بهترین مناطق ایران برای سفر در تعطیلات نیمه خرداد [قسمت اول]

معرفی ظرفیت‌های طبیعت‌گردی شمال کشور

بهترین مناطق ایران برای سفر در تعطیلات نیمه خرداد [قسمت اول]

تعطیلات نیمه خرداد فرصتی مناسب برای سفر به شهرهای مختلف ایران بشمار می‌رود زیرا اغلب مردم بدون نیاز به مرخصی می‌توانند چندین روز را در کنار اعضای خانواده یا دوستان به استراحت بپردازند.

تعطیلات امسال وسط هفته قرار دارد و با اتصال آن به تعطیلات پایان هفته می‌توان برای یک سفر بهاری طولانی به‌مدت حداقل ۴ روز برنامه‌ریزی کرد. با این حساب، رفتن به شهرهای دورتر که همیشه نیازمند روزهای بیشتری هستند یکی از بهترین گزینه‌ها بشمار خواهد رفت. اما در اینجا این سوال پیش می‌آید که در هوای خردادماه بهتر است به کدام مناطق کشورمان سفر کنیم؟ در حال حاضر آب‌وهوای کدام خطه از این سرزمین برای استراحت و لذت بردن از طبیعت مناسب‌تر است؟

البته، پیش از بررسی آب‌وهوا، این شما هستید که باید اول از همه مشخص کنید دلیلتان برای سفر کردن چیست! به‌طور مثال، اگر تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعت، نفس کشیدن در میان درختان، قدم زدن در کنار ساحل یا خوابیدن زیر آسمان شب و تماشای ستاره‌ها برایتان جذابیت بیشتری دارد، باید در میان ظرفیت‌های طبیعت‌گردی به جست‌وجوی گزینه موردعلاقه خود بگردید؛ که ما در ادامه بهترین مکان‌ها برای سفر در نیمه خرداد را برایتان معرفی خواهیم کرد.

اگر تاریخ، معماری و مکان‌های باستانی بیشتر از طبیعت برایتان جذابیت دارند، بهتر است به سراغ شهرها، روستاها یا مناطقی بروید که شهرت آنها برای داشتن بناهای باستانی و تاریخی است.

پس از مشخص کردن نوع و جنس سفر خود، باید ببینید که در حال حاضر آب‌وهوای کدام استان خنک‌تر است تا به‌دور از دغدغه گرما بتوانید از گردش خود نهایت استفاده را ببرید. بدون شک شهرهای جنوبی ایران همانند کیش، قشم، بندرعباس یا چابهار با اینکه ظرفیت‌های گردشگری فوق‌العاده زیبا و جذابی دارند اماگزینه مناسبی برای سفر در این فصل بشمار نمی‌آیند. دلیلش هم گرمای زیاد و آفتاب تیز و تندی است که در طول روز وجود دارد. البته اگر آفتاب‌دوست هستید و تحمل گرمای بالایی دارید، این شهرها را می‌توانید در لیست انتخابی خود قرار دهید زیرا همه‌شان دریا دارند و می‌توانید لذت‌ آب‌تنی در دریای فیروزه‌ای جنوب را نیز تجربه کنید.

اما پیشنهاد روزیاتو این است که در فصل زیبای خرداد، سراغ مناطق غربی، شمال‌غربی، شمالی و حتی شمال‌شرقی کشور بروید. از کردستان و لرستان گرفته تا آذربایجان و گلستان گزینه‌های خوبی برای سفر در خرداد ماه محسوب می‌شود. به این خاطر که اغلب این مناطق علاوه بر آب‌وهوای نسبتا خوب و خنک، چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیری نیز دارند که تداعی‌کننده‌ی بهشت و عظمت آن هستند؛ دشت‌های سبز، شالیزارها، جنگل‌ها، کوه‌های پوشیده از درختان و گل‌های بهاری و دریاچه‌ها و جاده‌های زیبا فاکتورهایی هستند که بدون شک هر فردی را برای بستن کوله‌بار سفر تحریک می‌کنند.

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که خب، از بین این‌همه شهر و روستا، چگونه بهترین‌شان را انتخاب کنیم؟ ما این کار را برایتان ساده کرده‌ایم و چند پکیج پیشنهادی گردآوری کرده‌ایم که می‌توانید بنا به سلیقه شخصی و مطابق با برنامه کاری خود آنها را از نظر بگذرانید.

در این قسمت از برنامه‌های پیشنهادی سفر در خردادماه امسال، ظرفیت‌های طبیعت‌گردی را انتخاب کرده‌ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرند. برای آشنایی با آنها در ادامه همراهمان باشید.

خلخال به اسالم، نئور به سوباتان، دریاچه زریوار و اورامان، آبشارهای لرستان، دریاچه چورت و باداب سورت، ماسال، ییلاق اولسبلانگاه، دریاچه گهر، تنگه شیرز، ارسباران …. نام‌هایی هستند که اگر عاشق طبیعت‌گردی و ماجراجویی باشید بدون شک زیاد شنیده‌اید.

در ادامه، چهار ظرفیت طبیعت‌گردی در شمال کشور را معرفی کرده‌ایم.

۱- جاده اسالم به خلخال

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
جاده اسالم به خلخال

اَسالِم یکی از شهرهای استان گیلان در شمال ایران است. نام این شهر با جاده اسالم به خلخال اجین شده و بیشتر ما ایرانی‌ها دست‌کم یک‌بار این نام را شنیده‌ایم. از نام جاده مشخص است که از اسالم در استان گیلان شروع شده و به خلخال در استان اردبیل ختم می‌شود. تقریبا همه گردشگران، اسالم به خلخال را یکی از زیباترین جاده‌های ایران می‌دانند.

یک مسیر پیچ در پیچ و حدودا ۷۰ کیلومتری که طبیعت بکر، آبشار، دشت، دریاچه و گیاهان کمیاب در همگی آنها مزیدی بر زیبایی شگفت‌انگیز این مسیر هستند. علاوه بر اینها، در نزدیکی شهر خلخال، آب‌گرمی موسوم به «گیوی» نیز وجود دارد که می‌توانید تنی به آب زده و از مزایای آب‌های معدنی بهره‌مند شوید.

به دلیل قرار گرفتن جاده اسالم به خلخال در شمال کشور، در اغلب فصول سال شاهد بارش باران خواهید بود. مزیت دیگر این مسیر در این است که در تابستان نیز خنک است به‌طوری که لازم است یک لباس گرم هم همراه خود داشته باشید. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، در این مسیر گل‌های شقایق زیبایی می‌رویند که جلوه خاصی به مسیر می‌بخشند و این زیبایی با حضور مه دو چندان می‌شود.

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
جاده اسالم به خلخال

توجه داشته باشید که در طول این ۷۰ کیلومتر پمپ بنزینی وجود ندارد پس حتما پیش از حرکت باک ماشین را پر کنید.

از آنجا که اسالم یکی از شهرهای استان گیلان بشمار می‌رود، تنوع غذا و خوراکی در آن بسیار زیاد است و در طول سفر می‌توانید از طعم‌‌های متنوع غذاهای گیلانی لذت ببرید. علاوه بر صنایع دستی و خوراکی‌های متنوع، اسالم برای داشتن سفال‌های بدون لعاب هم شهرت دارد. سفالگران گیلانی در ساخت صنایع دستی خود از لعاب استفاده نمی‌کنند تا اصالت هنرشان بر جا بماند.

شهرستان خلخال نیز دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی همچون تفرجگاه ازنو و پارک اللر باغی است.

جاده اسالم به خلخال

از تهران تا خلخال ۴۵۰ کیلومتر راه است. البته اگر می‌خواهید سفر خود را از اسالم شروع کنید، باید از سمت قزوین وارد اتوبان رشت بشوید و پس از پشت سر گذاشتن پلیس راه سراوان به سمت رضوان‌شهر و چوکار حرکت کنید تا به اسالم برسید.

۲- پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم

عاشقان طبیعت، وقتی به سمت تالش حرکت کنند، با چشم‌انداز های بی‌نظیری روبه‌رو می‌شوند. جشنواره رنگ و جذابیت‌های طبیعی را در تونل جنگلی در جاده گیسوم می‌توانید مشاهده کنید و بدون شک مسحور پوشش‌های گیاهی این منطقه بشوید.

جنگل گیسوم، جایی است که جنگل و دریا به هم می رسند و این سحر طبیعت است که هیجان گیسوم‌گردی را صد چندان می‌کند؛ مسیری زیبا و دیدنی با درختان سر به فلک کشیده که تونل جنگلی فوق العاده‌ای را درست کرده‌اند.

پارک جنگلی گیسوم

چادر زدن و کمپینگ هم در گیسوم مرسوم است و با توجه به امکانات خوب این منطقه می توانید بدون دغدغه آن را تجربه کنید. بهترین زمان برای سفر به گیسوم نیمه اول سال است.

مسیر دسترسی به گیسوم آسفالت است؛ اما در این منطقه جنگلی بزرگ، هنوز هم نقاط مناسب آفرود و تجربه ماشین سواری هیجان انگیز پیدا می شود. اگر از رشت به سمت آستارا حرکت کنید، از منطقه‌ای به نام پره‌سر ( کناره جنوب غربی دریای خزر) عبور خواهید کرد و که شما را به گیسوم می‌رساند. یعنی این پارک در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. در جنوب آن نیز در فاصله ۱۴ کیلومتری رضوانشهر واقع شده است.

پارک جنگلی گیسوم

یکی دیگر از جذابیت‌های جنگل گیسوم، ساحل شنی آن است که از تفریحات آبی همانند جت‌اسکی نیز برخوردار است.

۳- کوهنوردی نئور  به سوباتان

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
کوهنوردی نئور  به سوباتان

مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی نئور به سوباتان که حدود ۱۸ کیلومتر است، به دلیل آب‌وهوای مطبوع و مناظر شگفت‌انگیز یکی از معروف‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی شمال کشور بشمار می‌رود. بهترین فصل پیمایش این مسیر از اواسط اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه است.

نئور با انبوهی از زیبایی‌ها و ذخایر زیستی یکی از بهترین مقاصد گردشگری است.

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی نئور  به سوباتان

دریاچه نئور که بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان است در ۴۸ کیلومتری جنوب‌شرقی اردبیل به‌ طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو واقع شده و حدود ۲۱۰ هکتار مساحت دارد.

بارندگی مناسب، وجود چشمه‌های فراوان و هوای مطبوع در دریاچه نئور باعث جذب گردشگر شده است. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی است. شما می‌توانید از هشت‌پر تالش یا خلخال یا اردبیل به عباس آباد رفته و از آنجا به دریاچه نئور بروید.

برای رسیدن به جاده خاکی در ابتدا باید عازم اردبیل شوید. در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده اردبیل به طرف خلخال، روستایی به نام بودآلالو وجود دارد که سه راهی ورود به جاده اصلی دریاچه نئور است. از این سه راهی به طرف شرق تا روستای عباس آباد ۱۰ کیلومتر و از آنجا تا ساحل دریاچه نئور حدود ۸ کیلومتر جاده آسفالته وجود دارد.

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی نئور  به سوباتان

سوباتان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر تالش و ۱۷ کیلومتری جنوب دریاچه نئور اردبیل قرار دارد. این منطقه دارای جمعیت کمی است که عموما به صورت ییلاق-قشلاق و در ماه‌های گرم سال ساکن آن هستند. سوباتان از چشمه‌های خنک و آب‌وهوای خنکی برخوردار است و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است.

۴- ماسال و ییلاق اولسبلانگاه

ماسال

ماسال به معنی «کنار کوه» شهری در استان گیلان و در جوار کوه‌های تالش است. پدیده‌هایی مانند مراتع و نواحی ییلاقی و سرسبز، آبشارهای خروشان، غارهای کهن و ناشناخته، چشم‌اندازهایی بر فراز منطقه، اماکن زیارتی و همچنین محل شهادت میرزا کوچک خان، هر یک به تنهایی می‌توانند به عنوان جاذبه‌ای دیدنی برای این منطقه در نظر گرفته شوند.

شهرستان ماسال از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن و صومعه سرا، از غرب و جنوب به خلخال و در نهایت استان اردبیل محدود می‌شود. ماسال در غرب رشت قرار گرفته است؛ از همین رو فاصله‌ی رشت تا ماسال از مسیر صومعه سرا در حدود ۵۵ کیلومتر است. فاصله آن با تالش هم تقریبا ۶۰ کیلومتر است.

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
ییلاق اولسبلانگاه

روستای ییلاقی «اولسبلانگاه» در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
روستای ییلاقی «اولسبلانگاه»

باید بدانید که این روستا مجهز به شبکه‌ی برق‌رسانی نیست و برق برای همه‌ی مصارف با موتور برق تامین می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست زیرا در محل اسکان بازدیدکنندگان امکانات مورد نیاز فراهم است.

سفر در تعطیلات نیمه خرداد
روستای ییلاقی «اولسبلانگاه»

با کمی قدم زدن عصر گاهی در ییلاق و فاصله گرفتن از جاده به ارتفاعات این روستای زیبا می‌رسید. دقیقا جایی که شهر ماسال دیده می‌شود. اگر کمی صبور باشید و تا غروب آفتاب منتظر بمانید منظره‌ی خیال‌انگیز و تکرار نشدنی غروب ارتفاعات تالش را خواهید دید.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Mahan خرداد ۸, ۱۳۹۷

    به عنوان یه گیلانی مدتی میشه هیچ کدوم از اینجاها نرفتم!!!! همه‌ی اینجاها هم توی گیلان بودن. امیدوارم فرصتی پیش بیاد!!! اسم گیلان رو میشه بهشت محروم گذاشت.

  • فاطمه علوی بهمن ۲۵, ۱۳۹۷

    با سلام . کلمه عجین با ع نوشته میشود نه الف . اجین اشتباه هست .