راهنمای سفر به گرجستان و کارهایی که می‌توانید در این کشور انجام دهید

راهنمای سفر به گرجستان و کارهایی که می‌توانید در این کشور انجام دهید

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار دارد. اگر می‌خواهید یکی از کشورهای شوروی سابق را از نزدیک ببینید، پیشنهاد ما گرجستان است.

این منطقه مملو از چشم‌اندازهای طبیعی بی‌نظیر آب و هوای مطبوع و انواع گونه های گیاهی و جانوری است. روستاهای بزرگ این کشور چشمه های آب گرم و معدنی، آبگیرهای بزرگ، غار، آبشار و طبیعت فوق العاده زیبا باعث شده تا سالانه گردشگران زیادی از گرجستان دیدن کنند.

البته خونگرم بودن مردم آن نیز در جذب مسافر بی تاثیر نیست. مردم گرجستان در عرض چند ثانیه چنان با شما صمیمی می‌شوند که گویی عضوی از خانواده آنها هستید.

خانه های سنگی در اطراف شهر و خیابان های پیچ در پیچ تفلیس بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند. خیابان های باریک و دنج در سرتاسر شهر به چشم می خورند و همین امر سبب شده تا تفلیس به «پاریس اوراسیا» معروف شود.

سوخومی پایتخت جمهوری خودگران آبخاز است و یکی از مهم ترین بنادر گرجستان به شمار می رود. این شهر که در کرانه دریای سیاه قرار دارد، آب و هوای مدیترانه ای دارد و بهترین تفریح‌گاه مسافران به شمار می رود. کافه های کنار ساحل این شهر بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند.

آب‌وهوای گرجستان مثل ایران چهار فصل سال است. یعنی در یک زمان می‌توانید هوای تابستانی در میان نخل‌ها و هوای زمستانی در کوهستان را تجربه کنید. در واقع، لقلیم گرجستان تابعی است از موقعیت جغرافیایی این سرزمین.

کشور گرجستان عمدتا کوهستانی است. بیش از ۸۰٪ قلمرو این سرزمین را کوهستان‌ها و تپه ماهورها پوشانده‌است. قله‌های  قفقاز بزرگ پوشیده از برف‌های دائمی است. گذرگاه‌های کوهستانی، که در اغلب موارد، جاده‌ای مالروست. در ارتفاع ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارند.

تفلیس
  • مساحت: ۶۹,۷۰۰ کیلومتر مربع
  • جمعیت: ۴.۲ میلیون نفر
  • پایتخت: تفلیس

کارهایی که می‌توانید در کشور گرجستان انجام دهید

زندگی شبانه باتومی

سفر به باتومی

باتومی،  بندری در کرانه دریای سیاه است و هویت ترکی دارد. همچنین، این شهر که کرانه دریای سیاه است مرکز جمهوری خودمختار آجاریان است. مسجد، حمام خانه قرن ۱۹ میلاد، موزه آجاریان، سیرک، پارک، موزه گیاه شناسی و تئاتر از با ارزش ترین جاذبه های این شهر بشمار می‌روند.

در نزدیکی بندر باتومی منطقه ای قرار دارد به نام اورکی که به آن ساحل، ساحل سحر آمیز یا ساحل مغناطیسی گفته می شود . باور بر این است که شنا کردن در این منطقه و آفتاب گرفتن بر روی شن های ساحلی منجر به درمان بیماریهای شخص می شود.

باغ گیاه شناسی باتومی
هزاران گونه‌ی گیاهی در هر گوشه‌ی این باغ پرورش داده می‌شود، از نخل‌های جزایر قناری گرفته تا درخت‌های گیلاس ژاپنی.

باغ گیاه شناسی باتومی؛ در ۱۰ کیلومتری شمال بندر باتومی قرار دارد و ۱۱۱ هکتار وسعت دارد.

ساحل دریای سیاه

سواحل گرجستان

گردش‌گاه‌های کنار دریا و اسکله جنوب غربی جمهوری باتومی در کرانه دریای سیاه از جمله پربازدیدترین مکان های گردشگری گرجستان هستند.

به دلیل نزدیکی این شهر با مرز ترکیه (۲۰ کیلومتر)، معماری خانه های این شهر ترکی است.

ساحل دریای سیاه

باتومی بسیار سرسبز است و آب و هوای نیمه استوایی دارد. مزارع بزرگ چای، تنباکو، قهوه، موز و مرکبات در همه جای شهر دیده می شوند.

در کنار ساحل نیز کوه های سرسبزی قرار دارند که از بالای آنها می توان مناظر زیبای اطراف را مشاهده کرد.

سفر به تفلیس

تفلیس پایتخت گرجستان و مملو از مکان های گردشگری است. از جمله می توان به تفلیس قدیم اشاره کرد که سه ارگ نارین قلعه، ارگ قدیمی تابور و ایسانی در خود دارد. نام این شهر به زبان گرجی تبیلی به معنای گرم است. از بالای کوه متاتسمیندا می توان به خوبی همه شهر را تماشای کرد.

Mtskheta

‏قلعه ی قدیمی Narikala در مقابل شهر تفلیس و رودخانه ی‏Kura ‎‏ قرار گرفته است. این قلعه شامل دو دیوار بزرگ است که در آن باغ های تفلیس قرار ‏گرفته اند. همچنین حمام های ‏سولفور‎‏ نیز در اینجا واقع شده اند. ‏ ‏ ‏

کلیسای Metekhi

حمام سولفور

حمام سولفور

در تفلیس حمام گنبدی شکل وجود دارد که به قرن ۱۹ میلادی تعلق دارد. این حمام امروزه بسیار مورد توجه گردشگران است و توسط نویسنده های مشهوری همچون تولستوی و پوشکین بسیار یاد شده است.

حمام سولفور به قرن ۱۹ میلادی تعلق دارد.

بزرگراه ارتش گرجستان

در سفر به گرجستان خوب است در بزرگراه ارتش گرجستان رانندگی کنید. این جاده در قرن ۱۹ میلادی توسط روس ها برای کمک به کنترل منطقه گرجستان ساخته شده است. این جاده پیچ در پیچ در دل کوه های قفقاز ادامه دارد. در میان راه آثار باستانی همچون کلیسای سامبا متعلق به قرن ۱۴ را می توان دید.

پیست اسکی  Gudauri

همچنین روستای کازبگ و شهر متسختا نیز در راه هستند که بد نیست به آنها سری بزنید. پیست اسکی  Gudauri نیز در همین بزرگراه جای گرفته است.

سفرهای کوتاه

یخچال سوانتی

در گرجستان ۵ پارک ملی با مناظر زیبا وجود دارد. کوهنوردی و سفرهای کوتاه در پارک ملی توشتی که کوهستانی است و حدود ۴۸۰۰ متر ارتفاع دارد بسیار رایج است. دریای خزر، رشته کوه های قفقاز، جانورانی همچون سیاه گوش ها و انواع پرندگان متفاوت را می توان در این پارک دید.

تفلیس

بازدید از قفقاز

تصویر ماهواره‌ای قفقاز

سلسله کوه های قفقاز که از کرانه دریای سیاه تا دریای خزر ادامه دارد، بهترین محل برای کوهنوردی، اسکی، هلی-اسکی و اسنوبوردینگ است.

کوه شخارا با ارتفاع ۵۰۶۸ متر، بلندترین قله این سلسه کوه است. از دیگر قله های آن باید به کازبک با ارتفاع ۵۰۳۳ متر اشاره کرد که بسیار مورد علاقه کوهنوردها است.

بورجومی

شهر چشمه های آب گرم بورجامی حدود ۱۵۰ کیلومتر از غرب تفلیس فاصله و در منطقه توری قرار دارد. این دهکده در قرن ۱۹ میلادی توسط نیکولاس تزار به عنوان شهر آب گرم توسعه پیدا کرد و آب معدنی های زیادی از آنجا تهیه می شود. قدم زدن در اطراف تپه های این منطقه تفریحی دوست داشتنی است.

بازدید از کلیسای سیونی

Sioni Cathedral

کلیسای سیونی در فاصله ۱۰ کیلومتری از گوری قرار دارد و جذابیت این کلیسا برای معماری قرن ۱۱ میلادی آن است که با انواع نقاشی های دیواری و سنگ های تراشیده تزئین شده است.

تماشای پرندگان

متیانتی

یکی دیگر از تفریحاتی که باید در گرجستان انجام داد، تماشای پرندگان است. حدود ۳۶۰ گونه پرنده در این کشور زندگی می کنند که با توجه به فصل، تعداد آنها زیاد و کم می شود. به طور مثال، در فصل بهار آنها زیاد می شوند و در پاییز کوچ می کنند.

پرندگان شکاری همچون کرکس ریشدار، سنقر (انواع‌ بازهاى سنگین‌ جثه‌ و آهسته‌ پرواز) و عقاب سفید را می توان در تابستان در ناحیه قفقاز دید. در پاییز، در تالاب ها و دامنه کوه ها در نزدیکی مرز ارمنستان می توان انواع پلیکان های سفید، لک لک سفید، درنا و خروس برفی دریای خزر را مشاهده کرد.

پارک ملی بورجامی-خاراگائولی

Borjomi-Kharagauli National Park

این پارک در واقع منطقه محافظت شده در ناحیه قفقاز کوچک در جنوب غربی تفلیس و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی اروپا است. این پارک در سال ۱۹۹۵ میلادی تاسیس و در سال ۲۰۰۱ میلدی به طور رسمی گشایش یافت. در این پارک انواع گونه های گیاهی و جانوری را می توان دید و از مناظر زیبای آن نهایت لذت را برد.

معبد دابا

در فاصله ۱۰ کیلومتری از باکوریانی، معبد دابا که متعلق به قرن ۱۲ است قرار دارد. در نزدیکی این معبد یک آبشار با ارتفاع ۶۰ متر قرار دارد. در طول تابستان بازدید از رودخانه تبتسکوری نیز خالی از لطف نیست.

موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان در شهر تفلیس قرار دارد. در این موزه مجموعه ای از دیوارنگاری های، چینی و انواح جواهرات نمایش داده می شوند که به زمان پیش از ورود مسیحیت تعلق دارند. موزه ملی هنر گرجستان که در مرکز شهر تفلیس است شامل بسیاری آثار باقی مانده از هنرمندان قرن ۱۹ میلادی همچون نیکو پیروسمانی است. موزه در فضای باز فرهنگ شناسی نیز نمونه جالبی از نمایش خانه های روستایی و عناصر هنری است.

پیست اسکی Gudauri

پیستی که در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری از تفلیس قرار دارد، یکی از بهترین مکان ها برای گردش در طبیعت به شمار می رود. این پیست در تابستان مملو از گل و گیاهان زیبا است و در زمستان قله های کوه های آن پوشیده از برف و مکانی مناسب برای اسکی است. در اطراف و بالای کوه های این منطقه می توان لحظه های شاد و آرامش بخشی را تجربه کرد.

اسب سواری

از جمله تفریحاتی که می توان در گرجستان انجام داد، اسب سواری و دوچرخه سواری در کوه است. در این کشور تعداد زیادی جاده های کوهستانی برای این منظور وجود دارد. اسب های قفقازی برای استقامت و زیبایی شهرت بسیاری دارند.

پارک ملی و منطقه محافظت شده لاگودچی

گردشگران می توانند سفر کوتاهی در طبیعت بکر و دست نخورده پارک ملی و منطقه محافظت شده لاگودچی داشته باشند و از آبشارهای بلند و دریاچه های زیبا لذت ببرند.

متسخِتا

متسخِتا در حال حاضر جزو میراث جهانی یونسکو و پایتخت پادشاهی گرجستان شرقی است. این شهر از قرن ۱۲ میلادی تاکنون وجود دارد. کلیسای جامع قرن ۱۵ میلادی Svetitskhoveli به معنای ستون زندگی در محل تلاقی رودهای متکواری و اراگوی قرار دارد و یکی از مقدس ترین مکان های گرجستان به شمار می رود.

متسختای آثار معماری و باستانی ارزشمندی دارد و یکی از مراکز مهم آثار معماری باستانی گرجستان به شمار می رود.

معبد جواری

معبد جواری یکی از ارزشمندترین آثار معماری باستانی گرجستان است. این بنا قدیمی ترین نمونه ساختمان های گنبدی است. ساختمان صومعه چنان به نظر می رسد که از درون صخره، به سوی قله مخروطی آن بیرون آمده است.

تفلیس

کلیسای سیونی

ارگ تفلیس که از ساحل جنوبی رودخانه منشعب شده است، کلیساهای زیادی دارد که همه با نقاشی ها و نگاره های دیواری مزین شده اند. خانه های قرن ۱۹  این منطقه نیز مرکز گالری های باز در طبقه های بالایی، قلعه و کافه ها و فروشگاه های متعدد هستند که صنایع دستی و محصولات محلی می فروشند.

منبع: worldtravelguide
بدون نظر

ورود