باورهای تاریخی اشتباه که عموم مردم آنها را درست می‌دانند

از ماجرای اسب تروی تا شاه آرتور افسانه‌ای، کدام واقعیت دارند؟

باورهای تاریخی اشتباه که عموم مردم آنها را درست می‌دانند

بسیاری از باورهای تاریخی اشتباه در طول زمان به وجود آمده که حساب و کتاب آن از دست تاریخ دانان و باستان شناسان هم در رفته است. شبکه های اجتماعی و اینترنت باعث شدند که برخی خبرها یک کلاغ چهل کلاغ شود و به دروغ و اشتباه بین مردم جا بیفتد. (دیالوگ‌های دروغین از دکتر شریعتی و کوروش و… هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد!)

البته پیش تر هم نقل اخبار دهان به دهان همین مشکل را می آفرید و این معضل فقط به اینترنت بر نمی گردد ولی طبعا با ظهور اینترنت و گسترش حضور مردم در فضای مجازی تشدید شده است. در این مطلب نگاهی داریم به ۱۵ باور تاریخی که شاید به مخیل کسی نگنجد که الکی هستند چرا که بارها در فضای مجازی و یا در فیلم های سینمایی طوری دیگر به ما نشان داده شده‌اند. شاید الان وقتش باشد که بفهمید تا الان اشتباه می‌زدید و خودتان نمی‌دانستید!

۱- یونانیان اسب تروی را هدیه داند تا بتوانند تروی را فتح کنند

هدف اصلی همان فتح تروی و بازپس گیری بانو هلن بوده ولی چیزی به نام کادو در کار نبود بلکه این شبه اسب مانندی که در تاریخ بدان اشاره شده یک وسیله رزمی برای محاصره شهر بود و یک جور جنگ افزار نظامی به حساب می‌آمد.

باورهای تاریخی اشتباه

۲- ارشمیدس وقتی قانون معروفش را کشف کرد که در وان حمام دراز کشیده بود

راستش را بخواهید این آبی که از حمام سرازیر شد ربط چندانی به این قانون ارشمیدس ندارد. این متد (فرمول) برای اندازه گیری حجم به کار می رود. البته احتمالا مساله وان حمام بی تاثیر نبوده ولی آن داستان تاریخی که ارشمیدس لخت و عور در خیابان دویده و داد زده یافتم یافتم! حقا که با عقل جور در نمی‌آید.

۳- مندلیف جدول عناصر را در رویای خود دید

خود آقای دانشمند کبیر اذعان داشته که ۲۰ سال بر روی این پروژه کار می کرده و به هیچ وجه این نبوده که یک شب در خواب و رویا شمایل جدول عناصر را ببیند و شروع به طراحی آن بکند. این داستان خواب او هم توسط یکی از دوستانش که از قضا شاگرد وی هم بوده نقل شده و بعد هم یک کلاغ چهل کلاغ شده است.

۴- کلئوپاترا از مصر آمده بود

این یک مورد بارها و بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به خورد ملت داده شده (یاد بانو الیزابت تیلور گرامی) اما حقیقت اینست که کلئوپاترا در الکساندریا بدنیا آمده و اصالتا یونانی محسوب می شود. او بعد از مرگ الکساندر کبیر توانست بر مصر حکمرانی کند. در ضمن کلئوپاترا اولین کسی از خاندانش بود که زبان مصری را فرا گرفت.

باورهای تاریخی اشتباه۵- اهرام ثلاثه مصر توسط بردگان ساخته شده و برده ها لا به لای آن خاک شدند!

مدارک جدیدی در معابد و مقبره ها پیدا شده که ثابت می کند این باور خشن سادیستی عمومیت نداشته و این اهرام نه دست برده ها و نه به دست یهودی ها ساخته شده، بلکه صرفا توسط کارگران مزدبگیر و حرفه ای ساخته شده است.

باورهای تاریخی اشتباه۶- فقط مردها در طول تاریخ دزد دریایی بودند.

یک حرفی از قدیم الایام و یا از دیالوگ فیلم های هالیوودی مانده در ذهن ما که قدیمی ها باور داشتند زن نباید در عرشه کشتی باشد چرا که شگون ندارد. اما خب باید عرض شود که این باور غلط است و در طول تاریخ فقط مردان نبودند که سوار کشتی می شدند و به دنبال گنج سرتاسر دریا را در می نوردیدند. زنان دزد دریایی نیز در تاریخ حضور داشنتد و گاها به همان اندازه خطرناک و مخوف بودند و حتی مردان زیردست آنها در کشتی کار می کردند.

باورهای تاریخی اشتباه۷-گلادیاتورها تا پای مرگ با هم می جنگیدند!

هرچی از فیلم گلادیاتور و سریال اسپارتاکوس دیدید (حتما تنهایی دیدید دیگر، نه؟) را فراموش کنید. البته مساله کشتن گلادیاتورها به دست هم واقعیت داشته ولی نه اینکه یک قانون الزامی باشد. این جنگجویان منبع درآمد و پول بسیاری از بیزینس من های آن دوران بودند و خودشان و بسیاری از افراد از نان بازوی آنها زندگی می کردند.

درضمن آنالیز اسکلت های باقی مانده و پژوهش های جدید باستان شناسان هم باور تاریخی مردم درباره گلادیاتورها را زیر سوال می برد. تحقیقات نشان داده که بسیاری از این گلادیاتورها در طول ۲۵ الی ۳۰ سال خدمت خود به عنوان گلادیاتور (باز بگویید خدمت سربازی سخت است) بیش از ۱۰۰ جنگ داشته اند و طبیعتا نمی شود همه این جنگ ها را همیشه پیروز شده باشند.

۸- وایکنیگ ها کلاهخود شاخدار به سر میگذاشتند

چهره و قیافه وایکینگ ها با این کلاهخودها به ما معرفی شده و از بچگی هیبت این قماش را در کارتون‌ها به همین شکل دیدیم تا الان که بزرگ‌تر شدیم و سریال واکینگز هم همین قیافه را برایمان به تصویر می‌کشد. مشکل اما اینجاست که هیچ کدام از باستان شناسان و پژوهشگران تا به امروز نتوانستند مدرکی دال بر اینکه وایکنیگ ها این مدلی کلاه میگذاشتند پیدا کنند. البته گفته می شود که این کلاهخودها در بعضی مراسم های خاص به سر گذاشته می شد اما در هنگام جنگ و دعوا به خاطر آسیب پذیری بسیار بالای آنها هرگز!

باورهای تاریخی اشتباه۹- جنگجویانی که به جنگ می رفتند زنان خود را با لباس های آهنین قفل می کردند!

این ماجرا بیشتر حالت یک شوخی دارد و اصلا با عقل جور در نمی آید. اینکه مردی که به جنگ می رفت یک شلوار قفل دار برای زنش بخرد و کلیدش را ببرد تا مبادا زن در هنگام نبود او تجدید فراش کند چیزی است که افسانه ها به ما یاد داده و صحت تاریخی ندارد. شما فریخته گرامی فقط فرض کن که طرف در میدان جنگ شهید می شد، آن وقت تکلیف زن تا آخر عمرش چه بود؟ یا مثلا آهنگرها در آن زمان آیا چلاق بودند که نتوانند قفل را ببرند و دوباره وصل کنند؟

باورهای تاریخی اشتباه۱۰- شاه آرتور واقعیت تاریخی داشته و در برهه از تاریخ انگلستان جای دارد

آرتور افسانه‌ای هیچ وقت به طور فیزیکی در واقعیت وجود نداشته است. افراد زیادی را در تاریخ به آرتور شاه نسبت داده اند و برخی گفته اند که آرتور واقعا وجود داشته و افسانه ها بدان اضافه شده (یک چیزی مثل رستم یلی بود در سیستان و منش کردم رستم داستان فردوسی) ولی آرتور متاسفانه هیچ یلی نه در انگلستان بوده و نه حواشی این کشور و به کل وجودیت خارجی ندارد!

باورهای تاریخی اشتباه۱۱- مجسمه های هنرهای تجسمی قدیم همگی به رنگ سفید هستند.

اکثر مجسمه های باستانی که می بینیم که عموما هم از یونان و مصر باستان سرچشمه گرفته اند رنگی سرتاسر سفید متمایل به خاکستری دارند. اما این به این معنی نیست که در آن زمان رنگ وجود نداشته، ساختمان ها و دیوارهایی را از آن دوران داریم که به طرز ماهرانه ای رنگ آمیزی شدند. پس این بدان معناست که مجسمه ها رنگی بودند و بعد از گذشت چندین سال که به دست ما رسیده رنگشان را از دست داده اند. امروزه با کمک تکنولوژی و علم باستان شناسی می توانیم بعضی از این مجسمه ها را مثل نسخه اولیه شان رنگ آمیزی کنیم. این کار جدیدا در موزه های سرتاسر دنیا به اجرا در آمده و آثار جالبی را به علاقه مندان ارائه می دهد.باورهای تاریخی اشتباه

۱۲- ون گوگ گوش خود را برید.

در اینکه ون گوگ یک هنرمند دیوانه بود شکی نیست. دیوانه البته بدان معنا که مشکلات روانی داشت نه که دیوانه زنجیری باشد. افسردگی و بسیاری دیگر از مشکلات باعث شده بود که ون گوگ حالت طبیعی نداشته باشد و وقتی هم پلیس یک شب او را غرق در خون پیدا کرد فهمید که گوش چپش بریده شده است. درباره این گوش بریده شده داستان های زیادی گفته اند من جمله اینکه ون گوگ آن را برای معشوقه اش برید و به او داد. (در انیمیشن وینستنت دوست داشتنی این فرضیه به تصویر کشیده شده است.)

اما نتایج یک تحقیقات جدید نشان می دهد که احتمالا این ماجرا صحت ندارد و گوشی که بریده شده در جریان یک نزاع بین ون گوگ و دوست هنرمندش یعنی گوگین قطع شده و در حقیقت این یک جنایت تاریخی محسوب می شود. می گویند که ون گوگ و گوگین به خاطر رفاقت دیرینه شان و البته ترس از پلیس موضوع را مسکوت نگهداشتند و به کسی چیزی نگفتند.

باورهای تاریخی اشتباه۱۳- میکی ماوس را شخص والت دیزنی طراحی کرده است

کاش اینطور بود ولی اینطور نیست! میکی معروف را یکی از نقاشان استودیو دیزنی به اسم آب ایرویکس طراحی کرد. شاید نقشی که دیزنی در جان دادن میکی داشته را بتوانیم در دوران پس از صامت سینما پیدا کنیم. هنگامی که صوت به سینما و انیمیشن راه پیدا کرد در اوایل کار این خود والت دیزنی بود که صدایش را به کاراکتر میکی قرض داد و جای او دوبلوری کرد.

۱۴- کابوهای دائما مشغول تفنگ بازی بودند

دنیای سینمای هالیوودی به ما یک دنیای غرب وحشی نشان داده که در آن دائما کابوهای مشغول تیراندازی در سطح شهر و پیشنهاد دوئل به یکدیگر هستند. واقعیت چیز دیگریست و کابوی ها هیچ وقت اینقدر شلوغ بازی نمی کردند و به ندرت پیش می آمد تا شهری مورد نزاع تفنگ بازی یک مشت کابوی جوان بگیرد. می‌دانید شهر هرت نبوده که.

باورهای تاریخی اشتباه۱۵- جایزه نوبل ریاضی به این خاطر نداریم چرا که زن آلفرد نوبل بعد از او با یک ریاضیدان ازدواج کرده است

اول از همه اینکه نوبل هیچ وقت زن نداشت و بدون داشتن همسر قانونی از دنیا رفت و به نوعی ناکام ماند. ثانیا اگر جمله بالا را مفروض به همسر قانونی ندانیم و بگوییم که دوست دخترش به او پشت پا زده و با یک ریاضی دان قرار گذاشته هم اشتباه است چرا که در زندگینامه نوبل هیچ گاه به چنین مساله ای اشاره نشده و هیچ کدام از دوستان صمیمی‌اش هم به این مورد اشاره نکردند.

در آخر اینکه علت اصلی نبود ریاضی در بین جوایز نوبل اینست که ریاضی به عنوان یک علم انتزاعی شناخته شده نیست. جایزه نوبل هم به علوم انتزاعی تعلق می گیرد. همین و بس!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • رضا مرداد ۵, ۱۳۹۷

    متاسفانه
    قضیه مندلیف و ارشمیدس کاملا واقعیت داره
    مثال
    لذت کشف جواب مساله
    روی قله ایستادن
    و دنیا را جور دیگر دیدن

    • آرش پارساپور مرداد ۵, ۱۳۹۷

      سلام. هر دو مساله که فرمودین از نظر تاریخی غلط روایت شده، نه اینکه کلا منکرش شد. نه مندلیف جدول تناوبی را در خواب دیده و نه ارشمیدس در حمام به این موضوع دست یافته و برهنه در شهر فریاد زنان آن را به اطلاع دیگران رسانده است. اصل مساله منکر نشده، بحث اینجاست که مبالغه و اغراقی دروغین به آن افزوده شده و سالیان سال به اشتباه تبدیل به باور عمومی شده است.

  • لي لي مرداد ۸, ۱۳۹۷

    جالب بود ونگوگ، وایکینگ ها و کلئوپاترا رو نمیدونستم بقیه رو تا حدودی شنیده بودم… بعضی از باورها رو اصلا اطلاع نداشتم 🙂