۸ کاری که انسان های موفق وقتی از کسی خوششان نمی آید انجام می دهند

۸ کاری که انسان های موفق وقتی از کسی خوششان نمی آید انجام می دهند

اغلب ما در دوران زندگی خود با افرادی مواجه می شویم که ممکن است از آن ها خوشمان نیاید. این افراد ممکن است مادر زن، مادر شوهر یا یکی از همکاران شما باشد که نمی توانید با او کنار بیایید. به گفته ی دیپ پاتل نویسنده ی کتاب «افسانه ی پسر روزنامه فروش: ۱۱ اصل برای موفقیت» (A Paperboy’s Fable: The 11 Principles of Success) همه باید بدانند که هیچ کس کامل نیست.

پاتل در وبلاگ Entrepreneur.com به برخی از نکات اساسی اشاره می کند که افراد موفق در هنگام مواجهه با کسانی که از آن ها خوششان نمی آید انجام می دهند. به هر ترتیب و در واقعیت امکان پذیر نخواهد بود که از تمام کسانی که احساس خوبی به آن ها ندارید دوری کنید. پاتل بر این باور است که در صورت محدود کردن تعداد افرادی که می توانید با آن ها کار کنید در واقع خود را منزوی و محدود خواهید کرد.

به جای این که واقعیت ها را نادیده بگیرید، بهتر است دیدگاه خود را به شیوه ی افراد موفق تغییر دهید. در ادامه ی مطلب برخی از نکاتی که پاتل و دیگر افراد در این باره ارائه کرده اند را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

۱- این واقعیت را قبول کنید که نمی توانید با همه ی اطرافیان خود درک یکسانی داشته باشید

1-accept-that-you-cant-get-on-with-everyone-w700

همه ی ما دوست داریم با افرادی که می بینیم رابطه ی خوبی داشته باشیم اما این آرزو همیشه محقق نمی شود. پاتل می گوید اولین نکته برای کنار آمدن با کسانی که از آن ها خوشتان نمی آید این است که قبول کنید همه مانند هم فکر و رفتار نمی کنند و این موضوع را مسئله ساز ندانید چون بسیار طبیعی است. عدم تفاهم با اطرافیان یا همکاران بدین معنی نیست که یکی از شما مشکل شخصیتی دارد یا انسان بدی است.

بر اساس اظهارات یک روانشناس به نام سوزان کراوس، احتمال دارد که شما و طرف مقابل با هم سازگار نباشید و نتوانید یک تیم خوب تشکیل دهید. بِوِرلی دی فلَکسینگتون که یک مشاور و نویسنده است در یادداشتی در وبلاگ سایکالجی تودَی (Psychology Today) تصریح می کند که سبک های رفتاری ما می تواند متفاوت از افراد دیگر باشد. برخی رفتارهای سلطه گرانه ای دارند و برخی دیگر ترش رو یا خجالتی هستند. افرادی خود را خوش بین می دانند و برخی خود را واقع بین معرفی می کنند.

مطالعات نشان داده که ما انسان ها در مورد مسائلی که به آن ها علاقه داریم تلاش بیشتری خواهیم کرد. ممکن است در مواردی با افرادی مواجه شوید که به هر دلیلی مانند تفاوت های شخصیتی از آن ها خوشتان نیاید در این صورت برای تعامل با آن ها تلاش زیادی نخواهید کرد. این عدم تلاش برای تعامل در طولانی مدت به درگیری و اهانت منجر خواهد شد.

۲- سعی کنید در مورد اظهارات آن ها قضاوت مثبتی داشته باشید

2-try-and-put-a-positive-spin-on-what-they-are-saying-w700

دکتر کراوس بر این باور است که باید به رفتارهای متفاوت دیگران نگاه مثبتی داشته و سعی کنید این رفتارها را درک کنید. ممکن است منظور مادر شوهر یا مادر زن شما از یک جمله ی خاص خنگ بودن شما نباشد و همکارتان واقعا قصد توهین به شما را نداشته باشد.

حتی اگر فردی که با وی مشکل دارید عمداً قصد اذیت کردن شما را دارد باید بدانید که عصبانی شدن و عکس العمل شدید نشان دادن شما را در چشم دیگران بد جلوه خواهد داد. بنابراین در مورد رفتارها و اظهارات آن ها کمی حس خوش بینی داشته باشید.

۳- احساسات خود را کنترل کنید

3-be-aware-of-your-own-emotions-w700

پاتل می گوید نکته ی مهم این است که به یاد داشته باشید که احساساتتان بسیار مهم هستند و بدانید که شما تنها کسی هستید که می توانید احساسات خود را در مواجهه با شرایط خاص کنترل کنید. اگر شما به دیگران اجازه ندهید آن ها هیچوقت نمی توانند شما را عصبانی کنند از این رو سعی داشته باشید که احساساتتان را در کنترل داشته و به ویژه بر اعصابتان مسلط باشید.

اگر کسی شما را عصبانی می کند بهتر است که بر اعصاب خود مسلط بوده و سعی کنید عکس العمل شدیدی نسبت به رفتار آن فرد نشان ندهید. برخی اوقات یک لبخند ساده و تکان دادن سر همه چیز را درست خواهد کرد.

از نظر پاتل نکته ی کلیدی این است که در مواجهه با افراد سطح یکسانی از احترام را داشته باشید. این موضوع بدان معنا نیست با کسی که از او خوشتان نمی آید موافقت کنید یا با کاری که انجام می دهد همراه شوید اما بهتر است متمدنانه رفتار کنید و مودب باشید. بدین ترتیب می توانید همچنان بر مواضع خود پافشاری کنید اما به شخصیت طرف مقابل نیز حمله نکنید تا دست بالا را داشته باشید.

۴- اظهارات دیگران را به دل نگیرید و سعی کنید آرام باشید

4-dont-take-it-personally-and-get-some-space-w700

در بیشتر موارد عدم توافق بین افراد تنها به دلیل سوء تفاهم است. اگر این موضوع در مورد شما صدق نداشته و واقعا با نظرات شخصی مخالفت اساسی دارید بهتر است سعی کنید با این موضوع کنار آمده و از دید آن ها نیز به موضوع نگاه کنید.

سعی کنید بیخود عکس العمل نشان ندهید زیرا ممکن است آن ها نیز در مقابل عکس العمل نامناسبی از خود نشان دهند و درگیری بالا بگیرد. سعی کنید با تکیه بر واقعیت ها از این موضوع جلوگیری کرده و عکس العمل طرف مقابل را نادیده بگیرید بدون توجه به این که حرکت وی تا چه اندازه خنده دار یا توهین آمیز باشد. به جای این که بر روی شخص و رفتار او تمرکز کنید بهتر است بر روی خود موضوع مورد بحث تمرکز داشته باشید.

اگر به خلوت احتیاج دارید بهتر است برای دقایقی به جای خلوتی که دیگران حضور ندارند بروید. شما حق دارید که حریم خصوصی تان را حفظ کنید و تنها در مواقع لزوم با دیگران تعامل داشته باشید. اگر احساس خستگی و یا عدم تفاهم با شخص خاصی را دارید بهتر است به خود استراحت دهید و دقایقی را در یک جای خلوت نفس بکشید.

دکتر تراویس برَدبِری در این مورد تصریح می کند که اگر همکاران یا اطرافیانتان مشغول کشیدن سیگار هستند و شما از این موضوع ناراحتید لازم نیست در آن مکان بمانید و دود سیگار آن ها را وارد ریه های خود کنید. بهترین کار این است که از آن مکان بیرون رفته و کمی هوای آزاد استنشاق کنید.

۵- احساسات خود را با آرامش بیان کنید و یک شخص قابل قبول برای طرفین را داور قرار دهید

Divorce-Mediator-w700

معمولا روش صحبت کردن و اظهار عقیده مهم تر از آن چیزی است که به زبان می آوریم. اگر کسی مکرراً شما را ناراحت می کند و این موضوع به مشکلات بزرگ تری منجر می شود بهتر است این موضوع را به آرامی با وی در میان بگذارید.

با این وجود نباید عکس العمل شدید و بدی نشان دهید. پاتل توصیه می کند که در این موارد چنین جمله ای را به زبان بیاوریم: “وقتی که تو این کار را می کنی من اذیت می شوم پس لطفاً اگر امکان دارد به جایش این کار را انجام دهید”.

تا جایی که می توانید دقیقاً به مشکل اشاره کنید به طوری که نکته ی کلی و مبهمی وجود نداشته و شخص منظور شما را به درستی و تماماً متوجه شود. این روش به او این امکان را خواهد داد که نظر خود را نیز به راحتی با شما در میان بگذارد.

دکتر کراوس می گوید بهتر این است که از یک شخص دیگر بخواهید در این بحث ها نقش داور و میانجی را ایفا کنند زیرا وی می تواند بدون غرض ورزی و پیشداوری در مورد مشکل بین طرفین قضاوت کند. ممکن است در نهایت با شخص مقابل به تفاهم کامل نرسید اما باید راهی را برای کنار آمدن و تعامل با وی به یک روش موثر پیدا کنید. به گفته ی کراوس یادگیری کنار آمدن و تعامل با افراد متفاوت از خودتان یک تجربه ی بسیار مفید خواهد بود و باعث می شود که نشان دهید راه های زیادی برای کنار زدن موانع سراغ دارید.

۶- مشکل را با شخص مقابلتان در میان بگذارید

6-pick-your-battles-w700

بعضی اوقات آسان ترین کار این خواهد بود که دنبال قضیه را نگیرید. هر چیزی ارزش این را ندارد که وقت و توجه خود را صرف آن کنید. بهتر است از خود بپرسید که آیا واقعاً می خواهید با شخص مورد نظر وارد جنگ شوید یا بهتر است تلاش تان را روی کار یا مسائلی جدای از این دو متمرکز کنید.

پاتل می گوید بهترین راه برای پیدا کردن جواب این سوال برآورد میزان موردی و موقعیتی بودن مشکل خواهد بود. آیا مشکلاتتان با دیگران گذرا هستند یا با گذشت زمان بدتر خواهند شد؟ در مورد اخیر بهتر است هر چه زودتر موضوع را با طرف مقابل در میان گذاشته و به خصومت پایان دهید.

۷- حالت دفاعی به خود نگیرید

7-dont-be-defensive-w700

اگر حس می کنید که شخصی همواره شما را ضایع کرده یا نقاط ضعف شما را به رختان می کشد لازم نیست از کوره در بروید. بدترین کاری که در این مواقع می توانید بکنید این است که حالت تدافعی به خود بگیرید. به نظر پاتل این موضع باعث خواهد شد که طرف مقابل قوی تر از قبل شما را ضایع کند. پس به جای این کار بهتر است با آن ها در مورد مشکل و راه حل آن صحبت کنید. برای مثال از آن ها بپرسید که مشکل اصلی و واقعی شان با کاری که شما انجام می دهید چیست.

اگر سعی کردند به شما زور بگویند از آن ها بخواهید که این کار را نکنند. اگر از شما خواستند که با احترام با آن ها رفتار کنید باید به آن ها بگویید که احترام متقابل باید برقرار باشد و با بی احترامی و تهدید احترام شما را به دست نخواهند آورد. عصب شناسی به نام دکتر بِریت بروگارد در یادداشت خود در وبلاگ سایکالجی تودی در این باره می گوید که زورگویی و جروبحث و شایعه پراکنی در محیط کار نوعی بازی قدرت است تا دیگران را به زیر حاکمیت خود در بیاورند.

اگر می خواهید بدون اعمال فشار و تهدید کاری کنید که دیگران از شما پیروی کنند راه های روانشناسانه و موثری برای این کار وجود دارد. مطالعات روانشناسی نشان می دهد که در چنین مواردی باید در هنگام موافق نبودن با نظر دیگران با صحبت کردن سریع مخالفت خود را اعلام کنید تا آن ها زمان کمتری برای پردازش گفته های شما داشته باشند. اگر دریافتید که نظر شما را پذیرفته اند باید آرام صحبت کنید تا پیام گفته های شما را به خوبی متوجه شوند.

۸- به یاد داشته باشید که شما در کنترل خوشحالی خود هستید

8-ultimately-remember-you-are-in-control-of-your-own-happiness-w700

اگر کسی واقعا موی دماغ شما شده است دیدن نیمه ی پر لیوان برای شما سخت خواهد شد. با این وجود شما نباید به دیگران اجازه دهید که شادی و موفقیت شما را محدود کند. اگر حس می کنید که نظرات آن ها قانع کننده بوده یا در مورد شما صدق می کنند بهتر است از خود بپرسید که چرا این حس به شما دست می دهد. آیا در مورد آن مسئله به خودآگاهی رسیده اید یا آیا در مورد مسئله ای در محیط کار خود نگران هستید؟ اگر موضوع این است باید به جای گوش دادن به نظرات و ایرادهای دیگران بر حل کردن مشکل تمرکز کنید.

تنها شما هستید که می توانید احساساتتان را کنترل کنید پس خود را با دیگران مقایسه نکنید. به جای این کار موفقیت هایتان را به خودتان یادآوری کنید و تنها به این دلیل که دیگران می توانند روز شما را خراب کنند به آن ها اجازه ندهید روی شما نفوذ داشته باشند.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • همت فروردین ۱۸, ۱۳۹۶

    با سلام و تشکر از مطالب زیبای سایت و همین مطلب ارزشمند
    بنظر میرسد مترجم گرامی واژه in control را به اشتباه “در کنترل” ترحمه نموده اند که بهتر است اصلاح شود.
    عبارت مذکور بدر اینجا به معنای مسئول یا تصمیم گیرنده میباشد و جمله ترجمه شده فعلی معنای مشخصی در زبان فارسی ندارد
    با سپاس

  • مهری بهمن ۲۸, ۱۳۹۷

    توضیحالتتون عالی بود http://digiemc.com/