ریلکس کردن در چشمه‌ های آب گرم ایران؛ از آمل تا کرمان

گوشه و کنار ایران چهار فصل را باید دید

ریلکس کردن در چشمه‌ های آب گرم ایران؛ از آمل تا کرمان

گوشه و کنار ایران چهار فصل ظرفیت‌های گردشگری متنوعی دارد و به همین خاطر در هر فصلی می‌توان از شمار زیادی جاذبه‌های توریستی دیدن کرد. در حال حاضر که در فصل بسیار زیبای پاییز هستیم، به دلیل سرد بودن هوا و احتمال بارش باران، باید مقاصدی را انتخاب کرد که هوا گرم‌تر است و باد و باران کمتری در آنها جریان دارد.

با این حساب اولین مکان‌هایی که به ذهن خطور می‌کنند، استان‌های جنوبی کشور هستند؛ جزیره‌های جذاب و دیدنی قشم، کیش و هرمز، بندرعباس یا بزرگ‌ترین استان‌های ایران یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان.

اما با توجه به مسافت‌های دور این مقاصد از پایتخت و دیگر استان‌های شمالی این کشور، بر آن شدیم تا مقاصدی را انتخاب کنیم که در سرتاسر ایران پراکنده هستند؛ به این فکر کردیم که در این هوای سرد چه لذتی بالاتر از ریلکس کردن در استخرهای آب گرم می‌تواند حال آدم را جا بیاورد؟ به این نتیجه رسیدیم که هیچ. بنابراین تصمیم گرفتیم چشمه‌های آب گرم مشهور شهرهای مختلف ایران عزیزمان را به شما معرفی کنیم تا علاوه بر گردش و تفریح در مناطق اطراف این چشمه ها، از خواص درمانی آب های معدنی هم بهره مند شوید.

برای آشنایی با چشمه های آب گرم ایران تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

یادآوری: از آنجا که اولین قطب گردشگری درمانی و آب گرم ایران سرعین است، معرفی چشمه‌های آبگرم استان اردبیل را در مطلبی جداگانه برایتان معرفی کرده‌ایم.

۱- چشمه آب گرم لاویج

چشمه‌ های آب گرم ایران
آب‌گرم لاویج در دامنه‌های کوه‌های شرقی روستای لاویج در استان مازندران قرار دارد. این آب گرم با دارا بودن املاح معدنی و گوگرد، برای امراض پوستی و دردهای مفاصل کمردرد، پادرد و تمدد اعصاب بسیار مفید است. این آبگرم که بازدید از آن رایگان است دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی همانند دوش، استخر و وان است.

۲- چشمه آب گرم لاریجان در آمل

روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای آب‌گرم در دامنهٔ قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسی به آن پس از طی ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی هراز که شهر آمل را به تهران متصل می‌کند در محل گزنک بخش لاریجان از راه اصلی جدا شده و به سمت غرب در مسیر کوهستانی و آسفالته ادامه یافته و پس از عبور از روستای ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسد. 
آبهای گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماریهای پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید است.
واحدهای مجهز اقامتی با امکان استفاده از حوضچه‌های اختصاصی خانوادگی از آبگرم چشمه در منطقه برای اسکان مسافر با سوییت‌های کامل مبله وجود دارند. 
بلیط ورودی استخرهای عمومی سه هزار تومان است و بسته به شلوغی آبگرم می توان همین استخرهای عمومی را هم با سی تا چهل هزار تومان کرایه کرد.

۳- چشمه آب گرم فردوس

چشمه‌ های آب گرم ایران
آبگرم معدنی فردوس با قدمت ۲۰۰ ساله، یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر فردوس و در حاشیه مسیر ارتباطی فردوس به بجستان و قبل از روستای برون واقع شده‌است.
این آبگرم طبیعی، به دلیل داشتن خواص درمانی، هر ساله پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. استفاده از آبگرم معدنی فردوس در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و مفصلی مؤثر است.
با توجه به آزمایشات انجام شده این آبگرم برای امراض جلدی و کبدی و دردهای مفصلی، اتصاع عروق، پیشگیری از رسوب سنگ درکلیه، بیماری‌های رماتیسمی، دردهای مفصلی وعصبی، افزایش سوخت و ساز بافتها، کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات، افزایش دامنه حرکتی اندام ها، بهبود دردهای ناحیه ستون فقرات و دیسک کمر و پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات مفید است.
چشمه های آبگرم ایران
در حال حاضر این مجتمع مجهز به استخر آب درمانی، وان‌های خصوصی، سوئیتهای اقامتی با تمام امکانات، اتاق‌های ارزان قیمت، رستوران و فضاهای ورزشی، تفریحی است.
۹۰ تخت اقامتی، ۲۷ کانکس، ۲۲ واحد اقامتی با تجهیزات کامل، ۱۰ اتاق، استخرهای آب درمانی و رستوران سنتی از جمله امکانات موجود در مجموعه آبگرم معدنی فردوس است.

۴- چشمه آب گرم اهرم بوشهر

چشمه آب گرم اهرم در نزدیکی شهر اهرم (مرکز شهرستان تنگستان) در ۶۳ کیلومتری جاده بوشهر به بندرعباس واقع شده است و برای رسیدن به سرچشمه اصلی آن باید یک مسیر خاکی دو کیلومتری را طی کنید.
چشمه آب گرم اهرم که میانگین دمای آب آن بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است، خاصیت درمانی فوق‌العاده زیادی دارد. به طور کلی آب سرشار از املاح معدنی چشمه‌های آب گرم، برای درمان بیماری‌های پوستی (مانند جوش و دمل و بیماری پیسی که باعث آسیب دیدن پوست می‌شود) و تنفسی، تسکین اعصاب و درد مفاصل، بیماری‌هایی مفصلی مانند دیسک کمر، نقرس، سیاتیک و آرتروز، سایر مشکلات جسمی مانند کوفتگی ماهیچه، خشکی و سفتی عضلات، تورم موضعی و همچنین درد کلیه مناسب است. در ضمن آب این چشمه می‌تواند به درمان بیماری‌های عفونی، انواع خاصی از زخم‌ها و حتی بیماری‌های خطرناکی نظیر جزام، نیز کمک زیادی کند.
این چشمه که سرچشمه آن از دل کوه‌های رشته‌کوه زاگرس و از میان سنگ‌های رسوبی مارنی و گچی، به سطح زمین راه یافته است، دارای دو استخر و ۱۰ حمام است. آب استخرها هر ۲۴ ساعت یک بار به طور کامل تخلیه می‌شود و با کانال به سمت نخلستان‌ها هدایت می‌شود.

۵- چشمه آب گرم کهنه در قوچان

چشمه‌ های آب گرم ایران
چشمه سارهای جاری معروف به آبگرم شهر کهنه در ۱۸ کیلومتری بخش غربی قوچان و به فاصله ۶ کیلومتری آرامگاه امام زاده سلطان ابراهیم (ع) قرار دارد. این آب گرم خواص درمانی و البته دمای نسبتاً بالایی دارد.

۶- آبگرم فلکده در تنکابن

چشمه‌ های آب گرم ایران
فلکده روستایی در جنگلهای دوهزار تنکابن است که به خاطر آبگرمی که در دل جنگل و در زیر کلاهک صخره ای آن قرار دارد، مشهور شده است.
چشمه آبگرم معدنی فلکده، علاوه بر آن که در دل جنگل لذت وصف ناپذیری را به دوست داران طبیعت می‌بخشد، به دلیل برخورداری از خواص درمانی، برای بیماریهایی همچون دردهای مفصلی و نظیر آن نیز بسیار مناسب است.
نداشتن گوگرد، نبود بوی نامطبوع و آشامیدنی بودن آب، از ویژگی های منحصر به فرد چشمه آبگرم معدنی فلکده به شمار می رود. این آب گرم به دلیل قرار گرفتن کنار رودخانه لیرسر، یک چشمه آب سرد نیز دارد.
چشمه‌ های آب گرم ایران
این روستا در منطقه لیره سر در فاصله ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی تنکابن قرار دارد که مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز می شود و پس از عبور از شهر خرم آباد و رسیدن به دو راهی سه هزار و لیره سر، با طی کردن جاده خاکی، به آب گرم ستای فلکده می رسیم.

۷- چشمه آبگرم خرقان (ارشیا) در قزوین

چشمه‌ های آب گرم ایران
چشمه آبگرم خرقان ( ارشیاء ) در فاصله ۹۵ کیلومتری قزوین در کنار جاده مواصلاتی قزوین – همدان قرار دارد. آب چشمه ارشیا از میان رسوب های کربناته که بر روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته اند، بیرون می آید.
آب این چشمه ها برای درمان سیاتیک، رماتیسم، عفونت های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برنشیت مزمن به صورت استنشاق، بخار و دوش بینی مؤثر است.
آشامیدن این آب ها در رفع عفونت های دستگاه گوارش از قبیل سوء هاضمه ناشی از ضعف قواء توام با یبوست، احتقان و تشمع کبدی مفید است.

۸- چشمه آب گرم قلعه‌کندی در شهرستان کلیبر

این آبگرم که در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان کلیبر واقع شده، آبگرم معدنی است و خواص درمانی بسیاری نیز دارد. از جمله می‌توان به درمان بیماری روماتیسم اشاره کرد که بسیاری از پزشکان  ارتوپدی این آبگرم را به بیماران خود پیشنهاد می کنند.
دمای آب چشمه اصلی قلعه کندی ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد و در استخرها به ۶۵ الی ۷۰ درجه می‌رسد. در آب چشمه املاح معدنی وجود دارد که به این آبگرم خاصیت درمانی بخشیده است.

۹- چشمه آب گرم چالدران در ارومیه

چشمه‌ های آب گرم ایران
شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی و در شمال غربی آن قرار دارد. این استان با داشتن ۴۶ چشمه آبگرم و معدنی رتبه نخست کشور را دارد و همین موضوع باعث شده گردشگران زیادی به آن سفر کنند. 
چشمه آب گرم معدنی چالدران به علت داشتن مواد عالی فسفر، گوگرد و حرارت بین ۱۸ تا ۵۲ درجه، مفید برای آب درمانی، امراض جلدی و پوستی، روماتیسم و دردهای مفصلی است.

۱۰- چشمه آب گرم کریز در خراسان رضوی

چشمه‌ های آب گرم ایران
آبگرم معدنی کریز در حاشیه جاده آسفالته کریز به ریوش در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر ریوش و به فاصله ۳ کیلومتری روستای کریز واقع شده است. 
این آبگرم معدنی از نظر وجود مواد شیمیایی در رتبه بالاتری از آبگرم فردوس قرار دارد، آب این چشمه برای بیماری‌های پوستی مناسب است.

۱۱- چشمه آبگرم مرتضی علی در طبس

چشمه‌ های آب گرم ایران
چشمه آبگرم مرتضی علی درخراسان جنوبی، شمال شرقی طبس، روستای خرو، دره کال سردر واقع شده و در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است.
 برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج کیلومتر را با پای پیاده طی کنید که بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد.
در طول راه، دیواره‌ های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می کنند که روی آنها حفره‌ های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است. حمامی برای چند دقیقه آب تنی مسافران!.
اولین چشمه به نام قنبر از شرق به غرب (به تبعیت از شیب و راستای دره) جاری بوده و آب آن سرد است. پس از طی ۶ کیلومتر چشمه آب گرم مرتضی علی ظاهر گردیده که علت به وجود آمدن گرمای آب شکستگی و فشار گسلی است.
چشمه‌ های آب گرم ایران
پس از تجمیع آب چشمه های مرتضی علی و قنبری آب حاصل پس از طی ۳۰۰ متر به چشمه جعفری منتهی می شود.
رودخانه ای به نام سردر در این تنگه جریان دارد که در طول مسیر چشمه های کوچک و بزرگ آب گرم و آب سرد بر آن می ریزد. آب گرم چشمه مرتضی علی به این رودخانه می ریزد و جریان آب گرم و سرد به وجود می آید که از جالب ترین تجربه های گردشگری منطقه محسوب می شود.

۱۲- چشمه آبگرم بزمان در سیستان و بلوچستان

روستای بزمان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی ایرانشهر واقع شده است و چشمه آب گرم بزمان یک در شمال غرب روستا از شکاف سنگ‌های توف‌آندزیتی از زمین خارج می‌شود. در مظهر چشمه حوضچه‌ای احداث شده است که اهالی محل در آن استحمام می‌کنند.
علت گرمی آب چشمه فعالیت آتشفشانی است. آب چشمه بزمان در ردیف آب‌های سولفاته-کلروره و کربناته همراه با کاتیون‌های مختلف گرم است. دمای آب این چشمه در حدود ۳۵/۵ درجه سانتی‌گراد است.
چشمه‌ های آب گرم ایران
چشمه بزمان دو در داخل روستا به صورت جوشان از شکاف زمین خارج می‌شود. پیرامون چشمه حوضچه‌ای مستطیل و سرپوشیده ساخته شده است. آب چشمه در فصول مختلف سال برای استحمام و استفاده اهالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درجه حرارت آب این چشمه ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. 
آب این چشمه برای شفای درد مفاصل و ناراحتی های پوستی مفید است.

۱۳- چشمه های آب گرم جوشان از توابع بخش گلباف شهر کرمان

در استان کرمان، چشمه های آب گرم متعددی وجود دارد. از جمله جوشان. آب گرم «جوشان» از چشمه آب گرم جوشان در بخش شمالی روستای جوشان از توابع بخش گلباف شهر کرمان سرچشمه می گیرد.
فاصله این آب گرم تا شهر کرمان ۴۵ کیلومتر است که در ارتفاعات جنوبی ییلاق خوش آب و هوای سیرچ قرار گرفته است. به دلیل مواد معدنی موجود در این آب گرم، همه روزه تعداد زیادی از مردم برای آب درمانی به این چشمه آب گرم می‌روند.

مردم محلی و افرادی که به این آب گرم مراجعه می کنند اعتقاد دارند این آب گرم در رفع مشکلات مفصلی و پوستی تأثیر گذار است.

۱۴- چشمه آب گرم لاله زار بردسیر در استان کرمان

چشمه آب گرم لاله زار بردسیر نیز یکی دیگر از این چشمه هاست، که گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی به ویژه گوگرد، این چشمه آبگرم را به عنوان «پزشک طبیعت» بهترین مکان برای درمان خود معرفی می کنند.
این چشمه در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسگر در وسط رودخانه به صورت جوشان از زمین خارج می شود و از نوع گسلی است.  مسیر این چشمه از روبروی دو راهی لاله زار (محور کرمان – بافت) جاده خاکی در حاشیه رودخانه مادون شروع و تا رسیدن به این آب گرم ادامه دارد.
سنگ های اطراف آن از نوع آندزیت و آندزی باز است و با توجه به دمای ۵/۴۰ درجه سانتیگراد از نوع گرم است.
اگر چه این چشمه از امکانات قابل توجهی برخوردار نیست و امکانات بهداشتی آن در حد صفر است ولی با این وجود گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران دردهای مفصلی، روماتیسم از تمام شهرهای استان کرمان به این منطقه سفر می کنند و شاید ساعت ها برای استفاده از این چشمه آب گرم صبر می کنند.

۱۵- چشمه آبگرم دهلران

چشمه های آبگرم دهلران با خواص درمانی و گوگردی در فاصله ۳ کیلومتری از شهر دهلران در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قرار دارد.
این چشمه های آب گرم، با دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد دارای چشمه های بهداشتی آب گرم و استخرهای لجن درمانی بوده که از اهمیت درمانی خاصی برخوردار است و آب این چشمه ها در طول روز با توجه به انعکاس نورخورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می دهد.
این تغییر رنگ روزانه آب گرم به صورت یک ضرب المثل محلی در آمده که می گویند افرادی که دارای ماهیت نیستند مانند آب گرم دهلران هستند که روزانه به چند رنگ تغییر می کند.
به تجربه ثابت شده که آب گرم دهلران برای درمان بیماری هایی چون دمل ها، زخم های بدن، شکستگی استخوان و بر طرف کننده برخی بیماری های پوستی و کوفتگی ماهیچه های بدن و گرفتگی مفید است.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • rohollah آبان ۲۱, ۱۳۹۷

    با تشکر از مطلب خوبتون…بنده ساکن اهرم تنگستان هستم و اینکه مسیر آبگرم چند سالیه آسفالت شده و اطراف اونجا یه پارک بزرگ هم درست کردن همچنین بقعه امامزاده جعفر هم همونجا در کنار آبگرم اهرم هست.با تشکر