کاهش سن اعتیاد در ایران و پدآفند غیر عامل کشور

کاهش سن اعتیاد در ایران و پدآفند غیر عامل کشور

سن اعتیاد در ایران سال به سال در حال کاهش است. چه در مناطق محروم و چه در میان لاکچری گردهای بالا شهر تهران، روی آوردن نوجوانان و جوانان به انواع و اقسام مواد مخدر روند صعودی داشته و این مساله، تهدیدی برای ایران عصر ۱۴۰۰ و مصداقی برای تلاش های بیشتر سازمان پدآفند غیر عامل است که به رصد تهدید های غیر نظامی کشور می پردازد.

آخرین آمارهای موجود درستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۶ نشان می دهد که در زمان حاضر ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار درکشور با میانگین سنی آنها ۱۵ تا ۶۵ سال معتادند. اما در این گزارش این ستاد یا حداقل آنچه که به رسانه ها منعکس شده ،‌مشخص یا اعلام نشده است که آمار معتادان ۱۵ ساله، آیا افزایش و یا کاهش داشته است. با رشد اعتیاد در مدارس کشور و نفوذ سودجویان درمیان نوجوانان و اطراف مدارس، آمار نوجوانان معتاد رشد پیدا کرده است.

عدم توانایی مسئولان اجرایی در کنترل حواشی مدارس سبب شده است تا شاهد کاهش میانگین سنی اعتیاد در کشور به عنوان مساله ای بغرنج باشیم؛ در زمان حاضر آمار نوجوانان با دستیابی آسان به مواد محرک صنعتی در مدارس رشد یافته است. طبق آمار موجود باید گفت تنها یک درصد از دانش آموزان از کل جمعیت ۱۴ میلیون نفری جوانان و نوجوانان در کشور، مصرف کننده مواد مخدر هستند که نمی توان این یک درصد را معیاری صحیح برای سنجش کل جمعیت دانست.

حتما بخوانید: آنچه درباره اعتیاد زنان باید بدانیم

اعتیاد در ایران
سن اعتیاد زنان در ایران به ۱۷ سالگی و کمتر رسیده است
رییس پلیس مرکز مبارزه با مواد مخدر ناجا: سن اعتیاد در ایران ۲ سال کاهش یافته است
کاهش مصرف شیشه و افزایش مصرف گل در ایران

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور  قبلا گفته بود که «گل» پرمصرف‌ ترین ماده مخدر در بین زنان است. به نظر می رسد، مهم‌ترین عامل اعتیاد زنان به مواد مخدر صنعتی جدید عدم آگاهی آنها نسبت به این نوع مواد است، کما اینکه در پی رصد یک قشر خاص از زنان به این نتیجه رسیدیم که برخی از سالن‌های زیبایی به ارائه مواد مخدر صنعتی در قالب قرص‌های لاغری می‌پردازند یا از آنها تحت عنوان داروهای آرام بخش یاد کرده و زنان را به مصرف این مواد ترغیب می‌کنند.

در چشم انداز ایجاد شده  در مصرف مواد مخدر در ایران، شاهد تغییر الگوی مصرف هستیم، معتادان از مصرف شیشه به سمت مواد مخدر تولید گیاهی مانند حشیش و گل روی آورده اند. یکی از دلایل آن افزایش قیمت شیشه از ۱۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان می باشد که به دلیل کاهش مصرف شیشه قیمت آن به ۴۰ تا ۵۰ میلیون رسیده است و این موضوع نشان می دهد که تقاضا برای مصرف شیشه کاهش یافته است.

https://www.michaelshouse.com/blog/7-surprising-facts-about-drug-addiction-in-iran/

بیش از ۶۰ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در سنین ۱۴ تا ۱۹ سال هستند و مصرف مواد دروازه ای (سیگار، حشیش، ماری جوانا) در میان دختران مجرد ایرانی افزایش یافته است. مصرف مواد جدید در میان دختران ارتباط تنگاتنگی با رفتار های غیراخلاقی دارد. بیشتر زنان متاهل و مجرد توسط مردی که شریک جنسی آنهاست، معتاد می شوند. مردان به دلیل آنکه از سرزنش همسران خود به دور باشند، اقدام به معتاد کردن آنها می کنند حتی در برخی از موارد برای کسب درآمد آنها را مجبور به تن فروشی می کنند.  از این رو زنان مجبور هستند برای اینکه از عهده اینکار برآیند از انواع محرک ها استفاده کنند.

سازمان پدافند غیر عامل بایستی با همکاری وزارت اموزش و پرورش، نسبت به توسعه فعالیت های آموزشی مبارزه با اعتیاد تلاش کند
نقش سازمان پدافند غیر عامل در مبارزه با اعتیاد در میان نوجوانان جدی است

فرهنگ سازی برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باید موازی تشدید مجازات ها حاصل شود و همزمان باید خطرات مواد مخدر را تبیین کرده و مجازات ها را نیز تشدید کنیم زمانی که فقط به یکی از ابعاد مبارزه با اعتیاد بپردازیم موفقیت چشمگیری حاصل نمی شود. با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور، همکاری و مساعدت همه افراد و نهادها شاهد کاهش اعتیاد، مبارزه جدی با مواد مخدر و پیشگیری هرچه بهتر از رشد بلای خانمان سوز اعتیاد باشیم.

به نظر شما علت اصلی کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر در ایران چیست؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود