۹ عادت روزانه ای که صدمه ای جدی به محیط زیست وارد می کند

۹ عادت روزانه ای که صدمه ای جدی به محیط زیست وارد می کند

یکی از وظایف ما انسان ها حفظ کره ی زمین است. در حقیقت باید تلاش کنیم تا جایی که می توانیم اثرات منفی خود بر محیط زیست را کم کنیم. اما صحبت از این وظیفه ساده تر از عمل به آن است.

عادت های کوچکی وجود دارند که ما هر روز ناآگاهانه آن ها را انجام می دهیم بدون آنکه حتی متوجه باشیم چه تأثیر منفی ای بر سیاره ی ما دارند. زمان لازم برای ترک یک عادت در هر شخصی متفاوت است و البته کار ساده ای هم نیست، اما حتی اندکی تغییر می تواند تأثیر زیادی در حفظ محیط زیست داشته باشد.

در ادامه به عادت های ساده ای می پردازیم که در حقیقت صدمه ای جدی به محیط زیست وارد می کنند.

۱- شوینده های لباس به محیط زیست صدمه می زنند

اگرچه بوی خوش لباس های تمیز بسیار خوشایند است اما متأسفانه شستن لباس ها می تواند به محیط زیست صدمه بزند.

شوینده های لباسی که حاوی فسفات هستند می توانند باعث رشد جلبک ها در آب های شیرین شوند. این جلبک ها اکسیژن موجود در آب را که آبزیان به آن نیاز دارند مصرف می کنند.

مواد سفید کننده هم برای محیط زیست مضر هستند. مایع سفید کننده ی کلرین بعد از ورود به جریان آب و ترکیب با دیگر مواد معدنی، مواد سمی خطرناکی را به وجود می آورد. می توانید سفیدکننده ها و شوینده های کاملا طبیعی و دست ساز را جایگزین مواد شیمیایی کنید. اما اگر اهل ساختن مواد طبیعی نیستید، در هنگام خرید مواد شوینده سعی کنید انتخاب های سالم تری داشته باشید.

۲- شست و شوی صورت می تواند میکروبیدها را وارد طبیعت کند

میکروبیدها ریزدانه هایی هستند که در برخی شوینده های صورت وجود دارند و برای لایه برداری پوست استفاده می شوند. این ذرات کوچک در حقیقت از پلاستیک ساخته شده اند و به قدری کوچک هستند که از فیلترهای سیستم های فاضلاب و تصفیه ی آب به راحتی عبور می کنند. موجودات کوچک آبزی اغلب به اشتباه تصور می کنند این ذرات خوراکی هستند و آن ها را می خورند.

در بعضی نقاط دنیا استفاده از میکروبیدها در محصولات بهداشتی ممنوع شده است.

۳- در هنگام خرید از فروشگاه های مواد غذایی از کیسه های پلاستیک زیادی استفاده می شود

در سال های اخیر، برخی کشورها تلاش کرده اند استفاده از کیسه های پلاستیکی در فروشگاه ها را کاهش دهند و حتی بعضی از آن ها این کار را ممنوع کرده اند. اما حقیقت آن است که بیشتر کالاهای موجود در فروشگاه های مواد غذایی بسته بندی کاغذی یا پلاستیکی دارند.

پلاستیک در طبیعت تجزیه نمی شود و هر ساله مقدار بسیار زیادی پلاستیک از اقیانوس ها سر در می آورند، مسأله ای که زندگی موجودات آبزی، حیات وحش و انسان ها را به خطر می اندازد. دانشمندان پیش بینی کرده اند تا سال ۲۰۵۰، پلاستیک موجود در اقیانوس ها از ماهی ها بیشتر خواهد بود. بنابراین ما به سهم خودمان باید از مواد تجزیه پذیر و کیسه های پارچه ای در هنگام خرید کردن استفاده کنیم.

۴- شارژ گجت ها در طول شب باعث هدر رفت برق می شود

البته این کار خطای بزرگی محسوب نمی شود اما اگر وسایل الکترونیک خود را در طول شب شارژ نکنیم این کار دست کم می تواند باعث صرفه جویی در برق و هزینه شود. وقتی شارژ تلفن همراه، تبلت یا لپ تاپ کامل می شود، برق اضافی هدر می رود.

۵- تولید شلوارهای جین باعث هدر رفت مقدار بسیار زیادی آب می شود

در فرآیند تولید شلوارهای جین از مقدار باور نکردنی ای آب و مواد شیمیایی استفاده می شود. برای تولید یک شلوار جین حدود ۲۹۰۰ گالن آب مصرف می شود که این مقدار تقریبا برابر با ۷۰ وان حمام پر از آب است. این در حالی است که از هر ۹ نفر در دنیا ۱ نفر به آب سالم دسترسی ندارد.

می توانید شلوارهای جین قدیمی خود را به افراد نیازمند اهدا کنید یا آن ها را تا زمانی که دوباره مد شوند نگه دارید.

۶- روشن گذاشتن چراغ ها باعث هدر رفت برق می شود

حتی اگر اتاق را برای چند دقیقه ترک می کنید بهتر است چراغ ها را خاموش کنید. هر چه برق کمتری استفاده شود، مقدار گازهای سمی ای که از نیروگاه های برق منتشر می شود کمتر خواهد بود. چون بیشتر این نیروگاه ها برای تولید برق از زغال سنگ، سوخت فسیلی یا نفت خام استفاده می کنند. بنابراین چراغ ها را خاموش کنید تا در هزینه ها صرفه جویی و محیط زیست را حفظ کنید.

۷- جوشاندن آب بیش از مقدار مورد نیاز اسراف است

جوشاندن یک کتری پر از آب برای درست کردن یک لیوان چای، نه تنها هزینه ی برق را افزایش می دهد، بلکه بسیاری از منابع ارزشمند اما محدود را هم هدر می دهد.

پس تنها به اندازه ی مورد نیازتان آب بجوشانید. به علاوه، بسیاری از ما بعد از جوشاندن آب فراموش می کنیم از آن استفاده می کنیم و دوباره آن را می جوشانیم. بنابراین لازم است دقت بیشتری داشته باشیم.

۸- استفاده از سیفون بعد از هر بار دستشویی رفتن آب را هدر می دهد

بسیاری از ما عادت داریم بعد از هر بار دستشویی رفتن از سیفون استفاده کنیم. اما تحقیقات نشان داده است سیفون ها از هر وسیله ی دیگری در خانه ۳۰ درصد آب بیشتر مصرف می کنند.

۹- مصرف قهوه باعث هدر رفت کاغذ می شود و از صنعتی که مسئول تخریب جنگل ها است حمایت می کند

اگر شما هم از آن دسته کسانی هستید که نمی توانند روز خود را بدون قهوه سپری کنند، احتمالا به محیط زیست صدمه  می زنید. تجارت قهوه صنعتی چند میلیارد دلاری در دنیا است که منجر به تخریب جنگل ها و آلودگی آب ها و محیط زیست شده است. علاوه بر این، لیوان های کاغذی ای را در نظر بگیرید که هر روز بعد از خوردن قهوه آن ها را دور می اندازیم.

سعی کنید قهوه هایی را خریداری کنید که درخت آن ها در سایه رشد می کند (Shade-grown Coffee) و صدمه ی کمتری به محیط زیست می زند. علاوه بر این، قهوه ی خود را در لیوان هایی بنوشید که دوباره قابل استفاده هستند.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود