۱۲ اشتباهی که در مصرف ویتامین ها و مکمل ها مرتکب می‎شویم

۱۲ اشتباهی که در مصرف ویتامین ها و مکمل ها مرتکب می‎شویم

بسیاری از ما برای بهبود سلامتی مان از ویتامین ها و مکمل های دارویی استفاده می کنیم. اما اگر اطلاعات لازم را در مورد مصرف آن ها نداشته باشیم ممکن است اثری معکوس بر سلامتی ما داشته باشند. در هنگام مصرف ویتامین ها و مکمل ها از این اشتباهات پرهیز کنید.

۱- مولتی ویتامین مصرف می کنید

مصرف مولتی ویتامین ها احتمالا کار بی فایده ای است مگر آنکه به توصیه ی پزشک و به دلیل خاصی انجام شود. در اغلب مواقع مصرف مولتی ویتامین ها نتیجه ی چندانی نخواهد داشت و این ویتامین ها در نهایت از طریق ادرار دفع خواهند شد. طی تحقیقی در سال ۲۰۱۳، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف مولتی ویتامین ها خطر ابتلا به بیماری ها و مرگ را کاهش نمی دهد. کارشناسان می گویند بهترین شیوه برای کسب ویتامین ها و مواد مغذی از طریق مصرف مواد غذایی حاوی آن ها است.

۲- ویتامین ها را حساب شده انتخاب نمی کنید

شرایط جسمانی و سلامتی هر شخصی متفاوت است، بنابراین انتخاب فکر نشده ی ویتامین ها و مکمل ها یا امتحان کردن برندهایی که دوستان تان توصیه می کنند، لزوما مناسب نیازهای ویژه ی شما نیست. بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا بعد از انجام یک آزمایش خون برای تشخیص کمبود مواد ضروری ای مثل ویتامین دی و ب ۱۲، پزشک بر اساس نتیجه ی آزمایش شما را در مورد ویتامین های مورد نیازتان راهنمایی کند. اگر مشکل دیگری داشته باشید، احتمالا پزشک با توجه به پرونده ی پزشکی شما مکمل هایی را برایتان تجویز می کند. برای مثال، اگر شب ها از گرفتگی عضلات پاها رنج می برید، ممکن است دچار کمبود منیزیم باشید.

۳- به دلیل زندگی در منطقه ای آفتابی ویتامین دی مصرف نمی کنید

اگر در جایی زندگی می کنید که تابش آفتاب در آن کم است، احتمالا دچار کمبود ویتامین دی هستید، اما این مسأله می تواند در مورد ساکنان مناطق آفتابی هم صدق کند. بسیاری از مردم از کمبود ویتامین دی رنج می برند. طبق توصیه ی پزشکان، هر فرد بزرگسال ۷۰ سال و کمتر روزانه ها به میزان ۶۰۰ واحد ویتامین دی نیاز دارد. برخی از افراد ممکن است دست کم به ۵۰۰۰ واحد ویتامین دی نیاز داشته باشند. انجام آزمایش خون میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن را مشخص می کند.

۴- تصور می کنید به مکمل های حاوی کلسیم نیاز دارید

این ماده ی معدنی، همچون ویتامین دی برای استحکام استخوان ها ضروری است، اما افراط در مصرف کلسیم برای بدن مضر است. تحقیقات جدید نشان داده است مصرف مکمل های حاوی کلسیم احتمال بروز تصلب شریان یا انسداد عروق خونی را تا ۲۲ درصد افزایش می دهد. اما طبق پژوهش ها، مصرف غذاهای حاوی کلسیم سلامت قلب را حفظ می کند، پس خوردن ماست، پنیر و سبزیجات برگ دار را در رژیم غذایی خود حتما بگنجانید.

۵- مکمل های دارویی پروبیوتیک شما قدرت لازم را ندارند

اگر برای بهبود وضعیت مزاجی خود مکمل های دارویی پروبیوتیک مصرف می کنید، باید مطمئن شوید که تأثیر لازم را دارند. در بسیاری از این مکمل ها  از جهت گونه های باکتری تنوع کمی دارند و به همین دلیل مصرف آن ها فایده ای نخواهد داشت. پزشکان می گویند مکمل های پروبیوتیک باید حاوی ۱۰ گونه باکتری باشند.

۶- در مصرف ویتامین ها و مکمل ها افراط می کنید

بسیاری از ما تصور می کنیم اگر چیزی مفید است، هر چه بیشتر از آن مصرف کنیم بهتر است. اما این تصور اشتباه است. مصرف بیش از اندازه ی ویتامین ها به ویژه ویتامین های ای و آ، نه تنها از بیماری های قلبی جلوگیری نمی کند، بلکه حتی ممکن است منجر به مرگ شود. علاوه بر این، مصرف مکمل ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

۷- مکمل های مصرفی شما با داروهایتان سازگار نیستند

اگرچه ممکن است تصور کنیم مکمل ها بی ضرر هستند، اما حقیقت آن است که این مواد و بعضی داروهای تجویزی می توانند تأثیر متقابل بر یکدیگر داشته باشند و عوارض خطرناکی را ایجاد کنند. طبق تحقیقات دانشگاه ایلینویز ایالت شیکاگو در سال ۲۰۱۶، از هر فرد بزرگسال یک نفر مکمل ها و داروهایی را مصرف می کند که ترکیب شدن آن ها خطرناک است. در هنگام مراجعه به پزشک، در مورد تمام ویتامین ها و مکمل های مصرفی خود صادق باشید.

۸- مکمل های حاوی آهن را زود به زود مصرف می کنید

مصرف مکمل های حاوی آهن نقش مهمی در درمان علائم کم خونی دارد، اما تشخیص دوز مناسب آن می تواند دشوار باشد. تحقیقات جدید بیان می کند ایجاد فواصل زمانی طولانی تر میان دفعات مصرف مکمل های آهن احتمالا می تواند به جذب بهتر این ماده ی معدنی کمک کند. البته این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما اگر شما هم یکی از کسانی هستید که بعد از مصرف مکمل های آهن دچار حالت تهوع و دیگر مشکلات معده ای و روده ای می شوید یا با وجود مصرف این مکمل میزان آهن بدن تان افزایش نیافته، می توانید در مورد استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید.

۹- مکمل های آهن را در مواقع لازم مصرف نمی کنید

اگر مکررا خون اهدا می کنید، به مصرف مکمل های حاوی آهن نیاز دارید. بعد از اهدای خون، بدن زمانی را صرف بازیابی آهن و میزان هموگلوبین های خون می کند. مصرف مکمل های آهن این زمان را تا بیش از نصف تقلیل می دهد و می تواند به جلوگیری از کم خونی فقر آهن (که از عوارض جانبی شایع در اثر اهدای مکرر خون است) کمک کند.

۱۰- مکمل های حاوی زردچوبه مصرف می کنید

احتمالا در مورد خواص درمانی و ضد التهابی زردچوبه شنیده اید. در سال های اخیر این ماده ی غذایی محبوبیت زیادی پیدا کرده است به دلیل آنکه آنتی اکسیدان قدرتمند موجود در ماده ی رنگی زردچوبه علاوه بر خواص دیگری که دارد، احتمالا می تواند از بروز بیماری زوال عقل جلوگیری کند. با این حال، خواص زردچوبه از طریق غذا بهتر به بدن جذب می شود. اگرچه مصرف مکمل آن ضرری ندارد، اما بهتر است از زردچوبه در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

۱۱- عناصر تشکیل دهنده ی مکمل ها را بررسی نمی کنید

اطلاعات درج شده روی بسته بندی مکمل ها تمامی عناصر موجود در آن ها را نشان نمی دهد. سال گذشته طی تحقیقات دادگستری ایالت نیویورک معلوم شد اطلاعات روی بسته بندی ۸۰ درصد از مکمل های گیاهی تولید شده گمراه کننده بود. برای اطمینان از کیفیت مکمل مصرفی خود می توانید به وبسایت Consumer Lab مراجعه کنید.

۱۲- تصور می کنید پزشک تان اطلاعات کاملی درمورد مکمل ها دارد

اگرچه تولید ویتامین ها و مکمل ها تبدیل به صنعتی پر سود شده است، اما به این معنی نیست که همه ی پزشکان اطلاعات کامل و دقیقی در مورد همه ی آن ها دارند چون همه ی پزشکان در دوران تحصیل در خصوص تغذیه آموزش نمی بینند. بنابراین زمانی که برای سوال در مورد مکمل هایی که باید (و نباید) مصرف کنید به پزشک مراجعه می کنید، در نظر داشته باشید که ممکن است او پاسخ همه ی سوال هایتان را نداشته باشد. پزشک می تواند برای شما یک آزمایش خون تجویز کند تا کمبودهای رژیم غذایی شما را آشکار و مکمل های مورد نیازتان را مشخص کند.

منبع: rd
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود