وقتی از پرواز جا می‌مانید این کارها را انجام دهید

وقتی از پرواز جا می‌مانید این کارها را انجام دهید

جا ماندن از پرواز وقتی برای همه چیز درست و دقیق برنامه‌ریزی کرده‌اید یکی از بدترین اتفاق‌هاست. در چنین مواقعی حتما یا عصبانی می‌شوید، یا غمگین یا احساس می‌کنید دستتان به هیچ جا بند نیست و بی کمک مانده‌اید.

اما مسایلی هست که با در نظر گرفتنشان می‌توانید تا حدی از این احساسات منفی پیشگیری کرده یا حتی سفر خود را با کوتاه‌ترین تاخیر به انجام برسانید. به‌طور مثال، اگر در مورد قوانین شرکت هواپیمایی که از آن بلیط خریده‌اید اطلاعات کافی داشته باشید، شاید بتوانید پس از جا ماندن از پرواز خود، در اسرع وقت اولین پرواز بعدی را خریداری کرده و سفرتان را ادامه دهید.

برای آگاهی از مسایلی که خوب است هنگام جا ماندن از پرواز بدانید در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

با مسئول شرکت هواپیمایی که بلیط را از آن خریده‌اید، صحبت کنید

جا ماندن از پرواز

به جای اینکه هیجان زده شوید و استرس همه وجودتان را بگیرد، با متصدی ایرلاین صحبت کنید و به او توضیح دهید به چه دلیلی از پرواز جا مانده‌اید. برخی از کمپانی‌ها برای چنین مواقعی صندلی خالی در پرواز بعدی دارند. یعنی اگر دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید، ممکن است در اولین پرواز بعدی بتوانید به سمت شهر مقصد پرواز کنید.

عواملی همانند تصادف جاده‌ای یا ترافیک شدید دلایل قابل قبولی هستند زیرا شما در شکل‌گیری آنها نقشی نداشته‌اید.

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که اگر مطمئن هستید به پرواز خود نمی‌رسید، با شرکت هوایی در فرودگاه تماس گرفته و این موضوع را مطرح کنید و از آنها بخواهید تا پرواز بعدی را برای شما رزرو کنند.

البته این کار به سیاست‌های شرکت‌های هواپیمایی بستگی دارد.

پیش از خرید بلیط هواپیما در مورد سیاست‌های شرکت هواپیمایی اطلاعات کامل کسب کنید

وقتی از پرواز جا می‌مانیم این کارها را انجام دهید

پیش از خرید بلیط بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سیاست‌ها و قوانین ایرلاین موردنظر خود را مطالعه کنید. به این واسطه می‌توانید همه قوانین مربوط به حمل بار، تاخیرها، از دست دادن پروازها و … را بخوانید و از پیش بدانید که چه کاری باید انجام دهید.

دیگر گزینه‌های حمل‌ونقل را نیز مدنظر داشته باشید

جا ماندن از پرواز

اگر ایرلاینی که از آن بلیط خریداری کرده‌اید، پرواز بعدی را برایتان رزرو نکرد و بلیطتتان هم به‌طور کلی سوخت شد، شاید بد نباشد به دیگر گزینه‌های حمل و نقل فکر کنید.

البته گاهی خرید بلیط از شرکت هواپیمایی دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. ایرلاین‌های مختلف، قیمت‌های متفاوت از هم دارند.

همچنین، اگر مسیر سفر شما خیلی طولانی نیست، شاید بد نباشد به جای هواپیما به دیگر وسایل نقلیه همچون قطار، اتوبوس یا ماشین‌های سواری فکر کنید. در چنین واقعی باید با خودتان حساب و کتاب کنید و ببینید آیا معطل شدن در فرودگاه برای سوار شدن به اولین هواپیما و هزینه‌ی آن بهتر است یا اینکه مثلا با سواری و با هزینه بسیار کمتر به سمت مقصد خود بروید!

 برنامه سفر خود را بر اساس تاخیری که خواهید داشت، تغییر دهید

فرقی نمی‌کند سفر کاری می‌روید یا سفر تفریحی، وقتی به پرواز نمی‌رسید یعنی همه برنامه‌های بعدی شما هم دستخوش تغییرات ناخواسته خواهند شد. بنابراین بسیار مهم است که به محض از دست دادن پرواز، با متصدی هتل تماس گرفته و تاخیر خود را به او اعلام کنید.

یا اگر قرار است کسی در فرودگاه به استقبالتان بیاید به او بگویید که دیرتر خواهید رسید.

تقاضای غرامت کنید

اگر دو پرواز پشت سر هم خریداری کرده‌اید، یعنی مثلا قرار است از تهران به تبریز بروید و از آنجا به مشهد سفر کنید، و پرواز اول تاخیر داشته باشد و به موجب تاخیر آن، شما پرواز بعدی خود را از دست بدهید، این امکان را دارید تا از ایرلاینی که چنین مشکلی را برایتان ایجاد کرده غرامت دریافت کنید.

بر اساس قانون EC 261 حمل و نقل هوایی، مسافران در سه حالت زیر اجازه درخواست غرامت را خواهند داشت:

  1. تاخیر سه ساعته یا بیشتر از آن
  2. لغو پرواز از طرف ایرلاین
  3. امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر

طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و همچنین به منظور رقابت با دیگر شرکت‌ها، راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر می‌گیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته به شرح زیر است:

  • در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.
  • در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.
  • مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.

منبع: thisisinsider
۲ نظر

ورود

  • امیر مهر ۴, ۱۳۹۷

    خاطره خودمو از جا موندنم بگم
    چند ماه قبل پروازی با ایروفلوت به مقصد بارسلونا رزرو کرده بودم و پولشم پرداختم
    پرواز دارای دو لگ بودش یکی تهران به مسکو و دیگری مسکو به بارسلونا
    من این پروازو چون ارزونتر بودش خریدم بعدم دیدن یه فرودگاه تازه خیلی بهتره
    یادمه پرواز مستقیم ماهان قیمتش نیم میلیون گرونتر از پرواز ایروفلوت بودش

    پرواز تهران به شرمیتو مسکو به خوبی پیش رفت بعد عبور از صف کنترل پاسپورت که برام تازگی داشت و صف چک امنیتی وارد ترانزیت شدم
    اونجا اصلا به وقت پرواز دقت نکرده بودم و مطمئن بودم من سه ساعتی وقت دارم تا وقت پرواز برسه و بدونه نگاه به کارت پرواز نگاه کنم این زمان بندی رو برا خودم درست کرده بودم
    ترمینالا رو رفتم و بوتیکا و تکس فری رو با دقت نگاه کردم
    اخرش نیم ساعتیم تو یه کافه کیک و قهوه خوردم که خیلی خوشمزه بودش
    اینجا بودش گفتم کم کم برم تو گیت منتظر بشم تا وقت پرواز برسه اینجا بودش برا پیدا کردن گیت کارت پروازو در اوردم و دیدم ای وای اینکه زده یک و نیم ساعت قبل حالا من چیاکر کنم برا مطمئن شدن رفتم پروازا رو نگاه کردم دیدم بارسلونا رفته اینجا بودش که فهمیدم یک و نیم ساعت بین پروازا زمان بوده نه سه ساعت. در واقع یک و نیم ساعتم اختلاف ساعت بین تهران و مسکو هستش و من تو ذهنم این یک و نیم ساعت و این یک و نیم ساعتو جمع زدم گفتم پس سه ساعت وقت دارم.
    اونجا بیست دقیقه ایی گیج داشتم اینور اونور میرفتم که یهو رو نقشه ی فرودگاه کیوسک اطلاعات ایروفلوتو دیدم
    رفتم به طرف کیوسک و بعد چند دقیه منتظر شدم نوبتم شد و به اون خانومه قضیه رو گفتم و برا اینکه تقصیر من نشه گفتم که تو صف پاسپورت و چک امنیتی خیلی منتظر شدم و باعث شد به پرواز نرسم
    اونم به یکی دیگه بیسیم زد و بعد توضیح دادن و گرفتن پاسپورت بلیط و چک کردن گفتن نگران نباشید و بعدم تو سیستم نگاه کرد و گفت شب یه پرواز دیگه داره و اهگ بخوام اینو برام میگیره به صورت رایگان. منم گفتم ممنون میشم همینو میخوام و بعد کارت پرواز جدید برام دادن و گفتن چمدونم تو فرودگاه بارسلونا تو یه اتاقی که به انگلیسی اسمشو گفت نگه میدارن که وقتی رسیدم برم اونجا و بردارم بعدم این خانوم مهربون گفتش دنبالش برم بعد رفتیم به ترمینال دیگه اونجا یه هتل تو سالن ترانزیت داشتن که یه اتاق به خرج خود ایروفلوت برام گرفتن تا یک ساعت قبل پرواز و گفتن بهتره یک ساعت قبلتر یا زودتر اتاقو تحویل بدم و برم به طرف گیت.

    باورم نمیشد به همین راحتی پرواز دیگه ایی گرفتم و حتی تا شب برام یه اتاق تو هتل دادن بمونم. نه سوال جوابی نه چشم غره ایی و نه میخواستی زود بیایی میخواستی فلان کار رو کنی. حتی ناراحتم نشدن. از اول تا اخرش فقط و فقط با یه لبخند و نگران نباش نگران نباش با لهجه زیبای روسی کارامو انجام دادن
    اولش حتی نمیدونستم یه پرواز دیگه چطوری بخرم از کجا بخرم چمدونم چی میشه

    • کیا مهر ۵, ۱۳۹۷

      پرواز شیراز تاخیر داشت ده ساعت منتظر شدیم
      حتی یکی نیومد بگه پرواز کیه
      بگذریم از ادعای خسارت و هتل برا چند ساعت
      لوفت هانزا یه شب پروازش تاخیر داشت تو فرانکفورت چون دوستم المانه این تجربه واقعیه
      اینم خسته شد گفتش بلیطو به فردا موکول کنین فردا میرم. لوفتهانزا بلیطشو مجانی به فردا تغییر داد براش هتل گرفت تو همون فرودگاه. ووچر شام و صبحونه و نهار براش دادن. دوستم ناراضی بودش چرا به جا ووچر بهش پول ندادن

      بعد من تنها توقعم اینه یه مسئول عزیز که خودمون بزرگشون کردیم با بستن یه سری القاب و صفت بیاد بهمون بگه کی پرواز انجام میشه