عکاسی در سفر؛ چگونه عکس‌های رویایی بگیریم؟

عکاسی در سفر؛ چگونه عکس‌های رویایی بگیریم؟

برای عکاسی در سفر در وهله اول لازم است که دوربین و تجهیزات عکاسی خود را به خوبی بشناسید. وقتی با وسیله خود احساس راحتی داشته باشید، بسیار بهتر و هوشمندانه تر می توانید روی سوژه های دلخواه تمرکز کنید. در واقع باید گفت که حس درونی فرد، به خوبی در عکس‌هایش تداعی می‌شوند.

همچنین بسیار مهم است که فرهنگ منطقه‌ای که قرار است به آنجا سفر کنید را بدرستی بشناسید. تا حد امکان رفتارهای خود را به سنت های منطقه نزدیک کنید و ترجیحا متناسب با محلی که در آن حضور دارید لباس بپوشید. سعی کنید در اجتماع هایی که حاضر می شوید، به حساسیت های موجود احترام بگذارید و خلاف آن عمل نکنید. شاید با خود بگویید این مساله به عکاسی چه ربطی دارد؟ باید بگوییم که به این صورت خودتان را همرنگ مردمی کرده‌اید که در شهر یا روستایشان حضور دارید و آنها به شما بیشتر اعتماد می‌کنند و می‌توانید از چهره یا خانه‌هایشان عکاسی کنید.

همچنین بد نیست که ابتدا با فرد موردتوجه خود که قصد عکاسی از او را دارید یک دوستی ساده حتی چند ثانیه ای برقرار و سپس عکاسی کنید. یادتان باشد که نباید مثل  یک جاسوس رفتار کنید. لنزهای تله فوتوی (عکاسی ار فاصله دور) خود را کنار بگذارید و خودتان را در لحظه و منطقه موردنظر قرار دهید. عکس های افراد موفق و سرشناس همیشه از دل ماجرا گرفته شده اند نه از فاصله ای دور.

حالا با این مقدمه از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب  با برخی تکنیک‌ها، ترفندها و نکات قابل توجه برای داشتن عکاسی خوب در طول سفر آشنا شوید. همراهمان باشید.

تحقیق پیش از سفر

پیش از آنکه به محل موردنظر خود سفر کنید حتما در مورد آن تحقیق و مکان های دیدنی و منظره های زیبای آن را پیدا کنید. حتی اگر می توانید در مورد فرهنگ مردم منطقه نیز اطلاعاتی کسب کنید.  به عکس راهنمای سفر آن شهر یا منطقه نگاه کنید و از قبل تعیین کنید کدام بخش آن برای ثبت مناسب است.

آب و هوای بد مساوی است با عکس‌های خوب

درست برخلاف تصور عموم مردم، باران، برف و مه نه تنها موجب خراب شدن عکس نمی‌شوند، بلکه این دگرگونی طبیعت باعث می‌شود تا بهترین و زیباترین لحظه ها و منظره ها را به ثبت برسانید. البته باید حتما برای عکاسی در این موقعیت ها تجهیزات کامل از جمله کیسه پلاستیکی، چتر، سه‌پایه و … همراه خود داشته باشید.

هر عکاسی باید فهرست یادآوری از وسایل موردنیاز خود در طول سفر داشته باشد. توجه داشته باشید که همه وسایلتان به روز باشند تا در سفر با مشکلی روبه رو نشوید.

عکاسی در سفر

نگاه متفاوت داشتن

برای اینکه عکس های زیبایی در سفر خلق کنید، به دل رویدادها بروید. بالای کوه بروید تا دید متفاوتی داشته باشید. از همه زوایای ممکن از سوژه خود عکس بگیرید تا بهترین زاویه را پیدا و سپس عکاسی کنید. به این صورت که اول یک عکس بگیرید. سپس تلاش کنید از زاویه‌ای دیگر از منظره مورد نظر عکاسی کنید. دوباره روشی دیگر را امتحان کنید. دن وسترجن (یکی از عکاسان نشنال جئوگرافیک) اعتقاد دارد با سه بار امتحان کردن زوایای مختلف از سوژه واحد می‌توانید بهترین عکس را خلق کنید.

شاید برایتان عجیب باشد، اما دانستن و آگاهی داشتن در مورد همه مسایل مربوط به شهر، سیستم حمل و نقل آن، فرهنگ مردم، مناطق گردشگری، قوانین و عرف آن جامعه و … در عکاسی تاثیر شگرفی دارند. شما با داشتن اطلاعات کامل می توانید با نگاهی متفاوت از دیدنی ها عکس بگیرید.

به تصویر کشیدن زندگی مردم محلی

زندگی محلی مردم در شهرها یا روستاها در کنار چشم‌اندازهای زیبای منطقه، مواردی هستند که می توانید در قاب دوربین آنها را ثبت کنید. با آشنایی با محلی ها و مردم منطقه و آگاهی از زندگی روزانه آنها، شاید حتی بتوانید تصاویر ماندگارتری ثبت کنید. این گونه عکس ها بیشتر از زیبایی، ماندگاری دارند.

عکاسی در سفر

با احترام به محلی ها و آگاهی داشتن در مورد فرهنگ، قوانین و اعتقادات آنها از آنها اجازه بگیرید و عکس های پرتره از آنها ثبت کنید. با این کار می توانید زیبایی و تفاوت مردمی که هیچ شناختی روی آنها ندارید را به خوبی به تصویر بکشید. برای ثبت پرتره می توانید محل زندگی آنها را نیز در گوشه ای از کادر بگنجانید. به همین منظور، نباید روی صورت و گردن سوژه زوم کنید. کمی عقب تر کادر ببندید تا مناظر اطراف هم ثبت شوند. برای این منظور می توانید از لنزهای واید کمک بگیرید.

همچنین، با لنزهای بزرگ و لنز زوم می توانید از فاصله دور از انسان ها عکاسی کنید، بدون اینکه خودشان بدانند. اینکه سوژه پوز خاصی نداشته باشد حالت طبیعی تری به عکس می بخشد. برای این منظور باید همیشه هوشمندانه و با نگاه تیزبین به اطراف نگاه کنید. سعی کنید لحظه ها و موقعیت هایی را شکار کنید که نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم منطقه است.

داستان‌سرایی با عکس

عکس های منظره هم باید داستان و سوژه خاصی داشته باشد. مهم نیست از چه منظره ای عکاسی می کنید، عکس شما باید نقطه کانونی داشته باشد. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد اما اینکه فقط از کوه و جنگل بدون هدف عکس بگیرید، هیچ تاثیری روی بیننده نخواهد داشت. سعی کنید با عکس خود پیغامی را به بیننده منتقل کنید.

همچنین، با گرفتن چندین عکس پشت سر هم از یک منطقه می توانید داستان زندگی محلی مردم را تعریف کنید؛ چگونه لباس می پوشند، چگونه کار می کنند، کجا زندگی و کجا استراحت می کنند. یک تم مشخص برای عکس های خود تعیین کنید تا داستانی گویا داشته باشد. می توانید در یک روز از صبح که از خواب بیدار می شوید تا هنگام خواب در شب عکاسی کنید و داستان های خود را به تصویر بکشید.

هر چه قدر می توانید زیاد عکس بگیرید. شاید این تنها فرصتی است که شما به شهر یا کشور موردنظر سفر کرده اید پس باید تا می توانید عکس های زیادی در مورد آن ثبت کنید.

توجه به جزئیات

عکاسی از یک چشم‌انداز به طور کلی به جزئیات تصویر مرتبط است. بنابراین، هرچه جزئیات بیشتری در کادر قرار دهید، عکس زیباتری نیز خواهید داشت. جزئیات و عمق تصویر با طولانی تر بودن زمان نوردهی (باز بودن دیافراگم) افزایش پیدا خواهند کرد.بنابراین، سعی کنید بالاترین F-stop  (در بیشتر دوربین ها، ۲۲ خوب است) را انتخاب کنید. این کمک می کند تا نور کمتری وارد دوربین بشود و انعطاف پذیری بیشتر برای نوردهی به کاربر بدهد. اگر قصد دارید حساسیت نوری دوربین را کاهش دهید (حدود ۱۰۰)، باید مراقب باشید تا کیفیت عکس کاهش پیدا نکند و در تصویر نویز ایجاد نشود.

تیزبین و هوشیار بودن

به عنوان عکاس، شما این امکان را ندارید تا برنامه ریزی زمانی مشخصی یا نورپزدازی مناسبی برای عکس داشته باشید. شما باید با فاکتورهای خارج از کنترل کار کنید. عکاسی از یک خانه هنگام طلوع آفتاب با همان منظره هنگام غروب آفتاب بسیار فرق دارد. یا به طور مثال، نمی توانید هرگاه دلتان می خواهد از رعد و برق عکاسی کنید. بنابراین، برای عکاسی از رویدادهای طبیعی باید همیشه دوربین و وسایل عکاسی شما در دسترس باشد.

برای اینکه بتوانید عکس های تاثیرگذار و زیبا از ویژگی های طبیعت ثبت کنید باید صبر زیادی هم داشته باشید. شاید لحظه ای را شما ثبت می کنید، هیچ وقت دیگر در طبیعت تکرار نشود. بنابراین، همیشه آماده ثبت لحظه های ماندگار باشید.

عکس HDR 

اچ‌دی‌آر با ترکیب چند عکس تولید می شود. برای تولید این عکس ها، باید بین سه تا ۵ عکس با نوردهی ویژه گرفته شود تا دوربین آنها را با هم ترکیب و عکسی واحد ارایه دهد.

یک حقیقت کاملا واضح این است که دوربین در تشخیص و ثبت نور و تاریکی توان رقابت با چشم انسان را ندارد. اما همه مساله فقط نور است. پس چرا سعی نکنیم با سرعت های مختلف شاتر از یک منظره عکس بگیریم و در آخر آنها را با هم ترکیب کنیم تا بهترین کنتراست نور و تاریکی را داشته باشیم. این دقیقا همان کاری است که اچ‌دی‌آر انجام می دهد.

HDR، بر افزایش نور و محدوده رنگ تصویر در شرایط نرمال تاکید دارد. هدف این تکنیک، نمایش دقیق دامنه شدت‌ های نور موجود در صحنه‌ های طبیعی است. هنگامی که عکس های اچ‌دی‌آر و معمولی را با هم مقایسه می کنیم، برتری عکس های اچ‌دی‌آر بسیار گویا و چشمگیر است.

برای عکاسی اچ‌دی‌آر به دنبال منظره ای با بالاترین میزان کنتراست باشید. دوربین را روی سه پایه ثابت کنید و اگر ممکن است از کابل شاتر استفاده کنید تا به فشار خود کلید شاتر هم نیازی نباشد (برای جلوگیری از لرزش). ترجیحا دوربین دیجیتال خود را روی حالت RAW (عکاس خام) قرار دهید. عکس های خام جزئیات نوردهی بیشتری نسبت به حالت JPG دارند. دوربین را روی حالت اولویت نوردهی تنظیم کنید. این کار کمک می کند تا تنظیمات نوردهی همیشه به دلخواه شما باشد و به طور خودکار نیز سرعت شاتر را تغییر می دهد تا بدون تغییر عمق تصویر، نوردهی های متفاوت داشته باشد.

دوربین را روی فوکوس خودکار تنظیم کنید و خودتان روی منظره فوکوس کنید. اگر دوربین این امکان را دارد، از منوی تنظیمات دوربین ترجیحا گزینه Auto Exposure Bracketing (نوردهی خودکار در محدوده های متفاوت) و گزینه چند عکسی را انتخاب کنید. سه عکس پشت سر هم بگیرید. عکس ها را در فتوشاپ به اچ‌دی‌آر تبدیل کنید.

اهمیت نورپردازی

نورپردازی درست و دقیق به خلق عکس  های زیبا کمک بسیاری می‌کند. بنابراین، سعی کنید نور خوب و درست را تشخیص دهید و با بازی نور و سایه، عکس های ویژه و چشم‌نواز ثبت کنید. برای خلق یک عکس ماندگار می توانید منتظر روی دادن یک اتفاق زیبا باشید. قوانین را در هم بشکنید و از اینکه از نور مستقیم عکاسی کنید، نهراسید.

بدون نظر

ورود