آشنایی با سوغات و صنایع دستی تهرانی ها: از سیب دماوند و کشمش شهریار تا جاجیم فیروزکوه

آشنایی با سوغات و صنایع دستی تهرانی ها: از سیب دماوند و کشمش شهریار تا جاجیم فیروزکوه

سوغات تهران متنوع است و بر خلاف آنچه که انتظار داریم، کلانشهر دود آلود بزرگ ایران، تولیداتی دارد که میتوان آن را پایتخت نشین ها برای دوستان و آشنایان در دیگر استان های کشور هدیه ببرند. اگر چه سوغات ایران برای دوستان خارج از کشور، همواره جذاب است و فرقی بین سوغات تهران و سوغات دیگر شهرها ندارد. سوغات تهران متعلق به مرکز تهران نیست و در شهرستان های پایتخت میتوان طیف متنوعی از سوغات تهران را مشاهده کرد.

از قدیمی ترین و سنتی ترین صنایع دستی تهران  می توان به هنر شیشه گری، تراش شیشه و نقاشی کردن روی شیشه اشاره داشت که قدمت این هنر بی نظیر نزدیک به ۲۰۰۰ سال می شود و دارای تاریخ و اصالتی غنی است. به هنری که در آن با کمک خمیر مذاب شیشه بتوان ظروف شیشه ای ساخت ، شیشه گری می گویند و میتوان این هنر دستی را به عنوان سوغات شهر تهران از  بازارهای بزرگ تهران خریداری کرد. عشایر تهران در منطقه فیروزکوه زندگی می کنند. این منطقه به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی مناسب امکان دام پروری را برای قشر کوچ نشین فراهم ساخته است.

تونل توحید یکی از گذرگاه های مهم پایتخت که شمال را به جنوب وصل میکند

به طوری که هنرمندان محلی با وجود پشم های باکیفیت و مرغوب اقدام به بافت جاجیم می کنند. افراد علاقه مند به هنرهای بافتنی می توانند جاجیم را به عنوان سوغات شهر تهران به آشنایانشان هدیه دهند. علاوه بر این، شهرستان های تهران مثل فیروز کوه و شهریار هم سوغاتی دارد که در این گفتار سرویس گردشگری روزیاتو به آن اشاره میکنیم. با ما همراه باشید.

سوغاتی خوشمزه تهران: سیب دماوند

سوغات تهران
سیب دماوند یکی از سوغات خوشمزه تهران است

اگر تابستان گذارتان به دماوند خورد حیف است بدون خرید چند کیلو سیب دماوند را ترک کنید. سیب های تولیدی این فصل با نام های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک شناخته می شوند که مطمئن هستیم اولین بار است که این اسامی را می شنوید. در فصل پاییز هم سیب دماوند انواع مختلفی دارد که شامل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان است.

دوغ ابعلی

یکی از نوستالژیک ترین نوشیدنی های تهرانی ه اهمین دوغ آبعلی است که توسط شرکت بهنوش در منطقه آب علی تولید میشود و از قدیم، ضمیمه چلوکباب بود. به آبعلی که رسیدید، دیدن دوغ های محلی که بیرون سوپرمارکت ها و فروشگاه ها چیده شده اند، توجه شما را به سوی خودش جلب خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم اصلا به سادگی نگذرید و حتما این دوغ خوشمزه را امتحان کنید. سعی کنید دوغ آبعلی را از «آبعلی» یا از جاده هراز تهیه کنید که اطمینان اصل بودن آن بیشتر است.

دوغ آبعلی، نوشیدنی نوستالژیک تهرانی ها است

سوهان تهران

اگر به ری سفر کردید و به زیارت شاه عبدالعظیم رفتید، حتما در برگشت سوغات این شهر را که سوهان است، تهیه کنید. سوهان های شهر ری بسیار معروف است و هر سلیقه ای آن را می پسندد. البته همیشه سوهان خوب را باید مثل گز و باقلوا خوب، از اهلش بپرسید.

