خواب های ما چه حقایقی را درباره وضعیت روحی و جسمی ما آشکار می‎کنند؟

خواب های ما چه حقایقی را درباره وضعیت روحی و جسمی ما آشکار می‎کنند؟

دنیای پر رمز و راز خواب همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. محققان معتقدند خواب های ما اتفاقی یا بی معنی نیستند و اطلاعات مهم و ارزشمندی را درباره ی ما آشکار می کنند. اغلب درباره ی ابعاد روحی خواب ها صحبت شده اما جالب است که خواب های ما سرنخ هایی از وضعیت جسمی ما هم به دست می دهند. در ادامه می خواهیم ببینیم خواب های ما چه نکاتی را درباره ی روح و جسم ما نمایان می کنند.

۱- چقدر خلاق هستید

حقایق خواب ها

احتمال دیدن خواب هایی در مورد مکان های غیر معمول (به جای دیدن خانه و محل کار در خواب) و موانع طبیعی (مثل کنده ی درخت یا صخره) که عبور از آن ها ممکن نیست در افراد خلاق بیشتر است.

۲- عقاید سیاسی شما

احتمال دیدن خواب های معمولی و واقع گرایانه در افراد محافظه کار بیشتر است در حالی که افراد آزاد اندیش خواب های عجیب تری را تجربه می کنند.

۳- مشکل قلبی دارید

طبق تحقیقات صورت گرفته، افرادی که مرتبا کابوس می بینند در مقایسه با کسانی که چنین مشکلی ندارند، احتمال تپش قلب یا درد قفسه سینه ی مکرر در آن ها به میزان قابل توجهی بیشتر است. احتمالا به دلیل آنکه مشکلات قلبی، تنفس در هنگام شب را دشوارتر می کند.

۴- از چیزی دوری می کنید

اگر در خواب هایتان یک غریبه، هیولا یا یک موج بزرگ شما را دنبال می کند، این مسأله می تواند نشان دهنده ی آن باشد که از مواجهه با چیزی در زندگی واقعی خود هراس دارید. از خودتان بپرسید از رو به رو شدن با کدام مسأله، شخص یا احساس طفره می روید.

۵- چقدر طول می کشد تا بعد از تجربه ی طلاق دوباره به زندگی عادی برگردید

افراد مطلقه ای که خواب های طولانی تر و پر شور و هیجان تری درباره ی روابط عاطفی قدیمی خود می بینند، با تجرد بعد از طلاق بهتر کنار می آیند. احتمالا خواب دیدن به افراد مطلقه (و بقیه ی اشخاص) کمک می کند تا آسیب های روحی خود را مدیریت کنند.

۶- احتمالا دچار وقفه ی تنفسی هستید

اگر خواب های ترسناکی در مورد غرق شدن یا خفه شدن می بینید ممکن است دچار اختلال وقفه ی تنفسی باشید. چون این اختلال باعث می شود در زمان خواب برای لحظاتی تنفس شما قطع شود. طی تحقیقی مشاهده شد بعد از استفاده از روش درمانی فشار جریان هوای همواره مثبت، این کابوس ها در ۹۱ درصد از بیماران مبتلا به این اختلال از بین رفت.

۷- به کار خود اعتیاد دارید

احتمال دیدن خواب های آشفته در افراد جاه طلب بیشتر از افرادی است که همه چیز را آسان می گیرند. افراد جاه طلب فشار بیشتری به خود وارد می کنند و در نتیجه این اضطراب در خواب های آن ها بروز پیدا می کند.

۸- در امتحان موفق خواهید شد

در پژوهشی طی یک ساعت به دانشجویان شیوه ی مسیریابی در یک ماز پیچیده آموزش داده شد. وقتی بعداَ از آن ها تست گرفتند، تنها دانشجویانی عملکرد خوبی داشتند که در زمان چرت زدن درباره ی آن ماز خواب دیده بودند. خواب دیدن می تواند باعث تحکیم خاطرات شود و به این ترتیب میزان یادگیری و مهارت های حل مسأله افزایش پیدا می کند.

۹- آیا سیگار را برای همیشه ترک می کنید

طبق تحقیقات، هر چه در مورد سیگار کشیدن بیشتر خواب ببینید و احساس گناهی که با ترک سیگار مرتبط است (حتی یک ترک خیالی) را در خواب تجربه کنید، احتمال ترک آن بیشتر است.

۱۰- خطر ابتلا به پارکینسون

حدود ۹۰ درصد از کسانی که خواب های خشن می بینند و در زمان خواب مشت، لگد یا فریاد می زنند، احتمالا در نهایت به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. این رفتار می تواند نشان دهنده ی اختلال رفتار در مرحله ی خواب رِم باشد که از علائم اولیه ی بیماری پارکینسون است.

۱۱- زایمان شما و درد آن تا چه حد راحت خواهد بود

طبق تحقیقات، زنان بارداری که درباره ی درد زایمان خواب می بینند، این مسأله مدت زمان زایمان آن ها را به اندازه ی ۱ ساعت کوتاه می کند. کارشناسان معتقدند خواب دیدن درباره ی درد زایمان به زنان کمک می کند انتظار این درد را داشته باشند و از نظر احساسی برای آن آمادگی پیدا کنند، به این ترتیب در زندگی واقعی می توانند آرامش خود را حفظ کنند و زایمان راحت تری داشته باشند.

۱۲- آیا افسرده هستید

افراد افسرده زودتر از دیگران شروع به خواب دیدن می کنند یعنی ۴۵ دقیقه بعد از به خواب رفتن، در حالی که این زمان در دیگران معمولا ۹۰ دقیقه است. این مسأله یکی از نشانه های هشدار دهنده ی افسردگی است.

۱۳- آیا باید به یک روان درمانگر مراجعه کنید

کابوس های مکرر و تکراری ای که مانع از خوابیدن شما می شوند از دیگر نشانه های اضطراب یا افسردگی هستند. اگر بعد از یک اتفاق رنج آور کابوس ها به شما هجوم آورند، احتمالا آن ضربه ی روحی به قدری بزرگ است که ذهن شما قادر نیست آن را از نظر روانشناختی هضم کند. یک خواب درمانگر یا روانشناس می تواند به شما کمک کند.

۱۴- چه داروهایی مصرف می کنید

مصرف بسیاری از داروها منجر به دیدن خواب های آشفته می شود، مثل ضد افسردگی ها، آنتی بیوتیک ها، استاتین ها و بعضی آنتی هیستامین ها.

۱۵- شاید زمان مرگ تان نزدیک است

هر چه زمان مرگ نزدیک تر باشد، احتمال آنکه شخص در مورد افراد مورد علاقه اش که فوت کرده اند خواب ببیند بیشتر است.

۱۶- چقدر ممکن است با همسر خود مشاجره کنید

طبق تحقیقات، اگر درباره ی خیانت همسرتان خواب ببینید احتمال آنکه روز بعد با او مشاجره کنید بیشتر می شود.

۱۷- آیا سردردهای میگرنی به سراغ تان می آید

طی تحقیقی بر روی افراد مبتلا به میگرن مشاهده شد این افراد قبل از شروع سردردهای میگرنی اغلب خواب های آشفته ای با موضوع خشم و پرخاشگری می بینند. تئوری مطرح شده در این مورد بیان می کند که اگر شب دچار سردرد شوید، درد ناشی از آن احتمالا باعث کابوس می شود.

۱۸- آیا درگیر احساسات ناخوشایندی هستید

بسیاری از محققان معتقدند خواب دیدن (به ویژه کابوس ها) در حقیقت شیوه ی مغز برای درک تجربیات شما است. اگر خوابی مرتبا تکرار می شود و با گذشت زمان تغییری نمی کند، این مسأله می تواند نشانه ی آن باشد که از نظر احساسی با چیزی مشکل دارید. برای حل این مشکل، دقت کنید که آن خواب چه احساسی به شما می دهد و چه شرایطی در زندگی واقعی تان همان احساس را در شما به وجود می آورد.

۱۹- چه شیوه ای برای حل مسائل دارید

طبق تحقیقات، کسانی که در زمان خواب دیدن، به خواب بودن خود آگاه هستند (به چنین خواب هایی اصطلاحا خواب های شفاف می گویند) در مقایسه با کسانی که خواب های غیر شفاف می بینند، در حل مسأله به میزان ۲۵ درصد عملکرد بهتری دارند. محققان گمان می کنند اگر آنقدر هوشیار باشید که در هنگام خواب دیدن متوجه خواب بودن خود شوید، احتمالا این مسأله به معنای آن است که در زمان بیداری هم از بینش بهتری در حل مسأله برخوردارید.

۲۰- نزدیک ترین فرد زندگی تان چه کسی است

طبق تحقیقات، کسانی که با آن ها روابط عمیقی دارید را بیشتر در خواب هایتان می بینید. خواب های شما همچون یک آینه روابط عاطفی شما را به طور دقیق بازتاب می دهند.

۲۱- باید خود را آماده ی تغییر کنید

گاهی خواب ها مانند یک تمرین برای چالش های پیش رو عمل می کنند. مغز اطلاعاتی که از نظر احساسی درگیری ذهنی زیادی با آن ها داشته اید را به کار می گیرد و از خواب های شما برای پردازش آن ها استفاده می کند. بنابراین وقتی بیدار می شوید، قادر خواهید بود با آن موقعیت برخورد بهتری داشته باشید.

۲۲- بیمار هستید

طبق تحقیقات، ابتلا به بیماری، به ویژه تب باعث کابوس می شود. اگر علائم بیماری تان را نادیده بگیرید یا از آن ها غفلت کنید، کابوس هایتان با بیدار کردن تان به شما خبر می دهند که باید به سلامت خود توجه داشته باشید.

۲۳- آیا قند خون تان پایین است

افراد مبتلا به دیابت وقتی دچار افت قند خون شدید می شوند (در اصطلاح هایپوگلیسمی) کابوس می بینند. وقتی مقدار انسولین دریافتی شما بیش از اندازه باشد این حالت رخ می دهد.

۲۴-  زمان عادت ماهانه ی شما نزدیک است

برخی زنان پیش از شروع قاعدگی خواب های آشفته می بینند. هورمون ها در خواب هایی که می بینیم نقش دارند. یک روز پیش از شروع عادت ماهانه، زنان دچار نوسانات شدید هورمونی می شوند و این مسأله باعث اختلال در خواب و دیدن خواب های آشفته می شود. تئوری مطرح شده در این مورد بیان می کند یک هفته پیش از شروع قاعدگی تجربه ی خواب در مرحله ی رِم کمتر می شود. با این حال، خواب ها عمدتا در مرحله ی رِم به وجود می آیند. بنابراین در حین عادت ماهانه یا پیش از آن، لزوما بیشتر خواب نمی بینید بلکه به دلیل طبیعت چرخه ی قاعدگی بیشتر بیدار می شوید و خواب هایتان را به خاطر می آورید.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود