عبارتی که نروژی ها را به شادترین مردم روی زمین تبدیل ساخته است

با «کار داوطلبانه جمعی» آشنا شویم

عبارتی که نروژی ها را به شادترین مردم روی زمین تبدیل ساخته است

تحصیل و امکانات درمانی رایگان در کشور نروژ تنها علل شادتر بودن مردم این کشور نیستند. بر اساس آمار بدست آمده در سال ۲۰۱۷ میلادی نروژی ها شادترین مردم روی زمین نام گرفته اند. آنچه سبب شده که مردم این کشور لقب شادترین مردم جهان را به خود اختصاص دهند، عبارتی به نام «کار داوطلبانه جمعی» است.

اگرچه انجام کارهایی چون کمک به پیرزن و یا پیرمردی برای عبور از خیابان از جمله کارهای پسندیده و داوطلبانه محسوب می شوند اما لازم است که فعالیت هایی بیش از معنای سنتی کارهای داوطلبانه که در اذهان عمومی وجود دارند انجام پذیرد تا بتوان به معنای حقیقی «کار داوطلبانه جمعی» دست یافت.

1

در واقع این عبارت در کشور نروژ فرای انجام فعالیت های داوطلبانه معمولی محسوب می شود و به معنای اختصاص دادن داوطلبانه زمان هایی برای زیباسازی برخی از مناطق جغرافیایی این کشور و با به گرفتن زمان و مهارت های ساکنین این کشور محسوب می شود.

چنین فعالیت هایی شامل تعمیر، ساخت و ساز، پاکسازی، باغبانی و نقاشی مکان های عمومی هستند. اگرچه قوانین حاکم بر این کشور هیچ اجباری برای شرکت در چنین فعالیت های داوطلبانه ای را برای شهروندان ساکن در آن در نظر نگرفته با این حال، انتظار می رود که مردم، ارگان ها و سازمان های گوناگون در انجام آن همکاری لازم را داشته باشند.

یکی از ساکنان کشور نروژ انجام «کار داوطلبانه جمعی» را بخشی از روح ملی مردم سرزمین خود تلقی می کند و اشاره می کند که برای انجام آن هیچ امتیاز یا تشویق خاصی نیز به مردم تعلق نمی گیرد. بنابراین می توان گفت که «کار داوطلبانه جمعی» با روح بخشندگی و مراقبت جمعی مردم نروژ در ارتباط تنگاتنگ بوده و بخشی از فرهنگ آنها تلقی می شود. علاوه بر تمام اینها موجبات همبستگی و تحکم روابط میان مردم این سرزمین را نیز فراهم می آورد.

اگر شما هم در صدد الهام گرفتن از چنین فعالیت ملی ای هستید می توانید از برخی از ایده های مرتبط که روح «کار داوطلبانه جمعی» را برای تان به همراه خواهد داشت را به کار گیرید.

  • فهرستی تهیه کرده و برای کمک به افراد مسن در محدوده اطراف محل زندگی خود با همسایگان تان نوبت گذاری کنید. مثلا کارهای مرتبط با باغبانی و زدن چمن منازل آنها را بین گروهی از همسایگان تقسیم کنید.
  • مبادرت به انجام دسته جمعی باغبانی و کاشت گل و گیاه کنید.
  • با کمک همکاران تان برای نقاشی مجدد سردر یک انجمن غیرانتفاعی در نزدیک ترین مکان اقدام کنید.
  • مدارسی را بیابید که به کتاب نیازمند هستند و برنامه ای ترتیب دهید که به آن مدارس کتاب هایی اهدا کنید.
  • روزی را معین کنید و در آن به یکی از پارک های محلی بروید و در آنجا گل بکارید.

همواره این را در نظر داشته باشید که شما در صدد شادنگه داشتن جامعه خود هستید. به جای آنکه مهمانی ها و جلساتی را برگزار کنید تا بتوانید چیز جدیدی را برای عده ای خریداری کنید، دورهمی هایی را با صرف کیک و شیرینی برگزار کنید تا در آن بتوانید آنچه را قابلیت تعمیر شدن دوباره را دارد، انجام دهید.

ممکن است این نگرانی در شما به وجود آید که در نقاشی ساختمان مهارتی ندارید و یا اینکه نمی توانید باغبانی کنید. نگران نباشید لااقل می توانید در کنار افرادی که مهارت هایی در این زمینه دارند قرار گرفته، به آنها آب، چای و خوراکی بدهید. سرو غذا و خوراکی در انجام «کار داوطلبانه جمعی»، نقش بسیار مهمی دارد و یکی از رسوم رایج بعد از انجام فعالیت های روزمره محسوب می شود.

زمانی که برای دیگران که در حال کمک کردن هستند خوراکی یا غذا می برید این کار سبب نزدیک تر شما به همسایه ها، همکاران و یا والدین کودکان مدرسه ای خواهد شد. باید بدانیم که منفعت حاصل از انجام چنین کارهایی نصیب تمام افراد آن جامعه خواهد شد.

به امید انجام موثر «کار داوطلبانه جمعی» در ایران و تمام جهان

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود