دوست‌ داشتنی بودن در اجتماع را با ۱۲ مهارت تجربه کنید

دوست‌ داشتنی بودن در اجتماع را با ۱۲ مهارت تجربه کنید

دوست‌ داشتنی بودن تحت کنترل خود آدم است.

تمام چیزی که لازم دارید چندین مهارت کلیدی و اساسی است که کمک می‌کنند هوش احساسی خود را بهبود ببخشید.

برای اینکه با این مهارت‌های کاربردی و ارزشمند آشنا شوید، روزیاتو در ادامه برایتان بیش از ۱۵ رفتار را برشمرده است که محققان روانشناسی آنها را بخشی از آداب معاشرت اجتماعی صحیح می‌دانند.

با آگاهی از این مهارت‌ها و اعمال آنها در زندگی شخصی خود می‌توانید شخصیتی دوست‌داشتنی و جذاب از خود بسازید تا همیشه موردتوجه عموم قرار داشته باشید.

همراهمان باشید.

از معجزه «ارتباط نگاهی» غافل نشوید

دوست‌ داشتنی بودن

هِیدی گرانت هالورسون، نویسنده کتاب «هیچ‌کس شما را درک نمی‌کند و چه فکری به حال آن می‌توان کرد» گفته: «اولین چیزی که آدم‌ها در ملاقات با شما می‌خواهند بدانند این است که آیا قابل اعتماد هستید – و دوست‌داشتن کسی که چندان قابل اعتماد به نظر نرسد بسیار سخت خواهد بود.»

البته باید بدانید که این تصمیم تقریبا همیشه به صورت ناخودآگاه اتخاذ می‌شود و بستگی به این دارد که شما چگونه بتوانید در انتقال این دو حس تعادل ایجاد کنید: صمیمیت و شایستگی.

هالورسون همچنین گفته: «مهم‌تر از همه این است که حواستان به حرف‌هایی که می‌شنوید باشد – مردم دوست دارند همیشه صحبت‌هایشان شنیده شود و برایشان مهم نیست که آنچه می‌خواهند را برایشان مهیا کنید یا خیر.»

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای نشان دادن اینکه حواستان به طرف مقابل هست، برقراری تماس چشمی و حفظ آن است.

شما وقتی ارتباط نگاهی خود را هنگام مکالمه حفظ می‌کنید در واقع به طرف مقابل می‌گویید که شایسته اعتماد کردن هستید.

خوب است بدانید اغلب کسانی که به این شیوه رفتار می‌کنند از نظر عموم مردم به عنوان انسان‌های باهوش شناخته می‌شوند.

سعی کنید هر چه سریع‌تر این عادت را در وجود خود توسعه دهید. مزیت این مهارت در این است که به هیچ دانش یا تمرین خاصی نیاز ندارد: فقط حین مکالمه با افراد سعی کنید در چشمان آنها نگاه کنید و حواستان را به آنها بدهید. همین.

همیشه لبخند به لب داشته باشید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

هرگز از قدرت لبخند غافل نشوید. لبخند به لب داشتن از دیگر روش‌های ساده برای انتقال حس صمیمیت و شایستگی است.

بعلاوه، برخی محققان روانشناسی معتقدند که با گفتن لطیفه‌های خنده‌دار و بلند خندیدن به جک‌های دیگران هم می‌توان ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کرد.

مردم به‌طور ناخودآگاه آینه رفتاری یکدیگر هستند و بدون اینکه خودشان بدانند، زبان بدن کسی که با او صحبت می‌کنند را تکرار خواهند کرد.

برای اینکه دوست‌داشتنی به‌نظر برسید، از زبان بدن مثبت استفاده کنید و در مقابل ببینید که مردم چه راحت شما را دوست خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ۷ نشانه که می‌گویند شما انسان جذابی هستید حتی اگر این‌طور فکر نکنید

هیجان و اشتیاق خود را نشان دهید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

روزالیندا اورپزا، کارشناس آداب و رفتار اجتماعی و نویسنده کتابی باعنوان «در اتاق هیئت رئیسه آروغ نزنید» در این رابطه گفته: «همراه با لبخند زدن، هیجان، انرژی و اشتیاق‌های خود را نیز نمایش دهید.»

او ادامه داده: «این رفتار نه تنها دیگران را به سمت شما می‌کشاند، بلکه واگیردار نیز هست. پس از گذشت چندین دقیقه با شما، طرف مقابل نیز رفتاری گرم و سرشار از انرژی از خود نشان خواهد داد و این رفتار می‌تواند به بقیه هم سرایت کند.»

موبایل خود را کنار بگذارید

دوست‌ داشتنی بودن

آیا دوست دارید وقتی با کسی صحبت می‌کنید، سرش در موبایل باشد؟ بدون شک نه. بنابراین خودتان هم این کار را انجام ندهید.

تلفن همراه خود را در طول ملاقات یا هم‌صحبتی با دیگران کنار بگذارید. به حرف‌های طرف مقابل توجه نشان دهید و حواستان را با وسیله‌ای همانند موبایل پرت نکنید.

این روش، یکی از موثرترین و آسان‌ترین ترفندها برای نمایش صمیمیت و شایستگی به دیگران است.

محکم و صمیمی دست بدهید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

برایتان پیش آمده کسی خیلی بی‌حال و بی‌انرژی با شما دست دهد؟ این کار اصلا حس خوبی به آدم منتقل نمی‌کند و این تصور ایجاد می‌شود که وی چندان مشتاق مصاحبت نیست.

محققان روانشناسی در این رابطه گفته‌اند: مردم در اولین ملاقات تصمیم می‌گیرند که آیا طرف مقابل را دوباره ببینند یا خیر. یکی از مواردی که در این تصمیم می‌تواند اثرگذار باشد، نحوه دست دادن اوست. شما نباید خیلی سست و کوتاه دست بدهید. در عین حال، نباید دست طرف مقابل را خیلی محکم بفشارید.

همیشه مراتب تعادل را حفظ کنید تا دوست‌ داشتنی‌ و قابل اعتماد به‌نظر برسید.

مردم را به اسم صدا کنید

دوست‌ داشتنی بودن

در مکالمه‌های خود حتما سعی کنید که نام طرف مقابل را به زبان بیاورید. این کار حس بسیار خوبی به وی منتقل می‌کند.

اگر نام افراد مختلف را فراموش می‌کنید برای خود یک رمز بگذارید که بتوانید به‌واسطه آن سریعا نام طرف مقابل را به یاد بیاورید. البته ترفندهای زیر هم برای این منظور کاربردی هستند:

  • هنگام صحبت با اشخاص، نام آنها را بارها تکرار کنید.
  • به فردی دیگر نام شخص مقابل را بگویید. به این صورت احتمال فراموش کردن نام او کم خواهد شد.
  • نام آنها را با توضیح کوتاهی در موبایل خود بنویسید که در ملاقات بعدی پیش‌زمینه‌ای از ملاقات قبلی داشته باشید.

در زندگی و محل کار بسیار مهم است که نام مردم را به خاطر بسپارید و این موضوع به شما کمک می‌کند تا روابط مستحکم‌تری با مردم برقرار کنید. همچنین، یادتان باشد که مردم از اینکه شما نامشان را به خاطر سپرده‌اید لذت خواهند برد.

شنونده خوبی باشید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

همان‌طور که اشاره کردیم، در طول یک مکالمه سعی کنید همه حواس خود را به طرف مقابل بدهید. بیشتر از اینکه صحبت کنید، گوش بدهید. شما دو گوش دارید و یک زبان. این یعنی بیشتر از سخنگو بودن باید شنونده باشید.

مردم همیشه دوست دارند که صحبت‌هایشان شنیده شود.

یک شنونده فعال باشید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

فقط اینکه به حرف‌های طرف مقابل گوش کنید کافی نیست. افراد دوست‌داشتنی همیشه بدون قطع کردن صحبت‌های طرف مقابل به حرف‌های او گوش می‌کنند.

اما منظور این نیست که کاملا ساکت و بی واکنش باشید.

به گفته محققان روانشناسی، شنیدن، تفسیر کردن، ارزیابی و پاسخ دادن، ۴ فاکتور لازم برای شنونده خوب بودن هستند.

برای این منظور مثلا می‌توانید در مورد برخی از جملات که چندان برایتان شفاف نیست، سوال بپرسید. ارزیابی کردن به این مفهوم است که با شواهد موجود، از صحبت‌های طرف مقابل نتیجه‌گیری کنید. در آخر هم به صحبت‌ها واکنش نشان دهید تا شخص مقابل متوجه شود که صحبت‌هایش را تمام و کمال شنیده‌اید.

قدردانی کردن از تحسین‌ها را بیاموزید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

پذیرفتن تحسین و تقدیر بسیار دشوار است زیرا باید به‌گونه‌‎ای رفتار کنید که خودخواهانه به نظر نرسد.

البته به یک «خیلی ممنونم، شما هم» بسنده نکنید زیرا این باعث می‌شود بی‌لیاقت به‌نظر برسید.

در عوض در واکنش به تعریف شنیدن سعی کنید از این جملات استفاده کنید: «شما ۱۰ برابر بهتر از من هستید.» یا «خیلی ممنونم، شنیدن چنین چیزی بسیار لذت‌بخش است.» یا «اینها همه لطف شماست.» یا «مچکرم! چه تجربه شگفت‌انگیزی»

ضمیر درونی افراد را هدف قرار دهید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

چاپلوسانه از ویژگی برتر یک فرد تعریف کنید و ضمیر درونی او را هدف قرار دهید.

توجه داشته باشید که چاپلوسی کردن کار بسیار ظریفی است. زیاده‌روی در این کار نتیجه عکس خواهد داشت. وقتی شما از یک نفر بیش از حد شایستگی او تعریف می‌کنید، خودش هم متوجه این موضوع می‌شود و چندان برایش خوشایند نخواهد بود.

Halvorson در این رابطه گفته، از روش‌های موثر برای تعریف از دیگران استفاده کنید. طوری رفتار کنید که طرف مقابل احساس ارزشمند بودن پیدا کند. مثلا می‌توانید با پرسیدن یک سوال در مورد زندگی طرف مقابل، تمرکزش را به دستاوردهای خود در زندگی سوق دهید و بدین واسطه احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند.

در نتیجه‌ی آن نیز به شما اعتماد بیشتری پیدا خواهد کرد و از نظر او دوست‌داشتنی خواهید بود.

بدین ترتیب شما هم مسایل گوناگونی از زندگی آن شخص می‌آموزید و این یک برد دو طرفه است.

اگر کسی حواسش پرت می‌شود، از او بخواهید که به صحبت‌هایش ادامه دهد

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

برای همه پیش می‌آید که بنا به هر دلیلی وسط حرف زدن حواسش پرت شود یا رشته افکارش پاره شود. در این حالت بسیار برای این فرد مهم است بداند آیا طرف مقابل همچنان به صحبت‌های او گوش خواهد داد خیر.

برای اینکه این اعتماد را به او بدهید که منتظر ادامه صحبت‌هایش هستید، می‌توانید از جملاتی همچون «می‌شه لطفا بقیه ماجرا را تعریف کنی و بگی آخرش چی شد؟» یا «آخرین جمله‌ت این بود، می‌شه بقیه‌ش رو هم تعریف کنی؟»

به این ترتیب، شما علاوه بر یادآوری موضوع صحبت به فرد، به او این اطمینان را هم داده‌اید که شنونده صحبت‌هایش بوده‌اید. این کار از شما یک فرد دوست داشتنی می‌سازد.

معذرت‌خواهی کنید

دوست‌داشتنی بودن در اجتماع

صحبت کردن در مورد اشتباهات می‌تواند نقطه‌نظر منفی اطرافیان نسبت به شما را تغییر دهد. پس از ارتکاب هر اشتباهی فقط کافیست معذرت‌خواهی کنید. به این صورت دیدگاه بد دیگران نسبت به شما از بین خواهد رفت. دوست داشتنی بودن مستلزم کنار گذاشتن غرورهای کاذب است.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود