ترشحات مشمئز کننده بدن انسان چه فایده ای دارند؟

ترشحات مشمئز کننده بدن انسان چه فایده ای دارند؟

بدن انسان ترشحات طبیعی اما مشمئز کننده ای دارد که هیچ کدام ما چشم دیدن شان را نداریم، از مخاط بینی و قی چشم گرفته تا چرک جوش و تاول. اما حقیقت آن است که این ترشحات چندش آور مانند دیگر ویژگی های شگفت انگیز بدن انسان بیهوده نیستند و حتی بعضی از آن ها از سلامت بدن محافظت می کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم این ترشحات بدن چه فایده ای دارند.

۱- پرزهای درون ناف

در گذشته تصور می شد کرک های درون ناف همان پرزهای پارچه ی لباس ها هستند (لباس های نو می توانند سالانه به اندازه ی یک هزارم وزن شان درون ناف پرز انباشته کنند). با این حال، در سال ۲۰۰۹ محققان اتریشی با آزمایش بر روی ۵۰۳ نمونه از پرزهای ناف پی بردند این ماده علاوه بر کرک لباس، حاوی پوست مرده، گرد و غبار، عرق و حتی چربی است. نوعی موی مارپیچی دور ناف رشد می کند که این ذرات را به درون آن هدایت می کند. یعنی اگر موهای اطراف ناف تان را بزنید احتمالا پرز کمتری در آن جمع می شود، تا زمانی که دوباره این موها رشد کنند.

۲- قی چشم

وقتی در خواب هستید، گوشه ی چشم هایتان ماده ای انباشته می شود که ترکیبی از چربی، سلول ها و دیگر مواد زائد است. کار این ماده حفاظت از سلامت بدن است. قی چشم مواد احتمالا مضر و زائد را از لایه ی اشکی و سطح جلویی چشم پاک می کند (در طول روز با پلک زدن این ماده به بیرون ترواش می کند). علاوه بر این، در زمان خواب، مجراهای اشکی هم آرام می گیرند، در نتیجه قی بیشتری تولید می کنند. اندازه ی قی به مقدار مایعی بستگی دارد که تبخیر شده است.

اگر قی چشم هایتان خیلی زیاد، سبز یا زرد و یا با حساسیت به نور، درد یا تاری دید همراه باشد ممکن است دچار عفونت چشمی شده باشید. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

۳- آلودگی های زیر ناخن

آلودگی های زیر ناخن های دست ترکیبی از ماده ی کراتین (نوعی پروتئین) زیر ناخن و سلول های پوستی بستر ناخن است. دانشمندان با بررسی تکه ناخن های ۴۵ مرد و ۵۵ زن پی بردند باکتری های خطرناکی (مثل انتروباکتریاسیا که عامل استفراغ و اسهال است) در زیر ناخن های ۲۴ درصد از مردان و ۱۵ درصد از زنان وجود داشت. نشستن دست ها بعد از دستشویی، کار با گوشت خام، تماس با حیوانات یا تعویض پوشک، از عوامل احتمالی این مسأله هستند.

دست هایتان را مرتب بشویید و از جویدن ناخن ها پرهیز کنید.

۴- مخاط بینی

این ماده ی لزج در حقیقت از سلامت شما محافظت می کند. سلول های مخاطی ای که به ویژه مقدار فراوانی از آن ها در دستگاه گوارش، دهان و بینی وجود دارد، ترکیبی از آب، سلول های سطحی، گلبول های سفید مرده، نمک های غیر آلی و پروتئین ها هستند.ماده ی مخاطی مجراهای بدن را روان کرده و از آن ها محافظت می کند. برای مثال، باکتری های مهاجم درون مخاط بینی گیر می افتند و از رسیدن به قسمت های دیگر بدن باز می مانند.

همچنین این ماده ی مخاطی از معده در برابر شیره ی بسیار اسیدی اش محافظت می کند (بدون ماده ی مخاطی، این شیره خود معده را هضم می کند). وقتی باکتری هایی که بدن با آن ها مقابله می کند بسیار زیاد باشد، ماده ی مخاطی بیشتری تولید می شود، در نتیجه بینی و گوش هایان می گیرند، گلویتان می سوزد و عطسه می کنید.

۵- چرک تاول

مایع شفافی که درون تاول انباشته می شود سرم نام دارد. این ماده ترکیبی از گلبول های قرمز و عوامل انعقاد خون است که از بافت آسیب دیده حفاظت کرده و فرصت التیام آن را ایجاد می کند. اگر تاول به رنگ قرمز، سیاه یا بنفش باشد، احتمالا فشار زیاد مویرگ های لایه ی پایین تر پوست را پاره کرده و درنتیجه خون به درون تاول جاری شده است.

از آنجایی که تاول از پوست صمه دیده حفاظت می کند، بهتر است آن را نترکانید. اگر تاول دردناک یا بزرگ است، با استفاده از یک سوزن استریل (شسته شده با الکل) سوراخ کوچکی ایجاد و به آرامی مایع درون تاول را خارج کنید. پوست روی تاول را باقی بگذارید و تاول را با یک گاز یا بانداژ استریل، بدون وارد کردن فشار، بپوشانید. اگر مایع درون تاول سفید یا زرد رنگ است، احتمالا تاول عفونی و چرکین شده، بنابراین باید به یک پزشک مراجعه کنید.

۶- جرم گوش

جرم گوش ترکیبی از مو، پوست مرده و ترشحات غدد چربی و عرق درون گوش ها است. این ماده درون مجراهای گوش به وجود می آید و به تدریج به بیرون گوش راه پیدا می کند.

از گوش پاککن ها تنها در قسمت بیرونی گوش استفاده کنید چون در قسمت داخلی آن می توانند مجراها را خراش بدهند (که احتمال بروز عفونت وجود دارد) و جرم را بیشتر به درون گوش هل می دهند.

از هدفون زیاد استفاده نکنید تا جرم گوش بتواند از آن خارج شود و درون آن انباشته نشود.

۷- چرک جوش

چرک درون جوش ترکیبی از چربی، باکتری جوش و دیگر مواد زائد است و اگر جوش را بترکانید این چرک می تواند منافذ دیگر پوست را هم عفونی کند. جوش های سرسیاه مملوء از چربی اضافه و سلول های مرده ی پوست هستند. جوش های سر سفید هم زمانی به وجود می آیند که چربی و سلول های مرده ی پوست فولیکول مو را مسدود می کنند. پاسچول ها شبیه به جوش های سرسفید هستند اما دور برآمدگی آن ها یک حلقه ی قرمز رنگ وجود دارد و معمولا چرک زرد یا سفید رنگی دارند. این چرک، انباشتی از سلول های مرده ی پوست است که در نتیجه ی واکنش سیستم ایمنی بدن به یک عفونت به وجود می آید.

اگر سعی کنید جوش تان را بترکانید ممکن است فولیکول مو را از هم گسسته و عروق خونی کوچک را پاره کنید، در نتیجه جوش خونریزی می کند و ممکن است جای زخم آن باقی بماند.

۸- عرق

عرق بدن به خودی خود بویی ندارد و تنها حاوی آب، نمک و موادی دیگر است. اما عرق زمانی بو می گیرد که با باکتری های روی پوست ترکیب می شود. اگرچه این ماده بوی ناخوشایندی دارد اما برای خنک شدن بدن مان به آن نیاز داریم.

۹- آب دهان

بزاق دهان با مرطوب کردن دهان و حل کردن غذا به ما کمک می کند غذا بخوریم و حرف بزنیم. همچنین آب دهان با تمیز نگه داشتن دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن ها، سلامت دندان ها را حفظ می کند. اما کم بودن یا زیاد بودن آن مشکلات مختلفی ایجاد می کند.

۱۰- استفراغ

استفراغ عملی است که بدن برای تخلیه ی محتویات روده ها از دهان و گاهی بینی ها انجام می دهد. علت آن می تواند مسمومیت غذایی، بیماری حرکت یا سفر، میگرن، بارداری، زخم معده و صدمات شدید مغزی باشد.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود