۹ زندان مخوف و ترسناک که اکنون به مکان های تفریحی و فرهنگی تبدیل شده اند

۹ زندان مخوف و ترسناک که اکنون به مکان های تفریحی و فرهنگی تبدیل شده اند

زندان ها مکان هایی هستند که در سراسر دنیا ساخته شده و برای نگهداری مجرمان و کسانی که برای جامعه خطر دارند، به کار گرفته می شوند. علی رغم وجود زندان های زیاد در هر کشور، مقامات و مسئولان همواره تلاش می کنند که با پایین آوردن آمار جرم و جنایت، افراد کمتری را پشت میله ها بفرستند. به همین دلیل بسیاری از ساختمان های زندان ها تعطیل می گردند. حال سوال اینجاست که پس از بسته شدن ساختمان ها، چه بلایی بر سر آن ها می آید؟

بیشتر زندان های متروکه بعدها به مکان هایی با کاربردهای مختلف تبدیل می گردند. در این میان برخی از آن ها به مکان هایی تبدیل می شوند که هیچکس هرگز فکرش را نمی کرده است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با زندان هایی آشنا کنیم که پس از تخلیه به هتل ها و نمایشگاه هایی لوکس تبدیل شده اند. تا پایان همراه باشید.

۱- مرکز فرهنگی زندان قدیمی؛ پالنسیای اسپانیا

250

معماران و مهندسان موفق شدند این مکان ترسناک و تاریک را به مرکزی فرهنگی تبدیل نمایند. آن ها با استفاده از نورگیرها، پنل های زینک و شیشه های شفاف، این مجموعه را غرق در نور ساختند. بازدید کنندگان می توانند به تالارها مراجعه کرده، در کتابخانه مطالعه کنند و حتی در کلاس های هنر و موسیقی شرکت نمایند.

۲- مدرسه موسیقی لویرس؛ نورماندی فرانسه

251

این ساختمان قرن هفدهمی که در وهله نخست به عنوان صومعه سرا ساخته شد، در قرن ۱۸ و ۱۹ به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. با این حال در قرن ۲۰ و در سال ۱۹۹۰ میلادی، مسئولان مکان یاد شده را به مدرسه موسیقی تبدیل نمودند.

نوسازی کلی که سال ۲۰۱۲ توسط استودیویی فرانسوی به نام «Opus 5» انجام گرفت، زیبایی و شکوه این بنا را دو چندان کرد. در بالای این مدرسه موسیقی سالن کنسرت همراه با سقف آینه ای قرار دارد. در پایین آن نیز یک آرشیو موسیقی کامل به چشم می خورد.

۳- موزه بِلیز در شهر بِلیز

252

ساختمانی که زمانی پذیرای خطرناک ترین مجرم ها بود، اکنون از گنجینه های ملی میزبانی می کند. تاریخچه این زندان به سال ۱۸۵۵ میلادی باز می گردد. برای ساختن این ساختمان از آجرهایی استفاده شد که مستقیما از انگلستان وارد شده بودند. این مجموعه تا سال ۱۹۹۳ به فعالیت خود ادامه داد، اما در سال ۲۰۰۲ میلادی موسسه ملی فرهنگ و تاریخ آن را به موزه بِلیز تبدیل کرد.

۴- پارک فرهنگی والپارایسو

253

این مکان برای نگه داشتن زندانیان سیاسی در طول حکومت دیکتاتوری آگوستو پینوشه مورد استفاده قرار می گرفت. زندان والپارایسو در سال ۱۹۹۹ تعطیل گشت و ۱۴ سال بعد به عنوان پارکی فرهنگی بازگشایی شد. این مرکز خدمات مختلفی از جمله نمایشگاه های عکس، تئاتر و آواز در سالنی ۳۰۷ نفره را ارائه می دهد. وجود درختان زیاد و منظره زیبا رو به اقیانوس آرام، این مکان را به یک پارک عمومی مناسب نیز تبدیل کرده است.

۵- هتل چهار فصل سلطان احمد در ترکیه

254

زندانیانی که در اینجا حضور داشته و با آب و یک تکه نان به سختی خود را زنده نگه می داشتند، هیچگاه تصور نمی کردند که بدترین محل زندگی از نظر آن ها، به هتلی لوکس و مجلل تبدیل شود. این زندان که تا به حال از شخصیت های مشهور سیاسی و هنری پذیرایی کرده، در سال ۱۹۹۶ میلادی به هتل چهار فصل تبدیل گشت. اکنون شما می توانید از تخت های بزرگ و امکانات رفاهی آن استفاده نمایید.

۶-  زندان پنتریج؛ ملبورن استرالیا

255

این زندان در سال ۱۸۵۱ میلادی تاسیس شد و ۱۴۶ سال بعد تعطیل گشت. در حال حاضر از زندان قدیمی برای برگزاری مراسم های مختلف مانند عروسی، شوی مد و لباس و کنفرانس استفاده می گردد. برگزاری رویداد های مختلف در این مکان و آشنایی مردم با حال و هوای زندان از نزدیک، باعث شده که آن ها بتوانند گذراندن شب در سلولی کوچک را درک کنند.

۷- مسافرخانه سلیکا در اسلوونی

256

مشهورترین مسافرخانه اسلوونی قبلا یکی از زندان های نظامی حکومت یوگوسلاوی سابق بوده است. نوسازی این مکان توسط ۸۰ هنرمند انجام گرفت و این کار بیش از ۱۰ سال به طول انجامید. مسافرخانه سرانجام در سال ۲۰۰۳ به بهره برداری رسید و از میهمانان پذیرایی کرد. در این مکان نمایشگاه های هنری و برنامه های فرهنگی مانند کنسرت، کارگاه و شعر خوانی نیز برگزار شده است.

۸- پارک آزادی لاگوس در نیجریه

257

این مکان روی خرابه های زندان بدنام «خیابان برود» ساخته شده است. پارک آزادی در سال ۲۰۱۰ به منظور بزرگداشت پنجاهمین سالروز استقلال از بریتانیا افتتاح گشت. در این پارک مکان هایی شامل موزه، گالری هنر، استخر، آبنما، رستوران و فروشگاه های متعدد به چشم می خورند. همچنین دیگر برنامه های تفریحی مانند موسیقی زنده و شعر خوانی در پارک برگزار می شود.

۹- زندان لارن هیل در ویرجینیا

258

این زندان که امنیتی متوسط داشته، در سال ۲۰۰۱ میلادی تعطیل گشت و اکنون به عنوان مکانی چند منظوره مورد استفاده قرار می گیرد. قرار است زندان یاد شده بیشتر ساختار خود را حفظ نماید. یکی از مکان هایی که اکنون ساخت آن به پایان رسیده، پروژه مرکز هنری با هزینه ای بالغ بر ۱۸۸ میلیون دلار است که فضای هنری، استودیوهای متعدد، امکانات آموزشی و گالری های مختلف را را اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود