۱۷ شیوه ای که شغل اداری شما به سلامتی تان آسیب وارد می کند

۱۷ شیوه ای که شغل اداری شما به سلامتی تان آسیب وارد می کند

کار کردن در مکان های مدرن امروزی، در ساختمان و برج های بسیار زیبا، در کنار تمام مزایای بیشمار آن، گاه تهدیدی برای سلامت افراد نیز به شمار می آید. افزایش سرعت زندگی، کاهش چشمگیر فعالیت های بدنی، تحمل استرس فراوان و اضطراب از دست دادن شغل سبب شده که بشر در دنیای پست مدرن با چالش های جدیدی همراه باشد.

در کنار عوامل یاد شده، پوشیدن لباس های رسمی و خصوصا کفش های پاشنه بلند در فواصل طولانی، گاه تهدیدی جدی برای سلامت به شمار می آیند. کنار آمدن با شرایط دشوار، تجربه اضطراب های مداوم و گاه برخورد با مدیران سختگیر نیز، چنین عوامل آسیب زایی را افزایش می دهند. البته شاید بهتر باشد به این نکته نیز اشاره کنیم که در شرایط اقتصادی فعلی جهان، یافتن آرمانشهری که بتوان بدون تحمل هیچ گونه استرس و نگرانی در آن کار کرد، تقریبا محال است اما باید این را نیز در نظر داشت که گاه افزایش بیش از اندازه فشارها در برخی از محل های کار، منجر به از دست رفتن سلامتی افراد می شود.

در ادامه برخی از این تهدیدهای جدی در وضعیت سلامت را برای تان برشمرده و به بررسی دلایل و برخی از راهکارهای برطرف کردن آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید و اگر شما نیز با برخی از این تهدیدها مواجه هستید در صدد برطرف کردن آنها برآیید.

نشستن در طول روز، سبب کاهش عمر می شود

1

حتی اگر بیرون از محل کار ورزش و فعالیت های لازم بدنی دارید باز هم کاری که در آن مدام نشسته باشید، سبب ابتلای شما به برخی از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری ها خواهد شد.

آمار نشان می دهد که در حدود ۸۶ درصد از مردم آمریکا، بیشتر طول روز را می نشینند. اگر شما هم در گروه افرادی هستید که کارتان نشسته است، هر ساعت چند دقیقه از جای خود برخاسته و اندکی راه بروید. پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می دهد افرادی که در هر ساعت دو دقیقه را ه می روند، در حدود ۳۳ درصد، سه سال مرگ زودرس خود را در مقایسه با کسانی که این کار را انجام نمی دهند، به تعویق می اندازند.

خم شدن بر روی صفحه کامپیوتر به کمر درد و سردرد می انجامد

2

هم اکنون که این مطلب را می خوانید، به وضعیت نشستن خود در مقابل کامپیوترتان دقت کنید. آیا صاف نشسته اید یا اینکه بر روی مانیتور خم شده اید؟

پژوهش های انجام شده در کلینیک «مایو» نشان می دهد، زمانی که خم می شوید یا قوز می کنید، ماهیچه ها و رباط های بدن، تعادل بدن را حفظ می کنند و همین امر نیز به کمردرد، سردرد و سایر مشکلات جسمی دیگر می انجامد. برای قرار گرفتن در وضعیت صحیح نشستن، به روش های ذیل عمل کنید:

ابتدا خود را به انتهای صندلی چسبانده و اجازه دهید که بدن خودش را همانند زمان قوز کردن رها کند. سپس تلاش کنید که صاف بنشینید و این وضعیت را به مدت چند دقیقه حفظ کنید. آنگاه کمی خود را رها کرده و بیش از ۱۰ درجه به سمت جلو خم نشوید. همین حالت را در طول زمان نشستن خود حفظ کنید.

استفاده از میز کارهای مجهز به تردمیل، آسیب جسمانی شما را افزایش می دهد

5

این میزها که اکنون بسیار هم مد شده اند، برای جلوگیری از چاقی و بیماری های قلبی مفید هستند. با این حال مطالعات ۴ سال پیش مجله «وال استریت» از احتمال افتادن و آسیب دیدگی افراد بر اثر استفاده از این میزها خبر می دهد.

همچنین استفاده از چنین میزهایی به کارآیی بیشتر شما نخواهد انجامید. مطالعات دو سال پیش انجام شده در همین ارتباط، بر کاهش توانمندی های شناختی و افزایش غلط املایی در هنگام کار صحه می گذارد.

پیمودن مسیر طولانی برای رسیدن به محل کار، به بی خوابی، افزایش کلسترول خون و ابتلای به افسردگی می انجامد

3

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشکده پزشکی «ستن لوئیس» و موسسه «کوپر» در دالاس، نشان داده، پیمودن مسافت بیش از ۱۶ کیلومتر در روز، منجر به افزایش قند و کلسترول خون می شود. همچنین خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را نیز افزایش می دهد.

بهتر است بدانیم این روند، یک فعالیت مفرح به شمار نمی آید. مطالعات اخیر نشان داده اند که افرادی که روزانه و برای رسیدن به محل کارشان، حدود ۳۰ دقیقه داخل اتوبوس به سر می برند از کمترین میزان رضایت از زندگی برخوردار هستند.

البته پژوهش ها نشان داده اند که بیشتر ما از این امر غافل هستیم و  بهتر است قبل از آنکه مبادرت به شروع کار جدیدی کنیم، چنین مخاطره ای را نیز در نظر داشته باشیم.

جلسات انگیزشی گاه به افسردگی کارمندان منجر می گردد

4

پژوهش های انجام شده در این زمینه در وب سایت «نیویورکرز» به انتشار رسید. یکی از پژوهشگران به نام «ماریا کونیکووا»، پس از بررسی این مطالعه، تاثیر شادی افراد، در محل کار را معکوس ارزیابی می کند. یکی دیگر از روانشناسان می گوید، اگرچه داشتن یک محیط مثبت، خوب به نظر می رسد اما زمانی که تلاش می کنید تا افراد را به انجام کارهای مثبت تشویق کنید، موفق به انجام این کار نمی شوید چرا که گاهی کاملا غیرواقعی به نظر می رسد و این احتمال وجود دارد که اثر کاملا معکوسی داشته باشد.

هوای آلوده، سبب ابتلا به انواع بیماری ها و کاهش میزان کارآیی افراد می شود

6

محیط های کار نیز می توانند در وضعیت روحی و کارآیی کارمندان موثر باشند. سندرومی نیز در همین ارتباط شناسایی شده که از آن به «نشانگان بیماری ساختمان» یاد می شود. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده اند که فضای سبز و هوای پاک و با کمترین میزان مونواکسید کربن می تواند کارآیی شناختی افراد در محل های کار را افزایش دهد. آزمون های انجام شده در این زمینه، چنین نظریه ای را به اثبات رسانیده است.

۵۵ ساعت کار در هفته احتمال خطر ابتلا به سکته را افزایش می دهد

1

مطالعات دو سال گذشته دانشگاه لندن نشان داده که بیش از ۵۵ ساعت کار در هفته تا ۳۳ درصد خطر ابتلا به سکته را افزایش می دهد. پژوهش های مرتبط نشان می دهد که بیش از ۶۰ ساعت کار در هفته، کارآیی افراد را کاهش نیز می دهد.

کار کردن با یک رئیس بد، سبب اضطراب، عادات غیر سالم و بیماری های قلبی می شود

88

مطالعات پژوهشگران سوئدی نشان داده که استرس های مداومی که بر اثر کار کردن با یک رئیس بد، تجربه می شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. هر چه طول مدتی که با چنین فردی کار می کنید بیشتر باشد، با مشکلات بیشتری روبرو خواهید بود.

مطالعات مرتبط دیگر در این زمینه نشان داده اند که کار کردن با رئیسی که عادل نباشد، سبب ابتلای شما به افسردگی، اختلالات خواب، فشار خون بالا و اضافه وزن می شود.

کار کردن در شیفت های عصر و شب به افزایش وزن و ترشح هورمون های استرس می انجامد

2

افرادی که در شیفت های عصر کار می کنند و مجبور هستند که صبح ها دیر از خواب بلند شوند، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، سرطان و بیماری های قلبی قرار دارند.

در پژوهش سال ۲۰۰۹ میلادی، نشان داده شد افرادی که صبح ها دیر از خواب بلند می شوند، میزان ترشح هورمون «لپتین» در آنها که مسئول کنترل اشتها است کاهش پیدا کرده و در عوض ترشح هورمون استرس که همان «کورتیزول» است با افزایش مواجه خواهد شد.

نگاه کردن بیش از اندازه به صفحه کامپیوتر، باعث تضعیف دید می شود

3

سندرومی به نام «سندروم دید کامپیوتری» یا Computer vision syndrome وجود دارد که با خارش و خستگی چشم ها همراه است. گزارش های بدست آمده نشان می دهد که بیش از ۶۰ درصد از مردم آمریکا به این سندروم مبتلا هستند.

همان طور که از دید چشم ۲۰/۲۰ آگاهی دارید، برای حفظ این دید، هر ۲۰ دقیقه یک بار، به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متر) نگاه کنید. در چشمان شما ماهیچه هایی وجود دارند که برای تمرکز بر اشیاء به چشم کمک می کنند. زمانی که ساعت ها و در یک فاصله مشخص به صفحه کامپیوتر خود نگاه می کنید، ماهیچه های چشم برای تطابق مجدد با مشکل مواجه می شوند.

عدم دریافت نور کافی، در روند خوابیدن تان اختلالاتی را به وجود آورده و تمرکزتان در زمان بیداری را نیز کاهش می دهد

4

نور مصنوعی حاصل از وسایل الکترونیک نه تنها برای پوست مضر هستند بلکه ساعت بدن را نیز دچار اختلال می کند.

در پژوهشی که نتیجه آن در مجله «خواب بالینی» به انتشار رسید، نشان داده شد، افرادی که کمتر از ۴۶ دقیقه، در محل کارشان در معرض نور طبیعی قرار می گیرند، در مقایسه با همکاران شان که در کنار پنجره می نشینند با مشکلات بیشتری برای خوابیدن مواجه هستند.

هر اندازه بیشتر حوصله تان سر برود، احتمال مرگ تان بر اثر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته افزایش پیدا خواهد کرد

6

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم، اگر بیش از اندازه حوصله تان سر برود، در معرض مرگ زودرس قرار خواهید داشت. مطالعات کالج لندن نشان داد که کسانی که بیشتر از سر رفتن حوصله شان شکایت دارند، بیشتر در معرض مرگ زودرس در سنین جوانی قرار دارند. آمار دلایل اصلی این مرگ و میر در جوانی را ابتلا به بیماری های قلبی و سکته گزارش کرده است.

دانشمندان اذعان می دارند که چنین بی انگیزگی به بیماری های کشنده انجامیده و چنین افرادی بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر نیز قرار دارند.

وسایل محل کار همچون کیبوردها، مملو از باکتری هستند

5

اگر محل کارتان به طور مداوم تمیز نمی شود بهترین مکان برای رشد باکتری ها به شمار می آید. یک پژوهش علمی بسیار جالب در دانشگاه آیروزنا که در مجله «وال استریت» نیز به انتشار رسید، نشان داده نوعی باکتری در محل های کار وجود دارد که به مدت دو ساعت، به قوری یا کتری، دکمه ماکرو و در یخچال انتقال یافته و به سرویس های بهداشتی، اتاق ها و کابین های محل کار افراد پخش می شود. همین مطالعات نشان داده که این باکتری ها روی گوشی های تلفن، میزها و کامپوترها، بیشتر از سایر مکان ها یافت می شوند.

با گذشت چهار ساعت نیز به ۵۰ درصد اشیای آن محل و تقریبا دستان نیمی از کارمندان منتقل می شود. متخصصان بر آن باورند که حتی ژل های آنتی باکتریال نیز قادر به از بین بردن این باکتری ها نیستند چرا که این ژل ها، باکتری های مفید بدن را نیز از بین می برند. یکی از راهکارهای کارآمد برای عدم انتقال این باکتری ها، عدم دست دادن با دیگران در محل کار است.

دفاتر مدرن پارتیشن بندی نشده، خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند

7

حدود ۷۰ درصد از دفاتر مدرن، فضاهای باز داشته و تعداد اتاقک های قدیمی نیز با کاهش همراه است. همین امر سبب افزایش ارتباط افراد با یگدیگر شده و به بیماری می انجامد.

مطالعه سال ۲۰۱۱ میلادی دانشمندان دانمارکی نشان داده که در چنین دفاتر کاری درصد ابتلا به بیماری کارمندان افزایش پیدا می کند و در مکان های کاملا باز این میزان با سیر سعودی ۶۲ درصدی همراه است.

نگاه داشتن مدام دست ها بر روی موس کامپیوتر، سبب عارضه ای به نام «آسیب فشار تکراری» می شود

8

اگر تقریبا در تمام مدت روز، دست های خود را در یک حالت و روی موس کامپیوتر محل کارتان قرار می دهید، احتمال ابتلای شما به عارضه ای به نام «آسیب فشار تکراری» افزایش پیدا می کند. علت اصلی این عارضه تداوم قرار گرفتن اندامی بر روی شیء سختی دانسته شده است.

برای پرهیز از چنین عارضه ای از شیء نرمی در زیر موس استفاده کرده و یا صفحه کیبورد را کوچک تر انتخاب کنید.

استفاده بیش از اندازه از موبایل به تورم شست دست تان خواهد انجامید

9

استفاده بیش از اندازه از موبایل برای فرستادن ایمیل و پیامک با آن سبب آسیب و تورم شست دست می شود. یکی از پزشکان مرکز دست فیلادلفیا در مصاحبه ای با «تودِی» اذعان داشته که تورم، درد، انقباض عضلات شست دست و پوکی استخوان از عوارض استفاده بیش از اندازه از موبایل هستند. وی استراحت و قرار دادن شست دست بر روی یخ را از درمان های مفید برای بهبود این وضعیت می داند.

پوشیدن کفش های غیراستاندارد و نه چندان راحت در محل کار، به آسیب هایی در ستون فقرات، ماهیچه ها، اسپاسم و سردردهای مزمن می انجامد

10

اگرچه پوشیدن کفش های پاشنه بلند، احساس ابهت، بلندتر شدن قد و اعتماد به نفس را در افراد تقویت می کند اما با آسیب های فراوانی نیز همراه است. بر طبق آمار بدست آمده از آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا در فواصل سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی مراجعه زنان با نشانه های درد در پاها با افزایش چشمگیری همراه بود.

یکی از جراحان همین آکادمی، پوشیدن کفش های نامناسب و نه چندان راحت را علت اصلی دردهای ستون فقرات، ماهیچه ها، اسپاسم، سردردهای مزمن و میگرن می داند.

منبع: businessinsider
یک نظر

ورود

  • unknow اسفند ۱۴, ۱۳۹۷

    سلام

    یه دفعه بگو دیگه اصلا کار نکنید بهتره
    مگه میشه کار بکنی ولی عصبی نشی بخصوص اگر کار ذهنی باشه
    مگه میشه یکی درس بخونه صبح تا شب بعد سالم بمونه خوب صد در صد بیماری های اعصاب میگیره توی سن جوانی
    خودم که بیکارم ولی ۳ روز روی ساخت یک چیز فکر کردم و کار کردم یه ایده به ذهنم رسیده بود گفتم بشینم بنویسمش بعد اصلا یه حالت خیلی بدی بهم دست داد و فشار عصبی فوقلعاده بالایی بهم وارد شد توی همین ۳ روز و بیشتر از ۲ هفته دیگه نرفتم سمتش 🙂 وقتی دوباره حوصلم خیلی زیاد بود نشستم کاملش کردم
    کاری که به هیچ عنوان توش بهم فشار نمیاد بازی کردن وبازی ساختن هست ولی کو آموزش کلا توی این مملکت هیچ آموزش درستُ حسابی پیدا نمیشه
    تا الانم هم هزاران ساعته به تلوزیون یا مانیتور زل زدم و اصلا دیدم ضعیف نشده فقط چشم چپم یخورده مشکل حرکتی پیدا کرده به سختی می تونمی صاف نگهش دارم رو به جلو اینم بخاطر اینه که بازی های سرعتی خیلی بازی کردم شایدم دلیل دیگه ای داشته باشه
    این بدن واسه مراقبت ساخته نشده که بخوایم تمام تلاشمونو بکنیم زیبا و سالم نگهش داریم
    باید حدأقل هارو رعایت کرد که من همیشه رعایت کردم و مرگ طبیعی دست خداست
    ولی مرگ اون جوری یعنی اینکه طرف حدأقل هارو رعایت نکنه و به خودش آسیب بزنه یا کاره خطرناکی انجام بده حالا به هر دلیلی بصاطلاح بره توی قفس شیرها که خودی نشون بده اینا دیگه خودکشی به حساب میاد اما نه از نوع عمدی بلکه از نوع سهوی به حساب میاد یه نمونه دیگه هم که خیلی ها انجام میدن سرعت زیاد با ماشین هست