۹ راهکار ساده و نجات بخش برای خلاصی از گردن درد

۹ راهکار ساده و نجات بخش برای خلاصی از گردن درد

طبق آمارها نزدیک به ۱۰ درصد از جمعیت افراد بزرگسال از درد گردن رنج می برند و بیش از ۶۵ درصد از آن ها یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند. رایج ترین عوامل بروز گردن درد، افراط در انجام ورزش، نامناسب بودن حالت خوابیدن/ نشستن، یک جا نشستن برای مدت بسیار طولانی و فشار بسیار زیاد هستند. اما راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. با این ۹ روش ساده و طبیعی برای همیشه از گردن درد خود خلاص شوید!

۱- برای دردهای جدید/ شدید از کیسه ی یخ استفاده کنید

یک کیسه یخ خرد شده را به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمتی که بیشترین درد را دارد قرار دهید. استفاده از کیسه ی یخ موثرترین شیوه برای دردهای شدیدی است که با ورم همراهند، چون یخ با منقبض کردن عروق خونی به کاهش گردش خون کمک می کند. هرگز یخ را به صورت مستقیم بر روی بدن تان قرار ندهید و همیشه آن را در یک کیسه بگذارید تا از سوزش و سرمازدگی پوست جلوگیری شود.

۲- برای دردهای مزمن از گرما بهره ببرید

کیسه هایی کوچک پر از برنج یا گندم را به مدت ۲ دقیقه در مایکروفر قرار دهید و آن را روی قسمت مورد نظر بگذارید. کیسه را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن نگه دارید. برای آنکه به بهترین نتیجه دست پیدا کنید، این کار را صبح ها بعد از بیدار شدن و پیش از انجام ورزش انجام دهید. حمام آب گرم هم می تواند موثر باشد. برای کسب نتیجه ی بهتر، می توانید نمک اپسوم را به آب اضافه کنید. منیزیم موجود در این نمک، عضلات و تاندون های گرفته را سست می کند و تسکین می بخشد.

۳- زردچوبه

با اضافه کردن زردچوبه به غذای خود یا مصرف چای زردچوبه به همراه عسل، می توانید از فواید زردچوبه بهره ببرید. زردچوبه حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام کورکومین است. به علاوه، این ماده ی غذایی به بدن در مقابله با التهابات کمک می کند.

۴- مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۱۲

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۱۲ با افزایش ضخامت لایه ی محافظ رشته های عصبی موجب می شود این رشته ها عکس العملی به درد نداشته باشند و به این ترتیب درد تسکین یابد.

۵- انجام حرکات چرخشی گردن

این حرکت ۳ مرحله ای نه تنها درد گردن را آرام می کند بلکه به تقویت عضلات گردن کمک می کند:

  • گردن خود را با حرکتی مدور بچرخانید. این کار را ۳ بار انجام دهید.
  • سر خود را به طرف چپ تکان دهید. این کار را تا جایی که می توانید انجام دهید و سپس سرتان را به سمت راست تکان دهید. این کار را ۳ بار انجام دهید.
  • گردن تان را به طرف جلو و عقب تکان دهید. این کار را ۳ بار انجام دهید.

۶- انجام حرکت کشش با حوله

نامناسب بودن حالت نشستن و صحبت طولانی مدت با تلفن دلایل اصلی بروز گردن درد و سر درد هستند. با انجام کارهای زیر می توان به شکلی موثر با درد ناشی از کش آمدن سر مقابله کرد:

  • یک حوله را لوله کنید، آن را دور گردن قرار دهید و دو سر حوله را با دست هایتان بگیرید.
  • حرکت کشش را از ناحیه ی پشت سر ادامه دهید و چانه ی خود را به طرف گردن (نه قفسه ی سینه) حرکت دهید.
  • در حالی که به عضلات فشار وارد می کنید، حوله را کمی محکم تر بکشید.
  • این حالت را تا جایی ادامه دهید که عضلات کمی خسته شوند.

۷- انجام ماساژ

به یک ماساژ درمانگر مراجعه کنید. انجام ماساژ می تواند با رفع اسپاسم های عضلانی، التهاب را کاهش دهد و درد را تسکین بخشد. به علاوه انجام ماساژ کمک می کند از رسوبات بافت گردن خلاص شوید.

۸- فشار درمانی

با استفاده از شیوه ی فشار درمانی و اعمال فشار در ۴ نقطه می توانید گردن درد خود را تسکین دهید:

  • چاله ی کتف:

این نقطه روی کتف و مابین ماهیچه های گرداننده ی شانه و ستون فقرات قرار گرفته است. با فشار انگشت های شست و میانی بر روی ماهیچه ی کتف می توانید این نقطه را پیدا کنید. با استفاده از انگشت اشاره یا شست خود به طرف پایین فشار وارد کنید. این نقطه را ۴ تا ۵ ثانیه ماساژ دهید.

  • دریچه های هوشیاری:

این نقطه در گودی پشت گردن، در نزدیکی قاعده ی جمجمه قرار دارد. با استفاده از انگشت شست خود این ناحیه را ۴ تا ۵ ثانیه ماساژ دهید.

  • ژانگ ژو:

این نقطه در زیر شیار بند انگشتان، مابین تاندون های انگشت های حلقه و کوچک قرار دارد.این ناحیه را محکم فشار دهید و برای ۴ تا ۵ ثانیه ماساژ دهید.

  • هه گو:

این نقطه مابین بافت انگشت های شست و اشاره قرار دارد. این ناحیه را محکم فشار داده و به مدت ۴ تا ۵ ثانیه ماساژ دهید.

۹- تغییر در سبک زندگی

اغلب دردهای گردن در اثر سبک زندگی نامناسب به وجود می آیند. ایجاد تغییراتی کوچک در سبک زندگی می تواند به درمان این درد و جلوگیری از بروز آن کمک کند.

  • استراحت کنید:

اغلب دردهای گردن در اثر فشار ناشی از فعالیت های تکراری، کار طولانی مدت با کامپیوتر و نامناسب بودن حالت خوابیدن هستند. بهتر است به محض احساس درد، انجام کاری که ظاهرا علت درد است را متوقف کنید. چند روزی را استراحت کنید. اغلب دردهای گردن بعد از چند روز رفع می شوند، اما اگر درد برطرف نشد، به یک متخصص مراجعه کنید.

  • حالت خوابیدن تان را تغییر دهید:

بهترین حالت، خوابیدن به پشت است. خوابیدن به پهلو هم حالت مناسبی است، اما از خوابیدن به شکم پرهیز کنید. از بیش از یک بالش یا بالش های ضخیم استفاده نکنید. بهتر است از بالش های ارتوپدیک استفاده کنید.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود