باراک اوباما و همسرش ثروت ۴۰ میلیونی خود را چگونه بدست آورده اند؟

باراک اوباما و همسرش ثروت ۴۰ میلیونی خود را چگونه بدست آورده اند؟

باراک اوباما، رییس جمهور سابق ایالات متحده که انتخاب او به عنوان رییس جمهور قدرتمندترین کشور جهان نقطه عطفی در تاریخ چند صد ساله این کشور بود، اکنون پس از پایان حضورش در کاخ سفید نیز همچنان مشغول فعالیت های متعدد است. از سخنرانی در مراسمات در سراسر جهان تا نوشتن کتاب خاطرات و اخیراً نیز قراردادی بزرگ با سرویس اینترنتی نتفلیکس، زندگی اوباما و همسرش پس از ترک کاخ سفید بسیار مجلل و خبرساز بوده است. این مشغولیات، در کنار حقوق بازنشستگی ۶ رقمی که به عنوان رییس جمهور سابق ایالات متحده دریافت می کند، سهم زیادی از ثروت ۴۰ میلیون دلاری این رهبر پیشین را تشکیل می دهد.

باراک اوباما

از زمانی که وی در سال ۲۰۰۵ به عضویت مجلس سنای ایالات متحده درآمد تا پایان دوران ریاست جمهوری، باراک اوباما تنها ۲۰ میلیون دلار درآمد از محل حقوق ریاست جمهوری، حقوق مربوط به نشر کتاب و سرمایه گذاری های متعدد داشته است. با توجه به این که از زمان خارج شدن از کاخ سفید نیز فعالیت های درآمدساز وی متوقف نشده اند می توان گفت که ثروت او همچنان رو به افزایش خواهد بود. البته وی در این مدت هزینه های قابل توجهی داشته که از مهم ترین آن ها می توان به تفریحات خوب در تعطیلات، کمک های بشردوستانه و سرمایه گذاری در زمینه تحصیل دو دخترش اشاره کرد. اما ثروت باراک اوباما و همسرش از کجا آمده و چگونه هزینه می شود؟

باراک اوباما

باراک و میشل اوباما زمانی که در سال ۲۰۰۸ وارد کاخ سفید شدند، حدود ۱.۳ میلیون دلار ثروت داشتند. این مبلغ در ۱۰ سال گذشته افزایشی قابل توجه داشته و به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. از سال ۲۰۰۵ که باراک اوباما وارد مجلس سنا شد تا سال ۲۰۱۶، او و همسرش ۲۰.۵ میلیون دلار  از محل حقوق دولتی، چاپ کتاب، سرمایه گذاری و همچنین دستمزد میشل اوباما در بیمارستان های دانشگاه شیکاگو قبل از تبدیل شدن به بانوی اول ایالات متحده کسب کرده اند. اوباما در طول دوران حضورش در کاخ سفید سالیانه ۴۰۰.۰۰۰ دلار حقوق دریافت می کرد که این مبلغ پس از اتمام اقامت او در کاخ سفید نصف شده و تا پایان عمر وی سالی ۲۰۰.۰۰۰ دلار حقوق بابت این سمت خود دریافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: داستان میشل اوباما: بانوی مد و سیاست سابق آمریکا

باراک اوباما

بخش قابل توجهی از ثروت اوباماها از کتاب هایی است که نوشته اند. از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، باراک اوباما نزدیک به ۱۵.۶ میلیون دلار به خاطر نوشتن کتاب های «جسارت امید»، «از شما می می خوانم: نامه ای به دخترانم» و «رویاهای پدرم» درآمد داشته است.اما درآمد هنگفت اوباما از نوشتن کتاب تنها به اینجا ختم نمی شود. او و میشل سال گذشته قراردادهایی در زمینه چاپ کتاب به امضا رساندند که ارزش آن ها به ۶۰ میلیون دلار بالغ می شد.

باراک اوباما

این دو در ماه های گذشت نیز قراردادی را با سرویس تولید محتوای اینترنتی نتفلیکس به امضا رساندند که علیرغم فاش نشدن مبلغ دقیق این قرارداد، نیویورک تایمز مدعی شده ارزش آن بالغ بر ده ها میلیون دلار است. از زمان ترک کاخ سفید، اوباما بیش از ۴۰۰.۰۰۰ دلار به خاطر سخنرانی های متعددی درآمد داشته است. بر اساس برآوردهای علمی دانشگاهی در آمریکا، درآمد آقا و خانم اوباما پس از ترک کاخ سفید می تواند به ۲۴۲.۵ میلیون دلار برسد.

باراک اوباما

اما آن ها این همه ثروت را چگونه خرج می کنند؟

وقتی پای هزینه کردن به میان می آید آقا و خانم اوباما بسیار آینده نگرانه فکر می کنند. در سال ۲۰۰۷، اوباما برای پرداخت هزینه های تحصیلی دخترانش، مالیا و ساشا، اوراق مربوط به پرداخت شهریه دانشگاه برایت دایرکشنز را خریداری کرد که هر کدام بین ۵۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ دلار ازرزش گذاری شده اند. مالیا سال گذشته وارد دانشگاه هاروارد شد. آن ها همچنین در زمینه املاک نیز سرمایه گذاری کرده اند. آن ها بعد از ترک کاخ سفید به مکانی جدید برای زندگی نیاز داشتند، از این رو یک عمارت بزرگ در واشنگتن دی سی به مبلغ ۸.۱ میلیون دلار خریداری کردند، عمارتی که قبلاً با پرداخت اجاره در آن سکونت داشتند.

بیشتر بخوانید: ویدئویی که نشان می دهد باراک اوباما در طول دوره ۸ ساله ریاست جمهوری چقدر پیر شده است [تماشا کنید]

باراک اوباما

در زمان خرید، این ملک دومین ملک گران قیمت در آن حوالی شناخته می شد که تنها عمارت جف بزوس ارزش بیشتری نسبت به آن داشت. علاوه بر این ملک در واشنگتن دی سی، باراک اوباما و همسرش هنوز هم خانه قبلی شان در هاید پارک شیکاگو را دارند که در سال ۲۰۰۵ به مبلغ ۱.۶۵ میلیون دلار خریداری کرده بودند. قیمت این ملک در حال حاضر ۲.۵ میلیون دلار برآورد می شود. خانواده اوباما از زمان خروج از کاخ سفید چندین تعطیلات پرهزینه و طولانی نیز داشته اند. آن ها در ابتدا به کالیفرنیای جنوبی رفتند و در نهایت به جزیره نکر رسیدند، جایی که اوباما در حال کایت سواری با ریچارد برانسون دیده شد. همچنین اوباما از زادگاهش در هاوایی و جزیره تتیاروا در پولینزی فرانسه دیدن کرده و در یک مرکز اقامتی مجلل به نام براندو اقامت کرد.

باراک اوباما

یک شب اقامت در یک ویلای یک تختخوابه در این عمارت بین ۳.۰۳۴ تا ۴.۳۱۸ دلار هزینه در بر دارد. همچنین خانواده اوباما همراه با اپرا وینفری، تام هنکس و بروس اسپرینگستین سوار بر قایق تفریحی دیوید گفن در توسکانی و در حال قایق سواری در اندونزی نیز دیده شده اند. از آنجایی که بخش خدمات عمومی باید هزینه سفرهای رییس جمهور پیشین ایالات متحده را تا حدود زیادی متقبل شود نمی توان گفت که اوباماها در تعطیلاتشان چه مقدار از پول شخصی خود هزینه کرده اند. هزینه لباس های خانواده رییس جمهور بر عهده خود آن هاست و با توجه به اینکه میشل اوباما همواره لباس های برند و گرانقیمت می پوشد به نظر می رسد که اوباما و خانواده اش در زمینه خرید لباس بسیار دست و دلباز هستند.

باراک اوباما

باراک و میشل هنوز هم در کنار هم بیرون می روند و اخیراً این دو با هم به کنسرت بیانسه و جی زی رفته بودند. اما خانواده اوباما همیشه مانند دوران تعطیلات ولخرجی نمی کنند. به گفته پرسنل خدماتی خانواده اوباما، بانوی اول سابق ایالات متحده ترجیح می دهد ناهارش را از خانه با خود ببرد و به طور معمول به باشگاه ورزشی SoulCycle می رود که هر جلسه آن ۳۶ دلار و دوره ۳۰ جلسه ای آن ۹۰۰ دلار هزینه دارد. خانواده اوباما از کمک های بشردوستانه نیز غافل نمانده و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ بیش از ۱.۱ میلیون دلار در زمینه کمک های بشردوستانه هزینه کرده اند. تمرکز آن ها در این فعالیت های بشردوستانه بر روی موارد مربوط به سیاهپوستان آفریقایی-آمریکایی، کهنه سربازان، کمک به افراد خسارت دیده از بلایای طبیعی، مبارزه با بی خانمانی و کمک به بخش سلامت بوده است. بیش از نیمی از این کمک ها صرف کودکان شده است.

باراک اوباما

باراک اوباما تمامی عایدات مالی کتاب «از شما می خوانم: نامه ای به دخترانم» را صرف تامین هزینه تحصیل سربازان کشته شده و مجروح کرد. این بخش از کمک های او بین سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ به ۳۹۲.۰۰۰ دلار رسیده است. در سال ۲۰۱۵، در سال پایانی حضور در کاخ سفید، میشل و باراک بیش از ۶۴.۰۰۰ دلار که ۱۵ درصد از درآمدشان را شامل می شد در اختیار ۳۴ ارگان خیریه قرار دادند. اما این مبالغ در مقایسه با بخشیدن جایزه ۱.۴ میلیون دلاری باراک اوباما به خاطر دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۹ ناچیز است که به ارگان های خیریه متعدد تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به خانه استیجاری باراک اوباما که بعد از کاخ سفید به آنجا نقل مکان خواهد کرد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود