این افراد به دلیل ذهن مشغولی و مشغله های فکری و کاری امکان تمرکز بر محیط اطراف خود را نخواهند داشت که در این شرایط حضور محافظان و کمک مراقبان ویژه برای ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ آرامش آن ها، واجب و الزامی است .

con8

مهدی صفایی قهرمان مسابقات جهانی کیک بوکسینگ و دارنده مدال جسور ترین مبارز در مسابقات آخرین قهرمانان قرن بیستم است. وی از سال ۱۳۸۵ کار خود را در شهرک غرب تهران آغاز کرد و همواره در مصاحبه های تلویزیونی و مطبوعاتی به این موضوع تاکید می کند که به هیچ وجه فعالیت مردان سیاه پوش، بادیگاردی نیست.

او اکنون مدیریت بیش از ۲۰۰ نفر را بر عهده دارد که در مجموعه سازمانی تحت نظارت وی فعالیت می کنند. آقای صفایی به علت آنکه با چهره های سرشناس کشور همراه بوده، سلفی و تصاویر متعددی در کنار چهره های سرشناس دارد. همین امر سبب گشته که تعداد فالوورهای او در اینستاگرام به ۱۶ هزار نفر برسد.

وی بعد از قهرمانی مسابقات جهانی کیک بوکسنیگ در دانمارک در روزهای آخر دهه نود میلادی، آموزش تیم پلیس امارات را بر عهده گرفت و نحوه مواجهه با درگیری های خیابانی را آموزش داد. سپس وی به این فکر افتاد که به جای ادامه کار در امارات متحده عربی، رهسپار ایران شود و فعالیتش را در آنجا دنبال کند.

con9

با توجه به اینکه در ایران ورزشکاران قوی هیکل و خوش فکر بسیاری وجود دارد، او به دنبال مراحل کسب مجوز یک تیم مراقبت ویژه در کشور افتاد و با پیگیری های متعدد، مجوز را بدست آورد. اکنون وی یک تیم ورزشکار قابل اعتماد و با اخلاق و تحصیل کرده را دور هم جمع کرده و خدمات مراقبتی و محافظتی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

این تیم چند صد نفره، سخت ترین تمرینات ورزشی را انجام می دهند و شیوه های مراقبت انفرادی را در شرایط مختلف آموزش می بینند. حتی ورود به جمع مردان سیاه پوش ایران، بر اساس قواعد و آزمون های مختلف صورت می گیرد.

یکی از جدی ترین حضور نیروهای مردان سیاه پوش، مراسم افتتاحیه ها و اختتامیه های فیلم فجر و جشن خانه سینما و کنسرت های موسیقی بوده که در برج میلاد و نمایشگاه بین المللی در طول سال برگزار می شود.

در سال ۸۷ برای جشن خانه سینما، ۴۰ نفر از افراد گروه برای حفظ آرامش مراسم شش هزار نفری دعوت شده بودند. آن ها ناگهان با جمعیت ۱۲ هزار نفری مواجه گشتند. به قول مدیر این تیم، اگر بچه های این گروه در صحنه حاضر نبودند، اتفاقات ناگواری برای حاضران و هنرمندانی که در مراسم شرکت کرده بودند رخ می داد.

con15

همه افراد تیم مردان سیاه پوش ایران، انتخاب شده هستند. به علت آنکه مدیریت گروه، خود از ورزشکاران خوش نام کشور است و با اکثر باشگاه های ورزشی کشور تعامل دارد، همواره افرادی را جذب می کند که در کنار هیکل ورزیده، خوش اخلاقی و متانت هم داشته باشند. نگاه تیز بین و هوش بالا، یکی از شرایط جذب افراد برای عضویت در تیم مردان سیاه پوش ایران است.

این گروه قصد دارد در شهرستان ها نیز فعالیت خود را پیگیری نماید.

افراد گروه همگی بالای ۱۹۰ سانتیمتر قد دارند و بلند ترین آنها ۲۱۲ سانتیمتر است. مهدی صفایی اعتقاد دارد که در مراقبت از افراد، ۵۰ درصد قضیه به قد و هیکل ارتباط پیدا می کند. قرار بر این نیست که مردان سیاه پوش، در هیچ درگیری وارد نشوند. هدف اصلی آن ها پیشگیری از وقوع درگیری است.

con16

مهدی صفایی معتقد است که ظاهری درشت و قوی، ناخودآگاه ترس ایجاد می کند و اگر کسی قصد خرابکاری در یک جمع را داشته باشد، با دیدن چنین افرادی به خودش جرات چنین کاری را نمی دهد.

علت اینکه مردان سیاه پوش را معمولا با کت و شلوار و عینک دودی مشاهده می کنیم، آن است که این مد و لباس در تیم های مراقبتی دنیا نیز دیده می شود. استفاده از عینک هم به این دلیل است که جهت حرکت چشم مشخص نباشد.

شاید شما گمان کنید که این استایل رسمی، مانع از اقدامات عملیاتی و سازمانی تیم سیاه پوش در زمان وقوع حادثه شود. اما نکته جالب آن است که در تمرینات برنامه ریزی شده، مردان سیاه پوش با کت و شلوار سخت ترین تمرینات را انجام می دهند. به همین دلیل در هنگام نیاز کت و شلوار عاملی بازدارنده نیست.

conf000

مساله بعدی این است که هیچ یک از مردان سیاه پوش، حق درگیری و زد و خورد کسی را ندارند و تنها وظیفه آنها، شناسایی تهدید و پیشگیری از آن در مراسم عمومی در راستای حفاظت از شخصیت های حقیقی یا حقوقی است.

نکته بعدی اینکه مردان سیاه پوش، اسلحه ای حمل نمی کنند و هیچ مجوزی برای برخورد فیزیکی و مسلحانه ندارند.

افرادی که در این گروه حضور دارند، بعضا مربیان رشته های ورزشی هستند و به صورت نیمه وقت با گروه مردان سیاه پوش همکاری دارند. آنها به ازای هر ۲ ساعت فعالیت، ۱ میلیون ریال دستمزد دریافت می کنند و تنها بر اساس ماموریت در محل شرکت حاضر می شوند.

همراه با کانسپت ایران

con1

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کانسپت ایران دارای متخصصینی مجرب و مسلط به چند زبان خارجی بوده و با محوز رسمی به شماره ۲۹۱۴۲۳ در ایران ثبت شده است.

شرکت کارنگار سازه پرداز تهران با نام تجاری “کانسپت” از سال ۱۳۸۵ با هدف راه اندازی اولین مجموعه مراقبت های فردی، مکانی، اجتماعی، همراهی، حفظ آرامش و امنیت در مراکز عمومی و خصوصی آغاز به کار کرد.

این شرکت با به کار گیری بیش از ۲۰۰ تن متشکل از متخصصان، مدیران و نیروهای کار آمد ورزیده داخلی و خارجی، در حال حاضر بزرگترین تیم تشریفات، مراقبت و همراهی در کشور و شناخته شده ترین تیم بین المللی در خاورمیانه محسوب می شود.

conf0000

“کانسپت” به دلیل دیدگاه کاملا حرفه ای به تشریفات، مراقبت و همراهی، اولین مجموعه در خاورمیانه است که به صورت تخصصی بخش ویژه بانوان را تاسیس نموده است .

این بخش به صورت کاملا اختصاصی و مستقل از آقایان، توسط بانوان ورزشکار نخبه و مجرب بر اساس شئونات و شرایط اجتماعی بانوان طراحی، پیاده سازی و مدیریت می گردد و این امر نشانی دیگر بر دیدگاه حرفه ای کانسپت است .

“کانسپت” به دلیل آنکه افراد متخصص و نیروی کاری را ارزش و سرمایه واقعی خود می داند  اهمیت فراوانی برای جذب و آموزش نیرو های کارکشته قائل است. به همین دلیل آموزش های ارتقای سطح فیزیک بدنی و “ایی کی یو” فکری در اولویت این مجموعه قرار دارد .

confff
تصویری از مانورهای هفتگی گروه مردان سیاه پوش ایران.

مهمترین این آموزش ها شامل مواردی مانند روابط عمومی و روانشناسی، شناخت آناتومی بدن انسان، فیزیولوژی، زبان بدن، شناسایی مواد مخدر، شخصیت شناسی، ارتقای توانایی رانندگی و موتور سواری به سطح حرفه ای، کمک های اولیه و آتش نشانی، سلاح شناسی، مراقبت های فردی در شرایط های متفاوت، دوره های ویژه رزمی و دوره های ارتقای سطح زبان انگلیسی با استفاده از بهترین اساتید و مجموعه های آموزشی کشور و بین المللی است.

مجموعه کانسپت با در اختیار داشتن نیرو های متخصص و دوره دیده ی حرفه ای، امنیت و آرامش مراسم ها و افراد را به بهترین شکل ممکن و طبق آخرین اصول و روش های روز دنیا حفظ می کند و سطح استرس و امکان پیش آمد خطر و اتفاق های غیر قابل پیش بینی را به حداقل می رساند.

conf21
تصویری از تمرینات هفتگی مردان سیاه پوش ایران در محیط باز.

این نیروها برگزیده ای از بهترین و آماده ترین ورزشکاران و رزمی کاران کشور هستند که با شرایطی خاص همچون عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و عدم مشکلات فردی و اجتماعی در محل سکونت انتخاب شده و دوره می بینند.

محافظین کانسپت در دوران فعالیت خود شاید تنها ۵ تا ۶ مورد خطرناک و غیر قابل پیش بینی را تجربه کنندT اما آموزش و دوره هایی که گذرانده اند عاملی خواهد شد که توانایی پیشگیری از وقوع حادثه و خنثی سازی وقایع تلخ را داشته باشند.

خدمات کانسپت چگونه است؟

در حقیقت وجود این افراد برای جلوگیری از پیش آمد اتفاقات غیر قابل پیش بینی است . کیفیت و کمیت خدمات در کانسپت بسته به نوع درخواست، شرایط و محیط مورد نظر متفاوت است.

پس از ثبت درخواست جهت ارائه خدمات و تعریف پروژه جدید در کانسپت، ابتدا ۲ تن از کارشناسان خبره و مجرب پس از اعزام به محل اجرای پروژه اقدام به بررسی شرایط محیط خواهند کرد.

آنها سپس گزارشی کامل از تجزیه و تحلیل شرایط و جزئیات محیط به تیم مدیریت ارائه خواهند کرد تا مسئول پروژه، نوع خدمات مبتنی بر تعداد نیروی مورد نیاز، ویژگی و قابلیت های نیرو های مختص پروژه و الگوی چیدمان و تجهیز نیرو را بررسی و انتخاب کرده و اقدامات نهایی را انجام دهد.

روش تخصصی ارائه خدمات کانسپت آغاز و پایانی خوش را برای مراسم و حضور با نشاط مشتریان در تجارت و اجتماع به همراه خواهد داشت.

اینستاگردی با کانسپت

مهدی صفایی که این روزها بیش از ۱۶ هزار فالوور دارد و با چهره های سرشناس ورزشی و هنری عکس می گیرد، بعضا پشت صحنه هایی از فعالیت های گروه مردان سیاه پوش را منتشر می کند.

con6

con10

con11

con12

con13

امیدواریم فرهنگ محافظت انفرادی و گروهی در برنامه های مختلف، از جمله برنامه های عمومی مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد کمترین میزان آسیب های اجتماعی و فیزیکی در خلال برگزاری این گونه رویدادها باشیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • ترانه فروردین ۱۸, ۱۳۹۶

    دمش گرم 🙂 عجب بیزینس با حالی 🙂 ۱۰۰ هزار تومن رای ۲ ساعت خیلی خوبه.
    من بادیگاردد میخوووووووام

  • بختیاری فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

    سوژه های عالی داری مهندس . نکنه خودت هم عضوشونی؟ 🙂 خخخخ
    موید باشی حاجی

  • یگی ایرانی فروردین ۱۹, ۱۳۹۶

    خیلی کاار جالبی کرده این آقاا. خوشمان آمد 🙂 نمونه اش رو نداشتیم. اما اگه یکی بهشون حمله کنه اون وقت نمیتونند دفاع کنند