کشمش شهریار

شهریار یکی از خوش آب  و هوا ترین مناطق نزدیک تهران است و باغداری و کشاورزی خوبی دارد. اگر میخواهید سوغات طبیعی تهران را خریداری کنید در طول سال به شهریار بروید. از استان خاکستری علاوه بر سیب و گردو و عسل، سوغات بهتری هم می شود تهیه کرد که آن کشمش و انگور مرغوب شهر شهریار است. شهریار به خاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و محصولاتی مانند چغندر و غلات است.

«گُلاج» فیروزکوه

فیروزکوه هم آب و هوای عالی در نیمه اول سال دارد و همه جای خوش آب و هوا با مردمانی خونگرم و تولید کننده است. نوعی نان به نام نان «گُلاج» در بین عشایر شهرستان فیروزکوه یافت می شود که بسیار معروف است. این نان را اگر در یخچال نگهداری کنید قابلیت اینکه تا یک ماه بماند را دارد. اگر مسافر نوروزی استان تهران شدید، سر راه تان حتما سری به بازارچه های نوروزی شهرستان فیروزکوه بزنید تا بتوانید این نان معروف و خوشمزه را تهیه کنید.

روش پخت این نان به این صورت است که آرد گندم، شیر، شکر، تخم مرغ، دارچین، آب، روغن حیوانی و خمیرمایه، مواد اولیه تهیه این نان را تشکیل می دهد و باید برای تهیه نان مغذی معمولاً هفت کیلوگرم شیر را، با ۲۰ کیلوگرم آرد، چهار لیتر آب، ۱۰ عدد تخم مرغ و ۵/۲ کیلوگرم شکر مخلوط کرده و آنقدر هم می زنیم تا به خمیر تبدیل شود. سپس آنقدر با مشت خمیر را ورز می دهیم تا آماده شود و پس از آن خمیرمایه نان و دارچین را به آن اضافه می کنیم.

ادر مرحله آخر خمیر به عمل آمده را با وردنه صاف کرده و در داخل روغن حیوانی سرخ می کنیم. این نان خوشمزه در صورت نگه داشته شدن در یخچال تا یک ماه ماندگاری داشته و قابل استفاده است

نقاشی روی چرم

اینطور گفته می شود که نقاشی روی چرم یکی از صنایع دستی خاص استان تهران بوده که از دوره قاجار در این استان رواج داشته است. علاوه بر این، نقاشی روی پارچه نیز بعد از جنگ جهانی دوم در تهران رایج شد. این صنایع دستی را میتوان در بازار بزرگ تهران و همچنین بازار های هنری مرکز شهر تهیه کرد. البته خیابان نجات الهی تهران که پایتخت صنایع دستی تهران محسوب میشود نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با محصولات نقاشی روی چرم است.

جاجیم های فیروزکوه

اما علاوه بر قسمت خوشمزه شهرستان فیروزکوه اگر طالب صنایع دستی هستید ما جاجیم های این شهرستان را به شما پیشنهاد می دهیم. منطقه فیروز کوه به خاطر کوهستانی بودن و رشد دامپروری یکی از مراکز تولید پشم ایران به حساب می آید و به همین دلیل جاجیم های این منطقه بسیار معروف است.

اگر شما هموطن گرامی با دیگر سوغات تهران آشنا هستید، نظرات خود را از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی به ما اطلاع دهید. یادمان باشد که خرید سوغات و صنایع دستی ۳۱ استان کشور، حمایت از تولید ملی، گسترش اقتصاد گردشگری و حمایت از میراث کهن ایرانیان خواهد بود. اگر مسافر پایتخت شدید،  سوغات تهران و صنایع دستی آن را در نظر داشته باشید.

در تابستان گردی های تهران به خصوص در سمت درکه و فشم و تجریش، آلوچه و خشکبار تهران را فراموش نکنید

منبع: ایرنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود