آنچه برای اخذ اقامت فرانسه باید بدانید

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در فرانسه 

آنچه برای اخذ اقامت فرانسه باید بدانید

تحصیل در فرانسه و آلمان در سال های اخیر به شدت در میان ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور افزایش یافته است. دلیل عمده آن نیز تحصیل ارزان یا مجانی برای مقطع ارشد و دکترا در این کشورهاست که با توجه به افزایش عجیب نرخ ارز در سالهای اخیر، امکان ادامه تحصیل را در مقصدهای گران جهان از خیلی ها سلب می کند. علت دیگر را باید در امکان اقامت پس از تحصیل در آلمان و فرانسه که دو اقتصاد بزرگ صنعتی قاره سبز را تشکیل می دهند جستجو کرد که لشکری از دانشجویان ایرانی را به سمت خود جذب می کند.

تحصیل در دانشگاه های فرانسه در رشته های مختلف از مهندسی تا پزشکی امکان پذیر است و تقریبا اکثر دانشگاه های این کشور ارزشیابی تحصیلی اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم را دارد. یعنی پس از دانش اموختگی،‌ مدارک شما معادلسازی شده و از امکانات مادی و معنوی مدرک می توانید در داخل کشور استفاده کنید. بسیاری از دانشگاه های فرانسه در قالب سیاست دانشجوی تبادلی (EXCHANGE STUDENT) دانشجویان را به کشورهای مختلف جهان اعزام می کنند تا یک ترم تحصیلی را خارج از دانشگاه تحصیل کنند.

 اقامت فرانسه
کمپروس فرانس: https://www.campusfrance.org/en

برای تحصیل در این کشورهمانطور که در سلسله مطالب روزیاتو قبلا گفتیم، داشتن مدرک زبان فرانسه و داشتن رزومه الزامی است. هم چنین شخصا باید ادمیشن تحصیلی دریافت کرده و از سفارت فرانسه در تهران وقت بگیرید. اما اقامت پس از تحصیل در فرانسه چگونه است؟ جزییات بیشتر درباره اقامت و مهاجرت به این کشور را در دفتر اداره مهاجرت فرانسه پیدا کنید.

 اقامت فرانسه
سایت رسمی اداره مهاجرت فرانسه

داستان اقامت پس از تحصیل

اگر از شهروندی اتحادیه اروپا / ایالت متحده یا سوئیس برای ادامه تحصیل به فرانسه می روید، پس از اینکه پذیرش را از دانشگاه فرانسه گرفتید، برای اخذ اقامت یک گذرنامه معتبر یا سند شناسایی سفر لازم دارید. ویزای اقامت کوتاه مدت دانشجویی فرانسه اجازه می دهد تا شما در فرانسه برای سه تا شش ماه بدون نیاز به اجازه اقامت مطالعه کنید. این غیر قابل تجدید است.

ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای طولانی مدت، اگر می خواهید برای مدت بیش از شش ماه در فرانسه مطالعه کنید، پس باید برای ویزای دانشجویی طولانی مدت در فرانسه درخواست بدهید. از سال ۲۰۱۳، این نوع ویزا تحصیلی وجود دارد. طول دوره تحصیلی در فرانسه سه سال برای کارشناسی، دو سال برای استاد و چهار سال برای یک دکترا می باشد. ویزای اقامت طولانی مدت به عنوان مجوز اقامت و VLT-TS نامیده می شود.

ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تمدید اقامت VLS-TS برای همه دانشجویان بین المللی (به استثنای الجزایر که نیازی به آن ندارند) که می خواهند در یک موسسه آموزش عالی فرانسه ثبت نام کنند، ضروری می باشد. شما باید اطلاعات در مورد زمینه های تحصیلی و ویزای تحصیلی فرانسه، مهارت زبان فرانسه و منابع مالی مناسب (تقریبا EUR 615 در هر ماه) را ارائه دهید.

تمدید ویزای تحصیلی در فرانسه

در صورتی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر هستید و می خواهید برای شرکت در پژوهش یا تحصیل به دانشگاه فرانسه بیایید، دانشگاه های فرانسه می توانند شما را در VLS-TS ویزا محقق پژوهشی تحقیقاتی راهنمایی کنند. شما نیاز به یک میزبان از طرف یک موسسه دارید، توصیف کار شما انجام خواهد شد. سپس شما باید مدارک را به همراه درخواست ویزا به کنسولگری در کشور خودتان ارسال کنید.

در هنگام ورود به فرانسه به OFII گزارش دهید. دو ماه قبل از پایان ویزا، شما باید برای اجازه اقامت درخواست دهید که ممکن است مدت زمانی طول بکشد. با این ویزا، اعضای خانواده (همسر و فرزندان کوچک) به طور خودکار برای مجوز اقامت مشخص شده، مجاز می باشند.

دریافت اقامت در فرانسه

اگر مدرک کارشناسی ارشد دارید، با یک درجه به عنوان سطح ۱ توسط CGE (کنفرانس ارکستر گراندز) (معادل یک دوره ۵ ساله) یا یک مجوز حرفه ای، می توانید درخواست یک سال دیگر، اجازه اقامت کنید. شما می توانید در هر شغل تا ۶۰ درصد از یک هفته کاری معمولی کار کنید، تا خود را در حین جستجو برای یک کار تمام وقت مشغول کنید. اگر کار پیدا کنید، می توانید با مراکز محلی خود تماس بگیرید تا موقعیت خود را از دانشجو به کارمند تغییر دهید و تمام وقت کار کنید و اجازه اقامت را دریافت کنید.

ویزای کار در فرانسه

پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان می توانند برای یک سال ویزای کار فرانسه درخواست کنند. هنگامی که یک کار را پیدا کرده اید، باید مجوز کار را درخواست کنید و یک نامه از کارفرمای احتمالی که موقعیت را تایید می کند، ضمیمه کنید و سپس درخواست مجوز اقامت کنید.

بعضی از کشورها نیاز دارند که ابتدا با CampusFrance، آژانس ملی فرانسه برای تحصیلات عالی و دانشجویان بین المللی ثبت نام کنید تا درخواست برای پذیرش و دریافت روادید دانشجویی از طریق روش CEF انجام شود. در غیر این صورت، شما باید از یک وب سایت دانشگاهی برای یک دوره درخواست کنید و ویزای خود را در سفارت فرانسه / کنسولگری فرانسه در کشور خود دریافت کنید

حتما بخوانید: آشنایی با روند ثبت درخواست ویزا فرانسه در تهران

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود