هزینه ساخت بزرگترین ناو هواپیمابر ایالات متحده به رقم سرسام آور ۱۳ میلیارد دلار رسید

هزینه ساخت بزرگترین ناو هواپیمابر ایالات متحده به رقم سرسام آور ۱۳ میلیارد دلار رسید

بزرگ ترین و گران قیمت ترین کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده از آن چه که فکر می کردیم نیز پرهزینه تر بوده است زیرا گفته می شود که برای تکمیل آن به ۱۲۰ میلیون دلار بودجه دیگر نیاز است.بدین ترتیب هزینه ساخت ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد با احتساب هزینه های جاری برای تصحیح اشکالاتی که در تست های اولیه نشان داده بسیار بیشتر از ۱۲.۹ میلیارد دلاری است که کنگره به عنوان سقف هزینه ساخت آن تعیین کرده بود . اگر چه این ناو هواپیمابر در جولای گذشته وارد سرویس نیروی دریایی ایالات متحده شد اما مسئولین این بخش از ارتش آمریکا به کنگره اطلاع داده اند که برای تعمیر و رفع مشکل سیستم پیشرانه که در طول تست های یکساله آسیب دیده و همچنین مشکلاتی که در بخش بالابرهای سلاح های پیشرفته ایجاد شده نیاز به بودجه بیشتری وجود دارد.

ناو هواپیمابر

بالابرهای ویژه ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد به جای کابل و طناب بیشتر از آهنربا برای انتقال بمب ها به عرشه کشتی استفاده می کنند. این بالابرها که برای حمل بارهای سنگین تری نسبت به نسخه های قبلی طراحی شده اند می توانند فرآیند بارگیری جنگنده ها را به مقدار قابل توجهی تسهیل و تسریع ببخشند. بدین ترتیب وقتی که این تعمیرات و رفع اشکال ها به پایان برسد، هزینه ساخت ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد به ۱۳.۰۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید. افزایش هزینه ساخت این ناو هواپیمابر برای اولین بار توسط نشریه بلومبرگ در هفته گذشته فاش شد.

ناو هواپیمابر

اگر چه نیروی دریایی این اختیار و اجازه را دارد که هزینه های خاص را در صورت نیاز به تکمیل تست ها و آزمایشات پیش از تحویل تغییر دهد اما این خدمات باید به قانونگذاران ایالات متحده اطلاع داده شود به ویژه زمانی که هزینه ها از سقف تعیین شده نیز فراتر می رود. اولین فروند از ۳ ناو هواپیمابر کلاس فورد که توسط نیروی دریایی ایالات متحده سفارش داده شده است و در مجموع ۳ فروند بیش از ۴۲ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت، دارای تسهیلات و ویژگی های بسیار جدید و مدرنی است اما آزمایش این تکنولوژی ها و سیستم های تصدیق نشده هزینه زمانی و مالی بسیاری در پی داشته است.

ناو هواپیمابر

اولین آزمایشات صورت گرفته بر روی سیستم منجنیق الکترومغناطیسی عرشه این ناو برای به پرواز درآوردن جنگنده ها در سال ۲۰۱۵ با شکست مواجه شد و این تنها یکی از مشکلات این پروژه بود که توسط قانونگذاران ایالات متحده مورد انتقاد شدید قرار گرفت زیرا بارها تکمیل پروژه به تعویق انداخته شده و هزینه ساخت آن نیز بسیار بیشتر از برآوردها و مقادیر اختصاص داده شده بود. اگر چه هزینه های جدید هیچ ارتباطی با سیستم منجنیقی فورد ندارد اما بار دیگر بر سابقه پرفراز و نشیب این ناو در مسیر انجام تست های نهایی تاکید می کند، ناو هواپیمابری که قرار است در سال ۲۰۲۲ به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفته و وارد سرویس شود.

ناو هواپیمابر

گزارشی از جانب اداره ارزیابی و آزمایش عملیاتی پنتاگون در ژانویه ۲۰۱۸ نشان می داد که این هیولای دریایی ۱۰۰.۰۰۰ تنی در سیستم های اصلی خود مانند سیستم منجنیقی، گیره های متوقف کننده و رادارهایش دچار مشکل است. این نقص ها باعث می شود که ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد در مقابل حملات آسیب پذیر بوده یا در عملیات های روتین خود با محدودیت هایی مواجه شود. البته این ناو نقص ها و مشکلات کوچکتری نیز دارد که از آن جمله می توان به فضای کم برای استراحت خدمه اشاره کرد. علیرغم تاخیرهایی که در تحویل دادن این ناو صورت گرفته، اما سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده در ماه جولای در مصاحبه ای با سی ان ان عنوان کرد که ناوهای هواپیمابر کلاس فورد در مقایسه با ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز در هر فروند ۴ میلیارد دلار کاهش هزینه خواهند داشت.

ناو هواپیمابر

در سال ۲۰۱۶، نیروی دریایی سه بسته انفجاری ۱۰.۰۰۰ پوندی را در اطراف این ناو منفجر کرد تا توان مقاومت بدنه آن در برابر انفجار در مجاورت آن را ارزیابی کنند. ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد آر فورد به عنوان اولین ناو هواپیمابری که در ۴۰ سال اخیر طراحی شده و برخلاف نمونه های اولیه دیگر، این غول ۳۳۵ متری مورد آزمایش های شوک قرار گرفت که دلیل اصلی تاخیر در تحویل و افزایش هزینه ها محسوب می شود. در این میان برخی دیگر از رقبای نظامی ایالات متحده و بخصوص چین در حال توسعه سلاح های جدیدی است که به طور ویژه برای هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر ایالات متحده طراحی شده اند.

ناو هواپیمابر

بدین ترتیب کارشناسان بر این باورند که با این هزینه ساخت سنگین، این ناو هواپیمابر باید توان دوام آوردن در برابر سهمگین ترین حملات نیروهای دشمن را داشته باشد. از زمان بازنشسته شدن ناو هواپیمابر یو اس اس انترپرایز در سال ۲۰۱۲ در نیروی دریایی ایالات متحده حضور فعال داشته اند که یک فروند کمتر از تعدادی است که کنگره در مصوبه خود در سال ۲۰۱۱ الزامی کرده بود. دومین فروند از ناوهای هواپیمابر کلاس فورد با نام یو اس اس جان اف کندی در سال ۲۰۲۰ به آب انداخته شده و سومین نمونه نیز با نام یو اس اس انترپرایز جدید امسال مراحل ساخت خود را آغاز خواهد کرد.

جاه‌طلبی نظامی جدید اژدهای سرخ: اولین ناو هواپیمابر بومی چین به آب انداخته شد

۱۰ ناو هواپیمابر بزرگ و خوفناک دنیا؛ غول هایی که اقیانوس ها را تسخیر کرده اند

با جدیدترین ناو هواپیمابر ایالات متحده با نام «یو اس اس جرالد آر. فورد» آشنا شوید [تماشا کنید]

ویدیویی دیدنی از دور زدن سریع و خارق العاده یک ناو هواپیمابر در اقیانوس اطلس [تماشا کنید]

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود