گزارش روزیاتو از بازار موسیقی ایرانی در فروردین ۹۶

گزارش روزیاتو از بازار موسیقی ایرانی در فروردین ۹۶

دنیای موسیقی ایران در روزهای پیش روی، همچون بهار سال گذشته، بسیار فعال بوده و بیش از ۲۰ استیج در سراسر کشور، شاهد حضور خوانندگان پاپ و سنتی کار کشورمان خواهد بود. برای آگاهی از جزییات فعالیت های موسیقیایی تازه واردهای عرصه موسیقی و قدیمی های استیج، گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو شما را با جدید ترین ترانه ها و آلبوم های فعالان ضرب و آهنگ آشنا می کند.

با موسیقی گردی ما همراه باشید با قطعه جدیدی با صدای استاد پرویز پرستویی.

پسر حبیب بالاخر مجوز گرفت

co2

احمد رضا محبیان، پسر بزرگ حبیب محبیان (خواننده ترانه نوستالژیک مرد تنهای شب)، بعد از ۱۰ ماه از درگذشت پدرش، توانست مجوز لازم را برای ورود به دنیای موسیقی کشور را کسب کند و نخستین تک آهنگ وی در قالب اثری مشترک با سمیر زند منتشر شد.

این ترانه که به صورت تک آهنگ منتشر شده است، “دیره” نام دارد و با ترانه ای از فرید احمدی و تنظیم علی منصوری در اختیار هواداران مرحوم حبیب قرار گرفت. موسسه فرهنگی هنری اریکه سمر، صاحب امتیاز این اثر به شمار می رود.

گفتنی است، سمیر زند در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی، تک آهنگی با مرحوم حبیب به نام محکوم منتشر کرد که انتشار ویدیوی این آهنگ، حواشی گوناگونی را به دنبال داشت.

گفتنی است، این تک آهنگ در آلبوم رسمی سمیر زند به نام برگزیده قرار گرفته و از جمله آلبوم هایی خواهد بود که در اردیبهشت امسال وارد دنیای موسیقی ایران می شود.

پر فروش ترین آلبوم های موسیقی سال ۹۵ معرفی شد

co13

درگاه موسیقی مطرح بیپ تونز که به انتشار فایل های موسیقی قابل دانلود برای علاقمندان موسیقی اقدام می کند در گزارشی، فهرست آلبوم های موسیقی پر فروش سال ۱۳۹۵ را اعلام کرد. این درگاه، مرجع دانلود آهنگ و موسیقی است که به فروش برخی از آثار موسیقی نیز با مجوز رسمی صاحبان آثار اقدام می کند.

آلبوم امیر بی گزند، اثر معروف محسن چاوشی که با استقبال گسترده علاقمندان این خواننده پاپ مواجه شد، در فهرست پر فروش های سال ۹۵ معرفی شده است. این اثر در جشنواره موسیقی فجر، عنوان برترین آلبوم در عرصه پاپ را بدست آورد و جایزه باربد را از آن خود کرد.

طریق عشق اثر استاد محمدرضا شجریان از جمله آثار پر فروش موسیقی در درگاه بیپ تونز در سال گذشته بود. اثری از مرحوم استاد پرویز مشکاتیان نیز با استقبال علاقمندان موسیقی در سال قبل مواجه شد. صحبت های پرویز پرستویی در رونمایی از این اثر را مشاهده کنید.

احسان خواجه امیری، پسر ایرج نیز که یکی از خوانندگان پاپ پر مخاطب کشور است، سال گشته با اثر سی سالگی، در فهرست پر فروش های سال قرار گرفت.

نخستین آلبوم گروه موسیقی دال که سال گذشته در فهرست علاقمندی های برخی از مخاطبان موسیقی ایرانی قرار گرفته بود، با عنوان گذر اردیبهشت، دیگر عنوان پر فروش سال ۹۵ را از آن خود کرد.

حامد همایون، فعال جوان موسیقی ایران نیز با اثر دوباره عشق، یکی از پرفروش های سال ۹۵ را بدست آورد. مهدی یراحی، خواننده جوان و تازه کار موسیقی کشورمان نیز با اثر آینه قدی، توانست در فهرست ۱۰ اثر موسیقیایی مطرح کشور در سال ۹۵ قرار گیرد.

جدید ترین آلبوم کاوه یغمایی با عنوان منشور، توانست در فهرست ۱۰ اثر موسیقی پر دانلود سال ۹۵ در این درگاه قرار بگیرد.

علی زند وکیلی که حضوری در برنامه دورهمی مهران مدیری در شبکه نسیم نیز داشت، توانست با رویای بی تکرار، یکی از آثار پر فروش سال ۹۵ باشد.

جدید ترین آثار موسیقی رسمی کشور را در بیپ تونز مشاهده کنید.

آخرین خبرها از همکاری مشترک محمد رضا گلزار با بابک جهانبخش

co1

دو چهره مطرح دنیای موسیقی و سینمای ایران، با همکاری موسسه فرهنگی و هنری اکسیر نوین، اردیبهشت ماه امسال را به فضایی متفاوت برای موسیقی کشور رقم خواهند زد. محمد رضا گلزار، بازیگر سینما و بابک جهانبخش، خواننده جوان پاپ کشورمان در روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه در سالن همایش های برج میلاد تهران از ساعت ۱۸:۳۰ روی استیج خواهند رفت.

طبق اعلام قبلی، بابک جهانبخش قرار است بعد از چند سال دوری از استیج برج میلاد، قطعات آلبوم جدید خود به نام حالم خوبه را که در زیر مشاهده می کنید، اجرا کند. البته برخی از قطعات قدیمی نیز برای دوستداران موسیقی نوستالژیک، خوانده می شود.

co5

اعضای ارکستر جهانبخش عبارتند از: رضا تاجبخش (پیانو و کیبورد)، هادی جبلی (کلارینت)، نیما حمیدی (درامز)، بابک ریاحی‌پور (گیتار بیس)، مسعود همایونی (گیتار الکتریک)، مهران فرشباف (پرکاشن)، انوشیروان تقوی، بهنام حکیم (تار و گیتار) و کسری خدیور (ویولن).

البته گلزار نیز با مدیریت گروه موسیقی بابک جهانبخش، در روز ۱۴ اردیبهشت ماه برای دومین بار در سال جاری در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه می رود و قرار است کلیه تک آهنگ هایی که از سال ۹۲ منتشر کرده را اجرا کند.

جالب است که بدانید، قطعه جدید عاشق نبودی نیز در کنسرت ۱۴ اردیبهشت خوانده می شود که می تواند سورپرایز این سوپر استار برای طرفدارانش باشد که این روزها از مرز ۴.۵ میلیون فالوور در اینستاگرام فرا تر رفته است.

محمدرضا گلزار در کنسرت خود با نوازندگانی چون خشایار جوزی (گیتار الکتریک)، ‌علیرضا الیاسوند‌ (گیتار الکتریک)،‌ بنیامین بیانی (ساکسیفون)،‌ حسن فراهانی (ترومپت)، علی شقاقی (گیتار بیس)، فرزاد قماشچی (درامز)، ماکان یعقوبی (پرکاشن) و به رهبری حامد برادران به روی صحنه می‌رود.

محمدرضا گلزار که از اواخر سال ۱۳۹۵ با بستن یک قرارداد با محمدرضا خانزاده، رسماً همکاری خود را با اکسیر نوین آغاز کرد و تور کنسرت‌هایش در جنوب و تهران برگزار گردید.

جزییات بیشتر این ارتباط را در اینستاگردی های هفتگی روزیاتو دنبال کنید.

پیش فروش آلبوم موسیقی «عطار” آغاز شد

co3

بیپ تونز، پیش فروش آلبوم موسیقی عطار که تازه ترین اثر وحید تاج است را آغاز کرد. این اثر به آهنگسازی آرش کامور و با همکاری نشر جوان روانه بازار می شود.

آرش کامور پیش از این، آلبوم هایی با صدای وحید تاج، محمد معتمدی و سالار عقیلی را روانه بازار کرده بود که با استقبال علاقمندان موسیقی سنتی مواجه شد. موسیقی این آلبوم جدید از هفت وادی عطار نیشابوری، فیلسوف و حکیم ایرانی انتخاب شده و اشعار نیز به فراخور مقام طلب تا فنا، از دیوان غزلیات عطار نیشابوری است.

قطعات این آلبوم موسیقی سنتی از آواز در دستگاه اصفهان آغاز و به دستگاه نوا ختم می شود. آرش کامور که خود متولد نیشابور است، با انتشار این آلبوم، به نوعی ادای دینی کرده است به دیار عطار تا با این کار، در اشاعه اندیشه جهانی عطار نیشابوری در قالب آلبوم موسیقی کمک کند.

در آلبوم عطار، شایان شکرآبی به عنوان نوازنده پیانور و میثم مروستی به عنوان نوازنده سازهای زهی فعالیت دارد. دیگر عوامل این اثر عبارتند از: باغلامای نوید مثمر (تار آذری)، حسین عطاپور (دودوک)، حسین قاسم‌زاده ( عود). نوازندگان کوبه‌ای نیز حسین رضایی نیا، درشن آنند، حامد حبیب‌پور، شایان ریاحی و سهیل اله‌دادیان هستند.

قابل ذکر است که مراسم رونمایی از آلبوم جدید آرش کامور ساعت ۲۰ روز بیست و هشتم فروردین ماه در سالن رودکی تهران برگزار خواهد شد.

آلبوم موسیقی «شبگیر و ایوار» منتشر شد

co10

خبر بعدی از دنیای موسیقی بهاری کشور اینکه آلبوم موسیقی «شبگیر و ایوار» که اثری بدون کلام از یمین غفاری است، با همکاری نشر موسیقی پژواک نیزوا منتشر و راهی بازار موسیقی کشور گردید.

«شبگیر و ایوار» واقع اثری است برای هم نوازی تار و سازهای کوبه‌ای که از طریق درگاه بیپ تونز این امکان دانلود دارد.

قطعات این اثر عبارتند از: بامداد، خسروانی، «شفق»، «مثنوی»، «رنگ»، «نغمه»، «به یاد شهناز»، «شبگیر»، «طلوع» و «ایوار». این قطعات در دستگاه چهارگاه تصنیف شده و بیان موسیقای نوازنده آن بیانی کلاسیک است، همچنین در قطعات ضربی آن شاهد حضور پررنگ کوبه‌ای‌‌ها هستیم.

در معرفی این اثر آمده است:

از نوجوانی با مضراب‌ درخشان لطفی، نغمه‌های بی‌بدیل شهناز، استواری جواب آواز پیرنیاکان، شیرینی سه‌تار فیروزی مانوس بوده‌ام، همگی در جانم ریشه دوانیده و سیطره‌اش‌‌ رهایم نمی‌کند. لحظه‌ای بدون این‌ها نبوده‌ام و زمانی بدون آن هم برایم متصور نیست، آنقدر که ساده‌دلانه همگان را شیفتهٔ این سحرانگیز هنر پنجم دنیا می‌دانم.

بارقهٔ «شبگیر و ایوار» از زمستان ۹۳ در ذهنم شکل گرفت، اعتراف می‌کنم آنچه پیش رو دارید، در آغاز این نبود و درحین کار دستخوش دگرگونی شد، آشنایی‌ام با ریتم‌های آمریکای لاتین و سازهای آن، سبب علاقمندی‌ام به تلفیق این دو شد، به پیروی دریافتم که تجربهٔ این ساز‌ها در کشورمان بیشتر در حیطه موسیقی پاپ هست و در کنار سازهای ایرانی نوپا محسوب می‌شود.

اما من در تلاطم دو رویکرد شخصی‌ام گرفتار شدم، از طرفی ذهنیت ردیف محور و سنتی، از طرف دیگر روحیه ماجراجو و اشتیاق به کارهای نکرده، دوگانگی دردسرساز که برایم به یک وسواس تبدیل شده و این‌بار هم در طولانی شدن پروژه موثر بود.

دراین بین تلاش کردم به هر دو ندای درونم پاسخ دهم و مجموعه را به خیال خودم از هر دو نگاه برخوردار کنم. اگر بخواهم پیرامون «شبگیر و ایوار» سخنی بگویم می‌توانم سه بخش کلی را معرفی کنم، اول قطعات ضربی با فضای موسیقی سنتی، دوم قطعات با ریتم‌ها و سازهای آمریکای لاتین و سوم بخش‌های آوازی، ارتباط هر سه بخش در بستر دستگاه چهارگاه نهایی می‌شود.

گوشه‌های درآمد، مخالف، نغمه، خسروانی، حصار، مثنوی، بوسلیک، منصوری به فراخور مورد استفاده قرار گرفته‌اند ولی نه در توالی متداول در ردیف. قطعات به تنهایی و مستقل از یکدیگر هستند اما تلاش شده تا کل مجموعه از یکپارچگی و وحدت بی‌بهره نباشد.

توضیح که قطعهٔ «به یاد شهناز» از نواخته‌های استاد جلیل شهناز هست که باز اجرا شده، پیشکشی برای شادی روح ایشان. در پایان تشکر و قدردانی‌ام را تقدیم دوستان عزیزم می‌کنم. ابتدا استاد ارژنگ کامکار برای همنوازی در قطعه‌های «رنگ» و «به یاد شهناز».

گفتنی است ارژنگ کامکار، تمبک این اثر را بر عهده داشت.

البوم «نیاز» منتشر شد.

co4

آلبوم موسیقی نیاز اثر ثمین وطن دوست با تنظیماتی از زنده یاد نیما وارسته توسط شرکت فرهنگی هنری ترنم نی منتشر و روانه بازار موسیقی شد.

این آلبوم پس از گذشت یک دهه از نخستین اثر ثمین وطن دوست به نام همشهری خوبم، وارد بازار موسیقی شده و تلفیقی از راک با فضای موسیقی الکترونیک است. ساخت این آلبوم از سال ۱۳۸۹ آغاز و آخرین اثر زنده یاد نیما وارسته نیز در آن حضور دارد.

آلبوم نیاز شامل ۸ قطعه بوده که دو قطعه آن را پدرام مرندیز انجام داده و تایماز اطاعتی نیز تنظیم یک اهنگ را بر عهده  داشته است. مابقی قطعات نیز توسط زنده یاد نیما وارسته صورت گرفت.

اسامی قطعات این آلبوم عبارتند از: نفس هات، یادگاری، نیاز، سایه، پاییز، باور، بی احساس و از عشق می باشد اعلام شده است.

عواملی که در انتشار این آلبوم بهاره همکاری داشتند عبارتند از: بابک ریاحی پور، پدرام مرندیز، مسعود همایونی، همایون نصیری، فیروز ویسانلو، بابک صفرنژاد، نیما وارسته، جابر اطاعتی، تایماز اطاعتی، ماکان حافظی، بهزاد رواقی، آرین کشیشی، امیر میلاد نیکزاد و برخی دیگر از هنرمندان موسیقی به عنوان نوازنده و همکاری در «نیاز» ثمین وطن دوست را یاری کرده اند.

«تو ای پری کجایی» را اردیبهشت بشنوید

co6

قطعه خاطره انگیز تو ای پری کجایی، برای نخستین بار در سال جدید به صورت زنده توسط محمد رضا اصفهانی و همکاری ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان اجرا خواهد شد. این برنامه در ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ماه در تالار وحدت روی صحنه می رود.

این اجرا توسط «کامبیز روشن‌روان» تنظیم شده است. از جمله قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شود، می‌توان به قطعه‌ی «بندباز» اثر استاد دهلوی اشاره کرد که «مسیح تحویلداری» سولوی تار آن را برعهده خواهد داشت. ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان برای اولین بار در جریان برگزاری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به خوانندگی علیرضا افتخاری دور جدید فعالیت های خود را آغاز کرد و پس از آن در تهران و چند شهرستان کنسرت های متعددی را برگزار کرد.

کنسرت پیش روی ارکستر ملی به خوانندگی محمد اصفهانی اولین اجرای رسمی این مجموعه در سال جدید خواهد بود.

قطعه «تو چه کردی» منتشر شد

co7

قطعه «تو چه کردی»، با صدای «رضا حسین پور» خوانده موسیقی ایرانی، منتشر و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. از جمله جدید ترین ترانه هایی که در فروردین ۹۶ به بازار موسیقی کشور آمد، قطعه صوتی «تو چه کردی»، به آهنگسازی و تنظیم «حسن میرزاخانی» و آواز «رضا حسین پور»، است که جدیدی با سروده های «فاضل نظری» به اجرا و ضبط در آمده است.

شایان ذکر است که چندی پیش نیز قطعه «عاشقم من» با صدای «رضا حسین پور» منتشر شده بود که این اثر هم دارای مجوز شماره ۰۰۴۵۶/ق/۹۶/۱ و شماره ثبت «۱۸۰۳۹و» کتابخانه ملی ایران است.

قطعات بتهوون و موتزارت را در تالار وحدت بشنوید

co8

اگر علاقمند به موسیقی اتریش هستید، ارکستر سمفونی اتریش و ایران در ساعت ۲۱:۳۰ در ۲۹ فروردین ماه در تالار وحدت تهران روی صحنه می رود. قرار است سمفونی شماره ۷ بتهوون و کنسرتو پیانو شماره ۲۱ موتزارت در این مراسم نواخته شود.

کریستین کارایوا، نوازنده پیانو خواهد بود. این ارکستر سمفونیک از سال ۱۳۸۵ با همکاری انجمن فرهنگی هنری اتریش کار خود را آغاز کرد و مدیریت این مجموعه به عهده کریستیان شولتز، نوازنده ویلن سل است. ایشان، مدیر کنسرت های نوسانات در مدرسه موسیقی موتزارت در پایتخت موسیقی قاره سبز (وین) به شمار می رود.

آلبوم «همهمه کاشی ها» آمد

co12

آلبوم موسیقی «همهمه کاشی ها» اثر پیمان خازنی، نوازنده تار، در بازار موسیقی منتشر شد. این آلبوم اثری از نوع تکنوازی موسیقی ایرانی بوده اما برای شنونده تجربه تازه یی را در پی دارد. این اثر ۶ قطعه بی کلام اجرا شده با تار وجود دارد که بر اساس شش قطعه شعر از شاعران معاصر ادبیات فارسی پدید آمده و نواخته است.

در این اثر شنونده برای همراه شدن با پدیدآورنده اثر باید هر قطعه موسیقی را هم زمان با خواندن شعرِ مربوط به آن گوش کند تا بتواند در حالی که به منظور هنری پدیدآور اثر می اندیشد، خود نیز تجربه زمانی -موسیقایی- شخصیِ منحصر به فردی را از شنیدن و خواندن هم زمان آهنگ خازنی و شعر مربوط به هر آهنگ پشت سر گذارد.

۶ آهنگِ آلبوم «همهمه کاشی ها»

  • «بر سرمای درون» (احمد شاملو)
  • «چاوشی» (مهدی اخوان ثالث)
  • «روشنی، من، گل، آب» (سهراب سپهری)
  • ‌«آی آدم ها» (نیما یوشیج)
  • «هزاره دوم آهوی کوهی» (محمدرضا شفیعی کدکنی)
  • «دف» (رضا براهنی)

در بروشور آلبوم درباره ساخت متفاوت «همهمه کاشی ها» نوشته شده است:

«در آلبوم ‘همهمه کاشی ها’ وقتی شنونده به خواندن شعر توأم با شنیدن موسیقی دعوت می شود، یک ‘میان کنشِ شخصی’ اتفاق می افتد؛ یک رویداد عاطفی – ذهنی که می تواند دریچه یی جدید به سوی شنونده یی باشد که خود، یکی از اضلاع خلق این اثر است. درواقع وجه سمانتیک [معناشناسی]‌ و فونتیک [آواشناسی] صدا در هم آمیخته می شود.»

کتاب «دُر آهنگ» منتشر شد

co11

از دنیای کتاب های موسیقی کشور نیز اخیرا کتاب جدیدی وارد بازار نشر شد.

این اثر که به همت نشر خنیاگر منتشر شده، دارای ۱۰ قطعه ضربی برگزیده از ۱۰ استاد ویلون (رضا محجوبی، علی تجویدی، پرویز یاحقی و اسدالله ملک)، تار (جلیل شهناز و فرهنگ شریف)، سه‌تار (ارسلان درگاهی و احمد عبادی)، نی (حسن کسایی) و قانون (سیمین آقارضی) است.

ضربی های این اثر که محمود بامداد آنها را آوا نگاری کرده، در دستگاه شور، آواز ابوعطا و آواز دشتی است که اغلب به‌صورت تکنوازی و بداهه‌نوازی اجرا شده‌ و برای نخستین‌بار در این اثر آوانگاری و برای ساز سنتور تنظیم شده است.

البته نُت‌نگاشته‌های این کتاب برای نوازندگان دیگر سازهای ایرانی نیز کاربرد دارد. درباره این کتاب آمده است: «بسیاری از قطعه های کنونی که با سازهای ایرانی اجرا می‌شوند، کمتر تعلقی به شیوه ملودی‌پردازی ایرانی دارند و صرف اجرای قطعه‌یی با یک ساز ایرانی، نمی‌توان گفت موسیقی ایرانی اجرا می‌شود.

در شرایط کنونی، برای آشنایی بیشتر هنرجویانی که با نحوه نوازندگی مبتنی بر تکنوازی و بداهه‌نوازی و نغمه‌سازی استادان برجسته موسیقی دستگاهی آشنایی کمی دارند، نُت‌نگاری قطعه ها و نواخته‌های ایشان به‌منظور اجرای آنها، بسیار مفید و راهنما و راهگشا است».

co14

خبر آخر اینکه رضا یزدانی، خواننده پاپ که اوایل فروردین کنسرت موسیقی خود را در سوئد برگزار کرده بود، در اینستانوشته ای، خبر از انتشار آلبومی جذاب برای هوادارانش در اردیبهشت ماه داد.

به نظر شما، کدام قطعه موسیقی در سال ۹۵ پر  مخاطب بود؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود