با «دیتریش ماتشیتز»، بنیانگذار کمپانی «ردبول» و روش های خلاقانه ی بازاریابی او آشنا شوید

با «دیتریش ماتشیتز»، بنیانگذار کمپانی «ردبول» و روش های خلاقانه ی بازاریابی او آشنا شوید

دیتریش ماتشیتز، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت ردبول (Red Bull) است که با ثروت خالص ۱۶ میلیارد دلاری خود ثروتمندترین فرد اتریشی به شمار می آید. وی و شریک تایلندی خود چالیو یوویدیا در ابتدا شرکتشان را در سال ۱۹۸۷ و در حوزه ی تولید نوشابه های گازدار تاسیس نموده و به سرعت راه های جالبی را برای سرعت بخشیدن به اعتبار برند خود برگزیدند؛ از جمله خرید یک تیم در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک و مشارکت با یک چترباز اتریشی به نام فلیکس باومگارتنر برای انجام پرشی در ارتفاع ۱۲۰.۰۰۰ پایی در سال ۲۰۱۲ میلادی. بر اساس آمار مجله ی فوربز در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶ میلیارد قوطی از نوشابه های ردبول در جهان به فروش رفته است.

این مرد ثروتمند و کارآفرین ۷۲ ساله به ندرت در انظار عمومی به ابراز عقیده پرداخته و خود را از تیررس رسانه ها دور نگه می دارد. با این وجود وی ماه گذشته در مصاحبه ای با روزنامه ی اتریشی «Kleine Zeitung» نظرات خود در مورد دونالد ترامپ را بیان کرده و از دولت اتریش برای اجازه دادن به مهاجران جهت وارد شدن به این کشور انتقاد کرده است. او از رییس جمهور ایالات متحده دفاع کرده و گفته است:” به نظر من او به اندازه ای که نشان می دهد نادان نیست”.

همچنین وی اعلام کرده است که قصد دارد یک سایت خبری به زبان آلمانی را به نام «Nä her an die Wahrheit» (به معنای نزدیک تر به واقعیت) راه اندازی کند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به بررسی تاریخچه ی شرکت ردبول و تلاش های ماتشیتز برای تبدیل کردن برند ردبول به یک برند جهانی و معتبر بپردازیم. با ما همراه باشید.

tttt
ماتشیتز در دانشگاه تجارت شهر وین در رشته ی بازاریابی تحصیل کرده است. وی به مدت ۱۰ سال در این دانشگاه درس خواند و در نهایت در سن ۲۸ سالگی فارغ التحصیل شد. بعد از دانشگاه وی به عنوان مدیر بازاریابی بین المللی شرکت «Blendax» که در حوزه ی محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت داشت مشغول به کار شد.
it-was-while-he-was-traveling-in-thailand-for-his-job-at-blendax-that-mateschitz-was-introduced-to-a-syrupy-tonic-drink-that-according-to-forbes-helped-cure-his-jet-lag-w700
در طول یکی از سفرهای کاری خود به تایلند، ماتشیتز با یک نوشیدنی شیرین نیروزا آشنا شد که بنا بر ادعای خود او ناراحتی ناشی از خستگی سفر وی را از بین برد.
fgg-w700
ماتشیتز در تایلند با یک بازرگان تایلندی به نام چالیو یوویدیا که صاحب یک شرکت تولید کننده ی نوشیدنی انرژی زا بود آشنا شد. او یوویدیا را تشویق کرد که محصول خود را در بازارهای اروپایی عرضه کند و بدین ترتیب ماتشیتز شغل خود در شرکت بلنداکس را رها کرد. هر کدام از این دو مبلغ ۵۰۰.۰۰۰ دلار را برای تاسیس شرکت بین المللی جدید خود کنار گذاشتند.
t65
هر کدام از این دو ۴۹ درصد سهام شرکت تازه تاسیس را در اختیار داشتند و ۲ درصد باقیمانده نیز متعلق به وورایوث، پسر یوویدیا تعلق داشت. همچنین توافق شد که ریاست این شرکت بر عهده ی ماتشیتز باشد. در سال ۱۹۸۷ این نوشیدنی جدید در اتریش عرضه شد. یوویدیا در سال ۲۰۱۲ و در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
sdfsdsd-w700
ماتشیتز با در پیش گرفتن روش های بازاریابی موسوم به «بازاریابی چریکی»( guerrilla marketing) نوشیدنی های ردبول را تا سال ۱۹۹۷ در کشورهای دیگری مانند مجارستان، بریتانیا، آلمان و در نهایت ایالات متحده عرضه کرد.
655-w700
این شرکت مسابقاتی رقابتی را بین شرکت کنندگان برگزار می کند که به عنوان روشی تبلیغی برای آن عمل می کنند. از جمله ی این مسابقات و رویدادها می توان به مسابقه ی موسوم به «Flugtag Day» اشاره کرد که در آن شرکت کنندگان سوار بر ماشین های پرنده ی خود با هم رقابت می کنند.
dfgdfgdfgd-w700
در نهایت در سال ۲۰۰۴ شرکت ردبول برای اعتبار بخشیدن بیشتر به برند خود تیمی در مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک خریداری کرد.
red-bull-also-owns-four-soccer-teams-including-new-yorks-red-bulls-w700
همچنین این شرکت صاحب چهار تیم فوتبال است که از آن ها می توان به نیویورک ردبولز اشاره کرد.
322-w700
ماتشیتز در حومه ی شهر سالزبورگ صاحب یک مجتمع بزرگ نگهداری هواپیما و هلی کوپتر و ماشین های مسابقه ای است که در داخل آن ۳ رستوران بزرگ نیز وجود دارد.
etertert-w700
همچنین ماتشیتز یک اردوگاه لوکس را در جزیره ی لاوکالا در فیجی خریداری کرده که شامل ۲۵ ویلا بوده و هر کدام دارای استخر خصوصی خود است. هزینه ی اقامت در این ویلاها و استفاده از فضا شبی نزدیک به ۱۰.۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.
3534-w700
در سال ۱۹۹۸، ماتشیتز یک برنامه ی سالانه به نام آکادمی موسیقی ردبول را آغاز کرد که در آن خوانندگانی از همه ی سبک های موسیقی حضور یافته و به برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی و اجراهای زنده می پردازند.
756756-w700
در سال ۲۰۰۷، شرکت ردبول یک شرکت جانبی با نام «Media House» را تاسیس کرد که مجله ی ویژه ی «بولتن سرخ» (Red Bulletin) را در حوزه ی هنرهای رزمی و نمایشی و ورزش منتشر می کند.
678-w700
بر اساس گزارشات منتشر شده در حال حاضر یک تیم متشکل از اعضای هیئت مدیره ی شرکت ردبول و مایکل فلیشهکر ، روزنامه نگار اتریشی و جودیت دنکمیر که قبلاً معاون ماتشیتز بوده است بر روی پروژه ی بنگاه خبری «Näher an die Wahrheit» کار می کنند.
eerter-w700
در حالی که گمان می رود این ارگان خبری که توسط بنیاد غیرانتفاعی ماتشیتز موسوم به «Quo Vadis Veritas» حمایت مالی می شود به دلیل اظهارات سیاسی ماتشیتز ممکن است تمایلات ایدئولوژیک داشته باشد اما بنگاه خبری این غول تجاری چنین گمانه زنی هایی را رد کرده است. با این وجود هنوز اطلاعات زیادی در مورد این رسانه ی خبری در دست نیست.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود