چرا برخی از همکاران سنگ جلوی پای همدیگر می‌اندازند و چگونه می‌توان با این مساله مقابله کرد؟

چرا برخی از همکاران سنگ جلوی پای همدیگر می‌اندازند و چگونه می‌توان با این مساله مقابله کرد؟

زیرآب زدن، پشت‌سر همدیگر حرف زدن، اظهارنظرهای بی‌پایه و اساس و حسادت مرسوم‌ترین مشکلاتی هستند که در محیط‌های کاری به وفور دیده می‌شوند. برخی از همکاران در راستای رقابت با یکدیگر، گاها به کارهای غیراخلاقی و عاری از منطق و نوع‌دوستی اقدام می‌کنند که دیدن و شنیدن در مورد آن بسیار ناراحت‌کننده است.

اما از این مسایل گریزی نیست زیرا انسان ذاتا منفعت‌طلب است و همیشه خود و نیازهایش را در اولویت همه چیز قرار می‌دهد. بنابراین جای تعجب ندارد که هر جا  احساس خطر کرد، دیگران را قربانی کند تا خودش از مهلکه بگریزد.

شاید بتوان گفت یکی از دلایل زیرآب‌زنی در محیط‌های اداری این باشد که اغلب ادارات و شرکت ها پاداش را به صورت فردی به کارمندان خود اهدا می کنند. یعنی کسانی که در صدر امور نشسته‌اند، ارتقاء می‌یابند اما افرادی که به او در این مسیر کمک کرده اند هیچ پاداش و کمکی دریافت نمی کنند. این باعث ایجاد حالت رقابتی میان کارمندان می شود.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که محل کار مجموعه ای از آدم های خوب، بد و زشت است. آدم های خوب که تکلیفشان مشخص است و کسانی هستند که می توان به آنها اعتماد کرد.

آدم های بد، اشخاصی هستند که ممکن است ناخواسته باعث آزار و ناراحتی دیگران شوند. اما آدم های زشت آنهایی هستند که از روی عمد در حق بقیه بدی می‌کنند و همه قصدشان تخریب شخصیت و بی‌ارزش نشان دادن فعالیت‌های همکارشان است!

یک نویسنده بین المللی موسوم به اکساندر جرولف در این رابطه می‌گوید: «اگر متوجه شدید همکار شما اطلاعات مهم را از شما مخفی می کند، در جلسه های کاری همیشه با نظرات شما مخالفت، پشت سر شما بدگویی، از کمک کردن به شما دریغ می کند و سعی دارد جلوی مدیر همیشه شما را خراب کند و کارهایتان را بد جلوه دهد، باید از او بترسید و حسابی حواس خود را جمع کنید. کسی که خود و موقعیت کاری خود را در خطر می بیند، سعی می کند تا با خراب کردن دیگران موقعیت خود را حفظ کند.»

با این تفاسیر، چگونه می‌توان با این افراد و شرایطی که در محل کار ایجاد می‌کنند مقابله کرد و از مصائب آنها در امان ماند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه این مطلب را از نظر بگذرانید. همراهمان باشید.

گزارش کار روزانه بنویسید

هر کاری که انجام می دهید را بنویسید و در اختیار مدیر قرار دهید. به این ترتیب همه چیز کاملا مشخص و واضح است و هیچ کس نمی تواند به شما برچسب کم کاری بزند. یا نمی‌تواند اشتباهات خود را گردن شما بیندازد.

زیرآب کسی که زیرآب شما را زده را نزنید

اگر شک کردید کسی در حال زیرآب زنی شما است، سعی کنید شبیه او نباشید و خیلی منطقی با چنین فردی رفتار کنید. حتی شاید بد نباشد که به او کمک کرده و پیشنهادهای سازنده برای شغلش داشته باشید. شاید در حق شما اجحاف شده باشد و تصور کنید چنین فردی به هیچ‌عنوان شایستگی احترام را ندارد، اما شما با چنین واکنشی نشان می‌دهید که محل کار باید جایی برای پیشرفت و شادی باشد. رفتار عاری از احساسات شما در چنین مواقعی و بزرگ‌منشی‌تان سبب می شود تا محل کار شادتر و کم تنش تر بشود و فرد خاطی نیز شرمنده کارهای زشت و غیرحرفه‌ای خود خواهد شد.

مدیر را در جریان امور قرار دهید

با اینکه در بالا گفتیم شما زیرآب طرف مقابل را نزنید، اما منظورمان این نیست که هوشیار نباشید و کارشکنی‌های اداری را گزارش ندهید. این دو مقوله با هم متفاوت هستند. اگر مطمئن هستید که یکی از همکاران سعی در تخریب شخصیت شما و بی‌ارزش کردن کارهایتان را دارد، یا اشتباهات خود را با زیرکی و مظلوم‌نمایی به گردن شما می‌اندازد، حتی یک لحظه هم معطل نکنید و همه ماجرا را برای مدیرتان توضیح دهید. پیش از آنکه وجهه شما در محل کار خراب شود، پرده از واقعیت بردارید. به این ترتیب، مدیر یا سرپرست بخش شما می‌تواند به قدرت مدیریتی خود به اصل داستان پی برده و شخص خاطی را جریمه کند.

گوش به زنگ باشید

اگر اتفاق مهمی در اطراف شما رخ داد، مثلا قرار بود ارتقا شغلی بگیرید اما نگرفته اید و وظایف و کارهای همکارتان عوض شده است باید کمی شک کنید که یک جای کار مشکلی دارد!

توجه داشته باشید که تخریب دیگران اصولا با برنامه ریزی کامل و دقیق انجام می شود. بدگویی و غیب یکی از سلاح های فرد مشکل‌ساز است. متاسفانه، غیبت به گونه ای است که موضوع غیبت خودش آخرین فردی است که حرف های دروغین به گوشش می رسند و به همین دلیل هیچ اقدامی برای آن نمی توان انجام داد. اما بهترین روش پیشگیری از غیبت این است که همیشه و همه جا گوش به زنگ و هوشیار باشید.

 

منبع: forbes
بدون نظر

ورود