حباب های آبی که می توانند جایگزین بطری های پلاستیکی شوند [تماشا کنید]

حباب های آبی که می توانند جایگزین بطری های پلاستیکی شوند [تماشا کنید]

علی رغم پیشرفت بشر در حوزه علم و فناوری، آلودگی محیط زیست یکی از مسائلی است که زندگی انسان ها را به چالش کشیده و تهدید می کند. از جمله مواردی که نگرانی زیادی درباره آن وجود دارد، افزایش ظروف پلاستیکی و باقی ماندن آن ها در طبیعت است. این مسئله به مرور محیط زیست را نابود کرده و زیبایی های جهان را از بین می برد. برای برطرف نمودن مشکل یاد شده تا به حال راه حل های زیادی ارائه گشته، اما ابتکار جدید در این زمینه با تمامی نمونه های قبلی تفاوت دارد.

بطری های آب یکی از پرمصرف ترین اقلام در سراسر جهان هستند. بنابراین طراحان اسپانیایی تصمیم گرفته اند با ابتکار خود چیز دیگری را جایگزین این بطری ها نمایند. «رودریگو گارسیا گونزالس»، «گیلائومه کاوچ» و «پیِر پاسلیر» حباب آبی اختراع کرده اند که می تواند مشکل ازدیاد بطری ها را حل نماید. «اوهو» (Ooho) حبابی ژلاتینی است که همانند یک غشا آب را درون محفظه ای کوچک قرار می دهد.

شما می توانید هنگام تشنگی غشا را سوراخ کرده و آب درون آن را بنوشید. اگر هم مایل هستید می توانید این اختراع کوچک را درون دهان خود قرار داده و آن را نوش جان کنید. غشای به کار رفته در این وسیله با استفاده از جلبک قهوه ای و کلسیم کلرید درست شده و خوراکی، بهداشتی و زیست تخریب پذیر است. این پوسته هیچ مزه ای ندارد، اما می توان به آن طعم اضافه نمود.

اوهو با استفاده از فرایندی به نام «کروی سازی» – روشی که نخستین بار در سال ۱۹۴۶ به کار گرفته شد و هنوز هم توسط برخی سرآشپزها در آشپزی مدرن استفاده می شود – ساخته شده است. قبل از قرار دادن آب در محفظه، مایع به صورت یخ زده در می آید تا فرایند یاد شده آسان تر گردد و از ترکیب آب با مواد تشکیل دهنده غشا جلوگیری شود.

این پوشش قیمت بسیار پایینی دارد و ساخت هر یک از آن ها تنها ۲ سنت (۷۵ تومان) هزینه خواهد داشت. حتی در خانه نیز می توان آن ها را ساخت. یکی از طراحان در این رابطه می گوید: “هر کسی می تواند آن ها را در آشپزخانه خود بسازد و یا آن که با تغییر در دستور آن ها خلاقیت ایجاد نماید. نمی توان نام این کار را «DIY» (مخفف Do It Yourself به معنای انجام کارها توسط خود شخص) گذاشت و بهتر است آن را درست کردن (آشپزی) توسط شخص بدانیم.”

این طراحی موفق شد جایزه دومین جشنواره سالانه طراحی لکسوس را از آن خود کند. طراحان اخیرا تلاش های خود برای پیدا کردن سرمایه گذار را آغاز کرده و کمپین جمع آوری کمک مالی به راه انداخته اند تا بتوانند محصول خود را راهی بازار کنند. هدف اولیه آن ها به دست آوردن ۵۰۰ هزار دلار بود که البته ۷۹۷ هزار دلار برای این کار جمع شد.

یکی از کابردهای اوهو که شاید خیلی زود شاهد آن باشیم، استفاده آن در ورزش های دو محور است. دوندگان معمولا با گرفتن لیوان های کاغذی از دست تماشگران هنگام مسابقه، آب مورد نیاز خود را تامین می کنند که همین امر زباله زیادی را به وجود می آورد. اوهو به عنوان جایگزینی دوستدار محیط زیست می تواند خودش را در این زمینه مطرح نماید. حتی می توان به آن ها الکترولیت تزریق کرد تا ورزشکاران بیش از پیش تحریک شوند.

ویدیوهای زیر شما را با این وسیله کوچک و جالب آشنا خواهند کرد، دعوت می کنیم به تماشای آن ها بنشینید.

منبع: mnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود