آشنایی با سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی: راهنمای سفارش کتب درسی مدارس

آشنایی با سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی: راهنمای سفارش کتب درسی مدارس

سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش مدتی است که آغاز به کار کرده تا روند ارائه خدمات آموزشی به میلیون ها دانش آموز در ۳۱ استان کشور در بستر فناوری اطلاعات انجام شود. همه این ها بخاطر طرح چشم انداز تحول وزارت خانه است که در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ گردیده و بزرگ ترین وزارتخانه ایران را امیدوار کرده تا با هوشمند سازی سیستم های سنتی، بتواند در هزینه ها صرفه جویی و خدمات اثربخش و با کیفیت را با امکان نظارت عالیه در اختیار والدین و دانش آموزان قرار دهد.

اشتباهات علمی در کتاب های درسی که با کاغذ اروپایی و چسب ایتالیایی منتشر می شود افزایش یافته است

سامانه سناد و سامانه سجا از جمله سامانه های وزارت خانه است که در سالهای اخیر مورد استفاده والدین قرار گرفته و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را به منظور توزیع کتابهای درسی در بین کلیه دانش آموزان سراسر کشور به طور هم زمان در شروع سال تحصیلی یاری میکنند. این سامانه ها با اعمال نظارت های دقیق تر بر نحوه توزیع، جلوگیری از اتلاف منابع و هر گونه اعمال نظر و سلایق شخصی در توزیع و دریافت بهای کتابهای درسی، نسبت به ارتقاء و بهبود فرآیند توزیع کتابهای درسی و سایر مواد آموزشی در بستر اینترنت در راستای دولت الکترونیکی با همکاری ناشرین کتابهای درسی اقدام نموده اند.

نظارت کامل و دائمی در کلیه مراحل فرآیند توزیع و فروش کتابهای درسی و سایر مواد آموزشی بر عهده اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی است. فرآیند توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش و توزیع کتاب های درسی دوره های تحصیلی آموزش ابتدایی و پیش دانشگاهی از طریق این سامانه انجام می شود.

سامانه فروش کتب درسی مدارس
سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی در این نشانی قرار دارد: https://irtextbook.com/account/login

پاسخ به پرسش های متداول

آیا می توانم برای ثبت سفارش و خرید کتاب های درسی از تلفن همراه یا تبلت استفاده کنم؟

خیر؛ برای ثبت سفارش و خرید کتاب های درسی، حتماً باید از کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ استفاده شود.

برای ورود به سامانه از چه مرورگری استفاده کنم؟

بهتر است از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده شود.

برای ورود به سامانه به چه اطلاعاتی نیاز دارم؟

برای ورود به سامانه، کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز مورد نیاز است.

در صورت وجود یکی از مشکلات زیر امکان ورود به سامانه وجود ندارد:

  • دانش آموز برای سال تحصیلی جاری در سامانه سناد ثبت نام نداشته باشد؛ در این صورت دانش آموز باید جهت ثبت نام به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نماید.
  • شماره سریال شناسنامه دانش آموز صحیح نباشد؛ در این صورت دانش آموز باید جهت اصلاح شماره سریال شناسنامه به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نماید.
  • دوره تحصیلی دانش آموز، ابتدایی، پیش دانشگاهی، متوسطه دوم شاخه فنی و حرفه ای (پایه دهم و یازدهم) یا دوره اول متوسطه مدارس استعدادهای درخشان (پایه های ۷ و ۸ و۹) نباشد.

خیر؛ در سفارش فردی ابتدا با کد ملی و سریال شناسنامه یک دانش آموز وارد سامانه شوید و مراحل سفارش را برای او تکمیل نمایید و در پایان، روی دکمه خروج کلیک کنید؛ سپس با کد ملی و سریال شناسنامه دانش‌آموز دیگر وارد سامانه شوید و مراحل سفارش را تکمیل نمایید.

پس از ورود به سایت، به بخش ورود دانش اموزان وارد شوید
اگر هر سوالی داشتید به سیستم پاسخگویی بروید
کدملی و شماره سریال شناسنامه دانش اموز را وارد کنید
پس از ورود به سایت، برای سفارش کتب درسی فرزند خود، به بخش ثبت سفارش در سمت راست بالای سایت بروید

مدارس موظفند هرچه سریعتر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی نت‌ها پرهیز نمایند.

نکته های مهم برای ثبت سفارش کتب درسی دانش آموزان

  • تبصره: دانش‌آموزان و اولیای آنان در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی به نشانی :  www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com نسبت به ثبت سفارش فردی اقدام نمایند.
  • تحویل کتاب درسی از اداره آموزش و پرورش منطقه به مدرسه، براساس سفارش های (فردی یا گروهی) پرداخت شده در سامانه خواهد بود.
  • از منوی «آمار فروش مدرسه» حتماً تعداد دانش آموزان باقی مانده و بدون سفارش کتاب درسی را ملاحظه و نسبت به ثبت سفارش آنان اقدام نمایید.
  • دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) می‌باشد؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
  • به دلیل الکترونیک بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب‌های درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانش‌آموزان از طریق سامانه امکان‌پذیر است؛ لذا درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز ممنوع می‌باشد.
  • ورود مدارس به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، از طریق سامانه سناد انجام می شود.

اگر تجربه استفاده از این سامانه را دارید از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در اینستاگرام و تلگرام اطلاع رسانی کنید تا والدین و دانش آموزان در جریان خدمات اینترنتی ثبت سفارش کتب درسی آموزش و پرورش قرار بگیرند. در صورتی که پاسخ شما در سیستم پاسخگویی وجود ندارد، در ساعات اداری با شماره ۸۸۳۰۱۴۸۱ تماس بگیرید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود