قدرتمندترین زن کره شمالی کیست؟ با خواهر مرموز و پر نفوذ رهبر کره شمالی آشنا شوید

قدرتمندترین زن کره شمالی کیست؟ با خواهر مرموز و پر نفوذ رهبر کره شمالی آشنا شوید

در جریان ملاقات میان سران کره شمالی و امریکا در ماه های گذشته، کیم یو جونگ، خواهر کوچک تر رهبر کره شمالی حضور پررنگی داشت. البته این اولین باری نبود که کیم یو جونگ در صدر اخبار قرار می گرفت و پیش از آن هم او در جریان المپیک زمستانی سال میلادی جاری به کره جنوبی سفر کرد.  کیم یو جونگ در حقیقت اولین عضو خاندان حکومتی کره شمالی بود که بعد از جنگ دو کره در دهه ی ۱۹۵۰، پا در خاک کره جنوبی گذاشت. همچون برادر و بیشتر اعضای خانواده اش، از کیم یو جونگ و زندگی او اطلاعات زیادی در دسترس نیست. با کیم یو جونگ، خواهر مرموز و پرنفوذ رهبر کره شمالی آشنا شوید.

مانند بسیاری از اعضای خانواده ی رهبر کره شمالی، سن دقیق کیم یو جونگ مشخص نیست، اما گفته می شود او بین ۲۹ تا ۳۱ سال سن دارد.
کیم یو جونگ کوچک ترین فرزند رهبر سابق کره شمالی یعنی کیم جونگ ایل و همسرش، کو یونگ هوی، رقصنده ی سابق است.
او بخشی از تحصیلاتش را در همان مدرسه ی کیم جونگ اون در کشور سوییس گذراند. اما در سال ۲۰۰۰ بعد از به پایان رساندن کلاس ششم به کره شمالی بازگشت.
از همان ابتدا روشن بود که تقدیر کیم یو جونگ فعالیت در رأس قدرت است. پدرش، کیم جونگ ایل یک بار در سال ۲۰۰۲ در جریان گفتگویی با افتخار اظهار کرده بود که کوچک ترین دخترش به سیاست علاقه دارد و مشتاق است در دولت کره شمالی فعالیت کند.
کاملا روشن نیست در میانه ی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ کیم یو جونگ کجا و به چه کاری مشغول بود.
طی سال های بعدی، او در پشت پرده کارهای زیادی برای پدرش، کیم جونگ ایل و برادرش، کیم جونگ اون انجام داد. او به ویژه نقش قابل توجهی در کمک به کیم جونگ اون داشت تا بتواند به جای برادران بزرگترش به مقام رهبری کره شمالی دست پیدا کند.
اولین حضور کیم یو جونگ در ملأ عام، در سال ۲۰۱۱ در مراسم خاکسپاری پدرش، کیم جونگ ایل بود.
سال گذشته، کیم یو جونگ به ریاست اداره ی تبلیغات حزب کارگر کره شمالی ترفیع مقام پیدا کرد که پست بالایی در دولت برادرش محسوب می شود و به این ترتیب در صدر اخبار قرار گرفت.
این عنوان تشریفاتی نیست و کیم یو جونگ حقیقتا نقش اساسی ای در کنترل وجهه ی عمومی برادرش دارد.
از قرار معلوم کیم یو جونگ در مقایسه با دیگر مقامات بلند پایه ی دولت کره شمالی از آزادی بیشتری در انظار عمومی برخوردار است و گهگاه در عکس ها بدون همراه دیده می شود و دائما در حضور کیم جونگ اون نیست.
به گمان برخی، ترفیع مقام کیم یو جونگ تا حدودی در تلاش برای تداوم دودمان کیم جونگ اون انجام شد. اگرچه او جزء جانشین های مقام رهبری کره شمالی نیست، اما برخی معتقدند اگر روزی اتفاقی برای کیم جونگ اون بیفتد و فرزندان او هنوز به سن جانشینی نرسیده باشند، کیم یو جونگ می تواند جانشین برادرش شود.
البته این اتفاق بی سابقه ای نخواهد بود چون یک بار در سال ۲۰۱۴، وقتی کیم جونگ اون بیمار شده بود، کیم یو جونگ برای مدت کوتاهی کنترل کشور را در دست گرفت.
کیم یو جونگ در فوریه ی سال میلادی جاری قدم به عرصه ی جهانی گذاشت. طی مورد نادری از نمایش تعامل سیاسی دو کره شمالی و جنوبی، کیم یو جونگ برای حضور در المپیک زمستانی شهر پیونگ چانگ، به کره جنوبی سفر کرد.
در شروع مسابقات همه ی نگاه ها به کیم یو جونگ بود. او در حرکتی تاریخی با رئیس جمهور کره جنوبی، مون جا این، دست داد و هر دو لبخند زدند.
اگرچه دو کره شمالی و جنوبی هنوز جدا هستند، اما این مورد نادری از نمایش تعامل سیاسی و صمیمیت میان دو کره بود. با توجه به تجربه ی کیم یو جونگ در امور تبلیغات، او احتمالا دقیقا می دانست چطور توجه دیگران را به خوبی به خود جلب کند.
در ماه آوریل سال میلادی جاری، کیم یو جونگ نقش اساسی ای در مذاکرات صلح میان دو کره شمالی و جنوبی داشت. رهبران دو کشور در یک منطقه ی غیر نظامی با یکدیگر دیدار کردند و کیم یو جونگ تنها زنی بود که پای میز مذاکره حضور داشت.
اگرچه کیم یو جونگ موفق شد توجه ها را به خود جلب نکند و در عوض برادرش را در مرکز توجه نگه دارد، اما روشن بود که او نقش قابل توجهی در مدیریت مذاکرات و اطمینان از انجام درست همه ی امور داشت.
او همچنین در جریان ملاقات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور حضور پر رنگی داشت. او در این مذاکرات در نقشی شبیه به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ی امریکا، در زمان امضای اسناد در کنار رهبران دو کشور حضور داشت.
اما در زمان امضای توافقنامه میان کره شمالی و امریکا اتفاق عجیبی افتاد. کیم یو جونگ قلمی که از قبل برای امضای اسناد تدارک دیده شده بود را با قلم خودش عوض کرد و کیم جونگ اون اسناد را با قلم خواهرش امضا کرد. علت این کار کیم یو جونگ مشخص نیست اما برخی حدس می زنند این کار به دلایل امنیتی انجام شده.
وقایع ماه های اخیر به خوبی نشان می دهد که کیم یو جونگ یکی از مورد اعتمادترین مقامات برادرش، کیم جونگ اون است و قدرت او در حکومت کره شمالی رو به افزایش است.
البته در حکومت کره شمالی و با وجود رهبر دمدمی مزاجی همچون کیم جونگ اون حقیقتا مقام هیچ کس پایدار نیست. رهبر کره ی شمالی به این شهرت یافته که وقتی اعضای خانواده اش از چشمش بیفتند به سرعت از آن ها روی بر می گرداند، اما شاید کیم یو جونگ تنها استثنای این قاعده باشد.

حقایقی جالب و خواندنی درباره همسر رهبر کره شمالی

حقایقی جالب درباره کودکان کشور کره شمالی و دنیای ویژه آن‎ها

نگاهی به عادت های عجیب رهبر کره شمالی در سفرهایش

۲۴ واقعیت باورنکردنی و عجیب در مورد کیم جونگ اون؛ رهبر جنجالی کره شمالی [قسمت اول]

۲۴ واقعیت باورنکردنی و عجیب در مورد کیم جونگ اون؛ رهبر جنجالی کره شمالی [قسمت دوم]

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود