پس از گلوله خوردن چه اتفاقی در بدن شما می افتد و چگونه می توانید نجات پیدا کنید؟

پس از گلوله خوردن چه اتفاقی در بدن شما می افتد و چگونه می توانید نجات پیدا کنید؟

اگر شما نیز از گلوله خوردن واهمه دارید باید بدانید که تنها نیستید و متاسفانه ترس شما از این موضوع نیز بی دلیل نخواهد بود. در ایالات متحده به طور متوسط روزانه صد نفر در اثر تیراندازی با اسلحه کشته می شوند. نکته ی مهم تر این که این تیراندازی ها آن طور که در فیلم های هالیوودی نشان داده می شود دقیق نیستند و برخلاف آن چه که ممکن است تصور کنید صدمات شدیدی را به بدن افراد وارد می کنند. در ادامه می خواهیم شما را با اتفاقاتی که بعد از گلوله خوردن در بدن فرد رخ می دهد آشنا کنیم و به شما بگوییم که برای نجات فرد تیر خورده چه کارهایی می توانید بکنید.

گلوله با بدن شما چه می کند؟

شما کاملاً می دانید که گلوله می تواند بدن شما را سوراخ کند و وارد آن شود. اما باید بگوییم که در طول سالیان متمادی مکانیزم و ساختار سلاح های گرم تغییر چندانی نکرده و این موضوع به دلیل موثر بودن آن ها بوده است. نکته مهم تر این که گلوله علاوه بر سوراخی که در بدن شما ایجاد می کند آسیب شدید به ارگان های داخلی بدن را نیز در پی خواهد داشت.

وقتی که گلوله وارد بدن فرد می شود، بدن مقدار زیادی از نیروی جنبشی و شتابی که گلوله دارد را در خود جذب می  کند. یک گلوله ی ۹ میلی متری که معمولاً از یک هفت تیر برای دفاع از خود یا توسط افراد پلیس شلیک می شود با سرعتی بالغ بر ۱.۴۰۰ کیلومتر در ساعت وارد بدن شما شده و این همه نیروی جنبشی باید جایی برای توقف پیدا کند. از این رو گلوله ای که با چنین سرعت و شتابی وارد بدن شما شود باعث ایجاد یک حفره ی بزرگ در بدن شما می گردد و پس از اتمام نیروی جنبشی خود متوقف خواهد شد.

این ارتعاشات صدمات جبران ناپذیری را به ارگان ها و بافت های داخلی بدن فرد وارد می کند حتی اگر گلوله ای نیز وارد بدن فرد نشود. بعد از این که گلوله وارد بدن شما شد سرنوشت شما به شانس تان بستگی خواهد داشت. حتی ممکن است بعد از چند بار مورد اصابت گلوله قرار گرفتن نیز زنده بمانید اما این موضوع بیشتر به مسیری که گلوله تعیین کرده است وابسته خواهد بود. کانر نارسیسو یک پزشک ارتش و از نیروهای کلاه سبز سابق ارتش ایالات متحده است که در این باره می گوید: “اجازه ندهید فیلم ها و سریال های تلویزیونی شما را گول بزنند. حتی اصابت گلوله به دست یا پا نیز اگر خوش شانس نباشید ممکن است جان شما را بگیرد”.

دلیل این موضوع چیست؟ نارسیسو می گوید که دلیل این امر در ۹۰ درصد موارد خونریزی است و اگر شما بتوانید جلوی خونریزی را بگیرید فرد مضروب شانس بسیار بیشتری برای زنده ماندن خواهد داشت. اگر گلوله به یکی از شاهرگ های دست یا یکی از شریان های اصلی ران یا حتی رگ های زیر استخوان ترقوه شما اصابت کند بدون شک دچار خونریزی شدید خواهید شد. ماهیچه ها تا حدودی توانایی متوقف کردن خونریزی و مقابله با چنین شرایطی را دارند اما در صورتی که در اثر ورود گلوله بدن شما از داخل خونریزی کند کاری از دست ماهیچه ها نیز برنخواهد آمد.

PIC of rubber bullet wound by guy helping scott olsen-w700

در این موارد گلوله شریان ها و رگ های اصلی را قطع می کند بدون این که ماهیچه ها وخامت اوضاع را درک کنند. به گفته ی نارسیسو آن چه که در فیلم ها در مورد اصابت گلوله به بدن انسان می بینید بسیار از واقعیت دور است.

یکی دیگر از آسیب هایی که گلوله به بدن انسان وارد می کند در نتیجه ی اصابت آن به ارگان های داخلی است که از کار افتادن آن ارگان را در پی خواهد داشت. اگر گلوله با یکی از ارگان های داخلی بدن شما برخورد کند به همان ترتیبی که پوست و ماهیچه های شما را سوراخ کرده است آن ارگان را نیز سوراخ خواهد کرد. همچنین ممکن است گلوله در بدن شما تغییر مسیر داده یا کمانه کند که به معنی تحت تاثیر قرار گرفتن چندین ارگان داخلی بدن شما خواهد بود.

وقتی گلوله ای به سمت شما شلیک می شود نمی توانید بگویید آن گلوله کجا خواهد رفت که بدین معنی خواهد بود که اگر گلوله به ارگان های حیاتی بدن شما برخورد نکند شانس زیادی برای زنده ماندن خواهید داشت. حتی اگر چندین بار مورد اصابت گلوله قرار بگیرید نیز ممکن است زنده بمانید. در واقع زنده ماندن یا نماندن شما بیشتر به نقطه ای از بدنتان که مورد اصابت گلوله قرار می گیرد وابسته است نه تعداد دفعات آن.

188882-footofan_com

شاید از خود بپرسید نقش جلیقه های ضد گلوله چیست؟ این تجهیزات می توانند از ورود گلوله به بدن شما جلوگیری کرده و مانع از وارد آمدن آسیب به ارگان های داخلی بدن شما شوند. اما در این موارد نیز شتاب و نیروی جنبشی فراوان موجود در گلوله مشکل اصلی خواهد بود. گلوله را توپ فوتبال و جلیقه ی ضدگلوله را نیز تور دروازه تصور کنید که بدن شما در واقع در پشت آن قرار دارد. شما در واقع گلوله را متوقف نمی کنید بلکه آن را می گیرید و جذب می کنید و همین نیز می تواند صدمات زیادی را به بدن شما وارد کند.

علاوه بر این جلیقه ی ضد گلوله در برابر سلاح های کمری با کالیبر پایین تر نیز کارایی چندانی ندارد و در واقع این گلوله ها از آن عبور می کنند. البته جلیقه های ضد گلوله نظامی که در ساخت آن ها از بافت های سرامیکی استفاده شده است توانایی مقابله با این گلوله های کالیبر پایین را دارند.

اگر خودتان یا یکی از اطرافیان تان مورد اصابت گلوله قرار گرفتید چه باید بکنید؟

همانطور که گفته شد زنده ماندن بعد از اصابت گلوله به مقدار زیادی به شانس شما بستگی خواهد داشت. با این وجود یک سری اقدامات وجود دارد که با انجام آن ها می توانید شانس خود را برای زنده ماندن افزایش دهید.

سوال اصلی این است که در هنگام اصابت گلوله چه حسی به فرد دست خواهد داد؟ تجربیات شخصی افراد نشان داده که این تجربه از «احساس سوختگی شدید» تا «مورد اصابت توپ بیسبال قرار گرفتن» متفاوت است. برای مثال دختری که در یک مهمانی از ناحیه ی شانه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود آن را به یک تنه خوردن بسیار شدید تشبیه می کند که بعد از یک یا دو دقیقه با درد شدید و غیرقابل تحمل همراه است. البته برخی نیز می گویند که بدترین احساس را زمانی تجربه کرده اند که بدن خود را غرق در خون دیده اند.

Bones_TheShotInTheDark_bts-0135_-w700

اولین کاری که در چنین مواقعی باید بکنید این است که با مراکز درمانی و فوریت های پزشکی تماس بگیرید. در اولین زمان ممکن باید یک تیم پزشکی حرفه ای در محل حضور یابد. سپس کار بعدی که باید بکنید این است که خونریزی را متوقف سازید. به یاد داشته باشید که خونریزی اولین عامل مرگ افراد بعد از مورد اصابت گلوله قرار گرفتن است.

پس دنبال ورم در بدن، تغییر رنگ پوست و دیگر نشانه های خونریزی بگردید و از فشار دست برای متوقف کردن خونریزی استفاده کنید یا می توانید با بستن یک وسیله ی باریک مانند کمربند یا بند کفش در بالای موضعی که مورد اصابت قرار گرفته یا بالاتر از زخم از خونریزی بیشتر جلوگیری کنید.

اگر شخص در ناحیه ی سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخم باز است نباید اجازه دهید از آن نقطه هوا وارد بدن فرد شود در غیر این صورت ممکن است ریه های شخص از کار بیفتند. در این موارد بهترین روش برای پوشاندن زخم و مسدود کردن آن استفاده از یک تکه پارچه ی تمیز است. این پارچه می تواند یک تکه گاز استریل کلفت و متراکم یا هر چیزی مانند چسب کاغذی باشد. هر چیزی که استفاده می کنید باید مانع ورود هوا به درون بدن شود از این رو استفاده از گاز استریل های نازک که تنها خون را به خود جذب می کنند کافی نخواهد بود. بعد از این کارها باید منتظر رسیدن تیم پزشکی بمانید.

امکان این که در اثر اصابت گلوله بمیرید چقدر است؟

ممکن است فکر مرگ شما را وحشت زده کند اما بهتر است نگاهی به آمار موجود در این مورد بیاندازیم. بر اساس داده های منابع رسمی احتمال مرگ شما به طور روزانه در اثر تیراندازی هایی که در یک سال انجام می گیرد در حال حاضر یک در ۵۱۴ هزار مورد است. اما در تمام طول زندگی شما امکان آن به یک در ۶.۹۰۵ مورد کاهش خواهد یافت. این آمار تمامی قتل ها اعم از خودکشی با اسلحه، مرگ در اثر بازی کردن با اسلحه و دیگر اتفاقات ناخواسته ی مربوط به اسلحه در کنار قتل و تیراندازی با اسلحه به صورت عمدی را شامل می شود.

mckinney-640x436-w700

با این وجود افرادی که مورد اصابت گلوله قرار می گیرند شانس زیادی برای زنده ماندن دارند. در صورتی که گلوله به سمت مغز یا قلب شما شلیک شود شانس زنده ماندن تان ۹ درصد خواهد بود. اگر گلوله به جایی غیر از این دو ارگان حیاتی اصابت کند امکان زنده ماندن شما بین ۸۰ تا ۹۵ درصد خواهد بود و اگر در حالتی که قلب شما هنوز کار می کند به بیمارستان منتقل شوید امکان زنده ماندن شما ۹۵ درصد خواهد بود. نکته ی جالب این که ۸۰ درصد از بدن انسان در صورت اصابت گلوله باعث مرگ فرد نخواهند شد. از این رو مسیر حرکت گلوله سرنوشت شما را تعیین خواهد کرد.

منبع: lifehacker
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۹ نظر

ورود

  • Hesam اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۶

    خیلی جالب بود.امیدوارم هیچوقت با گلوله نمیرم

  • Hesam اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۶

    آقا حسین اتفاقا با گلوله مردن خیلی بهتر از توی رختخواب مردنه.

  • ثمین آبان ۱۴, ۱۳۹۶

    یه سوال وقتی کسی تیر میخوره این قضیه مهمه که به کدوم سمت بیفته مثلا وقتی که از جلو تیر میخوره و اون تیر یه سوراخ ایجاد کرده اگه به پشت بیفته گلوله جابجاییش کمتره تا اینکه به جلو بیفته دیگه مگه نه؟؟؟؟

    • بهزاد خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      خخخ نکنه تو هم فیلم شرلوک هلمز رو دیدی ? خیلی خوبه یکی با هوش زیادش بتونه جون خودشو تو ای شرایط نجات بده

    • .. دی ۱۳, ۱۳۹۸

      کم شرلوک نگا کن

    • بهنام شهریور ۱۱, ۱۴۰۰

      عزیز وقتی گلوله ی سوزان با سرعت ۱۴۰۰ کیلومتر بهت بخوره دنیا رو سرت آوار میشه .کدوم سمت بیوفتیم چیه!

  • نشناس تیر ۵, ۱۳۹۷

    امیدوارم به ضربه ۱۱ گلوله بمیرم برم زیر خاک تنها ارزوم اینکه با کلت ۴۴ بمیرم برم و از واقعیت به حقیقت برم

    • جواد آذر ۱۷, ۱۳۹۷

      سلام اغا ناشناس..
      اغای من خودم هستم خدمتت ادرس بده بیام بفرستمت به عالم حقیقت خخخخخ

    • علیرضا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

      نشناس جان عزیزم فهمیدیم که اسلحه هارو میشناسی و ایکاره هسی.کسی که بخاد بمیره هیچوووووقت این حرفارو نمیزنه

  • جواد آذر ۱۷, ۱۳۹۷

    سلام دوسلار.
    خدمتتون عرض کنمکه اونقدرام وحشت نداره…
    یبار این بلا سر من اومده،، راستی اگه هوس کردین یادتون نره کنارش نوشابه مشکی هم بخورین با کتل چیبس، خیلی میچسبه..
    کالیبر ۹ با نوشابه مشکی خخخخخ

  • saadat.j شهریور ۸, ۱۳۹۸

    از درد و داغ از دست دادن عزیزم اومدم تو این صفحه ک ببینم چ اثری داره .و ای کاش چ اتفاقی میوفتاد ک عزیزم نمیرفت زیر خاک .

  • حیدر مهر ۱۸, ۱۳۹۸

    سلام من تیر خوردم راست میگه توی شکم سمت چپ
    و خون به پا نرسید و پا چپ رو قص کردن ????

  • مهران آبان ۸, ۱۳۹۸

    سلام.
    من چندروز پیش پدرم رو درحال ماهیگیری باتفنگ‌ تپاره کشتن و از داغ پدرم و فکر زیاد به اینجا پناه اوردم تا بفهمم آیا پدرم در اون لحظه که ساچمه ها به قلب و ریه هاش برخورد کرده از پشت کتف آیا اون لحظه پدرم درد زیادی کشیده آیا عذاب کشیده و جون داده یا راحت از من دل کنده.ممنون میشم اگه جوابم رو بدید.لطفا حقیقت رو بگید

    • ایرج آذر ۲۶, ۱۳۹۸

      سلام داداش ،واقعا برای پدرت متاسفم
      خدا رحمتش کنه
      داداش وقتی سوزنی به دستت اصابت کنه درد داره یا نه؟
      پس درد شدید است که باعث ترشح آدرنالین و استرس شدید در بدن و در نهایت فشار خون میشود و همین فشار باعث خونریزی شدیدتر میشود
      بله باید با نهایت تاسف بگم که دردش آنقدر زیاد است که قابل توصیف نیست

    • ناشناس آذر ۲, ۱۴۰۱

      بابات کارمای اون ماهیارو پس داد روحش شاد میخواست حیوون بدبختو نکشه جوابشم گرفت تو درس بگیر

      • پارسا تیر ۲۶, ۱۴۰۲

        حیوان با. دیدن تو شرمسار شد یعنی تو تا حالا گوشت هیچ موجودی رو نخوردی بسرت بیاد تا بفهمی با کسی که داغداره نباید اینجور بی شرمانه تاخت حتی اگه گناهکار باشه

    • یه بنده خدایی اسفند ۲۳, ۱۴۰۱

      خدا بیامرزتش پدرت رو ولی وقتی اون گلوله ها فولادو مچاله میکنن چجوری پدرت عذاب نکشیده باشه؟

    • علیرضا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

      مهران جان خدا پدرتو بیامرزه.
      نمیدونم چنتا ساچمه با چه عمقی به قلب پدرت خورده,اما اگه میانگین حساب کنم,باور کن خیلی کم درد کشیده,خیلی خیلی کم.فقط در حد همون گذران زندگیش از جلو چشمش

  • اهورا بهمن ۲۳, ۱۳۹۸

    من دارم یه داستان مینویسم و میخوام بدونم کسی که گلوله به نزدیکای قلبش میخوره، چه دکتری باید عملش کنه و گلوله رو از بدنش در بیاره.کار دکتر قلبه یا کس دیگه ای.ممنون میشم اگه بهم جواب بدین

    • ali شهریور ۲۲, ۱۳۹۹

      داداش دیگه اون دوستمون که تو داستانته متاسفانه میمیره

    • سلطون باهوش آبان ۶, ۱۴۰۱

      تا وقتی جواب سوالتو پیدا کنی اون مرده

  • شهرام اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۹

    یه خانم بود که تیر خورده بود یه بادگیر شمعی جلو بسته تنش بود و یه شال زرد رنگ گلوله از شانس بدش خورده بود به سینه چپش و خیلی سریع مرده بود خیلی ناراحت کننده بود از دهنش هم خون بیرون اوده بود

  • ساره تیر ۱۱, ۱۳۹۹

    سلام
    من پسر عموم با تفنگ پران تیر به ته ران ش خورد
    بردنش دکتر و جلو خونریزی رو گرفتن. ولی چون وسط کرونا بود تا چند روز عملش نکردن و حالش انگار خوب بود ولی بعد سه روز به طور ناگهانی درد به سراغش اومد و مرد البته تو راه بیمارستان با ماشین یه تصادف هم داشت
    راهنمایی کنین.اخه مگه میشه به این راحتی بمیره تو بیمارستان

    • علیرضا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

      ساره تو اوضاع کرونا,خیلی هارو کشتن,حتی اونایی که خوب شدنشون حتمی بود یا اصلا مریضی دیگه ای داشتن,مثل انصاریان.یه آشنای نزدیک و با اعتبار تعریف میکرد تو مراسم خاکسپاری بودن که طرف از کرونا فوت کرده بود.متوجه میشن که رو شکمش بخیه هست,شک میکنن که چرا باید شکمش رو پاره کرده باشن,بخیه رو باز میکنن و میبینن که میت نه کلیه داره نه قلب, و به جاش پارچه و یه چیزایی گذاشتن.این ادما از خیلی ….تر از چیزی هستن که فکرشو میکنی,…پیش اینا مورچه هس

  • محمد مرداد ۱۲, ۱۳۹۹

    سلام من از ناحیه پا گلوله خوردم و رگ فمرالم هم پاره شد بود چه الان بعد عمل پام ورم زیاد وخشک شد بعد چه مدت می تونم راه برم

  • خاطره آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    سلام

  • خاطره آبان ۲۰, ۱۳۹۹

    ببخشیدیه سوال کسی میدونه چه جورمیشه یه تفنگ پخش کن وبایه تفنگ ساچمه ایی ازکاربندازیم که دیگه نشه باهاش شلیک کرداگه کسی میدونه خواهشن بگه

    • Poorya آبان ۲۳, ۱۳۹۹

      سلام ماشه رو از کار بندازین

      • علیرضا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

        خاطره بهترین راه که طرف فکر کنه تفنگش خراب شده برداشتن فنرهای سوزن آتش و چکش هست(بستگی به نوع اسلحه داره,و ادم کاربلد میخاد که اینکارو انجام بده)برداشتن سوزن آتش هم میشه,اما رو ماشه حساب نکن,کار خطرناکیه واسه شلیک کننده

  • مهدی اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰

    درد نداره چون عصب ها رو قطع می کنه من یه تیر به پای راستم خورد واز بغل استخوان رد شد . و خونریزی شدید داشت وحتی توزمستون وبرف بود درد کمی احساس کردم . ویک ترکش ریزهم به گردنم خورد و جون سطحی بود درد زیادی داشت . به نظر من زخم ها وسوختگی های عمیق درد ندارن وسطحی ها درد بیشتری دارن خدا پدرت رو بیامرزد وبه شما صبر عنایت کند .

  • غلام فروردین ۵, ۱۴۰۱

    اینا چیه میپرسین آقایون ما کردیم تو عروسیامون رگبار میادن آقایی که شما باشی پسر عموم سنش۳۴ساله برا اولین بار داشت هفت تیر پر میکرد یهو چکمه ای رو کشید سمت پام متاسفانه چکمه گیر نکرد و گلوله خرد به پام
    حسشو اگه بگم دقیا همونجوری که اون بالا بود انگار یک سیم مسیو دارن آب میکنن رو پات بعد انگار دورشو کبریت روشن کردن دارن حرارت میدن و این اره دیگه یک حالتی بود انگار داره هولت میدهو بعد ۳۰ ثانیه کمتر یهو دیدم داره از شر شر خون میریزه و من راستش خیلی ترسیدم ولی چاره ای نداشتم دیگه تحمل کردم تا اینکه باببزرگم اومد یک جور سبزه رو با گچ قاطی کرد چسبوند جای زخم دیگه خون نمیومد دیگه بیمرستان و عمل و الانم با عصا را میرم

  • Nothing فروردین ۲۳, ۱۴۰۱

    من رفیقم
    به سفید روش شلیک شده
    شانسی برای زنده موندن نداشت:((((
    سفید رون و طهال هم جاهای حساسی هستن

  • علیرضا اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

    سلام دوستان,من تو عروسی پنجاه وسه تا ساچمه بهم اثابت کرد,از خوش شانسی جون سالم به در بردم,چون یکی از ساچمه ها دقیقا یک میلیمتری شاهرگ اصلی ایستاد.بیشتر از ناحیه سمت راست شانه و سینه و بازو مورد اثابت قرار گرفتم.اما بغل دستیم که از طرف خانواده عروس بود سه تا ساچمه بهش خورد که یکی از ساچمه ها از کنار دنده هاش رد شد و نشست تو بطن چپ قلبش و به رحمت خدا رفت.واقعا شانس خیلی مهمه.زمانی که ساچمه ها بهم خورد احساس کردم یکی با چوب بیس بال با تمام توانش زد تو سینم.وقتی این اتفاق افتاد سه نفر دیگه افتادن رو زمین,رفیقم سمت چپم ایستاده بود(دمش گرم,تو اون شرایط نزاشت بیوفتم,منو گرفت و گفت فقط سر پا بمون).تجربه وحشتناکی بود,رفیقم میگه وحشت تو چشمات فریاد میزد.خیلی ترسیده بودم.یکی از سوز گردنم,یکی از سوراخ شدن ریه‌م,که خداروشکر به ریه اثابت نکرد

  • Turk oglan خرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    سلام هیچ جیز نسبت به تجربه کردن فرد نیست وقتی گلوله به بدنت اصابت می‌کنه تنها کاری که میتونی کنی فقط اینه که دستت بزاری روی زخم تو اون موقعیت هیچ چیز به فکرت نمی‌رسه این از نظر دیدگاه من بود که برای اولین بار تجربه کردم خدا نکنه سر بنده بشری بیاد امین

  • سیاوشخ مرداد ۶, ۱۴۰۲

    اگه گلوله به سر خودم بزنم چی میشه؟

    • شاهین نجفی مرداد ۱۳, ۱۴۰۲

      اگه گلوله مستقیم به سرت بخوره ، دو حالت داره
      اگه مثل آدمهای عادی ، توی سرت مغز باشه که فورا می‌میری
      اما اگه نباشه ، فقط دوتا سوراخ به اندازه‌ی اون گلوله توی جمجمه‌ات درست میشه که میتونی با یک شیلنگ آب از طریق یکی از اون سوراخها ، خودت را هر روز شستشوی مغزی بدی

    • سیاوشخ شهریور ۱۰, ۱۴۰۲

      می میری

  • شاهین نجفی مرداد ۱۳, ۱۴۰۲

    دوستان
    شکل گلوله و سرعت آن ، تاثیر بسیار زیادی بر روی بدن قربانی دارد.
    از نظر فیزیک ، شکل گلوله‌های تیز و مخروطی شکل ، آسیب بسیار شدیدتری نسبت به گلوله‌های سر کره‌ای شکل و یا پهن دارد
    گلوله‌هایی کم سرعت که نوک پهن هستند، فقط سوراخ و ضربه چکش‌مانند به محل اصابت وارد می‌کنند

    اما گلوله‌های پرسرعت و نوک‌تیر که معمولا در مسلسل‌های جنگی استفاده می‌شود(بخاطر سیستم فشنگ‌گذاری راحت‌تر در جان لوله ، باید نوک گلوله تیز باشد)
    این گلوله‌های نوک تیز در زمان اصابت و ورود به بدن ، بخاطر شکل هندسی گلوله ، ماهیچه و اعضای بدن را بارسرعت وحشتناک به اطراف پرت و فشار می‌دهد و قسمتهای بسیار بیشتری از اطرف سوراخ ورودی را آسیب میزند و رگها و شکل ماهیچه را از بین می‌برد
    مانند آنچه در کلیپ ویدئویی بالا دیدیم