اگر این نشانه ها را دارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید

اگر این نشانه ها را دارید به یک روان درمانگر مراجعه کنید

سلامت روحی اغلب مورد غفلت قرار می گیرد و هنوز بسیاری از افراد با وجود مشکلات روحی، مراجعه به روان درمانگر را امری غیر ضروری و غیر قابل قبول می دانند. اما حقیقت آن است که با گذشت زمان مشکلات روحی عمیق تر و جدی تر شده و می توانند همه ی بخش های زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار دهند و گاهی نیز صدمات جبران ناپذیری به بار آورند. اگر این نشانه ها را دارید، به یک روان درمانگر مراجعه کنید.

۱- از اندوه یا خشم بسیار زیادی رنج می برید

اگر درگیر احساساتی هستید که کترل آن ها از دست تان خارج شده، این مسأله می تواند از علائم مشکلی باشد که با درمان های تخصصی بهبود خواهد یافت. اگر خواب و خوراک شما کمتر یا بیشتر از معمول است، از خانواده و دوستان تان دوری می کنید، یا تنها احساس می کنید حال بدی دارید، پیش از آنکه مشکلات جدی تری به وجود آید و کیفیت زندگی تان را تحت تأثیر قرار دهد با یک روان درمانگر صحبت کنید. اگر این احساسات منفی تا حدی تشدید یابد که ارزش زندگی کردن برایتان زیر سوال برود و به مرگ و خودکشی فکر کنید، باید فورا کمک بگیرید.

۲- دیگر از انجام کارهای مورد علاقه تان لذت نمی برید

اگر دیگر از شرکت در فعالیت های مورد علاقه تان لذت نمی برید، مراجعه به روان درمانگر می تواند به شما کمک کند علت این مسأله را پیدا کنید. این مسأله ممکن است نشانه ی آن باشد که دچار یکنواختی و روزمرگی شده اید یا می تواند نشانه ی افسردگی عمیق تری باشد. انجام روان درمانی می تواند به تشخیص وضیت تان کمک کند تا دریابید چه چیزی در روند زندگی شما وقفه به وجود آورده و برنامه ای برای پیشروی دوباره ی شما در مسیر زندگی ترتیب می دهد.

۳- از جمع دوری می کنید

بسیاری از افراد زمانی که در می یابند قرار گرفتن در کنار دیگران آن ها را مضطرب می کند به روان درمانگر مراجعه می کنند. اگر از رفتن به مهمانی ها، جمع های کاری یا حتی دوستان و خانواده ی خود دوری می کنید، ممکن است این مسأله به دلیل ترس از قضاوت شدن یا احساس نامناسب بودن باشد. اگر فعالیت های روزانه و روابط تان تحت تاثیر احساس نگرانی قرار گرفته ، روان درمانی اولین قدم برای حل این مشکل است.

۴- رفتارهای ناسالمی دارید

اگر رفتارهای خطرناکی مثل مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر زندگی شما حاکم هستند، در خصوص روابط خود انتخاب هایی بدون فکر دارید یا عکس العمل هایتان در برابر دیگران اغراق آمیز و متظاهرانه است، این مسأله ممکن است نشانه ی مشکلات عمیق تری باشد. احتمال دارد شما از این رفتارها در مواجهه یا امتناع از درگیر شدن با موقعیت ها و احساسات دشوار استفاده می کنید. صحبت با یک متخصص می تواند به شما کمک کند علت این مسأله را دریابید و مشکلات ناشی از آن را درک کنید.

۵- برقراری رابطه برایتان کار دشواری است

اگر حفظ رابطه ی دوستی برایتان دشوار است یا اغلب با دیگران در جدل هستید، مراجعه به روان درمانگر می تواند به حل مشکل تان کمک کند. اگر مدیریت روابط عاطفی را کار دشواری می دانید یا اعتقاد دارید این روابط ارزش تلاش ندارند، این مسأله هم نشانه ی دیگری است که باید به روان درمانگر مراجعه کنید. این مسأله اغلب در گذشته ی شما ریشه دارد. صحبت با روان درمانگر درباره ی سابقه ی روابط تان علل کشمکش های فعلی زندگی تان را را روشن می کند و در جلسات روان درمانی راه های ارتباط با دیگران را فرا می گیرید.

۶- تجربه ی یک آسیب روحی را دارید

بسیاری از افراد برای آسیب های روحی اخیر خود مثل مرگ عزیزان، شکست در روابط عاطفی، سقط جنین و تبعیض در محل کار به روان درمانگر مراجعه می کنند. اما بعضی افراد هم برای حل آسیب های روحی قدیمی خود مثل سوء استفاده های جنسی در دوران کودکی به دنبال روان درمانی هستند. اگر قادر نیستید این تجربیات بد زندگی خود را پشت سر بگذارید و کار، خواب یا روابط تان تحت تأثیر این تجربیات قرار دارد، با یک متخصص صحبت کنید.

۷- به دنبال شناخت بیشتری از خود هستید

برای برخی افراد روان درمانی فرصتی برای شناخت خودشان است، برای مثال چرا شغل فعلی تان را انتخاب کردید، چرا به دنبال رابطه با افراد دست نیافتنی هستید، یا چرا وقت خود را هدر می دهید. فهمیدن علت افکار، کارها و احساسات مان می تواند قدرت زیادی به ما ببخشد.

۸- به حمایت بیشتری نیاز دارید

گاهی افراد برای تشخیص مشکل و انجام درمان به روان درمانگر مراجعه نمی کنند، بلکه تنها به دنبال آن هستند تا کسی خارج از دایره ی افراد خانواده و دوستان به صحبت های آن ها گوش دهد. تفاوتی ندارد درگیر طلاق، بیکاری یا یک رابطه ی عاطفی جدید باشید؛ جلسات روان درمانی محل بسیار خوبی برای برخورداری از حمایت کسی است که شما را قضاوت یا نصیحت نمی کند و تنها در فکر خواسته های خودش نیست.

۹- روش هایی که تا به حال امتحان کرده اید کمکی به شما نکرده است

گاهی شیوه ای که برای مواجهه با مشکلات انتخاب می کنیم شکست می خورد. اگر راه های مختلف زیادی را امتحان کرده اید، مثل صحبت با یک دوست، ورزش بیشتر و مطالعه ی تکنیک های مختلف در اینترنت، اما هیچ یک کمکی به شما نکرده است، وقت آن رسیده تا با یک روان درمانگر صحبت کنید.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود