آرمان‌شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی در خون جمال خاشقچی غرق شد

آرمان‌شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی در خون جمال خاشقچی غرق شد

عربستان سعودی در پاییز سال گذشته اعلام کرده بود که در جدیدترین پروژه‌های بلندپروازانه خود قصد دارد شهر عظیمی با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری بسازد که از طریق یک پل بر روی دریای سرخ به قاره آفریقا وصل می‌شود.

این پروژه ساختمانی یکی دیگر از چشم‌اندازهای ۲۰۳۰ شاهزاده عربستان یعنی محمد بن سلمان است که این روزها با خبر سلاخی روزنامه‌نگار اهل سعودی مورد نفرت بسیاری از مردم جهان قرار گرفته است.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد دولت عربستان بعد از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه ناپدید شد. چند روز بعد یک منبع ناشناس ادعا کرد که جمال خاشقجی به مدت ۷ دقیقه زنده زنده قصابی شده است و مبنای این ادعا فایلی صوتی است که فریادهای دلخراش دقایق آخر این روزنامه نگار عربستانی را روایت می کند.  عربستان ابتدا منکر این اقدام بود تا اینکه سرانجام به قتل خاشقچی اعتراف کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دقایقی پیش تایید کرد: «خاشقچی در نتیجه مشاجره در’ کنسولگری ریاض در استانبول’ کشته شده است.»

واس بامداد شنبه اعلام کرد که دادستانی ۱۸ نفر را که تمامی آنها اتباع سعودی هستند، در خصوص پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرده است.

جمال خاشقجی ۵۹ ساله به منظور دریافت مدارک رسمی لازم برای برگزاری مراسم عروسی خود که قرار بود به زودی انجام گیرد وارد کنسولگری شده و دیگر بیرون نیامد.

قتل «جمال خاشقچی» برای روابط بین‌المللی عربستان سعودی تبعات منفی بسیاری بدنبال داشته است. به طوری که ۴ عضو خارجی خروج خود از پروژه ساخت و توسعه مگاشهر سعودی که پشتوانه مالی ۵۰۰ میلیارد دلاری دارد را اعلام کردند و بقیه هم همکاری خود را به حالت تعلیق درآوردند.

کلان‌شهر رویایی عربستان سعودی با مساحت حدود ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربعی (۱۰,۲۳۰ مایل مربع) قرار است ۳۳ برابر وسیع‌تر از شهر نیویورک در آمریکا باشد. همچنین این شهر قرار است به عنوان بزرگ‌ترین شهر جهان باشد که به طور ۱۰۰ درصدی با انرژی تجدیدپذیر ساخته می‌شود.

نام «نئوم» برای  این آرمان‌شهر برگزیده شده که ترکیبی از دو واژه «جدید» و «آینده» در زبان عربی است.

طرح آینده آرمان‌شهر عربستان نمادی از شهری با کارگران رباتی و تاکسی‌های پرنده است که قرار است به واسطه یک پل روی دریای سرخ به کشور آفریقا وصل شود.

این پروژه به دولت عربستان سعودی و به طور خاص به محمد بن سلمان وصل است.

ساخت کلان‌شهر رویایی عربستان سعودی

در روز نهم اکتبر، حدود دو هفته پیش، مسئولان پروژه Neom  اعضای مشاوران خارجی خود که متشکل از مدیر سابق اوبر یعنی تراویس کلانیک و پسر مدیرعامل سافت‌بانک یعنی ماسایوشی بود را معرفی کرد.

چند وقت بعد، مدیر کمپانی «وای کامبینیتر» – سم آلتمن – اعلام کرد که حضور این شرکت تا زمان مشخص شدن ماجرای قتل جمل خاشقجی را به حالت تعلیق در خواهد آورد. تیم براون، مدیرعامل Ideo نیز از حضور در این پروژه صرف‌نظر کرد اما دلیل اصلی این انصراف را اعلام نکرد.

بدنبال آن، دیگر شرکای خارجی آرمان‌شهر نئوم نیز حضور خود در این پروژه بسیار بزرگ و رویایی را به حالت تعلیق درآوردند.

پروژه ساخت مگاشهر نئوم در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی توسط شاهزاده محمد بن سلمان به طور رسمی اعلام شد.

هدف از ساخت کلان‌شهر »نئوم»، کاهش وابستگی به نفت و روی آوردن به صنایع اقتصادی جدید اعلام شد. همچنین گفته شد این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری در راستای سند چشم‌انداز عربستان ۲۰۳۰ انجام می‌گیرد.

محمد بن‌سلمان اهداف پروژ‌ه‌ شهر نئوم را افزایش رشد و تنوع اقتصادی، توسعه‌ی صنعت و صنایع بومی، ایجاد فرصت‌های شغلی و ترسیم آینده‌ تمدن انسانی اعلام کرد. این پروژه بر دریای سرخ مشرف است و در موقعیتی قرار دارد که به‌طور تقریبی از سه قاره‌ آسیا، آفریقا و اروپا کمتر از ۸ ساعت قابل دسترسی ا‌ست.

یکی از راه‌های تأمین بودجه‌ این پروژه از طریق فروش بخشی از شرکت آرامکو سعودی بوده که بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا است. بنابراین، به نظر می‌رسد برای اجرای شدن این پروژه و همچنین سند ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام نگرفته‌ است. چراکه یکی از مفاد سند ۲۰۳۰ به صفر رساندن تأثیر نفت در اقتصاد عربستان است؛ این در حالی‌ است که یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین بودجه‌ پروژه نئوم درآمدهای نفتی ا‌ست.

منبع: businessinsider
یک نظر

ورود

  • amir big مهر ۲۹, ۱۳۹۷

    زنده زنده سلاخی کردن؟ تو روحت عرب