معرفی ۳۰ کتاب برای آشنایی با صنعت بانکداری ایران و جهان

معرفی ۳۰ کتاب برای آشنایی با صنعت بانکداری ایران و جهان

صنعت بانکداری در دهکده جهانی امروز که شاهد حضور بیش از ۴ میلیارد کاربر جامعه اطلاعاتی است، از رویه سنتی به سمت دیجیتالی شدن در حال پیش روی است و به نظر می رسد، نقطه پایانی برای آن وجود نداشته باشد؛ مخصوصا که این روزها با طوفان اپ ها و دنیای رنگارنگ شبکه های اجتماعی، شاهد نسل جدیدی از بانکداری دیجیتالی (Digital Banking)  هستیم.

گفتار امروز، برای افرادی که به دنبال منابعی خوب برای آگاهی از جدید ترین رویکردها، تکنیک ها و فرآیندها در عرصه نظام بانکی نوین ایران و جهان هستند، بیش از ۳۰ کتاب فارسی و انگلیسی زبان را معرفی می کند که می تواند آنها را با مفاهیم جدیدی در نظام بانکی آشنا کند.

همچنین برای افرادی که خواستار تعامل بیشتر با نظام بانکی و دریافت اطلاعات از مقررات و قواعد حاکم در نظام بانکداری ایران و بانکداری اسلامی هستند، جدید ترین کتاب های منتشر شده در این حوزه معرفی شده است.

بعلاوه، برای کسانی که به دنبال موضوعات جدید در عرصه بانکداری برای فعالیت های آکادمیک هستند، ‍۱۰ موضوع جدید، در انتهای گفتار ارائه کردیم.

ba25

توجه داشته باشید که بخشی از فعالیت استارت آپ ها (start-up)  به خصوص فین تک (Fin-Tech) ها، به مقوله بانکداری و کارآفرینی دیجیتالی این بستر معطوف شده است که فضای فرصت آفرینی برای درآمد زایی دیجیتالی است.

با ما همراه باشید.

ba17

کتاب بانکداری شرکتی

ba5

نخستین کتاب بانکداری شرکتی (corporate banking) با نگراش بازار ایران به چاپ چهارم رسید. در این کتاب که مفهومی جدید در عرصه بانکداری را در اختیار دانشجویان مدیریت، اقتصاد و فناوری اطلاعات قرار می دهد و به نظر می رسد که مفاهیم خوبی برای دانشجویان و دانش آموختگان عرصه کارآفرینی و تجارت الکترونیک داشته باشد، در ۱۰ فصل، مقوله بانکداری شرکتی تشریح می شود.

تاریخچه بانکداری شرکتی، مفاهیم و تعاریف، مدیریت راهبردی، سازماندهی و ساختار، تقسیم بازار، اصول انتخاب بازار هدف و جایگاه یابی شرکت ها، معرفی زیر ساخت ها،‌ سامانه ها و نرم افزار ها، روابط با مشتریان،‌ محصولات و خدمات، معرفی مشاغل کلیدی و کانال های توزیعی مورد بحث و بررسی کتاب ۲۰۰ صفحه ای قرار گرفته است.

احسان باقری، کارشناس بانکداری در این کتاب می کوشد تا شما را با موضوعات نوین در عرصه بانکداری شرکتی آشنا کرده و وضعیت صنعت بانکداری ایران را در این حوزه مورد نقد قرار دهد.

ba4

قبلا نیز کتاب بانکداری شرکتی در ایران، فرصت ها و چالش ها توسط رضا خلیل لو وارد بازار نشر شده بود.

بانک دیجیتال

ba3

یکی از کتاب های خوبی که توصیه می کنیم علاقمندان به دنیای بانکداری و اقتصاد نوین و تجارت الکترونیک حتما مطالعه کنند،‌ کتاب بانک دیجیتال (digital bank) نام دارد که توسط کریس اسکینر، شخصیت مطرح صنعت بانکداری جهان به رشته تالیف در آمده و اخیرا توسط بانک آینده وارد بازار نشر ایران شده است.

کریس اسکینر در سال ۲۰۱۴ میلادی، در مقدمه ای که برای این کتاب نوشت گفته بود:

بنده عنوان این کتاب را بانک دیجیتال گذاشتم. علاقمند بودم تا آن را نبرد اطلاعات نام گذاری کنم. اما چون این کتاب درباره صنعت بانکداری است، نام بانک دیجیتال را بر آن قرار دادم. اما عنوان نبرد اطلاعات، انتخاب بهتری برای نام کتاب است و حق مطلب را بهتر ادا می کند. چرا که نبرد آینده بانکداری جهان، به اطلاعات و داده ها باز می گردد.

اسکینز در این مقدمه جالب معتقد است که نبرد اطلاعاتی بین بانک ها، از هم اکنون آغاز شده اما شمار محدودی از بانک های دنیا، متوجه این موضوع هستند. از آن جایی که نبرد پیرامون شاخص ها و داده ها، در دستور کار متخصصان و تئوری پردازان نظام بانکی و مالی دنیا قرار دارد، لذا موضوعاتی که نویسنده در کتاب ارائه کرده است، خواندنی است.

ba2

کتاب بانک دیجیتال، از ۲ بخش تشکیل شده است. در قسمت اول که با عنوان بانک های دیجیتال ارائه شده است، به مفاهیم این موضوع پرداخته شده و در بخش دوم که گفتگو نام دارد، گفتگوهای کریس با بزرگان و تئوری پردازان این حوزه اشاره شده است که بسیار خواندنی و جالب به نظر می رسد.

عناوین ۱۳ فصل مربوط به بخش اول کتاب عبارتند از:

  • فصل اول: چرا به بانک های دیجیتال نیاز داریم/
  • فصل دوم: طراحی بانک های دیجیتالی بدون شعبه چگونه است.
  • فصل سوم: بانک های دیجیتالی، کانال ندارند.
  • فصل چهارم: طراحی ارتباطات در بانکداری دیجیتالی.
  • فصل پنجم: فناوری ها، طوفانی از بانک های دیجیتال بوجود آورده اند.
  • فصل ششم: تلفن همراه، بانکداری دیجیتالی را تقویت می کند.
  • فصل هفتم: بانک های دیجیتال، بانک های اجتماعی هستند.
  • فصل هشتم: مبارزه بانک های دیجیتال، جنگ با داده ها
  • فصل نهم: برقراری امنیت در بانک های دیجیتال
  • فصل دهم: تبدیل شدن به یک بانک دیجیتال
  • فصل یازدهم: بانک های دیجیتال، همچنین بانک هستند.
  • فصل دوازدهم: علم اقتصاد نوین در بانکداری دیجیتالی
  • فصل سیزدهم: راه اندازی بانک دیجیتال

در بخش گفتگو، شاهد ۱۱ گفتگو با متخصصان فناوری مالی دنیا از پل ناوارو در بانک سابادل تا مایکل لاون در currency cloud هستیم.

ba1

این کتاب در ۳۶۲ صفحه و با حمایت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ منتشر شده است. گفتنی است، کریس اسکینر (Chris Skinner)، بنیانگذار شرکت بالاترو بوده و برای بانک های بزرگی نظیر: HSBC و CITI BANK آمریکا فعالیت دارد. کتاب آینده بانکداری (Future Of Banking)، یکی از کتاب های پر فروش آمازون است که توسط اسکینر منتشر شد.

کتاب نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران

کتاب دیگری که مطالعه اش برای فعالان نظام بانکی و علاقمندان به صنعت بانکداری و تجارت الکترونیک مفید است، کتاب نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک در ایران است که همزمان با برگزاری بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی وارد بازار نشر کشور شد.

ba6

این کتاب، به عنوان مجموعه ای برای تشریح مفایهم پایه، شیوه کار و عملکرد سامانه های بانکداری الکترونیک به رشته تحریر درآمده تا ضمن بیان کوشش ها و دستاوردهای ارزشمند بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور، به عنوان پیشگامان استقرار دولت الکترونیک، چشم اندازی از برنامه های آینده در حوزه فناوری های نوین بانکی را به تصویر بکشد.

کتاب نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک توسط انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است و برای افرادی که خواهان درکی از وضعیت صنعت بانکداری در ایران و افق های پیش رو از منظر عالی ترین راهبر نظام بانکی کشور هستند، انتخاب خوبی خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه بانک مرکزی مراجعه کنید. سید محمود احمدی و مهندس خندان سویری، نویسنده های این کتاب هستند که در سال ۱۳۹۳ منتشر گردید.

پرداخت الکترونیک به زبان ساده

ba7

کتاب پرداخت الکترونیک به زبان ساده، یکی از کتاب های جالب در عرصه بانکداری اینترنتی و تجارت الکترونیک است که می کوشد مفاهیم تجارت الکترونیک و کارآفرینی دیجیتالی در عرصه بانکداری را به زبانی شیوا، در اختیار مخاطبان قرار دهد.

وحید صیامی در این کتاب که با حمایت شرکت پرداخت الکترونیک سامان همراه شده است، مفاهیمی از جمله: فناوری کارت ها و ترمینال های بانکی، پول شویی، پول شناسی، بانکداری، بانکداری اینترنتی، تجارت اینترنتی، بازاریابی خدمات، شبکه های رایانه ای و استانداردهای ارتباطی در شرکت های پرداخت الکترونیک را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

انتشار کتاب توسط شرکت های عملیاتی نظام پرداخت الکترونیک و فعال در عرصه بانکداری مجازی، یکی از رفتارهای خوب و پسندیده بوده که در چند سال اخیر، در دستور کار رفتار سازمانی شرکت های خصوصی کشور قرار گرفته است.

کتاب بانکداری مجازی

از جمله دیگر کتاب هایی که در عرصه صنعت بانکی و تجارت الکترونیک در ایران با حمایت شرکت های خصوصی منتشر شد، می توان به کتاب بانکداری مجازی اشاره کرد که با حمایت شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا منتشر شد.

ba8

این کتاب، ترجمه کتاب بانکداری مجازی است که توسط Dan Schatt تالیف شده و توسط نشر وایلی در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر گردید. گروه رسانه ای شفق در اواخر سال ۱۳۹۴، نسخه فارسی کتاب را وارد بازار ایران کرد. کتابی در شش فصل خواندنی و در سیصد صفحه که می کوشد ما را با مفاهیم و رویکردهای نوین در عرصه بانکداری دیجیتالی امروز دنیا آشنا کند.

این کتاب، در حوزه بانکداری و انتقال الکترونیکی قرار دارد و به مقولاتی نظیر مدیریت نوآوری و خلاقیت در نظام بانکداری هم اشاره دارد. در این کتاب، نویسنده می کوشد تا چشم اندازی که برای نظام آینده بانکداری جهان قابل ترسیم است را به خواننده به زبانی ساده معرفی کند که برای دانشجویان و محققان عرصه اقتصاد و مدیریت مالی، می تواند رهیافت های خوبی به ارمغان آورد.

موضوعاتی قبیل: نوآوری با منابع محدود، تاثیر خدمات ابری بر نوآوری، تاثیر گوشی های هوشمند، داده های کلان عامل بزرگ نوآوری، نقشه راه، خدمات مالی و اجتماعی، فرصت توانمند سازی مصرف کننده، تجارت موبایلی، خدمات مکان محور، نوآوری با داده های بزرگ، انواع ارزها بر مبنای ریاضیات از جمله مقولاتی هستتند که در این کتاب با مثال های متعدد، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

دبیرخانه دائمی ایکوبیگ در انتشار کتاب کمک کرده است.

کتاب بانکداری خرد

ba9

کتاب بانکداری خرد، نوشته کیت پوند، از مسئولان سابق Mideland Bank و استاد دروس بانکداری در دانشگاه برموگ در ۲۴۷ صفحه منتشر شد که توسط علیرضا پویان شاد، مرجان مهیمنی و مهدی بنی اسدی به فارسی برگردانده شده و توسط انتشارات گرایش تازه، وارد بازار نشر ایران گردید.

مترجمان در مقدمه کتاب آورده اند: علت اصلی انتخاب کتاب برای ترجمه آن بوده که نویسنده، از پیشگامان حوزه بانکداری خرد بوده و سعی بر آن دارد تا کلیه ابعاد بانکداری خرد را برای رسیدن به مقصد در بر گیرد. به گفته مترجمان این کتاب، در حال حاضر، بانکداری خرد، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و آن را زیر ساخت هر بانکی می داند.

در حقیقت، از بانکداری خرد به عنوان بانکداری مصرف کننده یا بانکداری شخصی یاد می شود که به طور مستقیم با مشتریان خرد سر و کار دارد و به طور کلی، بانکداری خرد، صورت قابل مشاهده ای از بانکداری عمومی است.

این کتاب با هدف توصیف محیط کشورهای فعال در زمینه‌ی بانکداری خرد، معرفی مسائل کلیدی تاثیرگذار نظیر اقتصاد، سیاست بر استراتژی‌های مدیریتی بانک‌ها و تاثیر مسائل اجتماعی و گسترش تکنولوژی بر بانکداری خرد تدوین شده است.

دریافت سپرده و پرداخت وام به افراد حقوقی و حقیقی و سایر خدمات بانکی و مالی جزو فعالیت‌های تعریف‌شده در بانکداری خرد محسوب می‌شوند.

این کتاب در دوازده فصل نگاشته شده است.

  • «محیط بانکداری خرد»
  • «بانکداری خرد چیست؟»
  • «بانک‌های خرد چگونه کارمی‌کنند؟»
  • «بانک‌های خرد و اقتصاد»
  • «مقررات بانکداری خرد»
  • «رقابت در بانکداری خرد»
  • «ارتباط بانکدار-مشتری»
  • «محصولات بانکداری خرد»
  • «کانال‌های بانکداری خرد»
  • «پرداخت و سیستم‌های پرداخت»
  • «برآورد اعتبار (اعتبارسنجی)»
  • «ضمانت‌های بانکی (وثیقه)»

کیت پوند، نویسنده کتاب بانکداری خرد در مقدمه این کتاب چنین گفته است: «بانک های خرد در ۲۰ سال اخیر، تحت تاثیر تغییرات بسیاری قرار گرفته اند و ظرفیت آن ها برای نشان دادن عکس العمل مناسب در اقتصاد، شرایط محیطی، سیاست و جامعه و فشارهای فناورانه در دهه پیش رو، نیازمند تغییرات گسترده است.»

کتاب استانداردهای امنیتی پرداخت الکترونیک

Untitled-1

کتاب دیگری که در عرصه بانکداری و تجارت الکترونیک توسط شرکت های فعال در این عرصه منتشر شده است، کتاب استاندادرهای امنیتی پرداخت الکترونیک است که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با همکاری گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی کشور، به ترجمه و انتشار این کتاب اقدام کرده است.

این کتاب در واقع با توجه به تصمیم بانک مرکزی منبی بر مهاجرت به سیستم EMV و نیاز به آگاهی فعالان عرصه به سامانه های مربوط به EMV و PCI منتشر شد که می تواند برای دانشجویان و فعالان بالادستی نظام بانکی، مفید باشد.

این کتاب، مجموعه استانداردهای صنعت کارت پرداخت یا PCI را با هدف حفظ امنیت اطلاعات کارت پرداخت مورد بررسی قرار داده است. بخش هایی مانند DSS-PCI PA- PCI PTS- PCI DSS  و PCI P2PE از جمله مفاهیمی هستند که در کتاب معرفی شده است.

این کتاب ترجمه کتاب‌های «A Guide to EMV v1.0»، «PCI DSS v3.1»، «PCI PA-DSS v3.1»، «PCI PTS POI v4.1c»، «PCI PTS HSM v2.0» و «PCI P2PE v2.0(Revision 1.1)» است که به‌صورت خلاصه و کاربردی تدوین شده است.

گسست بانک ها

کتاب گسست بانک ها BREAKING BANKS با نام نوآوران، برهم زنندگان و استراتژیست ها، بانکداری را دوباره می آفرینند، در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد. این کتاب۷ در واقع مجموعه ای از مصاحبه های برت کینگ با کارآفرینان در سراسر جهان است که هر کدام، به دنبال بازتعرفی از امور مالی و بانکداری هستند.

ba19
روی جلد کتاب انگلیسی گستت بانک ها

این کتاب، روایت داستان گونه ای از تجارب موفق و شکست خورده نطام بانکداری جهان در چند دهه اخیر بوده و با ارائه امارها و مثال های موردی (CASE STUDY)، نویسنده تلاش می کند تا نظرات نوآوران نظام بانکی و مالی جهان را نسبت به آینده پول، در اختیار مخاطبان که معمولا دانشجویان و فعالان نظام بانکی و مالی جهان است، قرار دهد.

ba23
ترجمه فارسی کتاب گسست بانک ها

بحث هایی بر سر بیت کوین، وام دهی فرد به فرد، نقش رسانه های اجتماعی در نظام پولی و بانکی جهان از جمله مقولاتی است که در معرفی مدل های نوظهور کسب و کار بانکی، به قلم کینگ به رشته تحریر در آمده است.

ba18
پشت جلد کتاب انگلیسی گستت بانک ها

این را کتاب در درگاه آمازون می توانید مشاهد و در صورت علاقمندی خریداری کنید. شرکت های پرداخت مجازی ارزی کشور که نماد اعتماد الکترونیک دارند، آماده سفارش این کتاب هستند.

کتاب زندگی در مسیر  هوشمندی

ba20

کتابی جالب که تلاش دارد تا سبک زندگی دیجیتالی و بستری که برای انسان های در عصر آینده در حوزه زندگی هوشمند فراهم می شود را در مقوله بانکداری و سیستم های پرداخت، معرفی کند. کتاب افزوده:‌ زندگی در مسیر هوشمندی که برگردان عنوان اصلی: Augmented Lane: Life in the Smart است، از دیگر کتاب های برت کینگ بوده که سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد.

ba21

فناوری هایی از جمله ابر رایانه ها، رایانش ابری، سنسورهای هوشمند، خودروهای بدون راننده، از جمله مواردی است که در این کتاب ارائه شده است.

خداحافظ بانک ها

ba16

کتاب خداحافظ بانک ها، کتابی است که به شما یاد می دهد، چطور استارت آپ های فناوری، جایگزین بانک های خرد می شوند و بانک ها برای بقای خود، چه رفتارهایی را در دستور کار قرار می دهند. کتاب BYE BYE BANKING در واقع نوشته ای جسورانه و خلاق از جیمز هی کاک است که در زمینه بانکداری، تجربه های فراوانی دارد.

در این کتاب، دلایل ایجاد اختلال استارت آپ های فناوری در صنعت سرویس مالی جهان را مورد کاوش قرار داده و راهبردهای مورد نیاز بانک های سنتی جهت ورود به عصر بانکداری مجازی را تشریح می کند.

در این کتاب می توانیم همچون کتاب های دیگری که تا کنون گفته شد، مصاحبه هایی از مدیران ارشد بانک های غول دنیا را مطالعه کنیم که به درک ما در فهم کسب و کار BETA BANK کمک می کند. مفهومی که تلاش دارد تا ما را با دگرگونی های دیحیتالی بانک ها آشنا کند.

کتاب جدایی از بانک ها

ba15

کتاب BREAK UP THE BANKS از جمله کتاب هایی است که دلایل بحران مالی در نظام بانکداری را تشریح می کند. دیوید شرف، خبرنگار اسبق اکونومیست، در کاوش خود در این کتاب، راهنمایی هایی درباره جلوگیری از ایجاد بحران مالی در نظام بانکداری مطرح می کند.

او معتقد است که بانک ها، بیش از حد بزرگ و قدرتمند شده اند و در کتاب، به این موضوع اشاره می کند که چطور می توان بانک ها را تحت کنترل خود قرار داد. کتابی در دو بخش که در قسمت اول، چه چیزی اشتباه شده است را مطرح می کند و در بخش دوم، انقلاب در نظام بانکداری و مالی جهان را تشریح می کند.

این کتاب برای ترجمه در بازار نشر ایران، انتخاب خوبی برای دانشجویان و مترجمان است.

داستان فین تک

ba14

کتاب FINTECH  از جمله کتاب هایی است که در عرصه شرکت های فعال در نظام بانکداری الکترونیک منتشر می شود. نخستین کتابی که به صورت جمع سپاری (CROWD SOURCED) منتشر می شود و سوزان چیستی، ویراستار کتاب معرفی شده است. ۱۶۶ رهبر فکری و متخصص مالی از ۲۷ کشور دنیا همکاری داشته و تلاش کرده اند تا مقولات متنوع و مختلفی در عرصه بانکداری نوین جهان را با نثری ساده و جذاب در اختیار عموم مخاطبان به خصوص دانشجویان و فعالان نظام بانکی قرار دهند.

ویدیو زیر در ۱۴ دقیقه، شما را با انقلاب فین تک در بانکداری نوین به روایت TED  آشنا می کند.

کتابی در ۱۰ فصل که به معرفی موضوعات فین تک و مراکز فین تک جهان می پردازد. داستان های موفقیت متعدد از بزرگان فین تک و کارآفرینی دیجیتالی را مطرح می کند که برای خواننده قطعا جذاب خواهد بود.

ba12
عناوین فوق العاده کتاب فین تک

کتاب فین‌تک آوریل ۲۰۱۶ توسط انتشارات وایلی منتشر شد. باشگاه بانکداری دیجیتال، چیستی را به‌عنوان یکی از زنان قدرتمند خدمات مالی دیجیتال سال ۲۰۱۵ معرفی کرده است. سوزان در شرکت فین‌تک سیرکل که مدیرعاملش هم هست، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، رهبران کسب‌وکار و تأثیرگذاران فناوری‌های مالی را که مشتاق به رشد فین‌تک هستند به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

در این کتاب آمده است:

بانکداری در دنیا کاری کسل‌کننده است و سال‌هاست که با شیوه‌های قدیمی انجام می‌شود. ممکن است در برخی موارد ظاهر فناورانه‌ای روی بسیاری از فعالیت‌های بانکی کشیده شود اما در باطن بانک‌ها به‌شدت سنتی عمل می‌کنند و مدیران بانکی یاد گرفته‌اند که نوآوری در فضای بانکی اهمیت کمتری نسبت به نظم دارد.

ba13

بنابراین تصور کسانی که در بانک‌ها با تی‌شرت این‌وروآن‌ور می‌روند نشدنی است. در بانک‌ها زن‌ها و مردها لباس‌های رسمی سرمه‌ای می‌پوشند و مبادی ‌آداب هستند و هرگز خارج از چارچوب‌های منظم وضع‌شده حق فعالیت ندارند؛ اما جوان‌های تی‌شرت پوش کوله‌پشتی‌دار در چند سال گذشته بسیاری از حوزه‌ها را دگرگون و دچار تغییر و تحول اساسی کرده‌اند.

پس چرا بانک و بانکداری به‌دوراز این تغییرات باشد؟ بحران اقتصادی که ریشه‌اش در بانک‌ها بود بهترین زمان برای رشد استارتاپ‌هایی شد که بانکداری و بانکدارهای موجود را قبول نداشتند و به‌یک‌باره ما شاهد رشد استارتاپ‌هایی بودیم که می‌گفتند می‌توان جور دیگری بانکداری کرد. استارتاپ‌های فین‌تک تقریباً ده سالی بعد از رشد دیگر استارتاپ‌ها سروکله‌شان پیدا شد و البته از همه آن‌ها هم بحث‌انگیزتر شدند.

اطلاعات بیشتر درباره این کتاب جذاب را در سایت ناشر جستجو کنید. البته خود کتاب نیز سایت اختصاصی دارد. برای خرید به آمازون هم می توان رجوع کرد.

کتاب ارزیابی سیاست های پولی و نظام بانکی ایران

کتاب دیگری که در این گفتار معرفی می کنیم، کتاب ارزیابی سیاست های پولی و نظام بانکی در ایران است که با این سوال: چرا نظام بانکی ایران در خدمت توسعه صنعتی و اقتصادی نیست؟ قصد دارد تا از جنبه های مختلف، به واکاوی ضعف های سیستم مالی و بانکی کشور بپردازد.

ba22

دکتر هادی زنوز و افشین برمکی در این کتاب، دو مقوله توزیع اعتبارات و تنگنای اعتباری بانک ها را به عنوان نقطه قوت آن ها معرفی می کنند و به بررسی مشکلات نظام بانکداری کشور تا سال ۱۳۹۳ می پردازند.

کتاب در ۶ بخش به رشته تحریر در امده است.

در بخش اول کتاب به طرح مسئله، مرور گزارش‌های تحقیقی مرتبط با موضوع تحقیق و ارائه رویکرد تحقیق حاضر اختصاص یافته است.

در بخش دوم کتاب، نقش دولت و بانک مرکزی را در شکل‌گیری چارچوب قانونی نظام بانکی، اعمال سیاست‌های مالی و پولی و نظارت بر شبکه بانکی کشور مورد تحلیل قرار گرفته است؛ در ابتدای این بخش تحولات تاریخی بانکداری مرکزی و سیاست‌گذاری پولی در چهار دهه اخیر در جهان به‌اجمال مرور و سپس به تجربه بانکداری مرکزی در ایران پرداخته شده است.

در این قسمت از کتاب سلطه سیاست مالی بر سیاست پولی و سوءاستفاده دولت از بانک مرکزی و نظام بانکی در جهت تأمین مالی کسری‌های بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی موردتوجه قرار گرفته است.

در بخش سوم کتاب، تحولات بانکداری در ایران بعد از انقلاب اسلامی موردبررسی قرار گرفته است. در اینجا ملی شدن و ادغام بانک‌ها و فعالیت آن‌ها در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا و پیامدهای زیان‌بار قانون اخیر اجمالاً موردبحث قرار گرفته است.

در بخش چهارم کتاب توزیع اعتبارات بانکی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا ساختار ترازنامه نظام بانکی بررسی شده است. این مطالعه گویای آن است که عمده منابع بانک‌های تجاری از محل سپرده‌ها تأمین می‌شود اما در بانک‌های تخصصی، سرمایه بانک‌ها و استقراض از بانک مرکزی بخش عمده منابع را تشکیل می‌دهد.

بخش پنجم مطالعه به موضوع تنگنای اعتباری در ایران اختصاص یافته است. در این بخش ابتدا عوامل سمت عرضه بررسی شده است. این عوامل عبارت‌اند از: عملکرد ضعیف اقتصاد که موجب محدود شدن پس‌انداز می‌شود، محدودیت تأمین مالی خارجی، فقدان ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه که دسترسی بنگاه‌ها را به منابع مالی استقراضی از این بازار محدود می‌کند.

بخش ششم کتاب به ارائه پیشنهادها اختصاص یافته است. برای این منظور ابتدا تجربه بانکداری در کشورهای آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه مرور شده است.

اگر دانشجوی اقتصاد و بازرگانی هستید، این کتاب می تواند راهنمای خوبی برای شما جهت نگارش مقالات و پایان نامه باشد.

کتابشناسی نظام بانکی ایران

اگر به دنبال کتاب هایی برای آشنایی با نظام پولی و بانکی ایران و مجموعه قوانین و مقررات فقهی حاکم بر ان هستید و شیوه عملکرد و کارکرد آن را می خواهید مطالعه کنید، ۱۱ کتاب زیر را از مجموعه کتاب های موجود، پیشنهاد می کنیم.

توجه داشته باشید که موسسه بانکداری اسلامی و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در زمینه انتشار کتاب های بانکداری در ایران، فعال هستند.

  • حسابداری بانکی: تهیه صورت های مالی- نوشته سعید جمشیدی- نشر بانک مرکزی (۱۳۹۵)
  • شیوه های اعتبار سنجی مشتریان در نظام بانکی ایران – نوشته سعید جمشید- نشر بانک مرکزی
  • ضمانت نامه های بانک یین المللی و مقررات آنها– نوشته سعید تراشیون- نشر بانک مرکزی (۱۳۹۵)
  • حقوق پرداخت های بانکی – نوشته : مصطفی السان- نشر بانک مرکزی- (۱۳۹۰)
  • عوامل موثر بر اختلاس در نظام بانکی – نوشته حسین حشمتی مولایی- نشر بانک مرکزی (۱۳۸۵)
  • مجموعه قوانین و مقررات نظام پولی و بانکی ایران – نوشته سعید جلالی – نشر بانک مرکزی (۱۳۹۵)
  • معاملات بانکی از منظر مراجع معظم تقلید – نوشته عباس موسویان – نشر بانک مرکزی (۱۳۹۲)
  • بازار بین بانکی ریالی – نوشته:‌ محمد رضا حاجیان- نشر بانک مرکزی (۱۳۹۲)
  • عملیات بانکی بین المللی– نوشته: ‌حسن گلریز- نشر موسسه بانکداری ایران (۱۳۷۰)
  • آشنایی با عملیات بانکی بین المللی– مسعود مزینی- نشر موسسه عالی بانکداری (۱۳۸۰)
  • مطالعات نظری در بانکداری و مالیه اسلامی – نوشته عبای میر آخور- نشر موسسه بانکداری (۱۳۷۰)
  • اقتصاد پول- بانکداری و بازارهای مالی – ترجمه حسین قضاوی- نشر موسسه آموزش بانکداری (۱۳۸۹)
  • ارتباط متقابل تحولات اقتصاد ملی و نظام بانکداری ایران– نشر موسسه آموزش بانکداری (۱۳۹۲)
ba24
کتاب بانکداری بین المللی در عصر نوین: فرصت ها و چالش های پسا بحران

اگر به عنوان دانشجو در عرصه های مدیریت و بانکداری و فناوری اطلاعات و حتی اقتصاد، به دنبال موضوعات تحقیقاتی جدید در عرصه بانکداری هستید، مقولاتی همچون:

را پیشنهاد می کنیم که در این زمینه کتاب ها و پایان نامه های ارشد و دکترای بسیاری در دانشگاه های مطرح جهان منتشر شده است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۳ نظر

ورود

  • مختاریان اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۶

    درود
    چقدر کار خوبی میکنید کتاب ها رو این طوری معرفی میکنید. خیلی جذابه برام. واقعا ممنون مهندس جان. لطفا درباره استارت آپ ها و بیزینس سبز و بازاریابی هم بیشتر کتاب معرفی کنید. من اینها را به دانشجوهام منتقل میکنم
    سپاسگزارم

  • سپیده خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    این مطلب خیلی بدردم خورد خیلی مفید بود خواهشا در زمینه های دیگه هم به معرفی کتاب بپردازید …بسیار موثر من برای من و همکارام این مطلب

  • محمود تیر ۲۳, ۱۳۹۶

    باسلام واحترام
    میشه در خصوص کسب وکار بانکداری شخصی کتاب معرفی نمایید.
    باتشکر

    • علی زمانی تیر ۲۳, ۱۳۹۶

      سلام
      منظورتان از کسب و کار شخصی، استارت هاپ ها است؟‌در عرصه بانکداری، چه گرایشی دقیق مد نظر شماست؟

  • سهندی اسفند ۷, ۱۳۹۶

    سلام.لطف میکنید درخصوص بررسی فقهی وحقوقی تضمینات بانکی کتاب معرفی کنید.ممنونم

    • علی زمانی اسفند ۷, ۱۳۹۶

      سلام
      این کتاب را بررسی کنید: کتاب ضمانت نامه ریالی اثر علیرضا پویان شاد
      و این کتاب: کتاب “ضمانت نامه های بانکی، چالش ها و راهکارها”
      کتاب حقوق تعهدات پرداخت بانکی دکتر ماشاله نیاسری هم نشر موسسه مطالعات پژوهش های حقوقی منتشر کرده هم که احتمالا میدانید یکی از کتاب های مرجع حقوقی برای پیمنت آبلگیشن هست

  • مهتاب اسفند ۱۶, ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    من باید بهترین نظام های بانکی دولتی جهان رو بررسی کنم.می تونید کتابی درباره سیستم های بانکی جهان یا سیستم بانکداری دولتی بهم معرفی کنید؟ سپاس

    • علی زمانی اسفند ۲۰, ۱۳۹۶

      موارد زیر را در نظر داشته باشید:
      ۱-کتاب حول در نظام بانکی کشور: چشم‌انداز، فرصت‌ها و چالش‌ها مجموعه مقالات/ تدوین مرتضی اله‌داد، با همکاری محمد ولیمقدم‌‌‌‌زنجانی؛ ویراستار منصور مدرسی.
      ‏مشخصات نشر :تهران: موسسه عالی آموزش بانکداری ایران‏‫، ۱۳۹۰.‬
      ۲-کتاب تجربه جهانی بانکداری اسلامی: روش‌های تامین مالی، ابزارها، خدمات و محصولات مجموعه مقالات/ تدوین مهدی رضوی، با همکاری احمد شعبانی؛ ویراستار منصور مدرسی.
      ۳-کتاب بانکداری بین‌المللی-۱: با تاکید بر مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز و بهره/ تالیف مهدی رشیدی.
      ۴-کتاب خط‌مشی‌های مبارزه با پول‌شویی در سیستم بانکداری کشورهای منتخب/ سیدشاهین موسوی، جواد معدنی.- نشر داد- ۱۳۹۶

  • جدیدی آبان ۲۵, ۱۳۹۷

    با سلام.سوالم این بود که در مورد بانکداران موفق و رموز موفقیتشون،داستان شخصیشون با کلام و تحریر خودشان در رده های اجرایی مثل ریاست شعبه،حسابداران،مدیران اجرایی،میانی و مدیران ارشد و میدیران عامل و سیاست گذاران ارشد بانکی در بانکهای موفق جهان کتاب،مقاله یا منبعی جامع سراغ دارید؟مثل افراد موفق در هر حوزه ای که شخصی با مصاحبه با تک تکشون آنها را گرد اوری کرده و منتشر میکنه.ممنون میشم کسی میدونه راهنمایی کنه

    • علی زمانی آبان ۲۶, ۱۳۹۷

      زحمت بکشید به سایت کتابخانه ملی رجوع کنید و مقالات و کتاب های حوزه بانکداری ده سال اخیر را بررسی کنید.

  • معصومه خرداد ۱۳, ۱۳۹۸

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    موضوع تحقیق من در مورد مسئولیت اجتماعی نظام بانکداری هست. اگه ممکن کتاب یا مقاله در این زمینه به من معرفی کنید. سپاس

    • علی زمانی خرداد ۱۳, ۱۳۹۸

      سلام.
      شما CSR in Banking Industry را دنبال کن و مقالاتی که در این سایت هست: aimijournal.com
      بهشت CSR جهان، سوئد است. CSR ANNUAL REPORT بانک های سوئدی مثل NODREA و HANDLESBANKEN را بررسی کنید

  • جلال آبان ۱۰, ۱۳۹۸

    با سلام
    ضمن تشکر بابت معرفی کتب، آیا کتابی در خصوص کنترل های ارزی و واکاوی قوانین بانکی ازدیدگاه حقوقی وجود دارد؟