نشانه هایی که ثابت می کند بیش از اندازه ورزش می کنید

نشانه هایی که ثابت می کند بیش از اندازه ورزش می کنید

فواید بی شمار ورزش برای سلامتی جسم و روح بر کسی پوشیده نیست اما بر خلاف تصور رایج، هر چه بیشتر لزوماً بهتر نیست و رعایت تعادل حتی در مورد مفید ترین چیزها هم امری ضروری است. هدف از ورزش کردن حفظ سلامتی است، نه صدمه زدن. اما ممکن است فکر کم کردن وزن یا داشتن یک اندام تراشیده و زیبا ما را گرفتار افراط در ورزش کند. اما از کجا می توانید متوجه شوید بیش از اندازه ورزش می کنید؟

۱- صدمه دیده اید

افراط در ورزش

درد زانو، حساس شدن شانه ها و کمر دردتان، همگی یک پیام دارند: افراط در ورزش های تکراری می تواند منجر به صدمات جسمانی شود. احتمالا بدن خود را بیش از اندازه تحت فشار گذاشته اید و فرصت کافی نمی دهید تا بدن بتواند خود را ترمیم کند. همین مسأله باعث آسیب دیدن عضلات و مفصل های می شود. از حرکات و تمرینات متنوعی در برنامه ی ورزش کردن تان استفاده کنید تا هر روز به یک قسمت یکسان از بدن تان فشار وارد نشود. این تصور را نداشته باشید که استراحت کردن به معنای تنبلی کردن است. در حقیقت شما به بدن خود فرصت می دهید تا خود را احیا و بازسازی کند.

۲- عملکرد بدن تان افت کرده

به سختی می توان گفت دقیقا چقدر ورزش کردن، افراط در ورزش محسوب می شود اما یکی از نشانه های اصلی آن افت عملکرد بدن است. شاید این روزها آهسته تر می دوید یا بلند کردن وزنه هایی که همیشه از آن ها استفاده می کردید برایتان سخت تر شده و یا طاقت تان در مجموع کمتر از حد معمول شده است. وقتی به بدن تان فرصت کافی نمی دهید تا خود را ترمیم کند، سطح هورمون های بدن دچار تغییر می شود و این مسأله می تواند باعث فروپاشی عضلات شود. کاهش توانایی عضلات منجر به افت عملکرد بدن و حتی بالا رفتن خطر وقوع صدمات فیزیکی می شود.

۳- همیشه احساس خستگی می کنید

ورزش کردن اگرچه موقتاً باعث خستگی می شود اما در مجموع باید انرژی بیشتری در طول روز به شما ببخشد. اگر به جای آنکه انرژی بیشتری پیدا کنید، احساس خستگی و بی حالی می کنید، احتمالا باید زمان ورزش کردن تان را کمتر کنید.

۴- دردهای عضلانی شدیدی دارید

اگر دردهایتان تا چندین روز ادامه داشته باشید نشان دهنده ی آن است که زمان آن رسیده تا به خودتان استراحت دهید. بعضی از دردهای عضلانی بعد از ورزش طبیعی هستند اما دردهای شدید عضلانی (برای مثال، تا حدی که نتوانید دست هایتان را صاف کنید) می تواند یکی از نشانه های افراط در ورزش باشد.

۵- سیستم ایمنی بدن تان ضعیف شده

اگر احساس می کنید بیشتر از معمول ضعیف هستید و بیمار می شوید، این مسأله می تواند نشان دهنده ی افراط شما در ورزش کردن باشد. تحقیقات نشان می دهد ورزش متعادل احتمالا تأثیرات مثبتی در سیستم ایمنی بدن دارد، اما طبق شواهد افراط در ورزش سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

۶- خواب مناسبی ندارید

اگرچه ورزش منظم می تواند به داشتن یک خواب شبانه ی آرام کمک کند، اما ورزش بیش از اندازه اثری معکوس بر خواب دارد. افراط در ورزش باعث می شود بدن نسبت به این فشار واکنش نشان دهد و سطح هورمون هایی مثل کورتیزول و آدرنالین افزایش پیدا کند. این مسأله روی چرخه ی خواب-بیداری شما تأثیر می گذارد، به این ترتیب شب ها بیدار می مانید یا کیفیت خواب تان تحت تأثیر قرار می گیرد.

۷- بی اشتها شده اید

بی اشتهایی یکی از نشانه های اصلی افراط در ورزش است. ورزش کردن می تواند باعث شود کمتر احساس گرسنگی کنید چون سطح هورمون گرلین را که محرک اشتها است کاهش داده و سطح هورمون پپتید YY را که سرکوب کننده ی اشتها است افزایش می دهد.

۸- حساس و زودرنج شده اید

اگر احساس می کنید همان آدم همیشگی نیستید، اضطراب تان زیاده شده، تمرکزتان کم شده، حساس شده اید و خودباوری تان کم شده، زمان آن رسیده که در برنامه ی ورزش کردن تان تجدید نظر کنید. اگرچه فعالیت بدنی می تواند و باید کاری مفرح و لذت بخش باشد، اما ورزش بیش از اندازه می تواند منجر به فرسودگی روانی، بی انگیزه شدن و احساس نارضایتی از ورزش کردن شود. در حقیقت، نغییرات خلقی می تواند از نشانه های اولیه ی افراط در ورزش باشد یعنی پیش از آنکه علائم جسمانی آن بروز پیدا کند.

۹- خانواده و دوستان تان نگران شما هستند

اگر خانواده، دوستان و همکاران تان دائما به شما می گویند بیش از اندازه ورزش می کنید، ممکن احست حق با آن ها باشد. ورزش کردن نباید در روابط اجتماعی شما اخلال ایجاد کند و اگر از زمانی که باید با دیگران سپری کنید، تنها به خاطر رفتن به باشگاه و ورزش کردن صرف نظر می کنید، احتمالا زمان آن رسیده که در مقدار ورزش کردن تان تجدید نظر کنید و در برنامه ی خود تعادل ایجاد کنید.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود