آخرین پژوهش های علمی، زنان مسن تر را مادرانی بهتر می دانند

رشد فکری، انعطاف پذیری و ...

آخرین پژوهش های علمی، زنان مسن تر را مادرانی بهتر می دانند

با گذشت زمان و ورود زنان به دانشگاه ها و بازار کار، سن ازدواج در میان آنها افزایش پیدا کرده و عمدتا در سنین بالاتری صاحب نخستین فرزند خود می شوند.

در این میان زنان آمریکایی نیز عمدتا برای مادر شدن عجله چندانی ندارند و همین امر نیز تغییراتی را در خانواده ها، سبک زندگی افراد و نیز وضعیت اقتصادی آنها به وجود آورده است. چنین تغییری که در مقایسه با دهه های اخیر رخ داده، بیشتر در میان زنانی با تحصیلات بالاتر و ورود موثر آنها به بازار کار و فعالیت اجتماعی همراه بوده. به دلایلی چون آنچه برشمرده شد، اغلب زنانی که در این گروه ها قرار دارند، دیرتر ازدواج کرده و به تبع آن دیرتر هم صاحب فرزند می شوند.

آمار بدست آمده از مراکز درمان و پیشگیری نشان داده که در فواصل سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۷۹ تا ۱۳۹۳ شمسی)، تولد نخستین فرزند مادران ۳۰ تا ۳۴ سال، با افزایش ۲۸ درصدی و این روند در مادران بالای ۳۵ سال با رشد ۲۳ درصدی همراه بوده.

مطالعه اخیر انجام شده که در دانشکده علوم اجتماعی «آرهوسِ» دانمارک که بر کودکان مادران ۳۵ سال و یا بالاتر انجام شد، نشان داد که این کودکان با مسائل کمتری مواجه هستند و دلیل اصلی آن این است که مادران مسن تر، نظم و انظباط کلامی کمتری را در سنین بین ۷ تا ۱۱ سال بر کودکان خود اعمال می کنند. به همین دلیل نیز فرزندان شان در مقایسه با سایر کودکان با مشکلات رفتاری، اجتماعی و احساسی کمتری مواجه خواهند شد.

بر اساس مطالعات دانشمندان پژوهش فوق الذکر، به نظر می رسد که مادران مسن تر، از روابط پایدارتر و تحصیلات بالاتری برخوردارند و منابع آموزشی بیشتری را نیز در اختیار دارند. همچنین بلوغ این مادران میزان استرس را در طول دوران بارداری کاهش می دهد. در کل افرادی با اندیشه و رفتارهایی مثبت تری هستند که از آنها والدین بهتری می سازد.

پروفسور «دیون سومر» در این باره می گوید: “همان طور که می دانیم با افزایش سن، رشد فکری، انعطاف پذیری و صبر و شکیبایی در افراد افزایش پیدا می کند و با جریانات عاطفی برخورد بهتری خواهند داشت. همین بلوغ فکری و روانشناسی می تواند توجیه مناسبی برای داد نزدن مادران مسن تر و ایجاد نظم و انضباط های دشوار کمتری بر فرزندان شان شود. چنین برخوردهایی از جانب والدین می تواند به محیط اجتماعی و روانی سالم تری برای کودک انجامیده و بر روند بزرگ شدن وی نیز موثر باشد.”

مطالعات دکتر «مایکل بروس» نیز نشان داده که مادران مسن تر دارای وضعیت پایدار اقتصادی و تحصیلات بالاتری بوده و همین امر سبب می شود که فرزندان آنها با چالش های رفتاری، اجتماعی و احساسی کمتری مواجه باشند. وی از این عوامل به عنوان جنبه های سلامت مادرانی یاد می کند که در سنین بالاتری مادر شدن را تجربه می کنند.

البته برای مادرانی که در سنین ۳۵ سالگی یا بیشتر باردار می شود مخاطراتی در وضعیت سلامت وجود دارد که البته این پژوهش خبرهای خوبی برای وضعیت جسمانی این مادران را نیز به همراه دارد.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود