پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک ؛ لوله‌ای که برای نجات کره زمین ساخته شده

پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک ؛ لوله‌ای که برای نجات کره زمین ساخته شده

در ماه گذشته میلادی، موسسه Ocean Cleanup نخستین سیستم پاکسازی اقیانوس‌ها در سطح جهان را در سان فرانسیسکو آمریکا رونمایی کرد. این دستگاه ۶۰۰ متری قرار است «انباشت بزرگ زباله اقیانوسی» را که در میان سان فرانسیسکو و هاوایی روی آب‌ها شناور است را پاکسازی کند.

جالب است بدانید وسعتی که این زباله‌ها در اقیانوس اشغال کرده‌اند به لحاظ مساحت دو برابر شهر تگزاس در آمریکاست. به همین خاطر پنجمین توده زباله اقیانوسی در سراسر جهان بشمار می‌رود.

لوله پاک‌کننده آشغال‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در روز پنج‌شنبه به مقصد خود برسد و به محض ورود، روند پاکسازی آب‌ها از زباله‌های انباشت‌شده را آغاز کند.

پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک

این دستگاه به شکل U ساخته شده و یک شبکه توری در عمق ۳ متری در زیر خود دارد تا پلاستیک‌هایی که زیر سطح اقیانوس قرار دارند را به تله انداخته و جمع‌آوری کند.

پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک

طبق برنامه‌ریزی سازنده‌ها، یک قایق هر دو ماه یکبار به منطقه پاکسازی شده فرستاده خواهد شد تا زباله‌ها را جمع‌آوری کرده و به ساحل برگرداند. این قایق حکم کامیون‌های آشغال‌جمع‌کن در شهرها را دارد.

هدف از این کار، بازیافت پلاستیک‌ها و ساخت محصولات جدید از آنهاست.

پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک

با توجه به حجم ۱۵۰ میلیون تنی از پلاستیک که در سطح اقیانوس‌ها شناور هستند و گمانه‌زنی می‌شود که در ۱۰ سال آینده سه برابر شود، این نوع از سطل زباله‌های مدرن در تغییر شرایط جوی برای امنیت و سلامت زندگی موجودات دریایی و صنایعی همانند ماهی‌گیری و توریسم نقش مهمی خواهند داشت.

همچنین می‌تواند با پایان بخشیدن به استفاده از پلاستیک نیز سلامت انسان و غذایی که مصرف می‌کند را نیز تاحدی تضمین کند.

مدیرعامل ۲۴ ساله موسسه «پاکسازی اقیانوس‌ها» در این ر ابطه گفته: پلاستیک‌ها سال‌ها، یعنی حتی تا ۱۰ ها سال یا صدها سال در همان جا باقی می‌مانند. به همین خاطر ما باید آنجا را تمیز کنیم تا حجم زباله‌ها از سطح اقیانوس‌های جهان کم شود.»

طرز کار دستگاه جمع کننده زباله از سطح اقیانوس‌ها

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این دستگاه به شکل U ساخته شده و در زیر خود یک توری مقاوم دارد. این لوله یو شکل زباله‌ها را در خودش نگه می‌دارد تا قایق مخصوص حمل بار آنها را برداشته و به ساحل بازگرداند.

این سیستم از طریق ارتباط ماهواره‌ای از دفتر مرکزی خود در کشور هلند هدایت و کنترل می‌شود. از همین طریق هم با قایق‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. دو دوربین در مرکز دستگاه نصب شده تا اپراتور بتواند از راه دور به کنترل آن بپردازد.

پاکسازی اقیانوس‌ها از پلاستیک

تیم سازنده به مدت ۵ سال تحقیق و آزمایش روی این دستگاه صورت دادند تا در نهایت به طرح موفق و قابل اجرا دست پیدا کنند. در سال ۲۰۱۳ میلادی، سازنده‌های سیستم پاکسازی اقیانوس‌ها از طریق سایت‌های جمع‌سپاری توانستند بالغ بر ۲ میلیون دلار سرمایه از مردم و حامیان این طرح جمع کنند. از آن زمان تاکنون نیز این رقم به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

این تیم تحقیقاتی امیدوار هستند دستگاه اختراعی آنها تا بهار سال ۲۰۱۹ میلادی بتواند ۵۰ تن زباله را از سطح آب‌های جهان جمع کند و تا ۹۰ درصد از زباله‌های پلاستیکی دنیا را تا سال ۲۰۴۰ از اقیانوس‌ها پاکسازی کنند.

ایبن شوارتز، مدیر برنامه‌های زباله‌های دریایی در این رابطه گفته این روند در پاکسازی همیشگی اقیانوس‌ها  نمی‌تواند موثر باشد و او معتقد است که باید میزان تولید و مصرف پلاستیک را کاهش داد و بدین طریق گام های موثری در این مسیر برداشت. اگر از همان ابتدا زباله پلاستیکی در اقیانوس ریخته نشود، این همه سرمایه برای جمع آوری آنها هزینه نخواهد شد.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود