چگونه کارت بازرگانی دریافت کنیم؟

راهنمای دریافت کارت بازرگانی و عضویت در اتاق های بازرگانی مشترک

چگونه کارت بازرگانی دریافت کنیم؟

برای کلیه شخصیت های حقیقی یا حقوقی که علاقمند به صادرات یا واردات کالا و خدمات به کشور هستند، در اختیار داشتن کارت بازرگانی معتبر الزامی است. با داشتن کارت بازرگانی، می توان نسبت به واردات کلیه اقلام مجاز و همچنین صادرات کلیه اقلامی که قانون،‌ صادرات آن ها را ممنوع نکرده است اقدام نمود.

تا کنون بیش از ۴۰ هزار فقره کارت بازرگانی برای شخصیت های حقیقی یا حقوقی در استان های مختلف کشور صادر شده که البته همچون مالیات و بیمه، این مورد نیز مورد سو‌ء استفاده سودجویان و اخلال گران در نظام اقتصادی و مالی کشور قرار گرفته است.

در سال های اخیر، بارها در رسانه ها درباره افرادی که کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگران قرار می دهند و با برگه های مالیاتی میلیاردی روبرو می شوند یا کسانی که با کارت بازرگانی به نام پیر مردها و پیر زن های روستایی، کالای لوکس میلیاردی خرید و فروش می کنند و فرار مالیاتی دارند، مواجه شدیم.

هستند افرادی که با ۲ میلیون ریال، کارت بازرگانی خود را اجاره می دهند و با آن واردات چند هزار میلیارد تومانی انجام می شود و نظام بانکی و مالی و گمرکی کشور را با اخلال روبرو می کنند.

ch1
ایندکس جدید درگاه اطلاع رسانی دو زبانه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

این ها بخشی از واقعیت های امروز کارت بازرگانی در کشور است که گویا قرار است برای اصلاح فرآیندها و نظارت بیشتر، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح قانون صدور کارت بازرگانی در آینده اقدام کند.

گزارش امروز روزیاتو، شما را با آنچه برای دریافت کارت بازرگانی نیاز دارید آشنا می کند. همچنین برای آن دسته از افرادی که خواهان برقراری ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، تجاری و مالی با کشورهای مختلف جهان هستند،‌ اتاق های بازرگانی مشترک ایران با ده ها کشور دنیا را معرفی کرده ایم.

با ما همراه باشید.

صدور ۲۴ ساعته کارت بازرگانی

اواخر سال ۹۵ بود که رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که صدور کارت بازرگانی در کشور به شفافیت خوبی رسیده و اگر افراد مشتاق به دریافت کارت بازرگانی، مدارک قانونی لازم را ارائه دهند، ظرف ۲۴ ساعت،‌ کارت بازرگانی برای آن ها صادر می شود. همچنین در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد کارت های بازرگانی صادر شده، از طریق سیستم یکپارچه الکترونیکی اتاق بازرگانی ایران،‌ به صورت غیر حضوری تمدید می شود.

اتاق بازرگانی تهران اکنون بیش از ۱۶ هزار عضو حقیقی و حقوقی دارد که در زمینه های مختلف واردات و صادرات فعال هستند.

مراقب باشیم

داستان سو‌ء استفاده از کارت های بازرگانی در چند سال اخیر، درس های مهمی را به علاقمندان به فعالیت در این عرصه می دهد. فردی به نام غ. ن متولد سال ۱۳۶۶ (۲۹ ساله) که در یکی از روستاهای ایلام ساکن بوده و هیچ گونه بنیه‌ مالی نداشته است، در اواخر سال ۱۳۹۴ اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و بررسی مدارک کارت بازرگانی وی نشان می‌دهد که او خود را مدیرعامل شرکت «م. ک. م» نامیده است.

در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۵، ۵۷۸ اظهارنامه وارداتی به نام وی ارایه شده است و در مجموع ۸۰۰۰ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار وارد ایران کرده و به ۱۳ نفر در مدت یادشده وکالت‌نامه داده است و در تمامی وکالت‌نامه‌های وی قید شده است که او طبق وکالت‌نامه‌های اعطایی، اختیار و حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط کرده است.

ناگفته پیداست، هنگامی که حق عزل وکیل از کسی سلب می‌شود، وی نمی‌تواند ادعایی درباره کالاهایی که به نام او وارد کشور می‌شود، داشته باشد.

م. غ در این مدت عمدتاً کالاهایی با تعرفه بالا وارد کرده که به ترتیب کالاهایی همچون رنگ، ابزار، بلبرینگ، مخزن سیفون و راکت دیده می‌شود و سامانه جامع گمرکی، ۶۶ فقره اظهارنامه وارداتی در جریان را در لحظه به اسم وی شناسایی کرده است.

ch4

بررسی ها از گمرک ایران حاکی از آن است که این افراد که واردات بعضا چند ده میلیاردی به نام آن‌ها ثبت می‌شود، فقط در ازای شش میلیون خریداری شده‌اند. یعنی فریبکارانی با پرداخت تنها شش میلیون تومان به این افراد، واردات کلان به اسم این افراد انجام داده و ناپدید شده و برخوردهای قانونی عمدتا متوجه فریب‌خوردگان خواهد بود.

کارت بازرگانی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، کارتی برای انجام فعالیت های بازرگانی و تجاری است. دارنده آن، به عنوان تاجر رسمی شناخته شده و کلیه الزمات قانونی و تشریفات مربوط به واردات و صادرات کالا را باید رعایت کند. این فرد حق قانونی برای واردات و صادرات کالاهای مجاز را دارد.

البته، صدور کارت بازرگانی موکول به آنست که بازرگانان مؤسسه یا شرکت خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشد. در شرکت‌های تجارتی کارت بازرگانی مربوطه بنام مدیر مسؤول شرکت صادر می‌شود.

بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی می‌نمایند باید طبق فرم‌های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند.

باید توجه داشت که صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت‌های خارجی منوط به معامله متقابل است. یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می‌شود که کشور آنها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی دهند.

درباره اتاق بازرگانی

ch3

کلیه فعالیت های صدور و تمدید کارت بازرگانی، در جایی به نام اتاق بازرگانی (Chamber of commerce) انجام می شود. اگر شاخص کل بازار بورس و اوراق بهادار کشور را دماسنج اقتصاد ایران می نامند، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی کشور را نیز نماینده بخش خصوصی اقتصاد کشور دانسته و به همین خاطر، یکی از رکن های غیر دولتی اقتصاد در هر کشور به شمار می رود.

اتاق بازرگانی ایران که جدید ترین اطلاعات آن را می توان در این درگاه مشاهده کرد، ۳۴ اتاق دارد که در تمامی استان ها و برخی از شهرهای کشور مشغول به فعالیت هستند. در پایان همین گفتار، فهرست اتاق های بازرگانی تهران و شهرستان ها و درگاه اطلاع رسانی آن ها قید شده است.

وظایف ۱۲ گانه اتاق بازرگانی

ch5

اتاق بازرگانی ایران، یکی از رکن های مولد اقتصاد در کشور بوده و وظایف زیر برای آن تشریح شده است:

  1. ارائه نظرات مشورتی به قوای سه گانه و همکاری با دستگاه‌های اجرایی.
  2. ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع، معادن و کشاورزی
  3. برقراری ارتباط با اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها
  4. تشکیل نمایشگاه‌های داخلی و خارجی
  5. کوشش برای شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران
  6. تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری داخلی در امور تولیدی
  7. ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی
  8. ساماندهی اتحادیه‌های صادراتی و وارداتی و سندیکاهای تولیدی و خدماتی
  9. برگزاری دوره‌های کاربردی در رشته‌های بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی
  10. تشکیل اتاق‌های مشترک با کشورهای دوست
  11. بررسی و حکمیت در مورد مسایل بازرگانی داخلی و خارجی اعضاء از طریق مرکز داوری اتاق
  12. تایید اعتبار گواهی مبدأ که تضمین کننده اعتبار کیفیت و مشخصات کالاهای صادراتی است.

در حال حاضر ۱۸۵ تشکل ملی و ۱۷۲ تشکل استانی عضو اتاق‌ها، در عرصه تولید، خدمات، صادرات و واردات و خدمات مهندسی در قالب حدود ۱۵ هزار بنگاه اقتصادی فعالیت می‌کنند.

همچنین اتاق‌های فکر، متشکل از اعضاء داوطلب و مجرب هیئت نمایندگان، موضوعات و تنگناهای تخصصی فعالان اقتصادی را در قالب ۱۹ کمیسیون تخصصی مورد رایزنی و آسیب شنا‌‌سی قرار می‌دهند و راهکارهای اصلاحی پیشنهاد می‌کنند.

معرفی کمیسیون های ۱۹ گانه اتاق بازرگانی ایران

اگر علاقمند به فعالیت در زمینه های مختلف صنعتی و خدماتی از پالایشی تا فناوری اطلاعات در ایران و سایر نقاط جهان هستید و قصد راه اندازی کسب و کاری دارید، توصیه می کنیم به کمیسیون های ۱۹ گانه اتاق بازرگانی ایران در سراسر کشور مراجعه کنید.

حوزه‌ کاری کمیسیون‌ها عبارتند از:

  1. انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی
  2. بازرگانی داخلی
  3. جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان
  4. توسعه صادرات
  5. معادن و صنایع معدنی
  6. حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها
  7. حمایت‌ قضایی و مالکیت فکری
  8. حمل و نقل، لجستیک و گمرک
  9. رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری
  10. گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر
  11. بازار پول و سرمایه
  12. سرمایه‌گذاری
  13. صنایع
  14. فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه
  15. کشاورزی و صنایع غذایی
  16. احداث و خدمات فنی و مهندسی
  17. مالیات، کار و تأمین اجتماعی
  18. آب، محیط زیست و اقتصاد سبز
  19. مدیریت واردات

 نکته مهم برای کارآفرینان

اتاق ایران از ابتدای سال ۱۳۹۰ با تأسیس دبیرخانه موضوع ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، به رفع مقررات دست و پاگیر از مسیر فعالیت‌های اقتصادی اهتمام ورزید. بر این اساس؛ قوانین، مقررات و بخشنامه‌هایی که مانعی در راه توسعه تولید و سرمایه‌گذاری هستند را با حضور نمایندگان سران قوای سه‌گانه شناسایی و راهکارهای رفع آن‌ها را برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

ch6

توحه داشته باشید که دو نوع کارت بازرگانی صادر می شود:

۱- کارت بازرگانی حقیقی که مخصوص اشخاص حقیقی است.

۲- کارت بازرگانی حقوقی که مختص به افرادی است که جایگاه حقوقی داشته و توسط شرکت ها و موسسات غیر دولتی برای دریافت کارت بازرگانی معرفی می شوند.

برای دریافت کارت بازرگانی بر اساس مدارکی که در ادامه معرفی می کنیم، می بایست به اتاق های بازرگانی استان محل سکونت خود مراجعه کنید و الزامی به حضور در ساختمان مرکزی اتاق بازرگانی ایران در خیابان طالقانی نیست.

حداقل سن و مدرک تحصیلی و شرایط زیر، برای اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت کارت بازرگانی الزامی است.

شرایط دریافت کارت بازگانی اشخاص حقیقی

ch7

اشخاص حقیقی که علاقمند به دریافت کارت بازرگانی هستند، می بایست مدارک زیر را هنگام درخواست ارائه کنند:

  • داشتن حداقل ۲۱ سال سن و مدرک دیپلم.
  • ۲ برگ اصل اظهار نامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی که به گواهی اداره ثبت شرکت ها رسیده باشد (با امضای متقاضی کارت بازرگانی) و اصل و کپی گواهی پلمپ دفاتر، از اداره ثبت شرکت ها

( برای دریافت اظهار نامه و گواهی پلمپ به اداره ثبت شرکتها واقع در بزرگراه مدرس نبش میرداماد)

  • اصل و کپی گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد.
  • دریافت و تکمیل فرم ها شامل :
    الف) ۲ صفحه فرم عضویت اتاق
    ب) ۲ برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ کامل فارسی)
  • اصل و کپی مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی.
  • اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل نمودن و ۲ سری کپی از پشت و روی آن.
  • ۴ قطعه عکس ۴×۶ (جدید، تمام رخ، ساده)
  • اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان جهت برابر با اصل شدن و دو سری کپی از پشت و روی آن.

نکته مهم

ch8

متولدین سال های ۱۳۳۷ و قبل از آن با مدارک فوق دیپلم و کمتر از آن با ارائه کپی مدرک تحصیلی نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

متولدین سال های ۱۳۳۴ و قبل از آن با ارائه کپی مدرک لیسانس نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

متولدین سالهای ۱۳۲۸ و قبل از آن با ارائه کپی مدرک دکترا نیاز به کارت پایان خدمت ندارند.

  • اصل و کپی گواهی بانک مبنی بر تایید حساب جاری و حسن اعتبار بانکی ( فقط روی فرم الف قابل قبول است) با مهر امضای رئیس شعبه.

( ضمناً حساب های جاری شتاب مربوط به شهرستان ها در صورتی که روی فرم (الف) تایید شده باشد)

  • اصل و کپی فرم ( د ) که امضای متقاضی توسط دفاتر اسناد رسمیی تایید گردیده باشد. ( گواهی امضاء توسط محضر)
  • تکمیل دو صفحه فرم ( ج ) و اعلام معرفین: داشتن سابقه فعالیت تجاری متقاضی باید به تایید دو نفر معرف که دارای کارت بازرگانی معتبر است، رسیده باشد.
    الف ) دارندگان مدرک دانشگاهی (فوق دیپلم و بالاتر با ارائه اصل و دو نسخه کپی از مدرک تحصیلی معتبر) و همچنین دارندگان مجوز تولید از یکی از وزارت خانه های تولیدی نیاز به معرف ندارند.
    ب) معرفین از شهرستان ها لازم است کپی صفحه دوم کارت بازرگانی خود را که امضای صاحب کارت در آن مشخص باشد را ارائه نمایند.
  • اصل سند مالکیت ششدانگ به آدرس دفتر کار (آدرس اظهار نامه) جهت برابر با اصل نمودن به همراه دو سری کپی از صفحات نوشته شده سند و یا ارائه اجاره نامه محضری محل کار .
    در صورت تنظیم اجاره نامه عادی برای محل کار دو سری کپی از صفحات نوشته شده سند و همراه داشتن اصل سند برای برابر با اصل نمودن ضروری است. ضمناً اجاره نامه باید جهت دفتر کار تنظیم شده باشد.

– برای ارائه اجاره نامه عادی امضاء دو نفر شاهد الزامی است.

نکته ۱ : کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.
نکته ۲ : هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.
نکته ۳ : حضور متقاضی در کلیه مرحله پذیرش مدارک و تحویل کارت الزامی است.
نکته ۴ : برای هر واحد ملکی فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد.
نکته ۵: حضور متقاضی با مدرک تحصیلی زیر لیسانس در کلاس توجیهی کارت بازرگانی الزامی است.

شرایط دریافت کارت بازرگانی مخصوص اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی با معرفی نماینده، با رعایت کلیه مواردی که در بالا ارائه شد به انضمام موارد زیر، می توانند نسبت به دریافت کارت بازرگانی حقوقی اقدام کنند.

در خصوص شرکت های با مسئولیت محدود: ارائه ۲ برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکت های داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد الزامی است.

در خصوص شرکت های سهامی خاص و عام: ارائه ۲ برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکت های سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت ها باشد الزامی است.

متقاضی که از طرف شخصیت حقوقی معرفی می شود (مثلا مدیرعامل شرکت)، می بایست اصل و کپی گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل که از زمان صدور آن ۶ ماه بیشتر نگذشته باشد را ارائه کند.

هم چنین، دریافت و تکمیل فرم های زیر نیز الزامی خواهد بود:

الف ) دو صفحه فرم عضویت اتاق

ب ) ۲ برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ کامل فارسی)

ج)  اصل و کپی مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی.

د) ۲ برگ روزنامه رسمی یا کپی آن در مورد تاسیس و کلیه تغییرات شرکت تا این تاریخ ، موضوع فعالیت شرکت باید صادرات و واردات باشد.

ه) اصل کارت ملی مدیرعامل جهت برابر با اصل نمودن و دو سری کپی از پشت و روی آن

مدارک مورد نیاز برای تمدید کارت بازرگانی

توجه داشته باشید که اشخاص حقیقی جهت تشکیل پرونده تمدید کارت بازرگانی، به مدارک زیر نیاز دارند:

  • تکمیل فرم ها شامل:

الف ) دو صفحه فرم عضویت اتاق

ب ) دو برگ فرم مشخصات بازرگانی (تایپ فارسی)

  • ارائه اصل کارت بازرگانی.
  • در صورت پر شدن صفحات کارت بازرگانی ارائه ۳ قطعه عکس ۴×۶ الزامی است.
  • اصل و کپی مفاصاحساب مالیاتی آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن تمدید کارت بازرگانی در سال جاری (به آدرس مندرج کارت بازرگانی) به همراه کلیه برگ های قطعی مالیات از سال ۱۳۷۹ به بعد.
  • اصل و کپی مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی (برای واحدهای تولیدی و صادر کنندگان پوست و روده).
  • در صورت استیجاری بودن دفتر کار، ارائه اجاره نامه تمدید شده.
  • در صورت تغییر محل:

الف ) ارائه دو برگ اظهار نامه تغییر آدرس از اداره ثبت شرکت ها

ب ) اصل سند مالکیت شش دانگ به آدرس دفتر کار (آدرس اظهار نامه) جهت برابر با اصل نمودن به همراه دو سری کپی از صفحات نوشته شده سند و یا ارائه اجاره نامه محضری محل کار.

در صورت تنظیم اجاره نامه عادی برای محل کار، ۲ سری کپی از صفحات نوشته شده سند به همراه داشتن اصل سند برای برابر با اصل نمودن ضروری است.

ضمناً اجاره نامه باید جهت دفتر کار تنظیم شده باشد. برای ارائه اجاره نامه عادی امضاء دو نفر شاهد الزامی است.

نکته۱: کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.

نکته ۲: هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.

نکته ۳: در مراحل پذیرش و دریافت کارت بازرگانی، حضور متقاضی الزامی است.

نکته ۴: برای هر واحد ملکی، فقط یک کارت بازرگانی صادر می گردد.

موارد معافیت از داشتن کارت بازرگانی

۱ – شرکت تعاونی مرز نشینان

۲ – ملوانان ایرانی شاغل در شناورهایی که در بین سواحل ایران و سایر کشورها در تردد هستند.

۳ – پیله وران

۴ – کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور در صورت داشتن کارنامه شغلی از وزارت کار.

۵ – کالاهایی که صدور آنها به تشخیص گمرک برای فروش نیست.

نکاتی درباره دریافت و ابطال کارت بازرگانی

۱- در صورتی که کارت بازرگانی دریافت کرده اید، به هیچ عنوان آن را در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت انجام امور واردات و صادرات قرار ندهید.

۲- جهت دریافت گواهی عدم سو‌ٰء پیشینه، بعد از دریافت معرفی نامه از سایت اتاق بازرگانی، به اداره تشخیص هویت مراجعه کنید که از طریق خدمات پلیس +۱۰ ارائه می شود.

۳- جهت دریافت اظهار نامه ثبت در دفاتر تجاری، به اداره ثبت شرکت های شهرستان محل سکونت مراجعه کنید.

۴- حتی اگر کارت بازرگانی در اختیار ندارید، می توانید به عضویت حقیقی در اتاق های بزرگانی ایران با کشورهای مختلف درآمده و از خدمات مختلف فرهنگی، اقتصادی، هنری، تجاری و مشاوره ای و گردشگری آن استفاده کنید.

۵- دانشجویانی که علاقمند به شرکت در کنفرانس ها و کارگاه های بین المللی و تعامل با شرکت های صنعتی و خدماتی آسیا و ارویا و حتی آفریقا هستید، عضویت در اتاق های بازرگانی بین المللی را توصیه می کنیم.

ch10
ایندگس درگاه اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری فدرال آلمان

۶- مدت اعتبار کارت بازرگانی، حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تائید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت معتبر است.

۷- در صورت انصراف از داشتن کارت بازرگانی می توانید با ارائه مدارکی، به اتاق‌های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان‌های بازرگانی استان‌ها مراجعه تقاضای ابطال کارت کنند.

۸- در صورتی‌که بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت است و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور شده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند نسبت به ابطال کارت اقدام نموده و موضوع را به اطلاع اتاق بازرگانی و صنایع ایران یا اتاق تعاون حسب مورد می‌رساند.

در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون مشخص شود باید موضوع را جهت ابطال به وزارت صنعت منعکس نماید.

نشانی سایت اتاق های بازرگانی در تهران و شهرستان ها

برای آگاهی از خدمات و اخبار و فعالیت های اتاق های بازرگانی تهران و مراکز استان ها، به نشانی های زیر مراجعه کنید.

نشانی سایت اتاق های بازرگانی مشترک ایران با کشورها

ایران با کشورهای مختلف دنیا، اتاق بازرگانی دارد. برای آگاهی از شرایط عضویت در اتاق ها و همچنین شرایط دریافت کارت عضویت و خدماتی که ارائه می کنند، به درگاه های زیر مراجعه کنید:

ch9
ایندکس درگاه اتاق بازرگانی مشترک ایران و فرانسه

هر گونه اطلاعات درباره دریافت و تمدید کارت بازرگانی و شرایط جدید آن را از روابط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران کسب کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • میثاق فروردین ۲۷, ۱۳۹۶

    سلام اقای زمانی من همیشه موضوعاتی که مینویسید میخونم خوشم میاد و معمولا با دقت میخونم. امروز به یکی از دوستام دادم این لینک رو و براشون سوال بود که ایا دانشجوی فوق لیسانس علوم اجتماعی هم میتونه برای کارت اقدام کنه؟ دومیش این بود که اگه واردات یا صادرات نشه حق امتیاز سلبه؟ براتون ارزوی موفقیت دارم

    • علی زمانی فروردین ۲۸, ۱۳۹۶

      ممنون از حسن توجه شما.
      بله. دریافت کارت بازرگانی با هر نوع مدرک تحصیلی امکان پذیر بوده و اشخاص حقیقی یا حقوقی باید مدارک مورد نیاز را که در گفتار به آن اشاره کردیم ضمیمه کنند. حق امتیاز سلب نمیشه.
      ممنونم

  • narcis فروردین ۲۸, ۱۳۹۶

    سلام خسته نباشید.با عضویت حقیقی در اتاق بازرگانی مشترک، میشه راحت ویزا گرفت؟ مثلا از ایتالیا؟

    • علی زمانی فروردین ۲۹, ۱۳۹۶

      سلام
      با عضویت حقیقی در اتاق بازرگانی های مشترک، تسهیلاتی برای اعضا فراهم میشه که تسریع و تسهیل در دریافت وقت از سفارت خانه کشور مربوطه و ارائه معرفی نامه از اتاق بازرگانی مشترک به سفارت از آن جمله است. البتته همه این موارد، شرط لازم برای دریافت روادید کشور مربوطه نیست. چون سفارت ایتالیا را ذکر کردید باید اضافه کرد که به دلیل حجم بالای تقاضای روادید این سفارتخانه در تهران، عضویت در اتاق ایتالیا، سبب معرفی خارج از نوب اعضا به کنسول می شود. اما برای سفارتخانه های دیگر چنین فورسی نیاز نیست

      • حسین اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶

        با سلام خدمت جناب زمانی. سؤالی دارم که هنوز کسی پاسخ کاملی بهم نداده. آیا یک شرکت میتونه برای واردات کالاهای مورد نیاز به تعداد محدود در سال (حداکثر سه یا چهار بار در سال) از کارت بازرگانی شرکتهای حق العملکاری معتبر استفاده کنه؟ رویه کار هم معمولاً به این صورته که اسناد در مبدأ به نام ترخیص کار صادر و مراحل ورود کالا توسط وی انجام میشه. با توجه به اینکه این کار با کارت بازرگانی دیگران انجام میشه از نظر قانونی چه وضعیتی داره؟ ممنون میشم دقیق توضیح بدین. با تشکر فراوان

        • علی زمانی اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶

          به دلیل اینکه هر پاسخی به این سوال، بار حقوقی دارد، لطفا با اتاق بازرگانی ایران جهت دریافت پاسخ دقیق تماس بگیرید.

  • کاتوزیان اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۶

    جناب زمانی
    از اطلاعات خوبتون ممنونم. خیلی جامع با قلم خوب شما همراه هست. برای بنده این سوال پیش آمده که آیا برای عضویت در اتاق بازرگانی ایتالیا که فرمودین، داشتن کارت بازرگانی یا فعالیت بازرگانی خاص نیاز هست؟ آیا محدودیت سنی داره؟ تشکر میکنم

  • مرتضی اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۷

    سلام آقای زمانی اگر من سابقه کار تجاری نداشته باشم متونم کارت بازرگانی دریافت کنم؟
    خیلی ممنون

    • علی زمانی اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۷

      سلام
      سابقه نیاز ندارد. شما باید احراز صلاحیت شوید توسط اتاق بازرگانی و بر اساس مدارک مورد نیاز. تحصیلات تجاری و بازرگانی و مدیریتی هم میتواند ملاک باشد. با اتاق رایزنی کنید

  • هادی فروردین ۱۵, ۱۳۹۸

    سلام ، شرمنده سوالی داشتم خدمت شما آقای زمانی عزیز، آیا با مدرک دیپلم یا دیپلم ناقص میشه کارت بازرگانی دریافت کرد، باتشکر

  • آرمان تیر ۲۶, ۱۳۹۸

    سلام میشه بگین چطور بفهمیم که که یکی واقعا کارت بازرگانیش اصلیه یا نه البته کارت داره میخوام از روی کارتش چجور بدونم راس میگه یا نه

    • علی زمانی تیر ۲۶, ۱۳۹۸

      از صادر کننده کارت بازرگانی که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است استعلام کنید.

  • احمدیاری شهریور ۸, ۱۳۹۹

    سلام بنده کارگاه تولیدپلاستیک دارم میتوانم ماشین الات ازکشورچین واردکنم کارگاه ملکیت و۲تاشریک ملکی هم دارم بقیه شرایط روهم دارم لطفا راهنمایی کنید ممنون