از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در ماه آینده چه می دانیم؟

از دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در ماه آینده چه می دانیم؟

دونالد ترامپ ، رییس جمهور ایالات متحده تایید کرده است که در یک نشست دوجانبه در ماه جولای و تنها یک ماه پس از دیدار جنجالی و تاریخی با رهبر کره شمالی، با همتای روسی خود نیز نشستی مهم خواهد داشت. دیدار ترامپ و پوتین در روز ۱۶ جولای ( ۲۳ تیر) اولین دیداری نیست که این دو رهبر قدرتمند و جنجالی جهان داشته اند اما این دیدار تنها بین دو طرف برگزار شده و اهداف خاصی را دنبال خواهد کرد که همین موضوعات آن را تاریخی و برجسته ساخته است.

دیدار ترامپ و پوتین

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با اطلاعاتی که تاکنون از این دیدار بدست ما رسیده است آگاه کنیم؛ اطلاعاتی از قبیل محل برگزاری، کسانی که در این نشست حضور خواهند یافت و این که این نشست چه معنا و دستاوردهایی برای دو طرف داشه و تاثیری که بر روابط آتی دو طرف خواهد داشت.

نشست دوجانبه بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روز شنبه ۱۶ جولای مصادف با ۲۳ تیرماه در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند برگزار خواهد شد. بر اساس گفته های دونالد ترامپ و مقامات رسمی کاخ سفید، صورت جلسه دیدار بین ترامپ و پوتین بحث بر سر سیاست خارجی دو طرف و دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

دیدار ترامپ و پوتین

مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده در مصاحبه ای با بلومبرگ در روز چهارشنبه گذشته در این مورد چنین گفت:” موضوعات بسیار گسترده ای وجود دارند که رییس جمهور در مورد آن ها صحبت خواهد کرد زیرا نیاز هست که مورد بحث قرار گیرند”. وقتی که از او پرسیده شد موضوع دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز از موضوعات مورد بحث در دیدار ترامپ و پوتین خواهد بود یا خیر، مایک پنس چنین پاسخ داد:” وی قبلاً نیز در این مورد با رییس جمهور پوتین صحبت کرده است. می توانم پیش بینی کنم که این موضوع را بار دیگر با وی در میان خواهد گذاشت”.

دیدار ترامپ و پوتین

نمی توان به این زودی در مورد نقش این دیدار در روابط ایالات متحده و روسیه سخن گفت اما نمی توان از اهمیت این دیدار گذشت. روابط ایالات متحده و روسیه در بدترین و پرتنش ترین وضعیت خود از دوران پایان جنگ سرد قرار دارد که بخش زیادی از آن به ماجراجویی های پوتین در اوکراین و سوریه برمی گردد که به هیچ عنوان مورد رضایت ایالات متحده نبوده اند و همین موضوع باعث بروز تنش های سیاسی چند سال اخیر و همچنین اعمال تحریم های فزاینده ایالات متحده بر علیه روسیه و حاکمان آن شده است.

گزارش ها ادعا دارند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده دخالت کرده است، موضوعی که سرویس های امنیتی ایالات متحده نیز آن را تایید کرده اند و تنش های بسیاری را بین دو کشور به دنبال داشته است. دونالد ترامپ بارها اعلام کرده که تمایل دارد این تنش ها کاهش یابند.

دیدار ترامپ و پوتین

وی به طور مرتب دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری که با برنده شدن خودش پایان یافت را رد کرده و این ادعاها را تنها تلاش هایی با انگیزه سیاسی برای از بین بردن اعتبار خود دانسته است و کمی قبل از اعلام شدن تاریخ و مکان رسمی دیدار با پوتین نیز در پیامی توئیتری به این موضوع حساس پرداخت. وی به تقبیح اقدامات جیمز کومی و دیگر ماموران اف بی آی پرداخته و گفته است که چرا آن ها به موضوع رابطه هیلاری کلینتون و روسیه نپرداخته و در مورد آن تحقیق نمی کنند.

دیدار ترامپ و پوتین

از طرف دیگر این دیدار برای ایران نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود زیرا بدون شک در این دیدار بحث ایران نیز به میان خواهد آمد زیرا روسیه نزدیک ترین و قدرتمند ترین متحد ایران دستکم در سوریه بوده و به دلیل تنش هایی که دو کشور با ایالات متحده دارند سال هاست که در جبهه ای نسبتاً مشترک قرار داشته و اوج این مشارکت و همسویی منافع سیاسی را می توان در سوریه جستجو کرد. ایران و روسیه با مشارکت یکدیگر و کاملاً بر خلاف خواست و انتظار کشورهای غربی و عربی، از سقوط حتمی و قریب الوقوع حکومت بشار اسد در سوریه جلوگیری کرده و اکنون به اصلی ترین کشورهای حاضر در معادله آینده سوریه تبدیل شده اند که البته دست نسبتاً بالا را نیز در این زمینه دارند.

بدون شک دونالد ترامپ از پوتین خواهد خواست که به ایران فشار آورده تا نیروهایش (اعم از ایرانی یا نیروهای حزب الله یا شبه نظامیان تحت آموزش) را از این کشور خارج کند و در قبال آن نیز قول ها یا بسته های تشویقی برای روسیه در نظر خواهد گرفت. با توجه به خارج شدن آمریکا از برجام، بازگشت برخی از تحریم ها در یک ماه گذشته و تعدادی بسیار بیشتر در چند ماه آینده، مشکلات اقتصادی اخیر ایران و کاهش شدید ارزش ریال می توان گفت که نتیجه این نشست برای ایران نیز بسیار مهم بوده و انتظار می رود که پوتین یک بار دیگر در دو راهی بین منافع شخصی (روسیه) و منافع حکومت ایران مجبور به انتخاب شده و به احتمال فراوان گزینه اول را انتخاب نماید.

دیدار ترامپ و پوتین

علاوه بر این، فشارهای اقتصادی دولت ترامپ بر ایران که در یک ماه اخیر آغاز شده و هر روز شدت می گیرد و موضوع مشارکت روسیه در این تحریم ها یا دستکم همکاری او به عنوان قوی ترین عضو سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) در زمینه فشار به ایران از طریق کاهش فروش نفت این کشور نیز به احتمال قریب به یقین در این نشست مورد بحث رهبران دو کشور قرار خواهد گرفت.

گشتی در میان املاک دونالد ترامپ؛ از پنت هاوس مطلا تا میزبانی از قذافی

۹ عادت بسیار عجیب دونالد ترامپ که مخصوص خود اوست

تحقیر دردناکی که ولادیمیر پوتین را به سمت بازگرداندن اعتبار و قدرت روسیه سوق داد

از زندگی با موش ها تا قدرتمندترین مرد جهان؛ نگاهی متفاوت به زندگی ولادیمیر پوتین

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • مهرداد مرداد ۲۶, ۱۴۰۱

    الان اواخر مرداد ۱۴۰۱ است این خبر مربوط به مدتها پیش می‌باشد البته تاریخ دقیق ان مشخص نیست اما مربوط به دوران ریاست جمهوری ترامپ است از سایت رویاتو تعجب می‌کنم که چرا هنوز این خبر را برنداشته یا بروزرسانی نکرده، در هر صورت این خبر فاقد ارزش است و بروز نیست.
    با تعجب از روزیاتو