ناصر ملک مطیعی درگذشت

ناصر ملک مطیعی درگذشت

ناصر ملک مطیعی کارگردان، بازیگر سینما و تلویزیون پیش از انقلاب ساعتی پیش پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری در سن هشتاد و هشت سالگی دارفانی را وداع گفت.

این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران طی هفته گذشته به دلیل نارسایی کلیه و تنگی نفس در بیمارستان بستری شده بود، چشم از جهان فرو بست.

ناصر ملک مطیعی در سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شد. وی دیپلم رشتهٔ تربیت بدنی از دانش‌سرای عالی تهران را داشت و پیش از ورود به سینما، معلم ورزش دبستان‌های تهران بود. ملک مطیعی پس از ورود به سینما در سال ۱۳۲۸ و کسب محبوبیت، به فعالیت در تئاتر (از ۱۳۳۵) و دوبلهٔ فیلم (۱۳۳۸) نیز پرداخت.

«داش فرمان» فیلم قیصر، ۹۹ فیلم سینمایی را در کارنامه کاری خود داشت که به جز دو فیلم، همگی قبل از انقلاب ساخته شده بود.

ناصر ملک مطیعی

دوران پس از انقلاب برای ملک مطیعی دوران بسیار سختی به لحاظ کار هنری بود، زیرا دچار انزوا و تنهایی شده بود و از طرفی، عشق و علاقه مفرطی که به فیلم و سینما داشت، قابل تحقق نبود و امکان حضور در سینما برای او مهیا نبود.

البته در سال ۱۳۶۲نقش مثبت و کوتاهی را در فیلم «برزخی‌ها» بازی کرد. با این وجود، نام او در تیتراژ پایانی فیلم به نمایش درنیامد و روزنامه‌ها نیز خبری در خصوص حضور مجدد وی، منتشر نکردند که این موضوع، موجب دلسردی مفرطش شد اما او ایران را ترک نکرد.

او در مصاحبه‌ای در سال ۹۰ گفته بود: «من مال این مملکت هستم کجا بروم؟ درو دیوارها وکوچه های این مملکت برای من آشنا هستند کجا بروم؟ آدم با خاطراتش زنده است و همه خاطرات من اینجاست. بعضی‌ها قدر اینها را نمی‌دانند. غربت پدر آدم را در می‌آورد .ممکن است یک وقت‌هایی مشکلاتی به وجود بیاید اما اینها دلیل نمی‌شود که من ناراحت بشوم.»

ناصر ملک مطیعی مجوز فعالیت برای سه دهه دریافت نکرد و همچون بسیاری از دیگر بازیگران سینما از این عرصه دور شد و به شغل‌هایی همچون قنادی و مشاوره املاک روی آورد. دومین فیلمی که پس از انقلاب با بازی او به روی پرده نقره‌ای رفت، «نقش نگار» نام داشت که در سال ۹۲ به کارگردانی علی عطشانی اکران شد.

او در سال‌های دور در سینما نقش جوان عاشق پیشه‌ای را بازی می‌کرد که چرخ روزگار، تلاش او برای رسیدن به آرزوهایش را بر باد می‌دهد و به واسطه میزان مخاطبی که جذب می‌کرد، یکی از گران‌ترین دستمزدها را در دوران پرکاری‌اش به خود اختصاص داده بود.

ناصر ملک مطیعی

آنچه باعث شد ملک مطیعی به اوج شهرت برسد، بازی در فیلم قیصر ساخته مسعود کیمیایی است. پرویز دوایی، منتقد سینمایی، در بارۀ بازی او در قیصر می‌نویسد: «بازی کوبنده و منقلب‌کننده و گرم و گدازان او لحظاتی را که وی در فیلم ظاهر می‌شود، از شور و حال سرشار می‌کند. بازی او فوق‌العاده است؛ دقیقأ متناسب با لحظه و ریتم لحظه‌ها عکس‌العملی را نشان می‌دهد که لازم است. بی هیچ فشار و تأکید و اغراقی لحظۀ ورود حماسی او به درام، موی را بر بدن راست می‌کند.»

ایفای نقش امیرکبیر در سریال «سلطان صاحبقران» ساخته علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ از نقش‌های به یادماندنی ملک‌مطیعی بود.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود