۹ اشتباه رایج در پایان رابطه عاطفی که پشیمانی زیادی به بار خواهد آورد

۹ اشتباه رایج در پایان رابطه عاطفی که پشیمانی زیادی به بار خواهد آورد

شکی نیست که تمام کردن یک رابطه عاطفی رنج و دشواری زیادی دارد، به ویژه اگر شما کسی نباشید که تصمیم گرفته رابطه را تمام کند. خشم غالباً ما را وادار به کارهایی می کند که معمولا از ما سر نمی زند، مسأله ای که نه تنها وجهه ی بدی از ما می سازد، بلکه باعث می شود نتوانیم رابطه ی عاطفی جدید و شادی را شروع کنیم. شاید بسیاری از این رفتارها در چنین شرایط ناخوشایندی طبیعی به نظر برسند اما حقیقت آن است که بعدها بابت همین کارها شرمنده خواهیم شد و خودمان را سرزنش خواهیم کرد. در ادامه به ۹ اشتباه رایجی می پردازیم که بسیاری از ما بعد از پایان رابطه عاطفی خود مرتکب می شویم و می خواهیم ببینیم چرا باید از این رفتارها خوددداری کرد.

۱- پرخاش کردن

وقتی شریک عاطفی تان تصمیم می گیرد شما را ترک کند، طبیعتا شرایط ناخوشایندی به وجود می آید و ممکن است هر چه به ذهن تان می رسد به او بگویید. وقتی عصبانی هستیم، اغلب حرف های زشت و توهین آمیزی به زبان می آوریم، هر چیزی که مربوط به آن شخص باشد را دور می ریزیم و سعی می کنیم وانمود کنیم که ما هم در فکر تمام کردن رابطه بودیم. شاید تصور کنید این کار عزت نفس شما را حفظ می کند، اما چنین رفتارهایی فقط شرایط را بدتر می کند.

این کار چه ضرری دارد؟ عصبانیت شما خیلی زود فروکش می کند و اگر حرف هایی زده باشید که نباید می زدید، خجالت زده خواهید شد. حتی ممکن است فکر کنید شریک عاطفی سابق تان شما را به خاطر بی ادبی تان ترک کرده. اگرچه این تصور درست نیست، اما تا مدت ها خودتان را سرزنش می کنید یا حتی بدتر آنکه سعی می کنید اشتباه تان را رفع و رجوع کنید. به همین خاطر ممکن است دست به کارهای غیر منطقی دیگری بزنید و خودتان را تحقیر کنید.

۲- ابراز علاقه

وقتی شریک عاطفی تان تصمیم می گیرد رابطه عاطفی تان را تمام کند، ممکن است این مسأله برای شما کاملا غیر منتظره باشد. در این شرایط بیشتر افراد سعی می کنند نشان دهند که تا چه حد شریک عاطفی شان را دوست دارند، مثلا پیغام های بلند بالا و احساسی می فرستند یا دائما به او زنگ می زنند. آن ها تصور می کنند اگر شخص مقابل شان بداند که چقدر او شیفته ی او هستند، خیلی زود تصمیم شان عوض می شود و برمی گردند.

این کار چه ضرری دارد؟ مشکل این نیست که شما احساسی به شخص مقابل تان ندارید، این شریک عاطفی تان است که علاقه ای به شما ندارد. ابراز علاقه ی شما فقط باعث می شود شخص مقابل تان احساس گناه کند. در نتیجه، سعی می کند ارتباط تان را به حداقل برساند و شما احساس خیلی بدی خواهید داشت.

۳- ادامه دادن رابطه با دوستی معمولی

وقتی شریک عاطفی تان تصمیم خود برای تمام کردن رابطه می گیرد، ممکن است به شما پیشنهاد دهد که باهم دوست معمولی بمانید. علت این رفتار او این است که یا احساس گناه می کند و یا از سر دلسوزی می خواهد شما که علاقه ی زیادی به او دارید بتوانید در نزدیکی او بمانید. اگر قبول کنید که بلافاصله بعد از تمام شدن رابطه عاطفی تان، با یکدیگر دوست معمولی بمانید، این کار باعث می شود شما رابطه ی عاطفی تان را تمام شده تلقی نکنید.

این کار چه ضرری دارد؟ اگر تصمیم گرفتید که رابطه عاطفی تان را تمام کنید، ادامه دادن رابطه با دوستی معمولی، شما را امیدوار نگه می دارد. به همین دلیل ممکن است منتظر بمانید که رابطه عاطفی تان دوباره سر بگیرد، در حالی که به احتمال زیاد این اتفاق نخواهد افتاد.

۴- پس گرفتن هدیه ها

بعضی افراد بعد از تمام شدن رابطه عاطفی شان احساس می کنند از آن ها سوء استفاده شده و تصمیم می گیرند از شریک عاطفی سابق شان به نوعی خسارت بگیرند. این خشم باعث می شود حتی کسانی که آدم های چندان حریصی نیستند تصمیم بگیرند هدیه هایشان را از شریک عاطفی سابق شان پس بگیرند. آن ها با این کار می خواهند شخص مقابل شان را ناراحت کنند اما به این فکر نمی کنند که چنین رفتاری چه تصویری از خودشان می سازد.

این کار چه ضرری دارد؟ شما با این کار به خودتان هم بی احترامی می کنید. به علاوه، شریک عاطفی سابق تان تا ابد از حریص بودن شما و رفتار سطح پایین تان صحبت خواهد کرد. هر چیزی که مربوط به گذشته است را در همان گذشته رها کنید و رفتاری داشته باشید که باعث شود شریک عاطفی سابق تان همیشه از شما به عنوان شخصی بامحبت و دلسوز یاد کند.

۵- پیدا کردن بهانه ای برای ارتباط

بعد از تمام شدن رابطه عاطفی تان ممکن است بخواهید از وسایل شریک عاطفی سابق تان که پیش شما جا مانده اند یا هدیه هایی که برایش آماده کرده بودید اما فرصت نشد آن ها را به او بدهید و یا هر بهانه ی جزئی دیگری استفاده کنید تا شریک عاطفی سابق تان را به یاد خودتان بیندازید. حتما تصور می کنید این کار ایرادی ندارد چون برای حرف زدن با شریک عاطفی سابق تان دلیلی پیدا کرده اید، اما شما در اشتباه هستید.

این کار چه ضرری دارد؟ وقتی دائما به کسی که دیگر با او در رابطه نیستید فکر کنید، این کار اهمیت شریک عاطفی تان را در نظرتان بیشتر می کند. شاید در ابتدا متوجه پیامدهای منفی این مسأله نشوید، اما بعد از گذشت شش ماه متوجه خواهید شد که حتی تمایل ندارید با آدم جدیدی آشنا شوید چون هنوز از فکر شریک عاطفی سابق تان بیرون نیامده اید.

۶- واسطه کردن دوستان مشترک

اگر بعد از پایان رابطه عاطفی تان، هنوز حرف های ناگفته ای دارید، ممکن است بخواهید وضعیت پیش آمده را برای دوستان مشترک تان روشن کنید و سعی کنید نظر آن ها را تغییر دهید. شاید تصور کنید که اگر با اعضای خانواده یا دوست صمیمی شریک عاطفی سابق تان صحبت کنید، احتمالا آن ها می توانند او را راضی کنند که برگردد و رابطه عاطفی تان دوباره سر بگیرد. اما باید بدانید که این کار بی فایده است.

این کار چه ضرری دارد؟ چنین رفتارهایی باعث می شود شریک عاطفی سابق تان احساس کند او را تحت فشار گذاشته اید. به ویژه اگر دوستان مشترک تان هم سعی کنند او را راضی به برگشتن و شروع دوباره ی رابطه کنند. این فشار شخص مقابل تان را بیشتر مجاب می کند که از شما دوری کند. در عین حال، ممکن است کسی سعی نکند با او صحبت کند، در نتیجه با مطرح کردن مشکل تان با دیگران فقط وقت خود را هدر می دهید.

۷- ابراز ناراحتی در شبکه های اجتماعی

بعد از به هم خوردن رابطه عاطفی تان ممکن است بخواهید کاری کنید که شریک عاطفی سابق تان از ناراحتی شما باخبر شود و بداند که شما هنوز دوستش دارید. به اشتراک گذاشتن آهنگ ها و عکس های غم انگیز در شبکه های اجتماعی اگرچه حال بد روحی شما را نشان می دهند، اما حقیقت آن است که کمکی به بهتر شدن حال تان نمی کنند.

این کار چه ضرری دارد؟ شما به جای آنکه سعی کنید خودتان راهی برای بهتر کردن وضعیت تان پیدا کنید، دنبال کمکی از بیرون هستید. نشان دادن احساسات تان به دیگران تنها باعث می شود مورد تمسخر آن ها قرار بگیرید و این مسأله ناراحت تان کند.

۸- دنبال کردن رابطه ی جدید شریک عاطفی سابق

ممکن است مدت کوتاهی بعد از به هم خوردن رابطه عاطفی تان، شریک عاطفی سابق تان با آدم جدیدی آشنا و وارد رابطه شود و حالا شما بخواهید با شریک عاطفی جدید او صحبت کنید، به ویژه اگر تصور کنید که رابطه عاطفی شما هنوز تمام نشده است.

این کار چه ضرری دارد؟ وقتی سعی می کنید از چند و چون رابطه ی جدید شریک عاطفی سابق تان باخبر شوید، به خاطر بیاورید که در حقیقت وقت تان را برای یک شخص کاملا غریبه هدر می دهید، در حالی که این زمان را باید صرف خودتان کنید. این کنجکاوی تبدیل به یک مشغولیت ذهنی می شود و دائما عکس های آن ها را چک می کنید تا مشکل و ایرادی در آن ها پیدا کنید. در حالی که آن ها مشغول زندگی خود هستند و شما را تمسخر می کنند. در آینده از زمانی که هدر دادید پشیمان می شوید.

۹- تلاش برای فهمیدن علت به هم خوردن رابطه

بعد از تمام شدن رابطه عاطفی تان ممکن است دائما به این فکر کنید که مشکلی وجود داشته که شریک عاطفی سابق تان حرفی از آن نزده و اگر درباره ی آن باهم صحبت کرده بودید مشکل حل می شد. به احتمال زیاد شما ماه ها به این مسأله فکر می کنید و سعی می کنید بفهمید مشکل چه بوده.

این کار چه ضرری دارد؟ بعید است که بتوانید نظر شریک عاطفی سابق تان را عوض کنید و او را مجاب کنید که برگردد. اگر علت به هم خوردن رابطه ی عاطفی تان اشتباه وحشتناکی از سوی شما نبوده و نیازی به عذرخواهی شما نیست، تلاش تان برای از سر گرفتن رابطه بی فایده است.

رابطه عاطفی سالم؛ مشکلی که دامن بسیاری از مردم جامعه را گرفته

چطور با شکست در رابطه عاطفی کنار بیاییم و زندگی جدیدی را شروع کنیم؟

اگر می‎خواهید رابطه عاطفی موفقی داشته باشید هرگز به این افراد دل نبندید

بایدها و نبایدهای شبکه های اجتماعی بعد از پایان رابطه عاطفی

اشتباهات رایجی که رابطه عاطفی شما را به خطر می اندازد

مهم‌ترین مهارتی که لازم است برای حفظ رابطه عاطفی بیاموزید

ویژگی های شریک عاطفی تان نکات زیادی را در مورد خود شما آشکار می کند

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود