خوب بنویسیم تا خوب خوانده شود

ترفندهای تولید محتوا

خوب بنویسیم تا خوب خوانده شود

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکننده‌های محتوا پیدا کردن سوژه مناسب است. چگونه می‌توان از میان ده‌ها سوژه، موضوعی پیدا کرد که جذاب و مخاطب پسند باشد؟

اگر شما موضوع مناسب نداشته باشید، هیچ مقاله‌ای هم نمی‌توانید تولید کنید و در نتیجه محتوایی هم تولید نمی‌شود. کاملا پرواضح است که نوشتن مقاله مستلزم تصمیم‌گیری سریع و البته موثر است.

به همین خاطر، روزیاتو در ادامه چندین راهکار را ذکر کرده تا بتوان با کمک آنها در عرض ۳۰ دقیقه ۵ موضوع را مورد بررسی قرار داد. هدف از این ترفندها این است که بتوانید بهترین مقالات را برای سایت خود تولید و عرضه کنید. همراهمان باشید.

قوانینی که پیش از آغاز باید مدنظر داشته باشید

این ایده در واقع تمرینی در مورد کمیت است نه کیفیت

ترفندهای تولید محتوا: چگونه در عرض 30 دقیقه ده‌ها موضوع خوب برای نوشتن پیدا کنیم؟

بدون شک هنگام نوشتن ایده‌های متعددی در ذهن دارید اما ممکن است تعدادی از آنها بی‌ارزش باشند. اما مساله مم و با ارزش در این مرحله این است که ایده و طرحی در ذهن شما نقش بسته و همین خوب است. گاهی همین سوژه‌های به ظاهر بنجل هم گاهی می‌توانند به مقاله‌های خوبی تبدیل شوند.

بنابراین، خوب بودن را فدای عالی و ایده‌آل بودن نکنید.

همیشه افکار و ایده‌هایتان را مکتوب کنید.

وقتی شروع به نوشتن تصورات ذهنی خود می‌کنید، ناخوادآگاه ایده‌های بیشتری به ذهنتان می‌رسد و بهتر می‌توانید فکر یا خیال‌پردازی کنید. این را به یاد داشته باشید که طرح‌هایی که فقط در گوشه ذهن شما هستند هیچ ارزش و اعتباری نخواهند داشت.

تا یک طرح در قالب اجرا در نیاید، دیده و خوانده نمی‌شود و مسلما ارزش و اعتبار خاصی هم ندارد.

این فقط مرحله‌ی تولید ایده است و بس.

وقتی دنبال سوژه مناسب هستید فقط قرار است موضوع پیدا کنید. لازم نیست بدنبال تیتر و متن باشید و خود را درگیر نوشتن کنید. این را به خاطر داشته باشید که پیدا کردن سوژه نامش روی خودش هست: فقط موضوع پیدا کنید. همین.

خلاقیت‌های بعدی بماند برای بعد.

تا حد امکان خاص و منحصربه‌فرد عمل کنید. ممکن است در حوزه کار شما سوژه‌های زیادی برای نوشتن وجود داشته باشد اما مساله مهم این است که سعی کنید خاص و متفاوت از بقیه باشید.

تولید محتوا سئو

حالا زمان مدیریت کردن ۵ ایده است …

  1. به مکانی بروید که کمترین عامل برای حواس‌پرتی را داردالبته منظورمان این نیست که جای خیلی عجیبی برای این منظور در نظر بگیرید. همین که موبایل خود را خاموش کنید و کنار بگذارید و ضبط و تلویزیون نباشد، کافیست.
  2. فایلی را برای ثبت ایده‌های خود در نظر بگیریداز آنجا که هدف از این کار سرعت در عین اثرگذاری است، خیلی مهم نیست در چه اپلیکیشنی ایده‌هایتان را می‌نویسید. از گوگل درایو گرفته تا Evernote را می‌توانید استفاده کنید. فقط مهم این است که طرح‌های خود را مکتوب کنید.
    گزینه‌هایی همچون گوگل درایو این مزیت را دارند که می‌توانید در آن فایل تعریف کنید و برای همیشه ذخیره کرده و در همه جا (روی هر دستگاهی) هم به آن دسترسی داشته باشید.
  3. زمان خود را روی ۳۰ دقیقه تنظیم کنیدوقتی برای خود محدودیت تعریف می‌کنید، خلاقیت بیشتری به خرج خواهید داد. وقتی زمان کوتاه است، سعی خواهید کرد که بهترین ایده‌هایتان را سریعا بنویسید و گذر ثانیه‌ها در واقع محرک‌های خلاقیت شما خواهند بود.
  4. فاز طرح پرسشزمان: ۱۲ دقیقه
    هدف: ۲۵ موضوع
    دستور کار: از خودتان سوالات زیر را بپرسید و سعی کنید برای هر کدام دست‌کم دو طرح ارائه دهید:به چه چیزی در حوزه کاری خود علاقه بیشتری دارید؟ آیا کار یا فعالیت خاصی هست که شما را هیجان زده کند؟ قوی‌ترین مهارت شما چیست؟ دوست دارید بیشترین زمان خود را صرف چه موضوعی کنید؟ علاوه بر پاسخ دادن به این سوالات به صورت مستقیم، زوایای گوناگون مقاله‌ای که قرار است از آنها استخراج شود را هم در ذهن بررسی کنید.
    به‌طور مثال، من عاشق تولید محتوا هستم. این کار به من حس خوب می‌دهد و می‌دانم که این موضوع کلید اصلی موفقیت در تولید محتواست. اما من قصد ندارم در مورد «چرا عاشق تولید محتوا هستم» مقاله بنویسم. بلکه می‌خواهم این اشتیاق را به عنوان هسته اصلی موفقیت در شغل خود در نظر بگیرم.
    چگونه وارد حوزه کاری خود شده‌اید؟ هر کسی به طریقی شغل کنونی خود را آغاز کرده است. چه عاملی موجب علاقه‌مندی شما به این کار شد؟ چه آموزش‌هایی در این راه دیده‌اید؟
    از اینکه پاسخ‌های کاملا شخصی در این رابطه داشته باشید هراس به دل راه ندهید. این را به خاطر داشته باشید که اغلب مخاطبین دوست دارند از نقطه نظر شخصی دیگران در مورد موضوعات مختلف مطلع شوند.
    چرا محصولات شما بهترین هستند؟ اگر فروشگاه اینترنتی هستید باید محتوایی تولید کند که کاربر را ترغیب به خرید کند.
    اشتباهات رایجی که مردم در عرصه کاری شما مرتکب می‌شوند چیست؟ همه مشاغل دنیا دست‌اندازها و موانعی دارند که صاحبان آن مشاغل را به مشکل مواجه می‌کند. با جست‌وجو و تحقیق دقیق می‌توانید موانع حوزه کاری خود را پیدا کرده و در جهت رفع آنها تلاش‌های لازم را انجام دهید.
    بزرگ‌ترین چالش در شغل شما چیست؟ اگر به مردم بگویید که چگونه باید با چالش‌های حوزه کاری خود برخورد کنند، شک نکنید که همه مطالب را کامل خواهند خواهند. چالش‌ها را نام ببرید و سپس راهکار برای آنها ارائه دهید.
    تعریف موفقیت در شغل شما چیست؟ از خود بپرسید چه عاملی می‌تواند شما را در لیست پربیننده‌ها قرار دهد؟ چگونه می‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید؟
    موفق‌ترین افراد در حوزه کاری شما چه کسانی هستند؟ افراد موفق در حیطه کاری خود را پیدا کنید و با آنها قرار مصاحبه بگذارید. یا مصاحبه باقی رسانه‌ها با این افراد را بخوانید. از مطالعه متن مصاحبه‌ی این افراد می‌توانید چندین ایده برای نوشتن مقاله‌های جدید پیدا کنید.
    بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خبر در حیطه کار شما چیست؟ یکی از غنی‌ترین منابع یافتن سوژه برای نوشتن مقاله، اخبار مرتبط به حوزه کاری است. همیشه پیگیر اخبار باشید تا از دل آنها چندین ایده برای مطالب آتی سایت خود پیدا کنید.
    داستان موفقیت در بیزینس شما چگونه تعریف می‌شود؟ بزرگ‌ترین شکست‌ها یا داستان تجربه‌های شخصی از موفقیت یا شکست افراد سرشناس جهان جزو پرمخاطب‌ترین سوژه‌های رسانه‌ای هستند. حتی می‌توانید در مورد کسانی بنویسید که در زمینه شغل شما به درجات بالا رسیده‌اند.
    چگونه مهارت‌های شخصی می‌توانند به مردم در راستای موفقیت بیشتر کمک کند؟ از ترفندهای مدیریت زمان گرفته تا عادت‌های افراد موفق و … را بنویسید و به مردم راهکارهای اساسی و کاربردی بیاموزید.
    برای موفقیت از چه ابزار یا طرح‌هایی استفاده باید کرد؟ می‌توانید در غالب لیست‌های ده‌گانه هر آنچه برای رسیدن به موفقیت لازم است را نام ببرید و توضیح دهید.
    چگونه از شغل خود لذت می‌برید؟ همه ما در کار دچار روزمرگی و تکرار می‌شویم. اما خوب است در مورد بهترین و موثرین لحظه‎‌ها و روزهای کاری خود بنویسید. اینکه چگونه همیشه مشتاق ادامه دادن و بهتر شدن هستید. یا توضیح دهید چه مسایلی شما را همیشه در حرکت نگه می‌دارند.
    چه مسایلی در حوزه کار شما در حال تغییر کردن است؟ همه صنایع دایما در حال توسعه یافتن و به‌روز شدن هستند. شما می‌توانید در این رابطه موضوعات مختلفی پیدا کرده و به توضیح شماری از این تغییرات و راهکارهای استفاده از ابزارهای جدید یا …. بپردازید. هر چه به‌روزتر باشید، بیشتر موردتوجه مخاطب قرار خواهید گرفت. برای این منظور همیشه پیگیر اخبار مربوط به کار خود باشید.
    کارها یا روش‌هایی که برایتان اولویت دارند کدام هستند؟ اگر در حوزه خاصی تخصص دارید، در مورد اینکه چگونه به آن جایگاه رسیده‌اید توضیح دهید. راهنمای انجام کار را برای مخاطبان خود بنویسید و همیشه این را در نظر داشته باشید که این راهنما باید کاربردی و قابل استفاده باشد.
  5. فاز تحقیق و جست‌وجوزمان: ۱۲ دقیقه
    هدف: ۲۵ موضوع
    دستور کار: از وب موضوعات جذاب و به‌روز را پیدا کنید. جست‌وجوهای زیر را انجام دهید و برای هر کدام ۵ موضوع مجزا بنویسید:
    بلاگ مدیران و رهبران مدیران را مطالعه کنید: ببینید رهبران دیگر چه حرف‌هایی می‌زنند؟ آیا همه آنها نظرات مشابهی دارند؟ شاید بد نباشد شما هم در صحبت‌های آنها شرکت کنید و نظرات خود را به زبان بیاورید. به موضوع بحث ملحق شوید و دیدگاه‌های شخصی خود را مطرح کنید.
    برخی از بلاگ‌ها، پست‌های پربازدید خود را به اشتراک می‌گذراند. شما می‌توانید از موضوعات این پست‌ها به نفع خود استفاده کنید. به این صورت که به نحوی دیگر و با قلم خودتان به آن موضوع بپردازید و مطلبی تازه و اختصاصی برای سایت خود بنویسید.
    با یک گردش دو دقیقه‌ای در بلاگ یا سایت‌ پیشتازان حوزه کاری خود می‌توانید مطالب پربازدید را کشف کرده و خوراک‌های نابی برای مخاطبان تهیه کنید.
    پروفایل شبکه‌های اجتماعی رهبران صنایع را مطالعه کنید. تمرکز خود را روی گوگل‌پلاس و توئیتر بگذارید
    اگر پیگیر و دنباله‌رو دیگر مدیران حوزه کاری خودتان هستید (که باید باشید) حتما به نحوه حضور و فعالیت‌های آنها در این شبکه‌ها توجه کنید. در گوگل‌پلاس و توئیتر می‌توانید زنجیره گفت‌وگوهای آنها را دنبال کنید و متوجه شوید در حال حاضر چه موضوعاتی داغ و مهم هستند.
    اگر فرض را بر این بگذارید که ۴ تا ۵ مدیر برتر در حوزه کاری شما وجود دارد، با چنین کار ساده‌ای می‌توانید ده‌ها ایده و طرح و موضوع پیدا کنید.
    در توئیتر بدنبال سوژه‌های داغ حوزه کاری خود باشید
    توئیتر یکی از بهترین شبکه‌ها برای یافتن اتفاقات روز و سوژه‌های داغ در هر حوزه خبری است. از روی ترندهای توئیتر می‌توانید مسایل خاص را کشف و پیگیری کنید. این بخش از توئیتر قابلیت تنظیم شخصی هم دارد. یعنی فیلترهایی که برایتان مهم هستند را تعیین کنید تا برای جست‌وجو وقت کمتری صرف بشود.
    برای این منظور به بخش Trends در توئیتر بروید و سپس روی «Change» کلیک کنید تا تغییرات موردنظرتان اعمال شوند.
    از سیستم تکمیل خودکار نوشته‌ها در گوگل استفاده کنید تا کلمات کلیدی موردنظر مخاطبان را پیدا کنید

    حتی می‌توانید از فعل برای تکمیل ایده‌های خود بهره بگیرید.

    کلمات یا افعال مختلف را امتحان کنید.

    به این ترتیب، سوژه‌های در ذهن دارید و می‌توانید با کمک آنها ایده‌های نوین ارائه دهید.
  6. فاز تفکر و تعمق
    زمان: ۶ دقیقه
    هدف: موضوعات بیشتر
    از جست‌وجو و تحقیق دست بردارید و اجازه دهید که در ۶ دقیقه باقی‌مانده ذهن شما در آرامش به نوشتن ایده‌ها بپردازد.

با توضیحات بالا حتما متوجه شده‌اید که می‌توان با صرف ۳۰ دقیقه زمان، ده‌ها ایده متنوع در حوزه کاری خود پیدا کرد که شاید برای یک ماه کار کردن خشاب شما را پرکنند.

اما پس از تولید ایده و پشت سر گذاشتن مراحلی که معرفی کردیم، راه‌های دیگری هم برای کشف سوژه وجود دارند.

یکی از آنها به زمان استراحت شما مربوط می‌شود. اغلب ما وقتی مشغول کار نیستیم و ذهنمان از فشار کاری آزاد است، طرح‌های جالبی به مغزمان خطور می‌کند. مثلا وقتی در حال پیاده‌روی یا دوش گرفتن هستید، هرآنچه به نظرتان جالب است و جای کار دارد را یادداشت کنید. یا در یک فایل صوتی طرح‌های خود را ذخیره کنید.

همچنین همیشه سعی کنید با چشم یک مدیر یا نویسنده ارشد به اتفاقات پیرامون خود نگاه کنید. به این ترتیب می‌توانید ایده‌های زیادی برای نوشتن و ارتقا وضعیت شغلی خود بدست بیاورید که ارزشمند و سودزا هستند.

منبع: entrepreneur
۳ نظر

ورود

  • روح اله مرداد ۱۶, ۱۳۹۷

    خانم فروغ بیداری، درود بر شما. پست بسیار زیبایی بود.

  • zahra آبان ۱۵, ۱۳۹۸

    خیلی خوب بود
    ممنون از شما به خاطر این مقاله عالی??

  • Hana مهر ۱۰, ۱۳۹۹

    لطفا کمک کنید سایت های زیادی رو در رابطه با این موضوع خوندم اما موثر نبود ۵ روز وقت دارم یه داستان درباره ی کرونا که بیشتر از ۳۰ صفحست بنویسم اما تا مداد می گیرم دستم ذهنم خالی میشه وقتی هم که یه ایده میاد میبینم به درد نمیخوره